AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #1 Skrevet 14. februar 2023 Har sett flere kvinner på Tinder som skriver de drømmer om småbruk på landet. Personlig vokste jeg opp på bondegård hver sommer, og det var noe piss for å være helt ærlig. Opp tidlig som faen, jobb hele dagen, sent i seng. Er det byfolk som har forelsket seg i en fantasi om det enkle liv? Anonymkode: 52918...f7f 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #2 Skrevet 14. februar 2023 Man kan jo drømme om hva som helst. Det blir gjerne mer realistisk å realisere om man har erfaring med åker eller dyr. Man må nok like hardt fysisk arbeid. Anonymkode: 639b5...dae 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #3 Skrevet 14. februar 2023 Fordi de skal sulle rundt, ha det koselig, late som de er selvforsynte osv. Faktum er at de produserer næringsløs mat pga manglende kunnskap. Så har de 3 høner de kan ta bilde at til instagram. Hatt småbruk i 10 år nå. Leier vekk jorda til nabobonden, men styrer utmarka selv. Hadde aldri i verden leid ut til en familie som bare skal sulle rundt i hagen med 10 gulrøtter. Mye mer klimavennlig å la bonden i nærheten forvalte det du har av mark. Da kommer det i det minste næring utav det. Anonymkode: 41cd5...611 9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #4 Skrevet 14. februar 2023 Kanskje de har lyst til å ha hest? Er nok en del av de. Ellers ja, dyrke noe mat selv og ha noen dyr. En del vet nok ikke hva de går til, nei. Men mange gjør det. Noen lykkes, ikke. Drømmen om å ha plass rundt seg, plass til å prøve ulike prosjekter. Anonymkode: 70eff...37e
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #5 Skrevet 14. februar 2023 Ja, det er en fantasi om å sulle rundt å styre sin egen hverdag. Og som TS påpeker er det langt fra virkeligheten. Å drive et småbruk betyr jobb fra sola står opp til sola står ned i perioder, med innhøsting, planting/såing/beskjæring/tynning/pløying osv. (alt etter hva man dyrker) Under årstiden hvor lite gror i dette landet er man opptatt med vedlikehold av maskiner og utstyr, vedhugging (dersom man har skog), brøyting osv. osv. Og det er bare dersom man ikke har dyr! 🫣 Anonymkode: 5226f...057 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #6 Skrevet 14. februar 2023 Hvis de ikke har erfaring så er det romantiske drømmerier. De vil lande fordi plutselig er det både arbeid, fluer og annet småkryp i umiddelbar nærhet og kanhende i større omfang enn de kunne forestille seg. Rutiner som må holdes hver dag når det gjelder både planter og dyr hvis de har det. Mørkt om kvelder fordi det ikke er andre hus og gatelykter i nærheten. Det er bare litt av hva som venter. Hilsen avløser den ene gangen i året de kan ta en reise, og jeg koster jeg også 😁 Anonymkode: 14342...29d 1
Blått Skrevet 14. februar 2023 #7 Skrevet 14. februar 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Har sett flere kvinner på Tinder som skriver de drømmer om småbruk på landet. Personlig vokste jeg opp på bondegård hver sommer, og det var noe piss for å være helt ærlig. Opp tidlig som faen, jobb hele dagen, sent i seng. Er det byfolk som har forelsket seg i en fantasi om det enkle liv? Anonymkode: 52918...f7f Mange menn som skriver det og, men de har nok en mer realistisk tilnærming til det. Selv så kunne jeg aldri tenkt meg det for det er alt for mye jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #8 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, det er en fantasi om å sulle rundt å styre sin egen hverdag. Og som TS påpeker er det langt fra virkeligheten. Å drive et småbruk betyr jobb fra sola står opp til sola står ned i perioder, med innhøsting, planting/såing/beskjæring/tynning/pløying osv. (alt etter hva man dyrker) Under årstiden hvor lite gror i dette landet er man opptatt med vedlikehold av maskiner og utstyr, vedhugging (dersom man har skog), brøyting osv. osv. Og det er bare dersom man ikke har dyr! 🫣 Anonymkode: 5226f...057 Men, det er viktig å ta med i betraktning at for noen av de er dette mer meningsfylt slit enn en del andre ting At kontakt med jord og natur føles mer meningsfylt enn å sitte dag ut og dag inn på et kontor foran en pc-skjerm. For noen av disse blir de derfor gladere av å bytte livsstil slik. Anonymkode: 70eff...37e 6 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #9 Skrevet 14. februar 2023 Det er en typisk kognitiv svikt hos de som sliter med å takle tilværelsen sin å romantisere om "gamle dager" og underforstått illusjonen om det romantiske småbruklivet. For da var alt så mye enklere.... De forstår ikke at alt faktisk var mye vanskeligere i gamledager og at det å drive et småbruk er en veldig krevende jobb. Jeg kjenner flere bønder og småbrukere som har peiling på hva de driver med og de ler og rister på hodet hver gang det kommer "byfolk" i området og overtar et småbruk. Det går som regel alltid i dass og i bestefall er produksjonen latterlig skrinn i forhold til de øvrige bøndene. Det varer en stund og så selger de seg ut. Jeg ville vært skeptisk til virkelighetsforståelsen til byfolk som drømmer om småbruk. (Er "byfolk" selv, og trives med det) Anonymkode: 3d215...39d 4
aksase Skrevet 14. februar 2023 #10 Skrevet 14. februar 2023 Jeg tror ikke småbrukdrømmen handler om å bli bonde. Det handler nok mer om å ha god plass, stor tomt med grønt gras, trær, blomster, fuglekvitter og pallekarmer med urter og grønnsaker. Ofte er det langt mer arbeid med en slik eiendom enn det man først tror, men for noen er det god terapi å kunne jobbe med stell av hage, bytting av tak på låven, hugge ved og gjøre annet kroppsarbeid. 10 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #11 Skrevet 14. februar 2023 Sånn standard Grünerløkka/MDG - naivitet. "Let them eat kaffe latte, soya og insekter". Hvorfor kan ikke alle bare kjøre el-sykkel? Hva skal vi med verdiskaping? Kan vi ikke bare trykke mer penger? Jeg vet mer om jordbruk enn hva bønder gjør, for jeg har lest mer på Reddit. Verden fremstår fort sånn når man har fått alt i fanget, og aldri har måttet jobbe for noe. Anonymkode: 2b376...8c0 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #12 Skrevet 14. februar 2023 Just now, aksase said: Jeg tror ikke småbrukdrømmen handler om å bli bonde. Det handler nok mer om å ha god plass, stor tomt med grønt gras, trær, blomster, fuglekvitter og pallekarmer med urter og grønnsaker. Ofte er det langt mer arbeid med en slik eiendom enn det man først tror, men for noen er det god terapi å kunne jobbe med stell av hage, bytting av tak på låven, hugge ved og gjøre annet kroppsarbeid. Men da må noen fortelle dem at det er stor forskjell på et hus på landet og et småbruk.. Det er terapi å drive med andre oppgaver enn det man gjør i hverdagen. Det er det man har ferie til. Anonymkode: 3d215...39d 1
Reign Skrevet 14. februar 2023 #13 Skrevet 14. februar 2023 Jeg har inntrykk av at de som ønsker småbruk, bare vil bo landlig til med god plass, uten å nødvendigvis drive med noe gårdsdrift. 5 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #14 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er en typisk kognitiv svikt hos de som sliter med å takle tilværelsen sin å romantisere om "gamle dager" og underforstått illusjonen om det romantiske småbruklivet. For da var alt så mye enklere.... De forstår ikke at alt faktisk var mye vanskeligere i gamledager og at det å drive et småbruk er en veldig krevende jobb. Jeg kjenner flere bønder og småbrukere som har peiling på hva de driver med og de ler og rister på hodet hver gang det kommer "byfolk" i området og overtar et småbruk. Det går som regel alltid i dass og i bestefall er produksjonen latterlig skrinn i forhold til de øvrige bøndene. Det varer en stund og så selger de seg ut. Jeg ville vært skeptisk til virkelighetsforståelsen til byfolk som drømmer om småbruk. (Er "byfolk" selv, og trives med det) Anonymkode: 3d215...39d Det var aggresivt. Anonymkode: 14342...29d 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #15 Skrevet 14. februar 2023 Kunne tenkt meg å bo på et småbruk på landet. Et bruk med gode driftsbygninger. forpakte bort jorda. Og så ha et sted man kan bo i fred og ha god plass til bikkjene, bilene, motorsykkel, cross syklene osv. Jeg vil altså bo der, men ikke drive med landbruk. Anonymkode: c6b8b...100 5 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #16 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en typisk kognitiv svikt hos de som sliter med å takle tilværelsen sin å romantisere om "gamle dager" og underforstått illusjonen om det romantiske småbruklivet. For da var alt så mye enklere.... De forstår ikke at alt faktisk var mye vanskeligere i gamledager og at det å drive et småbruk er en veldig krevende jobb. Jeg kjenner flere bønder og småbrukere som har peiling på hva de driver med og de ler og rister på hodet hver gang det kommer "byfolk" i området og overtar et småbruk. Det går som regel alltid i dass og i bestefall er produksjonen latterlig skrinn i forhold til de øvrige bøndene. Det varer en stund og så selger de seg ut. Jeg ville vært skeptisk til virkelighetsforståelsen til byfolk som drømmer om småbruk. (Er "byfolk" selv, og trives med det) Anonymkode: 3d215...39d «Problemet» er at byen ikke tilbyr det jeg vil ha for å trives. Det gjør et småbruk (minus selve gårdsdriften). Ja, jeg er i fra Oslo. I motsetning til svært mange andre som overbefolker byen her. Anonymkode: c6b8b...100 6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #17 Skrevet 14. februar 2023 Fytterakkern, min store angst i livet er å ende opp i en 80 kvms leilighet i suburbia med diger flatskjerm og alskens streaminggreier. Har sagt til min kjære at jeg skal ha hage og dyr til jeg dør, så det må han bare finne seg i. Blokk er døden. Anonymkode: 118c9...765 9 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #18 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fytterakkern, min store angst i livet er å ende opp i en 80 kvms leilighet i suburbia med diger flatskjerm og alskens streaminggreier. Har sagt til min kjære at jeg skal ha hage og dyr til jeg dør, så det må han bare finne seg i. Blokk er døden. Anonymkode: 118c9...765 Husk hva helseministeren sa, vi må klare oss selv. Er lettere å bli gammal i leilighet med heis enn småbruk på bygda med holke hele kilometeren ned til postkassa. Anonymkode: bc716...a07
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #19 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Blokk er døden. Anonymkode: 118c9...765 Enig. Blokk er kvelende. Anonymkode: c6b8b...100 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #20 Skrevet 14. februar 2023 Jeg tipper som andre skriver at de ikke nødvendigvis vil drive gård med dyr og hele den pakka, men at de vil dyrke litt selv, ha stor plass og ha den friheten. Selv kunne jeg tatt over gården da mine foreldre flyttet, men ønsket det ikke. De drev ikke gård, men det er allikevel mye arbeid med en stor tomt, flere bygninger som skal vedlikeholdes osv. Det er ikke bare bare selv om man ikke har masse dyr og virkelig skal drive gård. Så man må være dedikert om man skal ha et småbruk og det er det sikkert ikke alle av de som drømmer om det som egentlig er. Opplever nok at mange rosemaler (eller hva det heter igjen) hvor fint og flott det er, men det er også mye arbeid. Anonymkode: 3c765...87c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå