AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #1 Skrevet 14. februar 2023 Jeg er blitt heksa i familien. Og det irriterer meg.. Vi har flere barn. Eldstemann bor på hybel og er snart ferdig på vgs. Alt har gått dårlig etter han flytta på hybel. Karakterene stupte, masse fravær, brent av sparepengene sine(som vi har spart og som skulle gå til bolig) og har rota det skikkelig til. Vi har lagt alt tilrette for at han skulle få en grei start på voksenlivet. Men sønnen har rota bort alt. Vet han til og med har søkt forbrukslån for å hjelpe sin kjæreste med å kjøpe ting . Kjæresten hans har ikke inntekt, men krever høy standard. Spise ute hele tiden, bestiller ferier i hytt og pine og sønnen vår betaler. Han forsørger henne. Han er 18,hun 16...hun er på hybelen hans 24/7 hvor de skulker mye sammen. Han kommer ikke til å stå skoleåret. Jeg har mast om dette med skole, fravær, pengebruk mens far sier ingenting! Og da er det også meg sønnen vår blir sint på. Sønnen har vært ufin å kald mot meg fordi jeg blander meg i livet hans, far backer meg ikke men vil være "kompis" med sønnen. Selv om han også ser at det går rett vest med han..( Far er veldig konfliktsky) Jeg begynner å bli så lei! Føler at jeg bare må gi opp og la gutten drite seg ut å lære av det, og for å ikke ødelegge relasjonen mellom han og meg. Dette hadde ikke vært så vanskelig om far også hadde vært litt "på" å sagt sin mening. Noen gode råd? 😪 Anonymkode: 36db3...9d7 9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #3 Skrevet 14. februar 2023 La han feile og lære. Dette vil han angre på om noen år, men nå hjelper ikke kjeft eller mas. Be han finne seg en jobb for du hjelper ikke mer enn det du må faktisk må. Anonymkode: 09e73...880 8 1
Illuminatum Skrevet 14. februar 2023 #4 Skrevet 14. februar 2023 Har måten du har møtt det på hatt noen virkning? Er det noen grunn til at sønnen forstår om far gjør det samme som deg? 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #5 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): La han feile og lære. Dette vil han angre på om noen år, men nå hjelper ikke kjeft eller mas. Be han finne seg en jobb for du hjelper ikke mer enn det du må faktisk må. Anonymkode: 09e73...880 Ja, det må bli slik. Forhåpentligvis forstår han at jeg prøvde å hjelpe han i ettertid.. Anonymkode: 36db3...9d7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #6 Skrevet 14. februar 2023 Men han er voksen og du blander deg i livet hans. La han lære og ta ansvar. Problemet i dagens samfunn er at det ikke finnes forbilder som tar ansvar lenger. Alle skylder på andre enn seg selv.. Det er slikt samfunn folket har vært med å skape, så da blir det vanskelig for den yngre garde å bruke kompasset. Anonymkode: 102b9...142 9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #7 Skrevet 14. februar 2023 Illuminatum skrev (1 minutt siden): Har måten du har møtt det på hatt noen virkning? Er det noen grunn til at sønnen forstår om far gjør det samme som deg? Vet ikke.. Virker mest som han bare blir irritert. Jeg tenkte kansje at dersom far hadde engasjert seg litt så hadde han kansje heller lyttet. Altså fordi far er mann, å litt mer autoritær kansje? Anonymkode: 36db3...9d7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #8 Skrevet 14. februar 2023 Høres ut som at sønnen din ikke var klar for å stå på egne ben, å bo alene er et større ansvar enn folk tror. Her syns jeg faktisk du skal gi far ansvar, selv om ansvar er 5050, er det tydelig (fra ditt argument) at far ikke bryr seg om barnets velvære og fremtid på lik måte som deg. Å la han drite seg ut er en god lærepenge, men ville sørget for at det ikke gikk utover fremtiden, som forbrukslån. - Husk at dere en dag ikke vil være der for han, hva gjør han da når han alltid har hatt puter under armene? Ville også vært så vågal og sendt en melding til foreldrene til dama, hun er 16, så vidt startet puberteten. Lærer ikke unge hvordan lån fungerer, og spesielt forbrukslån? De er 18 og 16, han kommer til å takke deg om 2-4 år. Nå er jeg selv 24 år, og hadde alltid foreldre som ''satte grenser'', men med frie tøyler som leggetid, lov til å være på fest osv. så lenge jeg var ærlig 100% av tiden. De var veldig opptatt av oppmøte, oppmøte var betyr veldig mye for det, nå skal det sies at pappa har være i en ''ledende'' stilling siden jeg var født, så han er vant til å dirigere litt rundt. Men selv i en alder av 24år, er det tydelig skille i mitt kull og vennegjeng blant annet om hvordan oppdragelse hadde å si. Anonymkode: 66ecf...100 4 4
servitrise&suppe Skrevet 14. februar 2023 #9 Skrevet 14. februar 2023 Så her har sønnen din adoptert fars væremåte som den ansvarsløse og dere damer tar styringa i hvert deres forhold. Jeg syns du bare kan gi opp og la sønnen din erfare. Så kanskje han lærer på den harde måten, men det må muligens til så han lærer seg å ta ansvar som voksen. Du har gjort jobben din, så nå må han lage egne erfaringer. 5 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #10 Skrevet 14. februar 2023 Dette er grunn nr. 1 til at det er idiotisk å spare en stor sum penger til barn på deres konto. De burde aldri vite om dette før de selv har gjort en innsats, så kan foreldrene overraske dem når de skal kjøpe bolig med at de får hjelp. 18 åringen kan dessverre finne på å gjøre sånn her, det er slett ikke første gang vi hører om det her inne. Sorry at jeg gnir det inn, men forhåpentligvis kan det hjelpe andre foreldre å være litt føre var. Anonymkode: e6958...5d1 16 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #11 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Høres ut som at sønnen din ikke var klar for å stå på egne ben, å bo alene er et større ansvar enn folk tror. Her syns jeg faktisk du skal gi far ansvar, selv om ansvar er 5050, er det tydelig (fra ditt argument) at far ikke bryr seg om barnets velvære og fremtid på lik måte som deg. Å la han drite seg ut er en god lærepenge, men ville sørget for at det ikke gikk utover fremtiden, som forbrukslån. - Husk at dere en dag ikke vil være der for han, hva gjør han da når han alltid har hatt puter under armene? Ville også vært så vågal og sendt en melding til foreldrene til dama, hun er 16, så vidt startet puberteten. Lærer ikke unge hvordan lån fungerer, og spesielt forbrukslån? De er 18 og 16, han kommer til å takke deg om 2-4 år. Nå er jeg selv 24 år, og hadde alltid foreldre som ''satte grenser'', men med frie tøyler som leggetid, lov til å være på fest osv. så lenge jeg var ærlig 100% av tiden. De var veldig opptatt av oppmøte, oppmøte var betyr veldig mye for det, nå skal det sies at pappa har være i en ''ledende'' stilling siden jeg var født, så han er vant til å dirigere litt rundt. Men selv i en alder av 24år, er det tydelig skille i mitt kull og vennegjeng blant annet om hvordan oppdragelse hadde å si. Anonymkode: 66ecf...100 Har prata med foreldrene. De virker å synes dette er greit. Og de passer på datterens midler da hun er under 18.Får følelsen av at de nesten forventer at sønnen vår skal forsørge henne siden han er gutt og litt eldre enn henne. (utenlandske foreldre) datteren deres er for ung til å kunne ta opp forbrukslån ol feks.. Så føler det er sønnen vår som virkelig kan bli stående i uføre her.. Anonymkode: 36db3...9d7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #12 Skrevet 14. februar 2023 Ser for meg at det er vanskeleg å gje slepp når du har "styrt" i så mange år. Han er 18, og mi erfaring med 18-årige gutar (jobbar på vgs) er at dei treng ein god del fridom frå foreldra sine. Det er det samme kor velmeinte råda dine er, han kan til og med forstå at du har rett, men vil likevel vere "vaksen" og bestemme sjølv. Eg trur presentasjon har alt å seie her! Dersom du har ei ovanfrå og ned haldning (som det er veldig lett å ha), vil han truleg ikkje lytte og avskrive det som mas. Kanskje du kan spørje om han kan å sette opp budsjett? Du kan lære han,eller han kan spørre nokon på skulen. Han bør også oppmuntrast til å snakke med rådgjevar mtp skulegangen. Kanskje han kan ta vg3 over to år dersom det ser ut til at han ikkje greier alle faga i år. Er også einig i at han må lære av eigne feil. Når det skjærer seg, så kan du støtte med måtar å finne hjelp på, men ikkje betale for han. Anonymkode: 01ab9...a78 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #13 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er grunn nr. 1 til at det er idiotisk å spare en stor sum penger til barn på deres konto. De burde aldri vite om dette før de selv har gjort en innsats, så kan foreldrene overraske dem når de skal kjøpe bolig med at de får hjelp. 18 åringen kan dessverre finne på å gjøre sånn her, det er slett ikke første gang vi hører om det her inne. Sorry at jeg gnir det inn, men forhåpentligvis kan det hjelpe andre foreldre å være litt føre var. Anonymkode: e6958...5d1 Du har så rett. Angrer stort på at vi ikke foretok oss noe før han fyllte 18. Vi hadde for mye tillit til han.. Anonymkode: 36db3...9d7
servitrise&suppe Skrevet 14. februar 2023 #14 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vet ikke.. Virker mest som han bare blir irritert. Jeg tenkte kansje at dersom far hadde engasjert seg litt så hadde han kansje heller lyttet. Altså fordi far er mann, å litt mer autoritær kansje? Anonymkode: 36db3...9d7 Dere har jo vært rollemodeller for ham, og far er jo langt fra autoritær. Du peker jo også mot jentas foreldre og skriver at de er utenlandske som om det forklarer dette? Nei ærlig talt så er det deres sønn som har et problem her!
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #15 Skrevet 14. februar 2023 servitrise&suppe skrev (14 minutter siden): Dere har jo vært rollemodeller for ham, og far er jo langt fra autoritær. Du peker jo også mot jentas foreldre og skriver at de er utenlandske som om det forklarer dette? Nei ærlig talt så er det deres sønn som har et problem her! Med å nevne at foreldrene til jenta er utenlandske mener jeg kulturforskjeller. At de synes å forvente at gutten forsørger henne fordi han er "mann". Og ja, han har problemer og er den "Voksne", men samtidig synes jeg jo det er underlig at hun på 16 får bo hos han på hans hybel å skulke skolen over tid også. Anonymkode: 36db3...9d7 7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #16 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ser for meg at det er vanskeleg å gje slepp når du har "styrt" i så mange år. Han er 18, og mi erfaring med 18-årige gutar (jobbar på vgs) er at dei treng ein god del fridom frå foreldra sine. Det er det samme kor velmeinte råda dine er, han kan til og med forstå at du har rett, men vil likevel vere "vaksen" og bestemme sjølv. Eg trur presentasjon har alt å seie her! Dersom du har ei ovanfrå og ned haldning (som det er veldig lett å ha), vil han truleg ikkje lytte og avskrive det som mas. Kanskje du kan spørje om han kan å sette opp budsjett? Du kan lære han,eller han kan spørre nokon på skulen. Han bør også oppmuntrast til å snakke med rådgjevar mtp skulegangen. Kanskje han kan ta vg3 over to år dersom det ser ut til at han ikkje greier alle faga i år. Er også einig i at han må lære av eigne feil. Når det skjærer seg, så kan du støtte med måtar å finne hjelp på, men ikkje betale for han. Anonymkode: 01ab9...a78 Her var det mange gode råd. Dette skal jeg ta med meg🙏. Å være mere bevisst på hvordan jeg tar opp slike ting. Mulig jeg har bomma litt der ja. Takk for nyttige svar🙂 Anonymkode: 36db3...9d7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #17 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Har prata med foreldrene. De virker å synes dette er greit. Og de passer på datterens midler da hun er under 18.Får følelsen av at de nesten forventer at sønnen vår skal forsørge henne siden han er gutt og litt eldre enn henne. (utenlandske foreldre) datteren deres er for ung til å kunne ta opp forbrukslån ol feks.. Så føler det er sønnen vår som virkelig kan bli stående i uføre her.. Anonymkode: 36db3...9d7 Få han ut av forholdet, eller ha en alvorsprat med sønnen din, forbrukslån er farlige greier. En venninne av mamma var nesten i samme opplegg, hun var sammen med en mann som ''unyttet'' hun. Nå sitter hun igjen, alene (ny mann da), men med 600k i forbrukslån. Hun jobber heller ikke i en særlig godt betalt jobb, samt har hun to barn. Tenk hvor knapp den månedslønnen til slutt er. Har du ikke råd til det = ikke kjøp det, simpelt og greit. Sønnen din har så vidt startet å sniffe på hva livet har å tilby, utrolig kjedelig å allerede starte et hakk bak de andre. Som om konkurransen allerede ikke var stor nok i samfunnet. - Samme som at jeg ikke fatter de som kjører biler til 900k+ og jobber i en jobb som betaler 450k, nå har ikke jeg innsikt i alle sin økonomi, men sånn er nå ståa. - Han som er 24år. Anonymkode: 66ecf...100 2
servitrise&suppe Skrevet 14. februar 2023 #18 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Med å nevne at foreldrene til jenta er utenlandske mener jeg kulturforskjeller. At de synes å forvente at gutten forsørger henne fordi han er "mann". Og ja, han har problemer og er den "Voksne", men samtidig synes jeg jo det er underlig at hun på 16 får bo hos han på hans hybel å skulke skolen over tid også. Anonymkode: 36db3...9d7 Men ser du ikke at du igjen legger ansvaret på foreldrene hennes? Hun er 16 år og kan jo overnatte hos kjæresten, for foreldre lar jo deres barns kjærester overnatte hjemme hos dem i den alderen. Dette er din sønn som tross alt er myndig sitt ansvar. Hans hjem, hans penger, hans avgjørelse om å bruke dem opp. Jeg skjønner veldig godt at du er fortvilet, men ikke skyv bort ansvaret på noen som helt opplagt ikke har det. 2
Chiubi Skrevet 14. februar 2023 #19 Skrevet 14. februar 2023 Må han bo på hybel? Det er jo tydelig at han ikke er voksen nok til å ta ansvaret som følger med voksenlivet. Har du lært ham det? 2
Illuminatum Skrevet 14. februar 2023 #20 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Vet ikke.. Virker mest som han bare blir irritert. Jeg tenkte kansje at dersom far hadde engasjert seg litt så hadde han kansje heller lyttet. Altså fordi far er mann, å litt mer autoritær kansje? Anonymkode: 36db3...9d7 Når en ting ikke hjelper så hjelper neppe mer av det samme. Å bli møtt konfronterende løser ikke så mye 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå