AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #1 Del Skrevet 14. februar 2023 Hei dere som har peiling. Hvor mye skal ein bruke på en forlovelsering? Ser på ei nettside der prisene varierer fra 1000 nok og opp i 400.000 nok Har prisen på ringen noe å si - og et teit spørsmål til, blir forlovelseringen til giftering etter brylløpet? Hilsen, ein skikkelig "brylløps" slabbedask 😅 Anonymkode: 6db8a...fa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #2 Del Skrevet 14. februar 2023 Har du råd til en fin frierring, så kjøp en. I USA er standard at mannen bruker 3 mndslønner på den, her så tror jeg det er vanlig å bruke så mye man ønsker. Kvinner kan bruke den som giftering også etter bryllupet, men det er kanskje mest vanlig å kjøpe et sett med gifteringer utenom. Forlovelsesringer er mest vanlig at begge bruker både før og etter bryllup. Det handler om økonomi, og de som har mye penger kan vise det på den måten. Anonymkode: f1d4e...b01 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #3 Del Skrevet 14. februar 2023 Forlovelsesring er bare det, man skal ha et helt nytt sett ringer som giftering 😊 Her er vell alt lov. Noen syntes det er flott at ringer går i generasjoner, andre mener ringen ikke betyr noe (men alt bak den står for), og noen mener det er riktig at det er litt verdi jeg er sistnevnte 😅 Jeg hadde satt pris på om giftering til 50 tusen, forlovelsesring 5000 Anonymkode: 4dd9e...0f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #4 Del Skrevet 14. februar 2023 Kommer an på økonomien din. Er du 24 år i din første jobb med 20tusen på sparekonto holder en ring til 4-5000. Er du voksen mann med godt betalt jobb og god spareevne er en amerikansk pekefingerregel at ringen skal koste tre månedslønner. Det er en gammel regel så inflasjon har skjedd og i Norge er vi ikke så konforme, så en ring mellom 15-30 tusen vil jeg si man bør kjøpe på en normal lønn. Er du millionær er det lov å klinke til med noe dyrere Anonymkode: 6642c...74d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #5 Del Skrevet 14. februar 2023 Jeg er ikke i 20-årene lenger, og har god råd. Men, jeg skjønner ærlig talt ikke vitsen med å gå rundt med en ring til 50-100.000 (eller mer). Ville vært så redd for å miste den, har mistet en verdifull ring tidligere, og det var ikke en hyggelig opplevelse. Så fra meg er rådet å kjøpe en ring som du synes du har råd til, kanskje rundt 8-10.000. Det holder i massevis, synes jeg. Anonymkode: 8abf5...ad2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #6 Del Skrevet 14. februar 2023 Trenger ikke dyre ringer. Våre kostet tilsammen 3000 kr for 20 år siden, og disse byttet vi heller ikke ut da vi giftet oss. Jeg vet om forhold/ekteskap som røk etter bare et par år selvom ringene kostet 12000 kr eller mer, for å si det sånn... Prisen har lite å si, så handle eller hva lommeboka tillater. Anonymkode: 8279d...ea9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #7 Del Skrevet 14. februar 2023 Jeg trives ikke så godt med ringer så ønsket meg ingen forlovelsesring. Ønsket meg bare mannen❤️ Jeg har nå giftering og mann. Veldig fornøyd. Anonymkode: 74f76...d55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #8 Del Skrevet 14. februar 2023 Tradisjonelt har vi i Norge hatt bare en ring, den er forlovelsesring i starten og heter giftering når man er gift. Amerikanske tradisjoner gjør det mer og mer vanlig at mannen frir med en egen ring, og at da har kun kvinnen ring i forlovelsestiden. Så kjøper man gifteringer sammen. Vi giftet oss for et par år siden, og forlovelsesringene til 2000,- totalt fungerer nå som gifteringer. Vi kunne fint brukt mer, men valgte å ikke gjøre det. Symbolikken er lik uansett pris, og jeg ville ikke likt å gå rundt med så store verdier i hverdagen. Samtidig synes jeg store diamanter er litt tacky, og vi har valgt noe helt annet. At andre velger annerledes er helt fint. Jeg liker at folk tilpasser tradisjoner til det de liker, og at ikke alle har det samme. Anonymkode: 86ad0...14c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #9 Del Skrevet 14. februar 2023 Jeg syntes det er unødvendig å bruke mye på ring. Jeg har mistet 3... Anonymkode: e87fa...8ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #10 Del Skrevet 14. februar 2023 Nei, prisen spiller ingen rolle. Men det bør være gull. Og man skal jo ha ring til begge to. Hun bør betale hans ring. Personlig liker jeg ikke å gå med dyre ringer. Alt for redd for å miste den. Anonymkode: e1318...185 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #11 Del Skrevet 14. februar 2023 Ja, det har mye å si. Er den kjempedyr så tør jeg ikke bruke den til daglig😅 Og det er jo synd. Anonymkode: 3582e...569 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #12 Del Skrevet 14. februar 2023 Våre ringer kostet 3500 kr til sammen da vi forlovet oss i 2015. Vi kjøpte enkle gullringer begge to. Å kjøpe diamanter er noe bortkastet tull i min mening. Om jeg en gang skulle fått dyre smykker/ringer osv ville jeg at det skulle vært basert på verdien av metallet, som platina. Men de forlovelsesringen vi kjøpte ble også brukt som giftering. Som i gode gamle dager. Kan vel også legge til at vi var begge studenter på det tidspunktet. Men ville nok ikke valgt noe annet i dag. Anonymkode: 62cd5...6d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
servitrise&suppe Skrevet 14. februar 2023 #13 Del Skrevet 14. februar 2023 Her er det litt som spiller inn. Hvordan er kjæresten din? Er h"n forfengelig eller opptatt av priser generelt? Har vedkommende snakket om ringer, gitt hint? Det må du være obs på 🙂 Så handler det om deg og hva du har av inntekt. Ikke bruk minst mulig ift den, så det virker som om du er sparsommelige akkurat på ringen. Hvor mye du bruker på andre ting i omtrent samme tidsrom er viktig. Det er mao dumt å kjøpe ring og så en gjenstand til deg selv som koster det dobbelte dagen før. Ikke gjør det. Ellers ( ! ) er pris ikke viktig. Lykke til 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #14 Del Skrevet 14. februar 2023 Ikke bruk summer på ring som du kunne brukt på å kjøpe en bil eller oppfostre en unge med. Ikke kjøp den billigste ringen med mindre dere går på videregående. Anonymkode: cb4fa...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #15 Del Skrevet 14. februar 2023 Jeg vil ha en fin, som passer greit nok med de andre ringene mine. Prisen er også ganske viktig, den bør helst ikke koste mer enn 3-5000. Får jeg en mye dyrere ring, så vil den kun bli brukt med veldig spesielle anledninger, som bryllup, og ikke til vanlige festligheter. Og jeg ser ikke vits med å ha en ring jeg ikke tørr bruke mer enn 1-2 ganger pr år. Bruker ikke ring til hverdags, men det ville ikke påvirket overnevnte "krav" Anonymkode: b3443...0cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #16 Del Skrevet 14. februar 2023 Jeg fikk ring til 25000 og elsker den og det den representerer, så giftet vi oss og en glatt ring kom innenfor forlovelsesringen, dagen etter fikk jeg morgengave i form av en aliansering som ligger på utsiden - så tre ringer som betyr hver sin ting for oss som jeg bærer med stolthet - 50 000 kroner totalt sett, jeg tar de omtrent aldri av og får de renset og rhodonert opp hvert andre år.. Anonymkode: ab3a9...a91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #17 Del Skrevet 14. februar 2023 Jeg for min del vil få velge ring selv. Da jeg var gift valgte vi glatte enkle glatte enkle gullringer da vi forlovet oss og fortsatte å bruke de samme da vi giftet oss. Jeg og nåværende samboer har kjæresteringer av rustfritt stål. Absolutt elsker ringen min og ville definitivt ikke hatt noe annet om jeg skulle giftet meg. Anonymkode: 368fd...df3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #18 Del Skrevet 14. februar 2023 Husk at det ikke er noen regler her! Når mannen min og jeg forlovet oss kjøpte vi ringer til begge - typiske glatte gifteringer i hvitt gull. Når vi gifter oss kommer vi til å bruke de samme. De kostet ca 15.000 til sammen. Min man kjøpte ikke en typisk frier-ring eller diamantring for forlovelsen. Jeg er glad vi gjorde det på denne måten, og at vi begge har like forlovelsesringer. Lurer på om dette kan være den litt «gammeldagse» måten å gjøre det på, mine foreldre og svigerforeldre gjorde det i alle fall også slikt - med forlovelsesringer som ble til gifteringer senere. Hvis du kjenner partner godt nok til å spørre om vedkommende vil gifte seg med deg, så vet du sikkert litt om hvordan vedkommende stiller seg til disse tingene også. Personlig synes jeg godt giftering/forlovelsesring kan være hakket mer eksklusiv enn de billigste sølvringene man får hos gullsmed, men jeg ville ikke vært komfortabel med en ring til 50.000 liksom. Ville vært redd for å miste den + at jeg tenker det er mange nyttigere ting man kan bruke de pengene på. Anonymkode: 7f653...486 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #19 Del Skrevet 14. februar 2023 Som flere sier, det som har vært vanlig i Norge frem til nylig, er at begge har forlovelsesring (glatt gullring) som også brukes som gifteringer. De leveres da inn hos gullsmed like før, pusses opp og graveres med bryllupsdato inni. For meg er symbolikken i en dyr amerikansk forlovelsesring med diamant, i stor motsetning til likestilling og kvinnefrigjøring. Jeg sliter veldig med å forstå at så mange unge jenter i Norge ønsker å bytte ut en tradisjon som er fullstendig likestilt (begge har forlovelsesring og de er like.) med en som er så "kvinneundertrykkende" bare for at "det er romantisk"... I følge amerikansk tradisjon skal forlovelsesringen reflektere hvor rik mannen er. Den skulle koste ca 3 månedslønner. Og i teorien skulle den da være kvinnens "forsikring" om at han var en god nok forsørger. Han skal da ikke ha ring mens de er forlovet. (Hvorfor hun skal gå med symbol på at hun er opptatt, mens han skal fremstå som singel, er helt ufattelig for meg.) Deretter måtte det altså kjøpes nye ringer til bryllupet, for da skal begge ha. I følge samme amerikanske tradisjon, er det også brudens foreldre som inviterer til bryllup og betaler for bryllupet. (De betaler for at hun blir gift, så de da slipper alle utgifter med henne etterpå. Altså kvinne = utgiftspost.) I Norge er det vanlig at brudeparet selv inviterer til bryllup, og betaler det det koster. (Men ofte velger en eller begge foreldrepar å støtte hvis de kan likevel. Men da mer likeverdig.) Anonymkode: 6635a...35e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #20 Del Skrevet 14. februar 2023 Jeg fant papirene på min ring. Den kostet 25.000. Elsker ringen, men hadde ikke elsket den noe mindre om den hadde kostet 1/5. Viktigere å finne en ring partneren liker enn å kjøpe ut i fra pris Anonymkode: 76c9b...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå