Gå til innhold

Hva er 4H?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på hjemmesiden til 4H Norge eller hva de nå heter og det er fortsatt ullent for meg HVA man driver med i 4H. 

Jeg vet hva de fire H-ene står for og jeg vet man skal jobbe med selvvalgte prosjekter. Er det sånn at man møtes en gang i uken mens alle gjør hver sin ting? Hva er poenget med å være med? Det fremstår litt som at man betaler for å være med i en organisasjon for å drive med hobbyen sin, f eks å tegne. 🙈 Opplys meg!

Er det en kristen organisasjon?

Anonymkode: ce5a0...e52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke kristent. Det er religionsnøytralt.

Det er prosjekter som man "presenterer" på en fest med familien på slutten av året. På nittitallet lagde de bare en plakat om prosjektet og hang opp på festen. Jeg vet ikke hva de gjør nå. Prosjektene kan være ganske mye forskjellig. Her ser du hva man kan velge mellom: https://4h.no/oppdragsbanken/

Anonymkode: ea15f...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var som speideren, bare innendørs og mindre skog? 

Anonymkode: 04d20...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (4 timer siden):

4H er sånne gårder der man får leke med dyr. Aner ikke hva du har lest på.

Du er jo enda mer lost en meg. 😂

Anonymkode: ce5a0...e52

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke kristent. Det er religionsnøytralt.

Det er prosjekter som man "presenterer" på en fest med familien på slutten av året. På nittitallet lagde de bare en plakat om prosjektet og hang opp på festen. Jeg vet ikke hva de gjør nå. Prosjektene kan være ganske mye forskjellig. Her ser du hva man kan velge mellom: https://4h.no/oppdragsbanken/

Anonymkode: ea15f...4be

Takk, da skjønner jeg litt mer. 😊

Anonymkode: ce5a0...e52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, ajarRun said:

4H er sånne gårder der man får leke med dyr. Aner ikke hva du har lest på.

Hva er det du raller om?  

Anonymkode: f505d...720

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvert år velger medlemmene en oppgave som de skal jobbe med gjennom et år. Da kan man velge veldig fritt, og det finnes temaer til stort sett alt. Eksempler er fotografering, fisking, baking, gartnerarbeide, sying eller matlaging. Når man har gått et bestemt antall år i 4H, vil man få plaketten som bevis for at du har gått i 4H. "

https://no.wikipedia.org/wiki/4H-bevegelsen

Jeg var 4H-medlem og fikk faktisk plaketten. Det var ikke så mye å gjøre på bygda på nittitallet som barn og ungdom 😁. Tror ikke det er så populært i dag.

 

Anonymkode: dde65...fd7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med i 4H på 90-tallet. Synes det var fint å jobbe med et eget prosjekt, i tillegg hadde vi fellessamlinger hvor vi gjorde aktiviteter sammen, var ofte ute på tur. Så hadde vi presentasjon av prosjektene og lagde en forestilling sammen. Husker det som en veldig fin klubb å være med i som barn.

Anonymkode: f9a5a...c8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Jeg var også medlem av 4H som barn/ungdom. Det er sånn at alle velger en oppgave tidlig på året, husker jeg hadde blant annet matlaging, "form og fantasi", fotografering osv. Og så har man møter der man tar opp ulike temaer og holder på med ulike aktiviteter, og man drar på turer, gjerne et tur med overnatting hvert år. Den individuelle oppgaven skal man jobbe med selvstendig hele året fram til høsten, da man har høstfest. Da lager alle medlemmene hver sine utstillinger, og så har de en liten oppvisning med sang o.l. for foreldre og besteforeldre. På høstfesten blir det gjerne også delt ut premier for beste gjennomførelse, beste utstilling osv. Og utlodning! 

Det var i alle fall sånn det var på 90-tallet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4H 

Klart Hode

Varmt Hjerte

Flinke Hender

God Helse

Anonymkode: 69f03...04d

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (37 minutter siden):

Jeg var også medlem av 4H som barn/ungdom. Det er sånn at alle velger en oppgave tidlig på året, husker jeg hadde blant annet matlaging, "form og fantasi", fotografering osv. Og så har man møter der man tar opp ulike temaer og holder på med ulike aktiviteter, og man drar på turer, gjerne et tur med overnatting hvert år. Den individuelle oppgaven skal man jobbe med selvstendig hele året fram til høsten, da man har høstfest. Da lager alle medlemmene hver sine utstillinger, og så har de en liten oppvisning med sang o.l. for foreldre og besteforeldre. På høstfesten blir det gjerne også delt ut premier for beste gjennomførelse, beste utstilling osv. Og utlodning! 

Det var i alle fall sånn det var på 90-tallet :ler:

Tror det var ganske likt i hele landet. Husker det kom en ekstern sensor som vurderte oppgavene. Var aldri på leir selv, men var med på noen turer, eks. til Tusenfryd. Vi på bygda trengte ikke akkurat å dra på 4H-gård 😁

Anonymkode: dde65...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror det var ganske likt i hele landet. Husker det kom en ekstern sensor som vurderte oppgavene. Var aldri på leir selv, men var med på noen turer, eks. til Tusenfryd. Vi på bygda trengte ikke akkurat å dra på 4H-gård 😁

Anonymkode: dde65...fd7

Stemmer. Og så starta man som aspirant, så junior og så senior. 

Ikke nødvendig med 4H-gård, nei :D Men husker forresten også at vi var på flere bedriftsbesøk, helst bedrifter tilknytta landbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tror det var ganske likt i hele landet. Husker det kom en ekstern sensor som vurderte oppgavene. Var aldri på leir selv, men var med på noen turer, eks. til Tusenfryd. Vi på bygda trengte ikke akkurat å dra på 4H-gård 😁

Anonymkode: dde65...fd7

 

Jeg var på leir! Både fylkesleir og landsleir! Det var så morsomt å møte andre 4H-ere fra alle de andre delene av fylket og landet!

 

De fleste - eller i alle fall veldig mange - 4H-ere er vel vokst opp på gård eller på bygda. Kan ikke si at jeg heller ville hatt særlig glede av å dra fra vår gård til en annen gård "på besøk". Huff, det var da mer enn nok med vår egen!

Anonymkode: 69f03...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"Hvert år velger medlemmene en oppgave som de skal jobbe med gjennom et år. Da kan man velge veldig fritt, og det finnes temaer til stort sett alt. Eksempler er fotografering, fisking, baking, gartnerarbeide, sying eller matlaging. Når man har gått et bestemt antall år i 4H, vil man få plaketten som bevis for at du har gått i 4H. "

https://no.wikipedia.org/wiki/4H-bevegelsen

Jeg var 4H-medlem og fikk faktisk plaketten. Det var ikke så mye å gjøre på bygda på nittitallet som barn og ungdom 😁. Tror ikke det er så populært i dag.

 

Anonymkode: dde65...fd7

Men altså, det koster like mye å være medlem som det gjør å spille håndball f eks. Hva får man for den summen, hvis man egentlig bare holder på med en hobby, som fotografering, og står for kameraet selv? Jeg spør av uvitenhet. 

Anonymkode: ce5a0...e52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ikke kristent. Det er religionsnøytralt.

Det er prosjekter som man "presenterer" på en fest med familien på slutten av året. På nittitallet lagde de bare en plakat om prosjektet og hang opp på festen. Jeg vet ikke hva de gjør nå. Prosjektene kan være ganske mye forskjellig. Her ser du hva man kan velge mellom: https://4h.no/oppdragsbanken/

Anonymkode: ea15f...4be

Haha, jeg er fra 90 tallets 4H. Det var virkelig artig :-) hadde oppgaver om : kanin, blomster, søm..det var i grunn artig, men det året jeg hadde blomster, det var usosiale greier.

Så skulle man skrive mål for året og stiller ut. Alle hadde fått sin plass på samfunnshuset.  70cm bord. Med plass til plakat bak. 

Anonymkode: f4d95...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på besøk på 4H seter og kjørnet smør. Og laget drops. Vi hadde høsttakkefest hvert år. 4H kommer fra USA, så det er sikkert opprinnelig thanksgiving 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...