Gå til innhold

Aksjefond og samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg valgte å sette mesteparten av sparepengene mine i fond med tanke på at de ikke skulle brukes før om 10- kanskje 20 år. Har som mange andre hatt is i magen og forsøke å lukke øynene når markedet har stupt. Var vondt å se på at alle sparepengene mine tapte seg i verdi etter pandemi og økonomisk krise verden rundt. Klarte likevel å stå i det ved å la være å tenke på det og ikke følge med. Så ble det konfliktfylt hjemme og det ble snakk om samlivsbrudd. Og da gikk det opp for meg hvor utrygg denne sparingen egentlig var. Jeg hadde jo ikke tenkt på at samlivsbrudd kunne skje og da trenger jeg jo pengene- hvert eneste øre om jeg må flytte i ny bolig og bo alene. Tenkte at nå har jeg tapt tusenvis av kroner fordi jeg må tabuet pengene imens de er på bunn.

Det ble omsider ikke samlivsbrudd i første omgang, men det ligger og ulmer og vi går i parterapi.

Så fortalte en kollega meg at jeg en som fortalte at fondene jeg sparte i gjorde det ganske godt. Og da jeg sjekker hadde jeg plutselig over 100 000 kr i avkastning tilsammen😳 Nesten så jeg tror jeg må ha sett feil, men tror ikke det.

Hva ville dere gjort? Da mtp litt ustabilt i samlivet og stor sannsynlighet for både samlivsbrudd og nytt stup på aksjefond markedet. Kanskje Kurt å ta dem ut å sette dem i banken nå? Og heller kjøpe fond igjen når ting har stabilisert seg litt?

Anonymkode: cbbe4...dc5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg valgte å sette mesteparten av sparepengene mine i fond med tanke på at de ikke skulle brukes før om 10- kanskje 20 år. Har som mange andre hatt is i magen og forsøke å lukke øynene når markedet har stupt. Var vondt å se på at alle sparepengene mine tapte seg i verdi etter pandemi og økonomisk krise verden rundt. Klarte likevel å stå i det ved å la være å tenke på det og ikke følge med. Så ble det konfliktfylt hjemme og det ble snakk om samlivsbrudd. Og da gikk det opp for meg hvor utrygg denne sparingen egentlig var. Jeg hadde jo ikke tenkt på at samlivsbrudd kunne skje og da trenger jeg jo pengene- hvert eneste øre om jeg må flytte i ny bolig og bo alene. Tenkte at nå har jeg tapt tusenvis av kroner fordi jeg må tabuet pengene imens de er på bunn.

Det ble omsider ikke samlivsbrudd i første omgang, men det ligger og ulmer og vi går i parterapi.

Så fortalte en kollega meg at jeg en som fortalte at fondene jeg sparte i gjorde det ganske godt. Og da jeg sjekker hadde jeg plutselig over 100 000 kr i avkastning tilsammen😳 Nesten så jeg tror jeg må ha sett feil, men tror ikke det.

Hva ville dere gjort? Da mtp litt ustabilt i samlivet og stor sannsynlighet for både samlivsbrudd og nytt stup på aksjefond markedet. Kanskje Kurt å ta dem ut å sette dem i banken nå? Og heller kjøpe fond igjen når ting har stabilisert seg litt?

Altså her var det mye uvesentlig info. 

1 - å spare i fond/akjer er absolutt best i nedgang, da får du langt mere for pengene. 

2 - det forutsetter selvfølgelig at du har råd å spare. Ikke spar i fond/akjer i det heletatt om det er penger du enten må bruke innen 5 år eller at du i utgangspunktet ikke har råd å gå på et tap.

Anonymkode: 4c992...8f7

Skrevet

Du skal fortsette å ha is i magen. 

Når dere skal starte på skilsmisseoppgjøret kan begge etterstrebe å oppføre seg som folk og så får dere via advokat laget en god avtale om at det ikke skal selges med tap. 

Og som taler før meg sier - ikke finn på å selg på vei ned. Det er så idiotisk som det kan få blitt. 

Og ps: de pengene du har spart er også ektefelle sine penger. Ikke innbill deg annet. 

Anonymkode: 0ac24...8e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Og ps: de pengene du har spart er også ektefelle sine penger. Ikke innbill deg annet. 

Dette kan de avtale helt selv. Vi avtalte at egne sparepenger var privat, og advokaten sa at det var en vanlig måte å gjøre det på. 

Men dette er en viktig grunn til at jeg vil fraråde alle å gifte seg. Det er utrolig gammeldags! 

Ts: Hadde beholdt pengene i fond dersom jeg trodde mannen min lot meg beholde dem ved skilsmisse. Hadde tatt dem ut og brukt dem hvis jeg trodde motsatt. Det beste er da å låne dem bort til noen som et privat lån, det nestbeste er å kjøpe noe med tinglyst særeie på. 

Anonymkode: c4573...f66

Skrevet

Du skal fortsette å ha is i magen. 

Når dere skal starte på skilsmisseoppgjøret kan begge etterstrebe å oppføre seg som folk og så får dere via advokat laget en god avtale om at det ikke skal selges med tap. 

Og som taler før meg sier - ikke finn på å selg på vei ned. Det er så idiotisk som det kan få blitt. 

Anonymkode: 0ac24...8e1

For alt vi vet er ikke TS gift en gang. Kan jo hende hun er samboer.

Anonymkode: 5d77b...df0

Skrevet

Hvis dere er gifte og ikke har avtalt særeie på sparepengene går fondet inn i felleseie som skal deles likt mellom dere.

Anonymkode: 790cc...21a

Skrevet

En lav verdi på porteføljen er forsåvidt bare bra hvis du ender opp og måtte dele med ektefellen. 

Skrevet

Dersom du trenger pengene til hus og bolig, så selg verdiene og ha de stående som cash. Du får heller putte inn mer penger når du har til overs igjen

Anonymkode: b7894...ab9

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.2.2023 den 9.20):

Dersom du trenger pengene til hus og bolig, så selg verdiene og ha de stående som cash. Du får heller putte inn mer penger når du har til overs igjen

Anonymkode: b7894...ab9

Takk det var egentlig bare det jeg lurte på om kanskje var lurt nå. Siden jeg nå har tjent litt og du med stor sannsynlig taper seg igjen i løpet av året hvor det mest sannsynlig blir samlivsbrudd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.2.2023 den 3.42):

det forutsetter selvfølgelig at du har råd å spare. Ikke spar i fond/akjer i det heletatt om det er penger du enten må bruke innen 5 år eller at du i utgangspunktet ikke har råd å gå på et tap.

Nei, om det blir samlivsbrudd må jeg ta dem ut for å kjøpe ny bolig, muligens i løpet av de neste mnd . Så tar dem ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.2.2023 den 8.47):

Hvis dere er gifte og ikke har avtalt særeie på sparepengene går fondet inn i felleseie som skal deles likt mellom dere.

Anonymkode: 790cc...21a

Vi er samboer og har særeie. Jeg skal ikke dele sparepengene mine.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei, om det blir samlivsbrudd må jeg ta dem ut for å kjøpe ny bolig, muligens i løpet av de neste mnd . Så tar dem ut.

Hvis du er rimelig sikker på at det blir brudd og du må bruke pengene til å kjøpe bolig, ville jeg tatt dem ut nå. Men pass på at du har kontroll på pengestrømmen, mtp at du sier disse pengene er kun dine. 

Anonymkode: b5c34...87d

• Liker 1
Skrevet

Aldri invester penger du ikke har råd til å tape

Anonymkode: 67c84...fd5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aldri invester penger du ikke har råd til å tape

Kom du på dette selv?

Anonymkode: 52695...fe7

• Liker 1
Skrevet

Vi er samboer og har særeie. Jeg skal ikke dele sparepengene mine.

Samboere og har særeie...? Samboere har jo uansett ikke felleseie på noen som helst måte.

Anonymkode: 5d77b...df0

• Liker 1
Skrevet

Sett til side det du trenger av egenkapital som innskudd på enten flytende eller fastrente.

Resten kan du investere, men å ha en portefølje bestående av 100% aksjer er veldig dumt. Selv om du annser deg selv som en "iskald" investor så er det et fåtall mennesker som klarer å fungere godt når markedet stuper. Covid krasjet var ikke et skikkelig krasj. Et saftig krasj er en nedgang på opptil 80% og varer i flere år. Selv om mange vil være uenig, så er du aldri garantert at du vil se positiv avkastning bare du venter lenge nok i aksjemarkedet. Avkastning vil alltid være avhengig av hvor dyrt markedet var når man kjøpte, alltid.

Om du ikke bruker en stor del av fritiden din på å lese regnskap så bør du investere passivt (fond styrt av index). 

Risikoprofilen i porteføljen må gjennspeile din egen selvdisiplin og din kompetanse som investor. Om du ikke takler et fall mellom 60 - 80% i verdiene dine, så for all del ikke putt hele nettoverdien din i aksjemarkedet. 

Om du ikke kan noe om finanshistorie eller verdisetting av selskaper, men har puttet alle pengene dine i fond fordi du har "hørt folk si dette er lurt" så investerer ikke. Da spekulerer du.

Fordel innholdet i porteføljen din mellom Ordinære Aksjer, prefferanse aksjer, selskapsobligasjoner, statsobligasjoner, eiendom og muligens TIPS (som inflasjonshedge). 

For å få ned risikoen i porteføljen kan du også selge opsjoner på selskapene du eier (men aldri kjøp opsjoner).

Å investere på en trygg og berikende måte er som alt annet, du må bruke tid og vite hva du driver med. Ja man har perioder hvor "alle" tjener penger, og de er alltid etterfulgt av tider hvor 95% taper penger. Det er sånn markedene fungerer. Det er sånn markedene alltid har fungert. Det er sant for det amerikanske aksjemarkedet, det norske aksjemarkedet, det amerikanske eiendomsmarkedet og det norske eiendomsmarkedet etc. Selv om du kjenner en fisker som tjener hakka møkk på å fiske torsk, betyr ikke at du kan kjøpe deg en båt og tjene de samme verdiene i morgen. Du må tillegge deg kunnskap først.

Til slutt: Alltid reflekter godt over hvem du mottar finansielle råd fra. De fleste gir råd utifra hva de selv tjener penger på. Om naboen din råder deg til å tippe på hest fordi hun har tjent 100k på dette. Ikke ta det som et godt råd. Da mottar du råd fra noen som spekulerer. Om du møter en veldig intelligent person som forklarer deg hvordan du kan tjene penger på arbitrasje på travbanen, og han samtidig ikke tjener noen penger selv på at du eventuelt spiller på arbitrasje. Da kan det være et godt råd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kom du på dette selv?

Anonymkode: 52695...fe7

Ja

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...