Gå til innhold

100 spørsmål fra huseier i forbindelse med utleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle se på en leilighet i dag, men måtte avlyse fordi jeg nesten ikke hadde sovet, delvis fordi en nabo eller flere hadde røyklagt nabolaget hele natten med dårlig fyring så jeg ble helt røykforgiftet. (Denne økte fyringen pga strømprisene er faktisk en plage.) Det var tre timer å kjøre, så seks timer til sammen turte jeg ikke på så lite søvn.
Jeg sendte melding til huseier tidlig, og skrev jeg kunne ringe senere (når jeg hadde sovet). Han ringte senere, før jeg hadde stått opp, og sendte så melding med "kan du ringe meg tilbake?".
Og når jeg ringte han så ble det 100 spørsmål. Tydeligvis hadde han helt mistet tilliten til meg, og ville ha referanser (som er ok selvsagt, og som jeg har), han skulle vite hvor jeg hadde bodd før, hva jeg betaler her, om jeg har penger til å leie hos han og til depositum, om jeg har familie her, om jeg har flyttet mye rundt før jeg bodde der jeg bodde før som jeg bodde i ti år, om jeg var litt rotløs osv. osv. osv. osv. i det uendelige. Og så i tillegg ville han at jeg skulle skrive en melding til han på finn med ALT som vi hadde snakket om.

Virkelig? Er dette vanlig? Kjenner jeg ikke vil bo der om det er vanlig for han med slike forhør liksom.

Anonymkode: f09bc...bb2

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Delvis på grunn av røyk, og hva med delvis annen grunn da? 

Det er aldri lurt å bryte avtaler. Det har med å være pliktoppfyllende å gjøre. Hva skrev du som grunn til at du ikke kom til avtalen? Husk at du ikke vet hva han måtte avlyse eller hva han kunne gjort hvis han ikke hadde avtale med deg.

Jeg tror alle spørsmålene kom fordi du ikke dukket opp. Litt avhengig av grunnen du ga også. Hadde dere møttes så hadde nok praten gått lettere uten dette "avhøret" 

Jeg vil bare til slutt si at utleiere som er litt strenge er oftest de du kan stole på at har ryddige forhold mtp leiligheten og leieforhold, så jeg syns du må forstå ham her og så møte opp på neste avtale. 

• Liker 7
Skrevet

Hva skrev du i meldingen?

Huseier vil nok bare ha alle fakta på bordet om alle aktuelle asap, for å ta en avgjørelse. 

Anonymkode: d506c...61b

• Liker 1
Skrevet

Styr unna sier jeg bare 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Det var litt av et avhør. Skjønner ikke hvorfor han skulle legge seg borti hvor mye du betaler der du bor nå. Han høres ut som en skikkelig snushane av en utleier. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
servitrise&suppe skrev (28 minutter siden):

Delvis på grunn av røyk, og hva med delvis annen grunn da? 

Det er aldri lurt å bryte avtaler. Det har med å være pliktoppfyllende å gjøre. Hva skrev du som grunn til at du ikke kom til avtalen? Husk at du ikke vet hva han måtte avlyse eller hva han kunne gjort hvis han ikke hadde avtale med deg.

Jeg tror alle spørsmålene kom fordi du ikke dukket opp. Litt avhengig av grunnen du ga også. Hadde dere møttes så hadde nok praten gått lettere uten dette "avhøret" 

Jeg vil bare til slutt si at utleiere som er litt strenge er oftest de du kan stole på at har ryddige forhold mtp leiligheten og leieforhold, så jeg syns du må forstå ham her og så møte opp på neste avtale. 

Jeg fikk ikke sove, men hadde fått sovet nok om ikke røyken også plaget meg. Har noen ganger problemer med å sove om natta. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva skrev du i meldingen?

Huseier vil nok bare ha alle fakta på bordet om alle aktuelle asap, for å ta en avgjørelse. 

Anonymkode: d506c...61b

Det skjønner jeg, men han kunne ventet til jeg kom opp dit eventuelt? Jeg hadde også skrevet kort om meg selv allerede, men det var ikke nok. Nå kommer jeg ikke til å reise og se på det i det hele tatt. TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det skjønner jeg, men han kunne ventet til jeg kom opp dit eventuelt? Jeg hadde også skrevet kort om meg selv allerede, men det var ikke nok. Nå kommer jeg ikke til å reise og se på det i det hele tatt. TS

Det skjønner jeg at du ikke vil. Helt unødvendig å skulle brette ut hele livshistorien sin for å leie en leilighet. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han vet jo ikke hvem du er, og det er noen utleiere som har veldig dårlig erfaring. Han vil jo at du skal komme og se, så du må jo ha gjort et godt inntrykk av det du skrev kort. Ellers kunne han bare leid ut til andre. Jeg tror alt han spurte om vile kommet naturlig i en samtale, men kanskje ikke alle spørsmålene. Men du får stole mest på deg selv 🙂

Endret av servitrise&suppe
Skrevet

Jeg hadde nok blitt skeptisk til deg jeg også. Det hørtes ut som en veldig rar unnskyldning. Du avlyste fordi du har sovet dårlig en natt?som småbarnsmor har jeg sovet dårlig i 5 år, har aldri avlyst en avtale på grunn av det. 

Anonymkode: 174e7...141

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde nok blitt skeptisk til deg jeg også. Det hørtes ut som en veldig rar unnskyldning. Du avlyste fordi du har sovet dårlig en natt?som småbarnsmor har jeg sovet dårlig i 5 år, har aldri avlyst en avtale på grunn av det. 

Dette er snakk om å leie en leilighet, ikke at du har aldri avlyst pga barn. 

Hva har dette med barn å gjere? 

Anonymkode: 7aaf3...5e8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

For en utleier så er det jo et dårlig tegn når en potensiell leietager bryter en avtale allerede før leieforholdet har startet, er jo også helt normalt å spørre om leietager har penger til depositum sånn at man kan luke ut de som prøver seg med depositumgaranti fra NAV.

Kan jo også være at utleier har satt andre avtaler og gjøremål på vent for å møte leietager, da er det rimelig surt når leietager bryter avtalen.

Anonymkode: a3ffc...9f3

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er kronisk syk i tillegg. Vil du ha meg på veien helt utmattet etter å ikke ha sovet? Jeg sov to timer den natten. 

Når jeg tenker meg om så tok jeg ikke kontakt med den utleieren før annonsen var gått ut, jeg så den ikke før. Det betyr at den hadde ligget ute ganske lenge uten at han hadde fått leid ut. Det er et lite, fint hus som ligger litt avsides, men likevel rett ved nabo, E6, busstopp og butikk, så man skulle tro de ville fått leid ut før? Kanskje han oppfører seg slik med alle.... TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er snakk om å leie en leilighet, ikke at du har aldri avlyst pga barn. 

Hva har dette med barn å gjere? 

Anonymkode: 7aaf3...5e8

Jeg skjønte at det handlet om en leilighet, jeg sier bare at det er rart å avlyse en avtale fordi man ikke har sovet godt den natten. At du måtte avlyse fordi naboene dine fyrer med ved er kjemperart, hadde vi hatt en avtale og du fortalte meg at det var grunnen til avlysningen hadde jeg trodd du løy og prøvde å dekke over noe. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er kronisk syk i tillegg. Vil du ha meg på veien helt utmattet etter å ikke ha sovet? Jeg sov to timer den natten. 

Når jeg tenker meg om så tok jeg ikke kontakt med den utleieren før annonsen var gått ut, jeg så den ikke før. Det betyr at den hadde ligget ute ganske lenge uten at han hadde fått leid ut. Det er et lite, fint hus som ligger litt avsides, men likevel rett ved nabo, E6, busstopp og butikk, så man skulle tro de ville fått leid ut før? Kanskje han oppfører seg slik med alle.... TS

Jo mer info du kommer med jo rarere fremstår du.

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo mer info du kommer med jo rarere fremstår du.

Synes husverten virker rarere jo mer hun skriver, men det er visst ta-TS-leken som er igang her?

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville nok funnet meg en mindre problemorientert leieboer enn deg, ts. Beklager.

Anonymkode: 3344c...806

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Altså, alle kan vel oppleve at ting kommer i veien og man da må avlyse en avtale. Dette virker jo som en helt merkelig reaksjon på at avtalen ble avlyst. Det normale hadde vært å skrive at det var greit og at man kunne avtale ny visning en annen dag. 

Jeg hadde blitt svært skeptisk til sånn 101 spørsmål om ting han strengt tatt ikke har noe med. Så jeg hadde ikke svart på det og jeg hadde heller ikke sendt melding til han eller dratt på visning. Selv om man som utleier har dårlige erfaringer så må man oppføre seg som folk allikevel. Jeg som leietaker har også dårlige erfaringer med utleiere, men jeg driver ikke på sånn allikevel. 

Det finnes nok av hyggelige utleiere som også er seriøse så jeg ville droppet han har. Får man en dårlig følelse så stemmer gjerne denne og når det ikke skal mer til før han begynner å mistro folk så burde han egentlig ikke drive med utleie. 

Anonymkode: ae44f...a2c

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altså, alle kan vel oppleve at ting kommer i veien og man da må avlyse en avtale. Dette virker jo som en helt merkelig reaksjon på at avtalen ble avlyst. Det normale hadde vært å skrive at det var greit og at man kunne avtale ny visning en annen dag. 

Jeg hadde blitt svært skeptisk til sånn 101 spørsmål om ting han strengt tatt ikke har noe med. Så jeg hadde ikke svart på det og jeg hadde heller ikke sendt melding til han eller dratt på visning. Selv om man som utleier har dårlige erfaringer så må man oppføre seg som folk allikevel. Jeg som leietaker har også dårlige erfaringer med utleiere, men jeg driver ikke på sånn allikevel. 

Det finnes nok av hyggelige utleiere som også er seriøse så jeg ville droppet han har. Får man en dårlig følelse så stemmer gjerne denne og når det ikke skal mer til før han begynner å mistro folk så burde han egentlig ikke drive med utleie. 

Det er jeg enig i, det er mer forklaringen til ts som virker rar, jeg ville antatt at hun løy for å dekke over for noe. Hvem kan ikke komme til en avtale fordi naboen fyrer med ved? 

I tillegg opplever man som huseier at utrolig mange avlyser, så man blir nok litt ekstra var på avlysning akkurat i den situasjonen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jeg enig i, det er mer forklaringen til ts som virker rar, jeg ville antatt at hun løy for å dekke over for noe. Hvem kan ikke komme til en avtale fordi naboen fyrer med ved? 

I tillegg opplever man som huseier at utrolig mange avlyser, så man blir nok litt ekstra var på avlysning akkurat i den situasjonen. 

Hun fikk ikke sove og ville ikke kjøre fordi hun var redd for at hun var for trøtt til å kjøre bil. Synes det var en helt legitim grunn og man kan ha ulike grunner til hvorfor man ikke får sove en dag. Noen er sensitiv overfor lukt og hvem liker å sove i en voldsom røyklukt? 

Man begynner ikke med masse spørsmål på den måten når ts ikke engang har vært på visning. 

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...