Gå til innhold

Hvoan er det mulig at vekten svinger 3 kg på en dag?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stod opp i dag og veide meg, har drukket fire store glass vann og spist ett måltid. Tisset to ganger. Nå er vekten 3kg mer, hvordan er det mulig med så høy svinging? Og hvilken vekt kan man stole på er sin basisvekt, den laveste eller høyeste?

Anonymkode: 24e81...e1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjer meg ofte. Hold deg til vekten på morgningen, mest stabilt ift fasten kroppen har vært i gjennom søvn

Anonymkode: f9aa0...9e6

Skrevet

Om morgenen etter du har vært på do er basisvekten din.

Vekten om kvelden vil nødvendigvis være påvirket av hvor mye du har spist og drukket i løpet av dagen.

Skrevet (endret)

Det høres ut som en usunn slankekur å spise bare 1 måltid i løpet av en dag og ellers fylle opp med vann. Når du veier deg to ganger om dagen er du ganske hekta. 

Endret av Grüner
  • Liker 1
Skrevet (endret)

La oss gjøre en kjapp beregning, du drakk 4 glass, et vanlig glass sies å romme 2dl = 8dl væske, du sa også at du spiste et måltid, ikke hvor mye, men antar det litt. Så la oss si totalt 1.2kg i ''matvekt''. Når du konsumere mat, og spesielt karbohydrater tar kroppen en del vann, ca. hvert gram glykogen kan kroppen lagre 2,7 gram vann. Det vil også si av væske som allerede var tilgjengelig i kroppen. Salter binder også væske. 
For at du i det hele tatt skulle lagt på deg 3kg av rent fett tilsvarer det at du måtte a konsumert om lag 21 000 kalorier ekstra enn ditt dagsbehov, så teoretisk om du skulle lagt på deg 3kg på en dag, så måtte du ha konsumert om lag 23 200 til 23 2500 kalorier. 

At vekt svinger er ikke unormalt, høyest sannsynlig mye vannvekt, men å konsumere 4 glass vann høres voldsomt ut. Du får også mye væske i maten du spiser, ville prøvd å spise mer balansert =)! Ikke tenk så mye på vekt, jeg veide 95kg når jeg startet å ''shredde'' og da var jeg smålig lubben, lå vel på rundt 94kg-ish når sommeren kom og da hadde jeg nesten 6-pack.

For den mest ''korrekte'' vekten, gjør det på morgen før du spiser og at du har sovet godt. Du taper også en del gram i løpet av natten grunnet væsken du bruker på å puste og svette. Så om morgen vil du som regel ha den mest balanserte vekten du vil ha i løpet av dagen.

Endret av Nordic99
  • Liker 2
Skrevet
Nordic99 skrev (2 minutter siden):

La oss gjør en kjapp beregning, du drakk 4 glass, et vanlig glass sies å romme 2dl = 8dl væske, du sa også at du spiste et måltid, ikke hvor mye, men antar det litt. Så la oss si totalt 1.2kg i ''matvekt''. Når du konsumere, mat, og spesielt karbohydrater tar kroppen en del vann, ca. hvert gram glykogen kan kroppen lagre 2,7 gram vann. Det vil også si av væske som allerede var tilgjengelig i kroppen. Salter binder også væske. 
For at du i det hele tatt skulle lagt på deg 3kg av rent fett tilsvarer det at du måtte a konsumert om lag 21 000 kalorier ekstra enn ditt dagsbehov, så teoretisk om du skulle lagt på deg 3kg på en dag, så måtte du ha konsumert om lag 23 200 til 23 2500 kalorier. 

At vekt svinger er ikke unormalt, høyest sannsynlig mye vannvekt 😃

Høres ut som du har peil takk 😅

Jeg veide maten jeg spiste og det var 90gram pastaskruer, 70 gram kylling, 100gram grønnsaker.

Er vant med at vekten kan svinge en kilo eller 1,5 fra morgen til kveld men 3 kg var nytt så jeg fikk helt sjokk, spesielt siden kaloriinntaket er godt under daglig behov!

Jeg vil ned i fettprosent og få flat mage men får stole på deg at dette var vannvekt 👍 Er vanskelig å vite fordi magen også blir mye større og mer oppblåst av mat i forhold til hva den er om morgenen når jeg står opp

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg veide maten jeg spiste og det var 90gram pastaskruer, 70 gram kylling, 100gram grønnsaker.

Er vant med at vekten kan svinge en kilo eller 1,5 fra morgen til kveld men 3 kg var nytt så jeg fikk helt sjokk, spesielt siden kaloriinntaket er godt under daglig behov!

Jeg vil ned i fettprosent og få flat mage men får stole på deg at dette var vannvekt 👍 Er vanskelig å vite fordi magen også blir mye større og mer oppblåst av mat i forhold til hva den er om morgenen når jeg står opp

Har du slanket deg lenge? Kan det ha noe med syklus å gjøre? Jeg er hvertfall litt rundere i kantene en viss uke i mnd…

Anonymkode: f9aa0...9e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Supert å høre at du har motivasjon og er dedikert, veldig god tallerken kombinasjon også =)! Husk at det er et maraton, ikke en sprint, og mye forskning tilsier at mennesker som går på ''dietter'' går ned i vekt for en kortvarig stund for å gå opp igjen + litt til. Mye grunnet at de ikke fjernet faktorene som faktisk gjorde dem stor i utgangspunktet; livsstil. 
Så om jeg var deg, ville jeg funnet meg en livsstil som er behagelig og i tillegg traff personlige mål. 
Vet at vektmåling og oppstyret rundt det kan være vanskelig å legge fra seg, men for din egen psyke ville jeg heller holdt meg til bilder, da vekt er en veldig dårlig indikasjon på hvordan en person ser ut og hvor ''sunn'' en er. De har faktisk startet å gått vekk fra det på en del sykehus også, nå tenker jeg på BMI-regning. Jeg hadde vel BMI på nesten 28 (måtte ha under 25 for å få operasjon), men fikk grønt lys p.g.a muskelmasse jeg bar. Så min reelle fettprosent ble aldri kjent, men ville tippet at jeg lå rundt på 15-17%.  

Jeg heier på deg =)! 

• Liker 2
Skrevet

Er du mann eller kvinne? Ved eggløsning og PMS man gå opp 2-4 kg i vannvekt, som forsvinner før menstrasjon. Det er dessuten normalt å veie mer etter en dag. Du har jo spist og drukket. 

Anonymkode: 4c144...200

Skrevet
Grüner skrev (9 timer siden):

Det høres ut som en usunn slankekur å spise bare 1 måltid i løpet av en dag og ellers fylle opp med vann. Når du veier deg to ganger om dagen er du ganske hekta. 

Hun har vel ikke rukket å spise mer enn ett måltid i dag, da vettu. 🙄 Hun spiste tydeligvis frokost. 

Anonymkode: 06265...648

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun har vel ikke rukket å spise mer enn ett måltid i dag, da vettu. 🙄 Hun spiste tydeligvis frokost. 

Nei, det var middag og hun er på slanker’n. Se innlegg over.

Skrevet

Hvis underlaget vekta står på er litt skjevt eller vekten står ubalansert så har jeg selv opplevd at vekta varierer alt ettersom hvor på gulvet vekta står. 

Anonymkode: 6885d...607

• Liker 2
Skrevet
Grüner skrev (32 minutter siden):

Nei, det var middag og hun er på slanker’n. Se innlegg over.

Jeg prøver å se så godt jeg kan. Men ser ikke det du ser. Et så lite måltid med såpass lite gram ser ut som et mellommåltid for meg alla Grethe Roede.

Så hun spiser nok flere ganger pr dag. Mange har slike måltider også til frokost når de fordeler kalorier gjennom dagen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...