Gå til innhold

Skifter du klær før du lager mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om folk har egne "mat lagings klær"pga matlukt?? At man bytter klærne før man begynner å lage mat? Eller bruker dere samme klær som dere har på både hjemme og ute??

Jeg syns spesielt den lukten når man skal brune løken eller fritere noe, den lukten er den verste. Vanskelig å bli kvitt den lukten fra klærne helt til de blir vasket

Anonymkode: 400e3...07a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker forkle hvis det er fare for sprut eller søl. Skjelden jeg friterer noe, bruker heller varmluft. 
Da jeg var tenåring og jobbet over en frityrgryte hele dagen skiftet jeg klær og dusjet da jeg kom hjem. Etter maks 45 min matlaging før middag gidder jeg ikke skifte klær. Tviler på at lukten setter seg så fort. 

Skrevet

Forkle? 

Anonymkode: 90985...b9f

Skrevet
atropos skrev (3 minutter siden):

Bruker forkle hvis det er fare for sprut eller søl. Skjelden jeg friterer noe, bruker heller varmluft. 
Da jeg var tenåring og jobbet over en frityrgryte hele dagen skiftet jeg klær og dusjet da jeg kom hjem. Etter maks 45 min matlaging før middag gidder jeg ikke skifte klær. Tviler på at lukten setter seg så fort. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forkle? 

Anonymkode: 90985...b9f

Tenker ikke på spruting, men lukten. 

Skrevet

Æh, nei! 

Anonymkode: 66319...2e5

Skrevet

Nei, men spiser heller ikke frityr og lignende. Hadde sikkert byttet klær om noen tvang meg inn på en McDonalds så stanken satte seg i klærne.

Anonymkode: 3daf1...958

Skrevet

Nei men jeg pleier ikke gå ut noe sted etter jeg har lagd mat og lager som regel mat i koseklær/inneklær.

Anonymkode: ead8b...348

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Lurer på om folk har egne "mat lagings klær"pga matlukt?? At man bytter klærne før man begynner å lage mat? Eller bruker dere samme klær som dere har på både hjemme og ute??

Jeg syns spesielt den lukten når man skal brune løken eller fritere noe, den lukten er den verste. Vanskelig å bli kvitt den lukten fra klærne helt til de blir vasket

Friterer særs sjeldent, og er glad i stekt løk lukten. Men bruker enten vanlig forkle eller forkle med rygg. 

Skrevet

Nei, jeg skifter aldri klær før jeg lager mat. Hvis man jobber med fritering hele dagen kan jeg skjønne at man lukter frityr, men at lukt skal sette seg i klær etter den korte tiden normal matlaging tar kan jeg ikke forstå. Jeg har aldri merket matlukt fra noens klær, og jeg har veldig følsom luktesans.

• Liker 1
Skrevet

Det man heller burde gjøre er å vaske håret hver gang man har laget mat - for der setter matlukten seg (gre håret med litt vann om kvelden etter du har stått over grytene og laget middag, så skal du bare se). Evt kan man lage mat i sånn dusjhette fra hotell, som min mor alltid gjorde. :fnise: 

Selv har jeg en hårmanke som er større enn de fleste, og jeg lager mat fra bunnen hver dag, men gir blaffen i hva håret måtte lukte etterpå. Lager bare deilig mat uansett så. :nigo: 

Anonymkode: 5b918...ed4

Skrevet

Jeg går mye i kjoler eller ullgensere, disse skifter jeg fra om jeg skal lage mat. Ikke på grunn av lukt, men fare for flekker. Har aldri fritert noe. Har også airfryer så slipper tanken på fritering. Synes ikke matlukt setter seg i klærne, har god ventilasjon og ingen lukt havner i andre rom heller.

Skifter generelt ofte ut av jobbklær når jeg kommer hjem til tights og myk genser, dels av grunnen over og fordi det er mer behagelig. Både mann og unger gjør gjerne det samme. 

Anonymkode: 83714...568

Skrevet

Tar av meg jobbklærne før jeg lager jobb, man skal ha rene klær når man står på kjøkken. Bruker forkle og noe på hodet. Matlukt blir det i klær men det er hjemmeklær så de går jeg ikke ut med uansett. 

Anonymkode: e9717...40b

Skrevet

Hva om asiatisk mat? Eller dere som spiser mye indisk og lager det selv fra bunnen av?

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Nei, sjelden jeg lager mat som lukter stekt/mye. Og har vifte over komfyren.

Skrevet

Jeg skifter alltid når jeg kommer hjem og lager mat i hjemmeklær. 

Anonymkode: 4ffa9...9fa

Skrevet

Jeg bruker mye kjoler. Har 4 kokkekjoler. Bruker aldri forkle.

Anonymkode: 9e048...3bf

Skrevet

En, nei? 

Vi lager mye mat med mye krydder. Og altså, nei, det lukter jo ikke av klærene etterpå... Lukten sitter gjerne i huset, men nei, aldri opplevd å lukte matlukt av verken egne eller andres klær. 

Anonymkode: 61381...d4e

Skrevet

Ha, ha, nei jeg skifter ikke klær for å lage mat. Har aldri tenkt at matlukt i klærne er et problem. Lager både indisk og asiatisk, bytter ikke klær da heller. Friterer ikke, bruker airfryer, så akkurat den lukten slipper jeg unna.

Skrevet

Dersom jeg skal steke løk skifter jeg klær. Da vasker jeg helst håret før jeg legger meg også. Elsker løk, men stekelukt som henger igjen takler jeg ikke helt bra.

Bytter vanligvis klær etter jobb uansett, så da velger jeg noe som er vasket hundre ganger før. Så bytter jeg igjen etter middag dersom lukten sitter fast.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...