Gå til innhold

Trenger råd om hva jeg bør gjøre ang gammel bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

ja jeg har en bil som er 2007 modell. Har hatt et par uhell med den så den er ikke helt strøkent, men den er ellers i grei stand vil jeg si. Men ble påkjørt for noen måneder siden og ble skrapet litt og fikk små bulk på støtfangeren. Har fått takst på 28 000 for skaden. Men har fått utbetalt pengene kontant nå. Og lurer på om jeg skal bruke pengene på å ordne bilen eller om jeg skal spare dem til nyere bil. Jeg tenker å ha bilen så lenge den er i forsvarlig stand, er ikke så opptatt av at den ikke ser helt 100% fin ut. men hva bør jeg gjøre? usikker kvinne.

Anonymkode: b3576...e78

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ja jeg har en bil som er 2007 modell. Har hatt et par uhell med den så den er ikke helt strøkent, men den er ellers i grei stand vil jeg si. Men ble påkjørt for noen måneder siden og ble skrapet litt og fikk små bulk på støtfangeren. Har fått takst på 28 000 for skaden. Men har fått utbetalt pengene kontant nå. Og lurer på om jeg skal bruke pengene på å ordne bilen eller om jeg skal spare dem til nyere bil. Jeg tenker å ha bilen så lenge den er i forsvarlig stand, er ikke så opptatt av at den ikke ser helt 100% fin ut. men hva bør jeg gjøre? usikker kvinne.

Du skriver ikke noe om åssen bil det er men svarer generelt hva med å bare skifte fanger ? er ikke så dyre på huggeriet :) resten av pengene kan du spare til ny bil :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil også si det kommer veldig an på hvilken bil det er. Noen eldre biler er utrolig solid bygget og nærmest udødelige dersom den blir vedlikehold, mens andre bare er skrap. Uansett er eldre biler bygd for å vare mye lengre enn nye biler, som har en "levetid" på 8-10 år.

Jeg har selv en bil fra 2007 (Toyota Prius), og vi har også en Toyota Rav fra 2003 i husholdningen - begge kommer til å bli vedlikeholdt i mange år enda, fordi det er utrolig holdbare biler.

Anonymkode: f8d54...fd7

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye er bilen verdt?

Anonymkode: efaf5...ac5

Skrevet

Jeg hadde ikke betalt 28 000,- for å fikse en eldre bil dersom det kun er skjønnhetsskader. 

Maskinfører skrev (2 timer siden):

Du skriver ikke noe om åssen bil det er men svarer generelt hva med å bare skifte fanger ? er ikke så dyre på huggeriet :) resten av pengene kan du spare til ny bil :) 

Nå er det vel ikke så alt for mange som har mulighet til å skifte fanger selv... 
Jeg vil si det er ganske skummelt å tipse noen om bytte diverse bildeler selv, når du ikke vet noe som helst om kunnskapen til personen...

Anonymkode: e6e33...ee6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

eg hadde ikke betalt 28 000,- for å fikse en eldre bil dersom det kun er skjønnhetsskader. 

Enig. Hadde spart pengene og kjørt bilen til den ikke var brukelig lenger. 

Anonymkode: 8b4fd...f3e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

I bruk og kast samfunnet vårt så er det ikke vits å ta vare på biler som allerede er begynt å bli feil med, dessverre. De snakker om å ta vare på og resirkulere, men det er bare noe de sier. Bilen fungerer kjempe bra, men koster mer å få gjennom EU kontrollen enn hva bilen er verdt om du selger den til forhandler eller privat pga bulk skader.

Så kan de synge og rope om miljø og resirkulering til det tyter ut ørene dems. De er bare nyttige idioter som prøver å virke samfunsengasjert og solidarisk i fantasilandet sitt.

Anonymkode: 97a2e...866

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uansett er eldre biler bygd for å vare mye lengre enn nye biler, som har en "levetid" på 8-10 år.

Hvor har du dette tullet fra?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bilen fungerer kjempe bra, men koster mer å få gjennom EU kontrollen enn hva bilen er verdt om du selger den til forhandler eller privat pga bulk skader.

Du mener vi skal kjøre rundt uten bremser for å spare muljøet? Ok, der har vi deg.

Skrevet
Snok1 skrev (4 minutter siden):

Hvor har du dette tullet fra?

Det er jo bare å se på diverse garantier som er ment å vare "hele bilens levetid" - en slik garanti vil gjennomsnittlig være 8 år. Og ettersom det er så mye bruk og kast i samfunnet i dag gidder ikke bilprodusenter å lage biler lengre som en ment til å vare i 30 år, for så lenge er det ingen som har en bil. Så delene ryker fortere, metallet er tynnere -og i det hele tatt dårligere holdbarhet.

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis det er en vanlig bil uten spesiell verdi hadde jeg bare puttet pengene på kontoen. Vent i hvert fall til neste eu-kontroll før du putter penger i den

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde spart de pengene og satt de til side til ny bil (når den tid kommer) eller større reperasjoner. Å fikse på utseende for 28 000 får du aldri igjen, og er det ikke noe som plager deg så la det være. 

Anonymkode: 9af2e...a7b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

I bruk og kast samfunnet vårt så er det ikke vits å ta vare på biler som allerede er begynt å bli feil med, dessverre. De snakker om å ta vare på og resirkulere, men det er bare noe de sier. Bilen fungerer kjempe bra, men koster mer å få gjennom EU kontrollen enn hva bilen er verdt om du selger den til forhandler eller privat pga bulk skader.

Så kan de synge og rope om miljø og resirkulering til det tyter ut ørene dems. De er bare nyttige idioter som prøver å virke samfunsengasjert og solidarisk i fantasilandet sitt.

Anonymkode: 97a2e...866

Ta denne diskusjonen i en annen tråd…

Ts, dersom det bare er kosmetisk så spar pengene. Evt om du kjenner noen som kan bytte for deg, få billige deler hos Finn/hugger. Om de har i samme farge da:)

Ikke hør på ting som er irrelevant for ditt spm iallfall.

Anonymkode: 4bf4b...2a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Finn ut hva bilen er verdt i innbytte med og uten skader. Så kan du ta stilling til hva du skal gjøre. Nå har du bestemt deg til å kjøre den til vrak, kanskje det ikke lønner seg ?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde ikke betalt 28 000,- for å fikse en eldre bil dersom det kun er skjønnhetsskader. 

Nå er det vel ikke så alt for mange som har mulighet til å skifte fanger selv... 
Jeg vil si det er ganske skummelt å tipse noen om bytte diverse bildeler selv, når du ikke vet noe som helst om kunnskapen til personen...

Kan en tygge tyggegummi og kjøre heis samtidig, så kan en godt skru bil selv. Det er lov til å gjøre det meste på egen bil. 

Jeg hadde også vurdert brukt fanger, vis den er veldig til sjenanse, evt skarpe kanter, er du litt heldig så kan du finne en brukt fanger med lik farge. 

Endret av Apis
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er jo bare å se på diverse garantier som er ment å vare "hele bilens levetid" - en slik garanti vil gjennomsnittlig være 8 år. Og ettersom det er så mye bruk og kast i samfunnet i dag gidder ikke bilprodusenter å lage biler lengre som en ment til å vare i 30 år, for så lenge er det ingen som har en bil. Så delene ryker fortere, metallet er tynnere -og i det hele tatt dårligere holdbarhet.

Nå var det ikke deg jeg spurte, men svaret ditt er bare tull og svada. 
Garantiene på nye biler er jo bedre enn noensinne. Dersom det er en indikator skal jo også bilene garantiene gjelder for også være bedre. Forsøk igjen.

Skrevet
Apis skrev (1 time siden):

Kan en tygge tyggegummi og kjøre heis samtidig, så kan en godt skru bil selv. Det er lov til å gjøre det meste på egen bil. 

Jeg hadde også vurdert brukt fanger, vis den er veldig til sjenanse, evt skarpe kanter, er du litt heldig så kan du finne en brukt fanger med lik farge. 

Hva som er lov er en sak, men det er faktisk folk som knapt eier ett skrujern, og som knapt tørr bytte lyspære på bil. 

Jeg har ingen problem med å bygge møbler og lignende selv og har pusset opp kjøkken og føler meg relativt handy, men jeg vil faktisk ikke skru på en bil som skal gå i 100km/t og har potensialet til å drepe andre. 
Og det å stå på parkeringsplassen på Obs eller det lokale kjøpesentret for å skru bil, og lage en provisorisk støttebuk er heller ikke noe jeg ser for meg som en veldig god ide. 

En 2åring kan tygge tyggegummi og kjøre heis, jeg ville ikke anbefalt deg å la en 2-åring bytte støtfangeren din. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er null stress å kjøpe brukte bildeler og få et verksted til å bytte, har gjort det med både støtfanger og deler til motor. Du finner delen i nettbutikken og får den sendt hjem til deg (eller rett til verkstedet). Det finnes flere store norske nettbutikker som driver med dette, f.eks bruktdel.no, finndel.no og sikkert flere. 

Mener å huske merkeforhandler skulle ha 150000 for støtfanger når en idiot kjørte på meg for noen år siden, kostet 3000 for en i identisk farge og uten riper brukt. Fullstendig meningsløst å kjøpe ny. 

Sikkert lurt å høre med verkstedet først da, i tilfelle de nekter å reparere med brukte deler. 

Skrevet

Er du komfortabel med å kjøre rundt i bulka bil? Spar pengene! Er du ikke det? Bruk pengene på ny bil! Få 15 år gamle biler er verdt en så stor, hovedsakelig kosmetisk investering. 

Anonymkode: 7d04b...d4d

• Nyttig 1
Skrevet

Har en 33 år gammel Corolla som jeg skal bevare som veteranbil. Det er ikke så gode biler nå lenger. Svoger vraket 10 år gamell RAV etter mye store utgifter.

Anonymkode: 46a44...465

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...