AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #1 Skrevet 13. februar 2023 Har vært på visning på en bolig som har ligget ute i 8 mnd. Ingen andre er interessert. Boligen er satt ned med 800 000 i løpet av den periode. Jeg vil kjøpe det, men er usikker på taktikken for å få det billigst mulig. Skal jeg vente noen dager for å gjøre selger usikker og så by 200 000 under prisantydning? Eller er det en annen fremgangsmåte som er bedre? Jeg håper å få kjøpt huset til ca 150 000 under prisantydning. Det er mye som må gjøres der. Hele huset er slitt. Er ikke helt sikker på hvorfor de ikke har fått solgt tidligere, om det er pga slitasje eller noe annet. Men har gått nøye gjennom takstrapporten + hatt med meg fagmann på visning, og er trygg på at jeg ønsker å kjøpe. Anonymkode: 4fa16...872 1
ajarRun Skrevet 13. februar 2023 #2 Skrevet 13. februar 2023 Kort akseptfrist. By 200k under. Vær forberedt på at megler ringer deg opp og ber om mer. Si at du har en annen billigere bolig du også vurderer men bare ville prøve deg på denne. Ikke under noen omstendighet by mot deg selv. Vær helt klar på at dette er ditt beste og eneste bud. Vær forberedt på at de lar budfristen gå ut før de aksepterer. 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #3 Skrevet 14. februar 2023 Fra min lille erfaring med bud så vil jeg si er du villig til å betale 150 k under så bør du legge deg mer enn 200 under. Ofte kommer det et motbud, i forsøk på å presse prisen opp. Jeg fikk kjøpt for 300 k under og dette var en bolig uten oppussingsbehov. Har boligen ligget ute lenge så vil de fleste selge til slutt. 150 k under burde gå fint, men igjen det spørs jo hva utgangsprisen er på boligen. Anonymkode: e8f77...951 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #4 Skrevet 14. februar 2023 Prisantydning er 5,5. Men vurdere å legge inn enda lavere bud enn 200 000 under. Hvor lavt er det greit å legge seg uten at det blir for drøyt? 🙈 Ts Anonymkode: 4fa16...872
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #5 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Prisantydning er 5,5. Men vurdere å legge inn enda lavere bud enn 200 000 under. Hvor lavt er det greit å legge seg uten at det blir for drøyt? 🙈 Ts Anonymkode: 4fa16...872 Vi solgte for 1,3 mill under prisantydning i november (prisantydning var 9,8). Vi synes selvsagt i utgangspunktet at budet kjøper kom med var «for drøyt» - bare få måneder tidligere ville vi jo ha fått en mye høyere pris for boligen. Men en bolig er verdt det markedet (interessenter) til enhver tid er villig til å betale for den - og vi endte derfor med å tilslutt selge selv om budet var vesentlig lavere enn vi ønsket oss (vi hadde hatt mange visningsrunder gjennom hele høsten). Har boligen ligget ute lenge, er det jo overhode ikke noe frekt eller drøyt med å legge inn et bud langt under prisantydning. Jeg hadde lett lagt inn et bud på f.eks 4,8, hvis jeg var deg. Hvis selger synes det er for lavt, står de jo helt fritt til å komme med motbud. Anonymkode: f0f8d...d6c 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #6 Skrevet 14. februar 2023 Ville begynt på 4.8 mill. Anonymkode: a9cf1...a96
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #7 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fra min lille erfaring med bud så vil jeg si er du villig til å betale 150 k under så bør du legge deg mer enn 200 under. Ofte kommer det et motbud, i forsøk på å presse prisen opp. Jeg fikk kjøpt for 300 k under og dette var en bolig uten oppussingsbehov. Har boligen ligget ute lenge så vil de fleste selge til slutt. 150 k under burde gå fint, men igjen det spørs jo hva utgangsprisen er på boligen. Anonymkode: e8f77...951 Enig i det, hvis selger er villig til å gå under prisantydning, vil hen komme med motbud. Da møtes man som regel ca på midten. Jeg ville ventet til et par dager etter visning og lagt inn bud på 5,0-5,1. Å gå under 5, som en annen foreslår, vil nok oppleves som sjokkerende og antakelig et skambud for selgerne. Så psykologisk tror jeg det er lurt å la budet starte med 5. Anonymkode: 09d93...883 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #8 Skrevet 14. februar 2023 Takk for innspill! 😀 Begynner å bli mer komfortabel med tanken på å by ca 5 millioner. 😀 Og heldigvis er det ikke sånn at jeg MÅ ha boligen, kjenner at det er i orden hvis jeg mister den fordi jeg er for treig med å legge inn bud. Så tror taktikken blir å ha is i magen litt til, og så å by 5 millioner. Anonymkode: 4fa16...872
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #9 Skrevet 14. februar 2023 Ja vent hvertfall en dag, men ikke lenger om du tror de setter opp ny visning. Når my visning er satt opp kan du nemlig ikke få budaksept før dagen etter siste oppsatte visning. Da risikererddu at flere er med i budrunden. Jeg mista en bolig ved å vente for lenge, tenkte å vente tre dager for å gjøre selger usikker men de bestemte på dag 2 å sette opp dato for ny visning og der kom det flere til så jeg ikke lenger var eneste budgiver. Legg deg på 200 under i budet, si til megler at du har flere interessante objekter men at du er villig til å kjøpe denne om du får den for 200 under. Trekk frem alt som blir utgifter, snakk boligen ned til megler. Ikke vis usikkerhet, ha en holdning om at det er det budet ditt som boligen er verdt og at det er det du vil gi, ikke mer, og at det ikke er så viktig fordeg å få den. Si at du vet boligen har ligget lenge ute og at nå har selger en sjans til å bli kvitt den om hen går med på den prisen og at de ikke kan regne med flere interessenter i fremtiden når rentene er høyere og færre kjøpere er på markedet nå enn de siste 8 mnd den har vært til salgs. Fremstill det som at du gjør selger en tjeneste ved å i det hele tatt by. Så lar du megler få tid til å snakke med selger Får du avslag så ikke by på nytt med en gang. Da venter du 5-12 timer. Når megler ringer å sier budet ikke var akseptert så sier du bare Neivell det er greit. Ikke si noe om at det var synd Så kommer du med det andre budet ditt etter en liten stund og ringer megler rett etter du har lagt inn bud digitalt å sier "Da ser du kanskje jeg har lagt inn nytt bud, dette er siste bud fra meg kan du formidle videre til selger. Som sagt har jeg andre objekter for hånden og det vil lønne seg mer å kjøpe de med mindre oppussing osv hvis selger ønsker høyere bud enn dette for denne boligen, så det er ikke aktuelt med flere bud, godtar ikke selger går jeg videre". Så er det bare å håpe megler skjønner din sideaav saken og at boligen ikke er verdt mer og får overtalt selger til å godta budet Lykke til! Anonymkode: 9cc46...eec 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #10 Skrevet 14. februar 2023 Første huset jeg kjøpte (og det er så lenge siden at husprisene var godt under millionen) la jeg inn bud på ca 90 % av takst. Det var ingen andre interessenter og selv om megler forsøkte å få meg til å by takst lot jeg meg ikke påvirke. Sa at jeg ikke «måtte» kjøpe, at jeg la inn bud på hva jeg mente huset var verd osv. Fikk huset 😊 Men skulle gått ennå lavere. Anonymkode: f3c14...1b8
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #11 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Prisantydning er 5,5. Men vurdere å legge inn enda lavere bud enn 200 000 under. Hvor lavt er det greit å legge seg uten at det blir for drøyt? 🙈 Ts Anonymkode: 4fa16...872 Hvis prisantydning er 5,5 og boligen ikke var blitt solgt på 8mnd kan du fint gi bud på 4,8 og si til megler at du gir deg på 5. Håpe å få godtatt bud på 5 eller motbud på 5,2 og du legger motbud igjen på 5,1 og blir møtt på det eller i værste fall må godta 5,2 Du byr for høyt om du setter 5,3 som første bud når boligen har ligget ute så lenge og du er eneste budgiver ! Anonymkode: 9cc46...eec 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #12 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis prisantydning er 5,5 og boligen ikke var blitt solgt på 8mnd kan du fint gi bud på 4,8 og si til megler at du gir deg på 5. Håpe å få godtatt bud på 5 eller motbud på 5,2 og du legger motbud igjen på 5,1 og blir møtt på det eller i værste fall må godta 5,2 Du byr for høyt om du setter 5,3 som første bud når boligen har ligget ute så lenge og du er eneste budgiver ! Anonymkode: 9cc46...eec Altså ikke si til megler når du legger budet på 4,8 at du gir deg på 5. Men bruke taktikken jeg skrev to kommentarer opp her, om å først by skambud, så som andre bud si at dette er siste budet ditt osv Anonymkode: 9cc46...eec 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #13 Skrevet 14. februar 2023 Jeg ville startet på 5M og avslått motbud de kom med. Om de ikke aksepterer så vent 2 måneder og by 200k mindre. Repeter. Få de til å forstå at de taper mer og mer jo lengre de venter. Anonymkode: bc7a0...beb 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #14 Skrevet 16. februar 2023 Ts her Jeg fikk huset! Bød 300 under, fikk avslag. Motbud på prisantydning. Jeg avslo. La inn bud på 140 000 under prisantydning og gjorde et klart at det var smertegrensen mi, at jeg ikke kom til å legge inn flere bud. Og selger sa ja 😀 Anonymkode: 4fa16...872 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #15 Skrevet 16. februar 2023 Gav veldig kort frist. Megler fikk ikke tak i en annen interessert person pga kort frist. Anonymkode: 4fa16...872
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #16 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her Jeg fikk huset! Bød 300 under, fikk avslag. Motbud på prisantydning. Jeg avslo. La inn bud på 140 000 under prisantydning og gjorde et klart at det var smertegrensen mi, at jeg ikke kom til å legge inn flere bud. Og selger sa ja 😀 Anonymkode: 4fa16...872 Gratulerer med boligkjøp! Anonymkode: 1f3d1...b7e 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #17 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Gratulerer med boligkjøp! Anonymkode: 1f3d1...b7e Tusen takk 😀 Anonymkode: 4fa16...872
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå