Gå til innhold

Dilemma med prepubertal (snart) tiåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Vi er en familie med to barn i alderen 7 og snart 10 år. Vi skulle en tur på hytta for noen helger siden, men eldstebarnet steilet, fordi hun ville sove hos en venninne i stedet. Yngstebarnet ble bedt i bursdag samme helgen, så hyttetur utgikk. Vi ble da enige om at vi skulle reise på hytta en annen helg, og den helgen var spikret og det var ikke noe å forhandle på. Alle var enige i det. Nå har eldstebarnet og yngstebarnet blitt bedt i hver sin bursdag den helgen, og vi har igjen samme runden med vår, noe prepubertale og sassy, niåring. Hun vil ikke på hytta, langt unna venner som skal feire diskobursdag med taco, alle prater om bursdagen, ingen andre enn vi skal på hytta, det er ikke noen å leke med osv osv. Det skal også sies at hun går glipp av enda en bursdag en annen helg, fordi da skal vi på hotelltur og trampolinepark dagen etterpå. Det syns hun var greit, fordi da skulle vi gjøre noe gøy i stedet. 

Nå er vi i knipa på om vi skal ikke reise på hytta nok en gang, bare fordi eldstefrøken står på bakbeina, eller om vi skal tvinge i gjennom hyttetur. Når det er sagt, vet vi voksne at det blir veldig fint da vi først kommer oss til hytta, så det er ikke negativt for noen av barna å dra dit, sånn egentlig. Vi skal forsåvidt på hytta i vinterferien også, som da er om to uker. Jeg er bekymret for at niåringen styrer våre helger, og at hun opplever at det ikke er vi voksne som bestemmer. 

Så. Skal vi la henne få viljen nok en gang og bli hjemme pga hennes venner/bursdagsfeiring, eller skal vi voksne stå på avtalen vi alle var enige i, og reise på hytta? Det yngste barnet vet ikke om bursdagen han er invitert i, så han er med på alt. Mannen vil gjerne på hytt, jeg forstår datteren min veldig godt, og kunne godt tenkt meg å være hjemme…….

Anonymkode: 1de5e...828

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke du og eldste bli hjemme også drar mannen og yngste på hytta da?

Anonymkode: 7f1b8...8f6

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kan ikke du og eldste bli hjemme også drar mannen og yngste på hytta da?

Anonymkode: 7f1b8...8f6

Enig. Hvis to vil på hytta og to vil være hjemme er vel den saken grei? Fint å dele seg litt opp en gang i blant :)

• Liker 4
Skrevet

Har alltid syntes så synd på barn i hytte-familier, som omtrent aldri får være hjemme og slappe av eller være sosiale i helgene.

Kan dere ikke høre om hun kan få overnatte hos en venn i helgen, så slipper hun hyttemaset deres og kan dra i morsom bursdag med de andre?

Anonymkode: 61f60...bda

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Du skriver at hun nesten er ti år. Men nesten hjelper ikke. Hvor gammel er hun egentlig?

Anonymkode: f7be1...3ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har alltid syntes så synd på barn i hytte-familier, som omtrent aldri får være hjemme og slappe av eller være sosiale i helgene.

Kan dere ikke høre om hun kan få overnatte hos en venn i helgen, så slipper hun hyttemaset deres og kan dra i morsom bursdag med de andre?

Enig. Og det er kjipt for vennene og, som sitter hjemme og koper mens vennen er på hytta med familien....

Anonymkode: 85fc0...67a

Skrevet

Hytter skaper bare konflikter når barna begynner å bli så store.

Anonymkode: 3616a...ee7

Skrevet

Jeg ville strukket meg ganske langt for sosiale treff som en slik bursdag. Vi husker vel alle hvor viktig slikt var da vi var barn? Å gå glipp av en «happening» som en bursdagsfeiring gjorde at man risikerte å falle utenfor for en periode. 

Jeg ville blitt hjemme. Når de passerer 10 år er ikke hytta så spennende lenger, og jeg har ærlig talt aldri helt forstått hvorfor man skal tvinge barn bort fra vennene sine så mange helger i året. Tenker at dere har tusen andre situasjoner hvor dere kan sette grenser og vise at det er dere som bestemmer hvis det er det du er redd for. Ville latt tvungen hyttetur utgå

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig med deg. Bor på et typisk hyttested, og når jeg ser hytteturistene, tenker jeg det må være et slit for folk å hive seg i bilen etter jobb fredag, kjøre i flere timer, turen tar ofte enda lengre tid pga kolonnekjøring også, krampekose seg i under to døgn og så kjøre hjem igjen for å rekke jobb og skole mandag. 

Skjønner ikke at folk orker å holde på sånn helg etter helg, det må jo være sånn at man begynner å forberede hjemreisen idet man kommer fram. Jeg hadde ikke klart å komme i avslappingsmodus på så kort tid.

Anonymkode: a08fa...f88

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har hytte og var der ofte når barna var yngre. Nå har vi en på 10 og en på snart 12 og hyttehelgene er betraktelig sjeldnere. Det er synd for oss voksne (spesielt far) men vi har vært forberedt på det hele tiden. Far reiser opp en helg alene i ny og ne med bikkja. Far har tatt med yngste og et par kompiser. Eldste har fått tatt med 2 venninner og vi har kjørt to biler en gang denne sesongen og så har vi vært der i jula og nå straks i vinterferien. 

Vi er heldige som har alle bursdagsfeiringene i ukedager. I vår familie hadde vi løst det med at vi hadde delt oss den helgen. 

Anonymkode: a4480...019

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du skriver at hun nesten er ti år. Men nesten hjelper ikke. Hvor gammel er hun egentlig?

Anonymkode: f7be1...3ec

https://www.dagbladet.no/nyheter/var-gjennomsnittlige-iq-stuper---teknologi-blir-bedre-men-mennesker-blir-dummere/61183124

Ellers enig med de som sier at far kan reise med yngste slik at eldste kan være hjemme og gå i bursdag. Bursdagsselskap er viktig for barn. Jeg skjønner heller ikke de som gidder å holde på med kjøring til og fra hytta annenhver helg og barna som ikke får slappet ordentlig av og går glipp av viktige hendelser med vennene sine. Det er en grunn til at tenåringer vanligvis setter foten ned og nekter å bli med det øyeblikket de endelig er gamle nok til å være alene hjemme en helg. 

Anonymkode: 803e6...e23

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde helt klart latt henne få dra på bursdag. 

Anonymkode: 75b9f...32c

• Liker 1
Skrevet

Hun kan overnatte hos en av venninnene, dere andre drar på hytta. 

Anonymkode: f4285...9ac

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det er kjipt av dere å dra på hytta når det er selskap det er snakk om.

Utenom så er det dere foreldre som bestemmer, og som må sette ned foten. 

Anonymkode: cdd19...217

• Liker 1
Skrevet

Det holder vel lenge å dra på hytta i vinterferien…? 

Anonymkode: b5a99...abd

• Liker 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg tenker motsatt av de andre her. Hun er 9 år, og dere lar henne oppføre seg som en tenåring.

Dere er foreldrene, dere bestemmer. Hvis dere vil dra på hytta med hele familien, så gjør dere det. Dere kan ikke la en 9-åring diktere hele familien på den måten! Hun kommer jo til å bli fullstendig uspiselig innen hun er fjortis.

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker motsatt av de andre her. Hun er 9 år, og dere lar henne oppføre seg som en tenåring.

Dere er foreldrene, dere bestemmer. Hvis dere vil dra på hytta med hele familien, så gjør dere det. Dere kan ikke la en 9-åring diktere hele familien på den måten! Hun kommer jo til å bli fullstendig uspiselig innen hun er fjortis.

Blir barn som blir lyttet til og møtt med respekt uspiselige???!

Anonymkode: 85fc0...67a

• Liker 4
Skrevet

Jeg ble tvunget med på besteforeldrebesøk i helgene da jeg var på den alderen. Lærte ingenting, kjedet meg og sluttet ha kontakt med besteforeldrene da jeg var 18 og ikke trengte reise dit.

Husker jeg gikk glipp av noen bursdager og sosiale hendelser. Det er var kjedelig, og jeg husker faktisk idag som 40-åring hvor kjedelig jeg syntes det var at jeg gikk glipp.

Anonymkode: 7da23...ca9

• Nyttig 1
Skrevet

Kan hun overnatte hos en venninne, tante, besteforelder e.l mens dere drar på hytta? Jeg ble også tvunget med som barn, brukte hele helgen på å være irritert over å ikke får være med vennene mine, mens foreldrene mine som deg syns "det gikk så fint når vi først kom dit". Fra ungdomsskolen var jeg alene hjemme i helgene mens resten reiste på hytta, det fungerte fint. 

Anonymkode: cad4d...74d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble tvunget med på besteforeldrebesøk i helgene da jeg var på den alderen. Lærte ingenting, kjedet meg og sluttet ha kontakt med besteforeldrene da jeg var 18 og ikke trengte reise dit.

Husker jeg gikk glipp av noen bursdager og sosiale hendelser. Det er var kjedelig, og jeg husker faktisk idag som 40-åring hvor kjedelig jeg syntes det var at jeg gikk glipp.

Anonymkode: 7da23...ca9

Var det ikke fint å få være med besteforeldre da?

Jeg synes alltid det var stor stas!

Jeg ble også tvunget med på hytten vår på fjellet ( gåavstand fra hjemmet), når jeg var i alderen 8-12 år. Fikk lov til å gå hjem litt tidligere enn de andre. I dag er jeg faktisk glad for at jeg ble tvunget med på tur, og måtte ut å bevege meg og gå opp alle bakkene. Det ligger litt lærdom i å måtte gjøre ting vi ikke alltid vil. Som voksen er livet fullt av arbeid som ikke er lystbetont, men som likevel må gjøres. Vaske opp, vaske gulv, klippe hekken, male huset. ... 

Anonymkode: 98034...867

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...