AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #1 Skrevet 13. februar 2023 Hei! Jeg og samboeren planlegger å få barn, men har en del praktiske spørsmål som jeg ikke fant svar på på nav sin nettside. Jeg er fulltidsstudent, og sambo jobber 100% med ca 600k inntekt i året. Vi eier egen leilighet og har bil. Såvidt jeg har forstått så kan jeg ta opptil 49 uker permisjon, og får utbetalt samme månedlige beløp som nå bare at alt er stipend. Men har far da rett til permisjon? Og dersom jeg kun ønsker å ta ett semester permisjon (ca halve tiden) hvordan blir det da? om noen også har generelle anbefalinger eller erfaringer med å få barn som student, kom gjerne med de! Ønsker alle tips og råd velkommen :-) Anonymkode: 86027...d37
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #2 Skrevet 13. februar 2023 Han kan ta hele permisjonen alene hvis han vil. (Da må du i jobb) eller så går tiden mens du er hjemme og så kan han evt søke om å ta noe på slutten sånn som jeg har skjønt det. Han valgte å ikke gjøre det og så gikk jeg hjemme istedenfor. Fikk engangsstønad og foreldresamtale. Anonymkode: 036c8...6cd
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #3 Skrevet 13. februar 2023 Foreldrestipend. Ikke foreldresamtale 😅 Anonymkode: 036c8...6cd
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #4 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Han kan ta hele permisjonen alene hvis han vil. (Da må du i jobb) eller så går tiden mens du er hjemme og så kan han evt søke om å ta noe på slutten sånn som jeg har skjønt det. Han valgte å ikke gjøre det og så gikk jeg hjemme istedenfor. Fikk engangsstønad og foreldresamtale. Anonymkode: 036c8...6cd TS kan velge engangsstønad og fortsette å studere. TS må være i 75% jobb, eller 100% studie for at far kan ta hele permisjonen, minus ukene som er forbeholdt mor, altså 40/50 uker. Man kan søke om utsettelse av ukene om man ønsker, ellers starter de å løpe fra 7 uker etter fødsel. Det krever minst 1% aktivitet fra mor, riktig nok. Mor kan ikke få foreldrestipend samtidig som far får foreldrepenger, dette står ganske greit forklart på Lånekassens side. Far har fortsatt rett på foreldrepenger, men du har ikke rett på foreldrestipend. Du har fortsatt rett på engangsstønad, så hvis du uansett bare vil utsette et semester så kan det jo gå rundt likevel. Anonymkode: 93ad2...971
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #5 Skrevet 14. februar 2023 Jeg fikk første barnet da jeg var student. Jeg hadde jobbet mye så hadde krav på foreldrepenger fra nav. I tillegg tok jeg 1 år permisjon fra studiene og fikk da foreldrepenger fra lånekassen i stedet for stipend mens jeg var i permisjon. Og hadde noe ulønnet. Far hadde rett på sin permisjon som vanlig når jeg var ferdig med min permisjon. Anonymkode: 588ee...5f7
Okidokisjokioki Skrevet 14. februar 2023 #6 Skrevet 14. februar 2023 Jeg tok engangsstønad og fortsatt på studiene (måtte jobbe inn noe obligatorisk oppmøte i forkant for å ha noen uker ledig etter fødsel) og min samboer tok alle delene av permisjonen. Det fungerte veldig fint for oss. 😊 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #7 Skrevet 14. februar 2023 Jeg fikk første som student, men jobbet ved siden av så hadde rett på foreldrepenger i tillegg. Jeg tok 1 års permisjon, måtte det for å kunne fortsette der jeg slapp på studiene. Om du kan ta kortere permisjon avhenger jo av om fagene du tar går flere ganger i året/eventuelt nettstudier? Mener far kan ha rett på foreldrepenger så lenge mor er fulltidsstudent, min hadde hvertfall det, men jeg jobbet som sagt også. Anonymkode: 8143f...2e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå