AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #1 Skrevet 13. februar 2023 Situasjonen er at jeg kommer kjørende forbi en barnehage på tur. Ser en ansatt bære en unge som en sekk under armen. Noe med bildet får meg til å reagere. Det er ikke sånn man ville båret et barn. Får følelsen av at den voksne er sint på barnet. Det er isete og glatt også. Jeg kjører forbi og kikker i speilet. Da ser jeg at ungen ligger på bakken og den voksne drar i dressen. Så forsvinner de ut av synsfeltet. Jeg vil egentlig stoppe og snu. Høre hva dette var for noe. Spørre hvilken barnehage det er. Men selvfølgelig måtte det skje når jeg ikke hadde mulighet, jeg måtte gjøre det jeg egentlig skulle. Det er en barnehage i nærheten av der jeg så dem, så det øker sannsynligheten for at det er den barnehagen. Hva gjør jeg? Ingenting? Kontakter barnehagen? FAU? (Hvordan isåfall?) Anonymkode: 6da6c...2ef 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #2 Skrevet 13. februar 2023 Barna er små, 2 - 3 år. Anonymkode: 6da6c...2ef
Gjest Lykkedykker Skrevet 13. februar 2023 #3 Skrevet 13. februar 2023 Kanskje bare lek? Tuller slik ofte med mine kids.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #4 Skrevet 13. februar 2023 Lykkedykker skrev (2 minutter siden): Kanskje bare lek? Tuller slik ofte med mine kids. Barnet gråt og ansatte så sur ut. Beklager at jeg glemte å få med de viktige detaljene. Anonymkode: 6da6c...2ef
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #5 Skrevet 13. februar 2023 Lek eller et barn som streiker 🤷♀️ Anonymkode: 13749...e7b 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #6 Skrevet 13. februar 2023 Been there. Ikke som barnehageansatt riktignok, men som mamma. Anonymkode: 6f1e8...65d 18 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #7 Skrevet 13. februar 2023 Dette høres ikke ut som noen ting for meg. Barn slår seg vrange av og til, og må bare bæres på den måten man klarer å løfte det. Anonymkode: 962ed...a22 14 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #8 Skrevet 13. februar 2023 Noen ganger blir en unge så trassen at de blir som en sekk, omtrent som flytende form. Vi er få ansatte på mange barn, og for å få med alle sammen trygt tilbake, så må vi noen ganger bære den ene ungen på den eneste måten den vil bli bært. Noen ganger på hofta, noen ganger på skuldre, noen ganger over skuldra og noen ganger under armen. Ikke akkurat ideelt bestandig, men det er bedre enn å miste kontrollen på hele gjengen så noen blir påkjørt. Unger er unger. Selv om man har alle intensjoner om å være pedagogisk så er det noen ganger man må tenke sikkerhet først. Anonymkode: 4b7e4...795 14 1 4
Sofakona Skrevet 13. februar 2023 #9 Skrevet 13. februar 2023 Oh alt dette fikk du med deg mens du kjørte? Og det var is og glatt ute? 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #10 Skrevet 13. februar 2023 Hva tenker du man skal gjøre da, når 17andre unger må vente på det ene barnet som slår seg vrang? Det er ganske falig det også, for når 17unger blir utålmodige så har du 17 unger som løper i hver sin retning og det kan bli livsfarlig. Greit, jeg hadde ikke håndtert det slik som den ansatte, men jeg synes du overdriver. Og tror du ikke de ansatte blir sint på barna i barnehagen innimellom??? Man skal forholde seg pedagogisk så langt det går, men har man en hel gruppe på tur så kan man faktisk ikke stoppe opp grunnet utålmodigheten som kan slå inn hos samtlige og det er farlig som sagt. Man er bare 2 eller 3 voksne på 18unger. Å dra et barn i dressen er ikke greit, men det går bra. Anonymkode: c2aaf...707 5 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #11 Skrevet 13. februar 2023 Sofakona skrev (6 minutter siden): Oh alt dette fikk du med deg mens du kjørte? Og det var is og glatt ute? Ja så jeg kjørte sakte. Man rekker å se endel detaljer mens man kjører rolig mot noe. Og det er naturlig å se ekstra godt når man passerer barn, i tilfelle de skal finne på å gå ut i veien. --------- Hmm jeg hadde ikke likt at min unge ble behandlet slik. Anonymkode: 6da6c...2ef 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #12 Skrevet 13. februar 2023 Men da skal jeg ikke gjøre noe med det. Slipper ihvertfall dårlig samvittighet for at jeg ikke brøt inn da. TS Anonymkode: 6da6c...2ef 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #13 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja så jeg kjørte sakte. Man rekker å se endel detaljer mens man kjører rolig mot noe. Og det er naturlig å se ekstra godt når man passerer barn, i tilfelle de skal finne på å gå ut i veien. --------- Hmm jeg hadde ikke likt at min unge ble behandlet slik. Anonymkode: 6da6c...2ef Så du vil heller at ungen din skal bli påkjørt? Eller være årsaken til at du kjører på en unge? Skal huske på det neste gang vi er på tur i min bhg. La den trassne ligge. Anonymkode: 4b7e4...795 10 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #14 Skrevet 13. februar 2023 Jeg har selv vert der både som mamma og barnehageansatt, riktig nok uhyre sjeldent da. Du sa barna var små, 2-3 år. Da er de i den «værste» selvstedighetsfasen. Jeg tipper barnet «slo seg vrang», nektet å gå kanskje fordi det var gøy på tur, passet ikke barnet akkurat da. En 2-3 åring kan bli helt krakilsk, av den minste motstand. Så har man ikke mulighet til å stoppe å trøste, prate og forstå når man har enn full barnegruppe på 18 barn og 3 ansatte. Trolig hadde den ansatte prøvd, helt sikkert prøvd å bære barnet normalt på hofta også. 2-3 åringer som er rasende sinte og uenige kaster seg rundt, spreller, vrir seg unna, eller gjør seg tunge som en sekk. Kanskje var det umulig for den ansatte å bære barnet som en «sekk» pga sprelling med armer og ben. Barnet la seg trolig ned på bakken og «streiket» da du så den ansatte dra barnet etter dressen. Hva med å tenkte det beste om folk og at den ansatte trolig pratet med barnet da de var tilbake i barnehagen eller da de kom seg unna trafikkert vei slik at resten av gruppa og de ansatte trygt kunne gå videre uten den ansatte og det barnet.. Anonymkode: f0365...9d6 6 1 3
servitrise&suppe Skrevet 13. februar 2023 #15 Skrevet 13. februar 2023 Det der har jeg også gjort. Tatt den ene under armen mens han vrælte. Jeg så også en far som dro ungen etter hetta ( ikke sånn at ingen ble kvalt altså! ) bortover gulvet på en flyplass mens ungen bare ble dratt liggende etter, helt upåvirket. Det er sånt som skjer når barn streiker 🙂 5 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #16 Skrevet 13. februar 2023 Haha, nå ble jeg nysgjerrig på om dette kunne vært mitt barn? Vet de var på tur i dag, riktig aldersgruppe. Det er ikke et lite sted utkanten av trondheim? Kan iallefall ha forstått de bar barnet slik. Om de har snakket med barnet, og det slår seg vrang. Da kan det være vanskelig å bære barnet på annen måte. Og om målet da var å komme seg tilbake i bhg sitt området for å slippe barnet løst. Så forstår jeg det godt. Heller det, enn at barnet skal få løpe ut i veien og i værstefall at du eller andre hadde kjørt på barnet Anonymkode: 6755a...66d 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #17 Skrevet 13. februar 2023 Når barnet har slått seg helt vrang og er krakilsk så pleide jeg å bære det som en sekk under armen. Anonymkode: 0a6d8...177 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #18 Skrevet 13. februar 2023 Jeg syntes ikke det er greit jeg, selv om dere sier det. Det var fortau og det er mulig å samle barna sammen i trygghet unna veien og roe ned situasjonen før man går videre. Man trenger ikke møte vanskelige følelser hos barna med å behandle dem som en potetsekk. Dette var på en rolig vei med 30 sone og lite trafikk, midt på lyse dagen, så den "de måtte nok gjøre det slik for å få ungen i sikkerhet" stemmer ikke overens med situasjonen. Anonymkode: 6da6c...2ef
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #19 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg syntes ikke det er greit jeg, selv om dere sier det. Det var fortau og det er mulig å samle barna sammen i trygghet unna veien og roe ned situasjonen før man går videre. Man trenger ikke møte vanskelige følelser hos barna med å behandle dem som en potetsekk. Dette var på en rolig vei med 30 sone og lite trafikk, midt på lyse dagen, så den "de måtte nok gjøre det slik for å få ungen i sikkerhet" stemmer ikke overens med situasjonen. Anonymkode: 6da6c...2ef Du aner ikke noe som helst om situasjonen. Du så bare et lite utsnitt av den. Det er ikke sikkert det i det hele tatt var slik du tolket den. Det er ikke farlig/skadelig å bære barn slik du beskriver. Anonymkode: 4cadb...406 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #20 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg syntes ikke det er greit jeg, selv om dere sier det. Det var fortau og det er mulig å samle barna sammen i trygghet unna veien og roe ned situasjonen før man går videre. Man trenger ikke møte vanskelige følelser hos barna med å behandle dem som en potetsekk. Dette var på en rolig vei med 30 sone og lite trafikk, midt på lyse dagen, så den "de måtte nok gjøre det slik for å få ungen i sikkerhet" stemmer ikke overens med situasjonen. Anonymkode: 6da6c...2ef Du har jo virkelig ingen anelse om hva som ble gjort i forkant av dette FØR du så dem! Du har jo gått glipp av veldig mye informasjon iom at du ikke var tilstede, og i tillegg kjørte du bare forbi! Anonymkode: 6a970...8ee 2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå