Gå til innhold

Dele utgifter for reise til og fra samvær.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far bor 2 timer unna og vi diskuterer hvordan løse det med utgifter. Hvordan regne kostnader og jeg mener utgifter fordeles etter inntekt ikke 50-50. 

Anonymkode: 811e6...caf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik det står i vedtaket for barnebidrag. Står han for 47% av utgiftene ved å betale barnebidrag og du står for 53% av utgiftene ved å motta bidrag så skal han stå for 47% av utgiftene og du skal stå for 53% av utgiftene ved reise.

Anonymkode: f4707...2c3

Skrevet

Det finnes ingen lover/regler for dette.  Man forutsetter at foreldre blir enige.  

Jeg synes det er veldig spesielt og pirkete å fordele reisekostnader for 4 timer etter inntekt. Så dyrt kan det virkelig ikke være, at det er verd å ende opp med å krangle om bagateller.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slik det står i vedtaket for barnebidrag. Står han for 47% av utgiftene ved å betale barnebidrag og du står for 53% av utgiftene ved å motta bidrag så skal han stå for 47% av utgiftene og du skal stå for 53% av utgiftene ved reise.

Anonymkode: f4707...2c3

Står det om fordeling av reisekostnad ved samvær  i vedtaket for barnebidraget?  

Skrevet

I følge nav så er det vanlig at samværsforelder har ansvar for å bringe til og fra (man kan selvfølgelig enes om å dele på hvem som henter), men at utgiftene deles. 

Anonymkode: 1f3fb...c21

Skrevet

Jeg sjekket Lovdata nå.  Faktisk står det at reisekostnader skal dekkes etter inntekt.  Barneloven paragraf 44.  

Så lærte jeg noe nytt i dag også :)  

• Liker 1
Skrevet

Vi tar en vei hver. Går vel opp i opp på et tidspunkt. 

Anonymkode: b6ad7...b96

Skrevet
Amossa skrev (1 time siden):

Det finnes ingen lover/regler for dette.  Man forutsetter at foreldre blir enige.  

Jeg synes det er veldig spesielt og pirkete å fordele reisekostnader for 4 timer etter inntekt. Så dyrt kan det virkelig ikke være, at det er verd å ende opp med å krangle om bagateller.  

Amossa skrev (1 time siden):

Jeg sjekket Lovdata nå.  Faktisk står det at reisekostnader skal dekkes etter inntekt.  Barneloven paragraf 44.  

Så lærte jeg noe nytt i dag også :)  

Kanskje du også lærte å ikke uttale deg så bastant om noe du tydeligvis ikke hadde peiling på.

TS, du kan lese vedlagte fil fra regjeringen.no, om fordeling av reisekostnader og samvær

Sitat

§ 44.Reisekostnader ved samvær.

Reisekostnadene ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Kostnadene som skal delast, er kostnader til barnet si reise, foreldra sine nødvendige kostnader til reise i samband med å hente eller bringe barnet til samværet og samværsforelderen sine kostnader til eiga reise når samværet skjer der barnet bur. Reglane i § 70 sjuande ledd gjeld så langt dei høver.

Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadene i staden gå til arbeids- og velferdsetaten. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til arbeids- og velferdsetaten jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 63 gjeld tilsvarande. Arbeids- og velferdsetaten sitt vedtak er tvangsgrunnlag for utlegg.

reisekostnader.pdf

Anonymkode: a60ee...d81

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Far bor 2 timer unna og vi diskuterer hvordan løse det med utgifter. Hvordan regne kostnader og jeg mener utgifter fordeles etter inntekt ikke 50-50. 

Har dete delt bosted?

Endret av Rotemor
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje du også lærte å ikke uttale deg så bastant om noe du tydeligvis ikke hadde peiling på.

Anonymkode: a60ee...d81

Juss er èn ting, og viktig nok for å avklare rett og galt.  Å være imøtekommende, samarbeidsvillig og romslig er likevel en fin egenskap, synes jeg.  

Skrevet
Amossa skrev (Akkurat nå):

Juss er èn ting, og viktig nok for å avklare rett og galt.  Å være imøtekommende, samarbeidsvillig og romslig er likevel en fin egenskap, synes jeg.  

Helt enig.

Når barnefordeling reduseres til krangle om småpenger så har de tapt mye allerede der.

• Liker 1
Skrevet
Rotemor skrev (3 minutter siden):

Helt enig.

Når barnefordeling reduseres til krangle om småpenger så har de tapt mye allerede der.

Takk.  Du forsto hva jeg mente å si.  

• Liker 1
Skrevet

Fast bosted hos meg.

Skrevet

Dere deler etter inntekt. Det som deles er billetter, eller hvis det kjøres bil, bensin og bompenger. Ikke statens sats for kilometer.

Anonymkode: 90603...bff

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg bor like langt unna barnefar. Barnet bor hos meg. Jeg nektet å betale en krone for drivstoff frem og tilbake til samvær. Han må betale alt selv. Det medfører at jeg slipper å ha mer med han å gjøre. Barnet og jeg får være i fred.

Anonymkode: 8a0c9...07a

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bor like langt unna barnefar. Barnet bor hos meg. Jeg nektet å betale en krone for drivstoff frem og tilbake til samvær. Han må betale alt selv. Det medfører at jeg slipper å ha mer med han å gjøre. Barnet og jeg får være i fred.

Men i det øyeblikket far krever at du skal være med å betale reiseutgiftene så må du det.

Anonymkode: 44580...1f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor er du så negativ mot far? 

Anonymkode: 322fb...443

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men i det øyeblikket far krever at du skal være med å betale reiseutgiftene så må du det.

Anonymkode: 44580...1f4

Det er far som flytter nå 2 timer unna. Men om vi ikke blir enig, blir drt tilbakebetaling for tiden som har gått før vi ble enig eller bare fremover i tid?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...