Gå til innhold

Kaniner som sloss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde en kastrert kanin fra før (opprinnelig to kastrerte, men den ene døde). Nå har vi to til, en hunn og en kastrert hann. De to hannene sloss. Er det noe vi kan gjøre, ta tiden til hjelp? Eller må de skilles? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bruke fremgangsmetode som anbefalt? :) Står vel noe om dette på nett eller i typ Den Store Kaninboka.

Anonymkode: 315f9...3c9

• Liker 2
Skrevet

Bruk den store kaninboka ja. Helt vanlig at de sloss. De sloss til de har etablert rang. Men mye man kan gjøre for å fremskynde prosessen, står masse i boka :) Og selv som gode venner gjennom mange år hender de de krangler litt seg i mellom. Hadde en trio med to gutten og en dronning i mange år selv. Og husk også forskjellen på å jage hverandre og nappe pels, og de dødelige slåsskampene man må avbryte. Jage, nappe pels osv er normalt, de finner ut av det. Jo med de er adskilt jo lengre tid tar det. Vi hadde god effekt av kjøreturer med reisebur for å ha fortgang på bondingen.

Anonymkode: d9af4...2d7

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg har lest i den store kaninboken. Men ikke fått med meg at å jage og å rive av pels er noe som er vanlig og forhåpentligvis avtar. Ikke opplevd det tidligere. Da prøver vi litt til. 

Skrevet

Vi hadde kaniner for mange år siden. De gikk ute på ett 12 kvm inngjerdet område. 2 hanner. De gikk veldig fint overens, helt til det en dag bare klikka for den ene. Det var så stygge skader på kaninen at vi måtte til veterinær. Hvorfor dette skjedde vet jeg ikke, men vi valgte å dele av området så de ikke kunne slåss lenger. De kunne snuse på hverandre og så hverandre hele tiden.

Skrevet

Passiv bonding  har jeg brukt på alle mine. Tar litt lengre tid, men vært vellykket her.  Eller en blanding mellom aktiv og passiv bonding. Følger den Den store kaninboka. 

Anonymkode: 5a3be...12e

• Liker 1
Skrevet
ada@ skrev (På 13.2.2023 den 21.42):

Tusen takk for svar! Jeg har lest i den store kaninboken. Men ikke fått med meg at å jage og å rive av pels er noe som er vanlig og forhåpentligvis avtar. Ikke opplevd det tidligere. Da prøver vi litt til. 

Du må kastrere alle kaninene, ellers blir det antageligvis mye slossing fremover.

Skrevet
Tvist skrev (56 minutter siden):

Du må kastrere alle kaninene, ellers blir det antageligvis mye slossing fremover.

Begge hannene er kastrert! Det går mye bedre nå. Vi har hatt dem på et lite og avgrenset område. Det hjalp. Nesten helt slutt på nappingen! 

Skrevet
ada@ skrev (Akkurat nå):

Begge hannene er kastrert! Det går mye bedre nå. Vi har hatt dem på et lite og avgrenset område. Det hjalp. Nesten helt slutt på nappingen! 

Du bør kastrere hokainrn også. Om ikke annet så for hennes egen helse, det er ekstremt stor fare for kreft l ung alder for ukastrerte hokaniner.

• Liker 1
Skrevet

Hunnen må også steriliseres. Hennes hormoner kan fort gjøre gutta koko selvom de er kastrerte.

• Liker 2
Skrevet
Juleeees skrev (2 minutter siden):

Hunnen må også steriliseres. Hennes hormoner kan fort gjøre gutta koko selvom de er kastrerte.

Selv om den ene hannen alltid har bodd med hunnen uten problem? 

Skrevet
ada@ skrev (På 17.2.2023 den 21.58):

Selv om den ene hannen alltid har bodd med hunnen uten problem? 

Ja, men da det var bare de to hadde han jo ingen konkurrent? Da hadde han jo damen sin i fred. 

Anonymkode: 315f9...3c9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...