Gå til innhold

Syk nå igjen,er dette normalt,er litt bekymret...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg hadde influensa for 4 uker siden,over 39 i feber og vondt i kroppen.(ikke covid) men nå kjenner jeg igjen at jeg brygger på noe,ikke feber denne gang men uggen I kroppen og småretter i nesa.

Er det mulig å bli syk igjen så kort tid som 4 uker siden sist jeg var syk.

Blir litt bekymret ,er dette normalt?

Anonymkode: 2aeb6...7d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt.

Anonymkode: 9972e...70a

• Liker 5
Skrevet

Flere?

Skrevet

Normalt, men burde ikke være normalt. Dvs mange sliter ekstra etter pandemien pga lang nedstengning, men i tillegg så kan det være at du (som veldig mange andre) har for lave verdier av d vitamin. Uhyre viktig for immunforsvar, og veldig vanlig å mangle - særlig på denne tiden av året.

Ta en blodprøve, du burde ligge over 70. 

https://www.d-vitaminmangel.no/nb-no/hva-er-d-vitaminmangel/hvor-mye-d-vitamin-trenger-jeg

Hvis du har gode nivåer, så vurder tilskudd av sink.

Anonymkode: 958df...37c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Slettes ikke uvanlig… 

Skrevet

Helt vanlig denne tiden på året. 

Anonymkode: d72d4...193

Skrevet

Ja, det er faktisk helt kjedelig normalt i vintermånedene at man blir syk og syk og syk. Det er forskjellige virus, og forskjellige varianter av samme virusgruppe, som er ute og går, og man kan i teorien være forkjølet flere ganger i måneden om man er riktig uheldig. Man er mer utsatt for sykdom når man er syk for imunnforsvaret er allerede utsatt. Det er derfor viktig å huske på avstand og håndhygiene, særlig i vintermånedene, for å forsøke å begrense smitterisiko. 

Anonymkode: b8efd...cd2

Skrevet

Jeg føler så med deg, TS. Jeg har vært nesten konstant syk i et år nå, og det er dritslitsomt 😞Det begynte februar i fjor.

Vært hos legen 4 ganger på et år, som er rekord for meg, og jeg har hatt virusinfeksjon tre av gangene - den nest siste viste det seg at jeg hadde en betennelse i en visdomstann som hadde spredd seg til halsen. Trodde jeg skulle bli kvitt å være konstant dårlig da den ble trukket (jeg har gått med betennelsen lenge uten at det ble oppdaget, selv om jeg var å tok bilder av tenna og kjeven i sommer) - fikk beskjed om at immunforsvaret mitt har hatt nok å kjempe med denne infeksjonen og at jeg nok derfor har vært så dårlig. Vel det er 6 måneder siden, og har vært syk 2 ganger siden da, de to siste overlappet helt, var bare en uke frisk før det begynte igjen. Begynner og å bli litt stressa og bekymret 😬

Jeg hadde D-vitamin nivå på 0 første gang jeg var hos legen, og var flink og tok det i et halvt år, uten noen effekt. Nå har jeg hatt langhelg og tatt det rolig og har lilevel så vondt i halsen at det gjør vondt å svelge, er slapp, trøtt og sliten. Takk gud for samboeren min som får meg til å smile og le oppi det hele ellers hadde jeg for lengst dettet ned i et hull av frustrasjon og fortvilelse 😅

Anonymkode: 8803b...d7a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde D-vitamin nivå på 0 første gang jeg var hos legen, og var flink og tok det i et halvt år, uten noen effekt. 

D-vitamin på 0 høres dramatisk ut. Hvordan ble det behandla?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde D-vitamin nivå på 0 første gang jeg var hos legen, og var flink og tok det i et halvt år, uten noen effekt. 

D vitamin på 0 går vel strengt tatt ikke an, regner med du glemte et tall? Hvor høye doser tok du av tilskudd, og tok du nye blodprøver for å se om nivået gikk opp? 

Anonymkode: 958df...37c

Skrevet

Sykdom bryter ned immunforsvaret for en periode etter endt sykdomsforløp. Man blir derfor mer mottakelig for nye runder med andre virus og/ eller bakterier. «What doesnt kill you makes you stronger» er derfor en sannhet med modifikasjoner. Joda, man blir mer motstandsdyktig mot én bestemt virustype etter infeksjon, men generelt mer mottakelig for andre sykdommer. Med andre ord er det dessverre vanlig med sykdomsrekker Ila vinteren. 
Har selv hatt 4 runder med ulike sykdommer siden i høst. Skikkelig gøy! 

Skrevet
Den Sagnomsuste skrev (1 time siden):

Sykdom bryter ned immunforsvaret for en periode etter endt sykdomsforløp.

Vet du hvorfor? Hva er det som gjør at immunforsvaret blir redusert en periode etter endt sykdomsforløp? 

Skrevet

Det kan være normalt så lenge det ikke er sånn hele året; at du blir syk hver måned. Her er vi skikkelig syke 1-2 ganger i året, men da har vi ikke barn ennå, og slipper smittefare i barnehagen. 

Anonymkode: b7c76...923

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke for å skryte, men på 6 uker har jeg hatt covid, influensa (begge deler bekreftet på pcr) og to vanlige forkjølelser. Fastlegen sa det var heeelt normalt😫 Kan legge til at i 2022 var jeg knappt frisk, hadde to runder covid, to lungebetennelser, en bronkitt, og var generellt forkjøla hele j**la året. Normalt det å gitt😪 

Jeg vet ikke, men god bedring😷

Anonymkode: 0d66a...4d7

• Nyttig 1
Skrevet

Helt normalt, det snakkes jo om immunitetsgjeld etter nedstengningen. Vi har barnehagebarn, det er helt ekstremt i barnehagene i år, det går alle mulige sykdommer (forkjølelser, adenovirus med øyekatarr, fot- hånd- munnsykdom, barnemark, lus, vannkopper, skarlagensfeber, skabb, covid ++) og vi har fått ny runde ca. hver tredje uke hele vinteren gjennom😷 Nå i januar fikk vi tre ulike sykdommer på fire uker😝

Anonymkode: 4842d...838

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt normalt, det snakkes jo om immunitetsgjeld etter nedstengningen. Vi har barnehagebarn, det er helt ekstremt i barnehagene i år, det går alle mulige sykdommer (forkjølelser, adenovirus med øyekatarr, fot- hånd- munnsykdom, barnemark, lus, vannkopper, skarlagensfeber, skabb, covid ++) og vi har fått ny runde ca. hver tredje uke hele vinteren gjennom😷 Nå i januar fikk vi tre ulike sykdommer på fire uker😝

For ikke å glemme omgangssyke, både diaré-variant og oppkastvariant. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ikke for å skryte, men på 6 uker har jeg hatt covid, influensa (begge deler bekreftet på pcr) og to vanlige forkjølelser. Fastlegen sa det var heeelt normalt😫 Kan legge til at i 2022 var jeg knappt frisk, hadde to runder covid, to lungebetennelser, en bronkitt, og var generellt forkjøla hele j**la året. Normalt det å gitt😪 

Jeg vet ikke, men god bedring😷

Glemte selvfølgelig alle rundene med omgangssyke og norovirus😫

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Fastlegen sa det var heeelt normalt😫

Hvis legen min påsto at det er normalt å være syk, ville jeg seriøst ha bytta fastlege asap! Det er ikke normalt å være syk!

Anonymkode: f073a...aa0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Flere?

Ifjor. 

Hadde noe betennelse i tarmene, crp på 48-50. Men den gikk ned til 12 uka etter jeg sjekka meg. Så slapp unna kamera der sola aldri skinner. Dette var i Mai. 

Juni, utmatta og sliten. For så forkjøla, men hosta mye. Reiste bort ei uke her i Norge. Dagen vi skulle hjem, våkna med vondt i halsen, klarte ikke og svelge. Full feber og skallebank da vi ankom flyplassen der vi ble 7 timer pga kansellert fly.. 🧡 Hurra! Gikk til legen da jeg endelig kom hjem. Ingen belegg i halsen/mandler, men var sårt og crp på 118 🥴 Fikk penicillin. Etter noen dager, på kvelden så fikk jeg veldig store og hovne lymfekjertler på begge sidene på øverst på halsen, var vondt og ligge på ei pute liksom. Tilbake til legen, mener på at crp hadde sunket og fikk skrevet ut smertestillende. Ellers hosta som et helvette gjennom hele juli. 

August var jeg bra,ingen tegn på noe basselusker. 

Var i Oslo og Tusenfryd. Parken var vi i før vi skulle hjem. Og ble dassvåt av ulike attraksjoner og gikk sånn og ble kald i noen timer. Dagen etter jeg kom hjem, våkna sjuk. Fikk ikke tak i korona test, og mamma nekta og kjøpe testpakke for 500. Men holdt meg hjemme vel og merke i noen dager, både av hensyn til andre og formen. 

Og sjuk igjen rundt Halloween. 

Asså..? Jeg har aldri vært så mye syk og så dårlig, i hele mitt 30 år lange liv. Nei fy fader. Spurte legen om ev test om kyssesyken, fikk avslag pga alder. 🤦🏼‍♀️

Spenningsmigrene samt aura, og vanlig migrene i ulike fasonger.noe synsforstyrrelser (som om det er helt små små stjerner jeg ser, spesielt på mobilen og når jeg leser bøker)  har forverret seg siste året. 

Tok og blodprøver da jeg kom med de lymfekjertlene der de sjekket de hvite blodcellene med en gang, da det var endring i disse i mai 2021, men var jo der og pga migrene. Så etter to turer på lab der de tar blodprøver på sykehuset, sa de på legekontoret at de var helt fine. Men han legen jeg var hos i sommer da jeg spurte hva var egentlig greia med dette året før. Da var det en infeksjon i kroppen som hadde slått ut og gitt instrumentalarm. Rart at jeg ikke merka noe på kroppen egentlig. 

Har bare konkludert med at kroppen min, bare hater meg 🥴🤣

Ikke noe syk i år, enn konstant noe ubehag i hodet, alt fra press til stramt, vond og stram/press i nakke, er det migrene så går det ned i pannen, øyet og opp i ene siden av hodet. skulderbladene og skuldre er et kapittel for seg sjøl. Brystmusklene er ofte såre og vonde. Tjo hei 🥴😶 

Dette er ikke syt, men, vært mye frustrert da jeg egentlig føler at kroppen prøver og drepe seg selv, men uten hell 😬 Kan ikke holde meg hjemme hver gang jeg har vondt heller, for det hadde blitt da hjemmeværende med mening. Altså, aldri blitt med på noe. Og man kan ikke slutte og leve heller. 

Skal til en massør som og gjør akupunktur, neste uke for første gang. Gått til akupunktør for mange år siden og det hjalp på de verste knutene på sidene av ryggen (typ der bh sitter, så hadde den aldri helt stramt inntil/støttende, flaks for små pupper den gang 🤣

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis legen min påsto at det er normalt å være syk, ville jeg seriøst ha bytta fastlege asap! Det er ikke normalt å være syk!

Anonymkode: f073a...aa0

Min lege sa at det er mange som er blitt det nå siste året. Vi har levd lenge med konstant vask og sprit av hender, masker, lukka samfunn. Så når alt åpner og ting er tilbake som normalt, har nok kroppen fått et bakteriesjokk eller at immunforsvar har da blitt svekket da vi ikke har vær sånn utsatt for bakterier som basicly skal styrke kroppen sitt immunforsvar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...