Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi begge vil at jeg skal ha hele permisjonen av økonomiske årsaker. Han tjener mer enn meg, så det lønner seg at jeg har permisjonen og han jobber. Han er i 100% jobb, men har noen helseplager jeg funderer på om vi kan bruke som årsak. Skal det mye til for at vi kan få dette innvilget? Si at han ikke har helse til å ta seg av barnet alene, selv om han jobber 100%?

Anonymkode: 3ef94...e55

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns ikke dere skal gjøre det.

Pappaen til mitt barn var så psykisk syk at jeg måtte ta over permisjonen hans. 

Du kommer til å angre om du lar han slippe unna når han egentlig kunne vært hjemme og lært seg å ta seg av barnet, det har jo med deres relasjon å gjøre. 

Anonymkode: 314aa...d33

• Liker 8
Skrevet

Det skal mye til. 

Anonymkode: 1ac04...42c

• Liker 5
Skrevet

Hehe lykke til med forsøket.

Anonymkode: 5693d...5a8

• Liker 9
Skrevet

Kan dere bare glemme.

Anonymkode: 8bbb7...f34

• Liker 6
Skrevet

Det er jo nettopp derfor man ikke skal kunne bare overføre permisjon fra far til mor, for da vil rikfolk sno seg unna. Han har godt av å prøve seg, han også.

Anonymkode: 4e258...98c

• Liker 15
Skrevet

Men, hvis han tjener så godt så taper dere vel ikke så mye på å bare drite i hans kvote og la deg ta ulønnet hele perioden mens han jobber akkurat som før?

• Liker 8
Skrevet

Det skal mye til. Om han er sykemeldt er vel en av få gyldige grunnen, men da kan han jo ikke jobbe heller. 

• Liker 5
Skrevet

Det er bare å søke, svigerinnen min fikk innvilget på samme grunnlag som deg TS ☺️. Kjør på

Anonymkode: 23e41...553

• Nyttig 1
Skrevet
Heln skrev (10 minutter siden):

Det skal mye til. Om han er sykemeldt er vel en av få gyldige grunnen, men da kan han jo ikke jobbe heller. 

Det skal ikke mye til? Hvor har du dette fra? Fint å ta med kilder når man kommer med slike påstander. Svigerinnen min fikk innvilget hele permisjon, av samme grunnlag som TS, så nei - det skal ikke mye til. Økonomien har mye å si for familielivet, og tjener mannen svært mye/mest/godt, så skal man få innvilget dette hvis begge foreldrene ønsker dette. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke noe problem om dere får med fastlegen på laget. Kjenner ingen som har fått avslag så lenge man har en attest fra legen.

Anonymkode: 1244c...cff

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er bare å søke, svigerinnen min fikk innvilget på samme grunnlag som deg TS ☺️. Kjør på

Serr? Skal det ikke mer til enn "men han tjener jo mer enn hun gjør"?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Serr? Skal det ikke mer til enn "men han tjener jo mer enn hun gjør"?

Bare tull

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skal ikke mye til? Hvor har du dette fra? Fint å ta med kilder når man kommer med slike påstander. Svigerinnen min fikk innvilget hele permisjon, av samme grunnlag som TS, så nei - det skal ikke mye til. Økonomien har mye å si for familielivet, og tjener mannen svært mye/mest/godt, så skal man få innvilget dette hvis begge foreldrene ønsker dette. 

Good one!

Anonymkode: 0aee3...2a7

Skrevet

Mor kan søke om å overta fedrekvoten hvis ett eller flere av punktene under er oppfylt:

Hun er alene om omsorgen for barnet

Far/medmor ikke har opptjent rett til foreldrepenger

Far/medmor er innlagt i helseinstitusjon

Far/medmor har sykdom eller skade som gjør at han/hun er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet

Overtakelse av foreldreansvar ved død

Du får søke på ditt grunnlag og se hva du får til svar. Lykke til, det tror jeg dere vil trenge.

Anonymkode: 0aee3...2a7

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Det skal mye til.

Min mann var i utredning for kompleks ptsd og hadde skader som gjorde det umulig å ivareta barn på den alderen.

Fikk det tilslutt innvilget med en lang avhandling fra fastlegen.

Anonymkode: 3ec58...31d

• Liker 3
Skrevet

Reglene er betydelig strammet inn fra hvordan det er tidligere, så det som skrives over her er enten utdatert eller bare tull. 

Det stemmer at det er mulig å overta foreldrepermisjon om den andre forelderen er sykmeldt. Men da snakker vi mer enn vanlig sykemelding (for syk til å gå på jobb), det må spesifiseres hvorfor og hvordan forelderen er for syk til å ta seg av barnet. Siden denne pappaen er i stand til å jobbe fullt, så er ikke dette grunnlag til å bli sykemeldt fra foreldrepermisjon.

Den eneste måten jeg ser du kan ta over pappapermisjonen i dette tilfellet, er om dere går fra hverandre. 

Anonymkode: 2ced8...895

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bare tull

I så fall, hvis det skulle være så latterlig lett, hvorfor gjør ikke bare alle det da liksom?😅 Wow. Vi hadde sittet så sykt mye bedre i det. Han tjener mer enn dobbelt så mye som meg og får ikke dekket mellomlegget som overstiger 6G eller hva det er, så inntekten stuper jo. Hvis penger er alt, vel å merke.

Skrevet

Dette er jo IKKE greit! 

Penger er viktigere enn å knytte bånd med barnet...? 

Anonymkode: 9ecc4...a8c

• Liker 4
Skrevet

Til alle sjokkerte mødre her, det er ikke alltid permisjonsordningen fungerer for alle. Derfor burde man egentlig få lagt opp permisjonen selv, slik at det blir en ordning som faktisk fungerer for enhver familie. 

Tilknytning til far er selvsagt viktig, men er det viktigere enn å ha mor tilstede som fremdeles ammer? Eller viktigere enn at familien har det bra der og da? Jeg er overbevist om at barnet vårt hadde hatt like godt forhold til sin far med kortere permisjon enn det som er i dag. Det var forferdelig de første 2mnd av hans permisjon hvor barnet så vidt spiste fast føde, og egentlig var helt avhengig av meg. Heldigvis hadde jeg en snill sjef som tilrettela mye, men jeg husker svært lite fra den tiden når man skulle vært to plasser samtidig, man har akkurat kommet seg selv så skal man rett ut i jobb igjen. 

Anonymkode: 66c42...10e

• Liker 1
  • Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...