AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #1 Skrevet 13. februar 2023 Jeg er gift, har barn, god utdannelse og fast jobb. Stort og flott hus, venner, familie, hund og alt på stell. God økonomi. Alt tilsier at jeg skal leve lykkelig og fikse alt. Men så har jeg angst. Det startet på en ferie i det store utland, og etter dette har jeg utviklet reise angst. Jeg reiser og jeg prøver, men angsten kommer hver forbanna gang. Det er helt jævlig. Alle mine venner og kollegaer snakker alltid med meg hvis de sliter med noe, og jeg er alltid der for andre. Fordi jeg er forståelses full. Selv skjemmes jeg av at jeg har angst for å reise, da jeg føler andre ikke forstår.. folk gleder seg i månedsvis til ei reise og lader opp batteriene.. jeg gruer meg i lang tid er er utslitt av hele ferien for å holde angsten i sjakk og ikke bryte helt. jeg skjuler dette for folk, og synes det er pinlig flaut å være redd for å reise. jeg har alltid vært eventyr lysten og elsket å reise før.. de siste 10 årene har jeg ikke vært i utlandet.. føles tungt. får ikke dps behandling da jeg fungerer i hverdagen med jobb og familie, så fått avslag 2 ganger. Privat vil koste meg 2000 pr time inkl reise som jeg ikke får refundert da det er 3 timer tur/r det har jeg ikke råd til noen med lignende erfaring? og har noen gode råd? Anonymkode: d9513...24c
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #2 Skrevet 13. februar 2023 Hva er det som gjør at du får angst av å reise? ❤️ Anonymkode: 5bab4...7b3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #3 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er det som gjør at du får angst av å reise? ❤️ Anonymkode: 5bab4...7b3 Jeg er ikke redd for at noe skal skje på turen, ikke redd for hverken flystyrt eller terror. Har rett og slett angst for angsten. Tanken på å få panikk angst og bli stuck i dette langt fra hjemme. Jeg var på andre siden av jorda da jeg fikk det første gang, som Lyn fra klar himmel på en restaurant. Jeg trodde jeg skulle dø. Jeg skalv, gråt, hadde pustebesvær og trodde jeg holdt på å bli gal, jeg mistet det helt. Lå på hotellrommet i 4 dager og var bare desperat for å komme meg hjem. Dro til lege og pga dårlig engelsk forsto de ikke hva det var, og jeg fikk medisiner for magen. Frykten for at jeg skulle dø var stor. Etter dette har jeg vært livredd for at jeg skal få det slik igjen når jeg reiser. Det er en irrasjonell frykt. det er jo det angst er. Anonymkode: d9513...24c
Påfugl Skrevet 13. februar 2023 #4 Skrevet 13. februar 2023 Jeg ville prøvd nettbasert behandling dersom du har god økonomi som du skriver og råd til det. Men før det ville jeg prøvd meg på NHI sitt nettkurs om panikkangst og sett om modulene der kan være til noe hjelp, last også ned "panikkboka" som ligger der inne. Selv om det kanskje ikke er panikkangst du strever med er jo the basics i angst det samme, kanskje kan også kurset om sosial angst være til nytte.
Anonymburker Skrevet 13. februar 2023 #5 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg er gift, har barn, god utdannelse og fast jobb. Stort og flott hus, venner, familie, hund og alt på stell. God økonomi. Alt tilsier at jeg skal leve lykkelig og fikse alt. Men så har jeg angst. Det startet på en ferie i det store utland, og etter dette har jeg utviklet reise angst. Jeg reiser og jeg prøver, men angsten kommer hver forbanna gang. Det er helt jævlig. Alle mine venner og kollegaer snakker alltid med meg hvis de sliter med noe, og jeg er alltid der for andre. Fordi jeg er forståelses full. Selv skjemmes jeg av at jeg har angst for å reise, da jeg føler andre ikke forstår.. folk gleder seg i månedsvis til ei reise og lader opp batteriene.. jeg gruer meg i lang tid er er utslitt av hele ferien for å holde angsten i sjakk og ikke bryte helt. jeg skjuler dette for folk, og synes det er pinlig flaut å være redd for å reise. jeg har alltid vært eventyr lysten og elsket å reise før.. de siste 10 årene har jeg ikke vært i utlandet.. føles tungt. får ikke dps behandling da jeg fungerer i hverdagen med jobb og familie, så fått avslag 2 ganger. Privat vil koste meg 2000 pr time inkl reise som jeg ikke får refundert da det er 3 timer tur/r det har jeg ikke råd til noen med lignende erfaring? og har noen gode råd? Anonymkode: d9513...24c Jeg har aldri tatt fly og ser på reising som et enormt stress. Skjønner ikke hvordan folk kan synes det er kos og avslappende. Men nå har jeg angst for det meste her i livet.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #6 Skrevet 13. februar 2023 Jeg hadde det sånn når jeg bodde med en mann med NPF, alt så på utsiden flott og fint ut, med hus osv, men innsiden forferdelig. Det tok noen år før jeg innså det. Uansett, jeg husker jeg utviklet reise angst, noe jeg aldri hadde hatt før, men det var fordi når jeg skulle reise så var jeg enda mer ilag med han og ble påført stress. Men jeg så det ikke den gangen, jeg trodde jeg bare var høysensitiv for reise eller noe, jeg fikk akutt mage osv når vi skulle reise. Nå er jeg ute av det forholdet og har ingen problemer med å reise, nå ville jeg bare gleder meg og vært i lykkerus om jeg skulle reist. Frister veldig å reise nå. Jeg sier ikke at du er i en giftig relasjon, men det var MIN erfaring av samme opplevelse, så jeg tenkte det passet å dele likevel. Helt utrolig å tenke at jeg ikke ANTE at han var årsaken til reise angsten min, men nå er det veldig tydelig. Det er uansett lurt at du leter i dine dype behov og prøver å finne svar på hva du egentlig er redd for ang reise, det er noe du er redd for, du trenger kun å finne ut hva. ❤️❤️ Anonymkode: ca531...70b
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #7 Skrevet 13. februar 2023 Jeg synes det høres ut som en veldig skremmende opplevelse du hadde den gangen, så kan jo forstå du er redd i ettertid. Jeg har etter jeg ble voksen heller ikke likt eller hatt behov for å reise, og kjenner meg igjen i det du sier med å ikke ville være langt vekke fra hjemmet om noe skulle skje. jeg har ikke vært i utlandet siden 2014, men det har jo litt med at jeg har fått tre barn siden da, og det har ikke vært prioritert. Men samtidig så kjenner jeg at siden det er så lenge siden kunne jeg helt sikkert følt på samme uro ved å være langt borte. Så har egentlig ingen tips, men ville bare si jeg kjenner meg igjen i det du sier enda jeg ikke har hatt en slik ekkel opplevelse som du har. Anonymkode: e27da...f8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå