Gå til innhold

Hvem kan dirigere trafikk i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan hvem som helst stelle seg i et veikryss og begynne å dirigere trafikk? Altså hvis man har lyst og ikke har noe annet å gjøre?

Anonymkode: 9e865...acc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Politiet. 

Skrevet
Athena Freyja skrev (3 minutter siden):

Politiet. 

Hva med de som dirigerer trafikk ved veiarbeid, i forbindelse med idrettsarrangement, trafikkulykker? Har ikke de lov til det?

Anonymkode: 7f480...124

Skrevet

Nei, men man kan jo jobbe som trafikkdirigent. For å gjøre det kreves det nok diverse kurs bestått. Som feks arbeidsvarsling - arbeid på vei. Kanskje mer og , men tipper det er enkelt å lese seg til. 

Anonymkode: 31a34...c75

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva med de som dirigerer trafikk ved veiarbeid, i forbindelse med idrettsarrangement, trafikkulykker? Har ikke de lov til det?

De gjør det vel i samråd med politiet.

Og nei, hvem som helst kan ikke dirigere trafikken for gøy. 

• Liker 1
Skrevet

Kun Politiet og Statens Vegvesen kan gjøre det, i basis. Ved prosjekter hvor entrepenører må dirigere trafikk skal dette godkjennes av Politiet og/eller statens vegvesen. De som skal gjennomføre dette skal ha en kursing spesielt i vegdirigering og de plikter dette medfører, samt en viss del HMS ++

• Nyttig 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan hvem som helst stelle seg i et veikryss og begynne å dirigere trafikk? Altså hvis man har lyst og ikke har noe annet å gjøre?

Anonymkode: 9e865...acc

Jeg bare lurer, hvordan fikk du den ideen? Hvor kommer slikt ifra? 

Om du har veldig lyst å dirigere trafikk så trener de ganske mange i den bransjen, enda mer gøy å få penger for det? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ved trafikkulykker så gjelder nødrett og selvtekt. Det vil være naturlig å forholde seg til hjelpeplikten også, fordi man begrenser skadeomfang. 

Skrevet
Tiuren skrev (Akkurat nå):

Jeg bare lurer, hvordan fikk du den ideen? Hvor kommer slikt ifra? 

Om du har veldig lyst å dirigere trafikk så trener de ganske mange i den bransjen, enda mer gøy å få penger for det? 

Ja, er ganske godt betalt òg. Stor ettrtspørsel og personellmangel også. 

Skrevet
Athena Freyja skrev (7 minutter siden):

Dvs at andre enn politiet kan dirigere trafikken hvis man har fått løyve.

Gjest Warrior
Skrevet

Politiet og heldigvis for det.
Tenk om hvem som helst skulle styre trafikken på gøy. Tror ikke det alltid hadde endt så bra.

Skrevet
Warrior skrev (2 timer siden):

Politiet og heldigvis for det.
Tenk om hvem som helst skulle styre trafikken på gøy. Tror ikke det alltid hadde endt så bra.

Når jeg bodde på Kringsjå var det småunger som dirigerte trafikk ved gangfelt. Sjeldent jeg har hatt så lyst til å riste et barn. De var heøt ubrukelige. Tviler på at de hadde riktig kurs også.

Skrevet

Man kan også gjøre det dersom man er dement.

Anonymkode: 3726d...37e

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøver å tenke etter hvordan du kom på ideen. Satt du ved vinduet og så mot krysset og kjedet deg? Og tenkte at nå har den stakkars sjåføren i Volvoen ventet lenge på å få kjøre ut, og du fikk lyst til å hjelpe? Kan du vær så snill å si hvor ideen kom fra? 🙂

Jeg har noen venner som driver og sykler lange løp. Det er noen vanlige folk som dirigerer trafikken da, men de har kurs. 

Skrevet
servitrise&suppe skrev (12 minutter siden):

Jeg prøver å tenke etter hvordan du kom på ideen. Satt du ved vinduet og så mot krysset og kjedet deg? Og tenkte at nå har den stakkars sjåføren i Volvoen ventet lenge på å få kjøre ut, og du fikk lyst til å hjelpe? Kan du vær så snill å si hvor ideen kom fra? 🙂

Jeg har noen venner som driver og sykler lange løp. Det er noen vanlige folk som dirigerer trafikken da, men de har kurs. 

Hvor skrev ts egentlig at han/hun ville gjøre dette?

Anonymkode: 19b77...b60

Skrevet

En skal ha kurs i arbeidsvarsling og trafikkdirigering. Dette skal gjøres etter godkjente arbeidsvarslingsplaner. 

Anonymkode: 10cb0...975

• Nyttig 2
Skrevet
On 2/13/2023 at 8:42 PM, Athena Freyja said:

Nei, de har ikke noe med politiet å gjøre. Vi dirigerer ofte på befaring og har kanskje snakket med veieier. De som graver har avtalt med veieier 

Anonymkode: 1bf3d...220

Skrevet
On 2/13/2023 at 8:45 PM, TheHairyToothfairy said:

Kun Politiet og Statens Vegvesen kan gjøre det, i basis. Ved prosjekter hvor entrepenører må dirigere trafikk skal dette godkjennes av Politiet og/eller statens vegvesen. De som skal gjennomføre dette skal ha en kursing spesielt i vegdirigering og de plikter dette medfører, samt en viss del HMS ++

Det holder med veieier (altså kommune eller fylkeskommune) 

Anonymkode: 1bf3d...220

Skrevet

Folk som skal krysse vei med husdyr må få lov å stoppe trafikken noen minutter uten offisiell løyve. 

Anonymkode: 99d40...312

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...