AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #1 Skrevet 13. februar 2023 Hei! Jeg bor sammen med en kamerat med en standard leieavtale med 3mnd oppsigelsestid. Leieavtalen er inngått med et utleiefirma. I dag mottok jeg varsel om oppsigelse grunnet oppussing og salg av leilighet. Brevet var rekommandert og jeg har ikke mottatt skriftlig varsel før i dag. Problemet er at brevet et datert fra november og det betyr at jeg har veldig kort tid til å finne meg nytt sted å bo. Men av det lille jeg har hatt av jussfag gjennom utdanning virker det som at denne oppsigelsesfristen ikke kan gjelde grunnet at jeg ikke har blitt gjort kjent med oppsigelsen eller kunne gjøre meg kjent med den før i dag. Jeg mener at 3 mnd oppsigelse gjelder fra i dag og ikke november? Har prøvd å finne konkrete hjemler å referere til i husleieloven, men syns det er vanskelig. Selskapet skylder på at posten har surret, men er ikke det irrelevant så lenge jeg ikke har blitt kjent med oppsigelsen? All hjelp mottas med takk😊 Anonymkode: c2b4d...d98 2 1
Gjest5656 Skrevet 13. februar 2023 #2 Skrevet 13. februar 2023 Brevet var rekommandert og det tok så lang tid før det kom frem? Det er tegn til at de er ryddige og etter boken siden de leverer oppsigelsen skriftlig på denne måten. Det er sporing på slike brev, som skal bekrefte når du fikk det og hentet det. Så hvis det virkelig er sant så burde du sjekke sporingen på brevet for å se når det ble sendt og når det kom frem. 11
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #3 Skrevet 13. februar 2023 Ja, var rekommandert ja. Er helt forbløffet over at det tok så lang tid. Kontakter jeg posten for å finne ut av dette med sporingen? Anonymkode: c2b4d...d98
Gjest5656 Skrevet 13. februar 2023 #4 Skrevet 13. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, var rekommandert ja. Er helt forbløffet over at det tok så lang tid. Kontakter jeg posten for å finne ut av dette med sporingen? Anonymkode: c2b4d...d98 Rekommandert brev må du hente hos Posten og signere for, så det burde ha kommet et varsel i Posten-appen eller en annen hentemelding. Inne i appen under arkiv / i hentemeldingen du mottok skal sporingskoden være og du kan se når den var sendt og når den var mottatt. Det er standard rettspraksis å sende slike for å ha et endelig bevis for at den er sendt og mottatt. Det er lovbestemt og gjelder like mye for når arbeidsgiver sier opp ansatte som oppsigelse av leilighet. Uansett er det utleier som har bevisbyrden her for at du har mottatt oppsigelsen. Loven åpner for at de kunne ha varslet deg på andre former i tillegg, men de har fremdeles en bevisbyrde for at du har mottatt den. F.eks. så sender de den på Messenger og det står at du har lest den. PS: Det kan hende selv dette ikke er godt nok, da det er vanskelig å vite om du faktisk leste den og det ikke var en annen person som brukte mobilen din. Hvis de ikke kan bevise at du har mottatt oppsigelsen på en annen måte så burde det være gyldig kun fra du har mottatt den. Som er når brevet faktisk kom og du hentet det ut. Hvis de motstrider dette har du anledning til å klage innen en mnd fra du mottar oppsigelsen. Endret 13. februar 2023 av Gjest5656 Messenger 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #5 Skrevet 13. februar 2023 Gjest5656 skrev (4 minutter siden): Rekommandert brev må du hente hos Posten og signere for, så det burde ha kommet et varsel i Posten-appen eller en annen hentemelding. Inne i appen under arkiv / i hentemeldingen du mottok skal sporingskoden være og du kan se når den var sendt og når den var mottatt. Det er standard rettspraksis å sende slike for å ha et endelig bevis for at den er sendt og mottatt. Det er lovbestemt og gjelder like mye for når arbeidsgiver sier opp ansatte som oppsigelse av leilighet. Uansett er det utleier som har bevisbyrden her for at du har mottatt oppsigelsen. Loven åpner for at de kunne ha varslet deg på andre former i tillegg, men de har fremdeles en bevisbyrde for at du har mottatt den. F.eks. så sender de den på Messenger og det står at du har lest den. Hvis de ikke kan bevise at du har mottatt oppsigelsen på en annen måte så burde det være gyldig kun fra du har mottatt den. Som er når brevet faktisk kom og du hentet det ut. Hvis de motstrider dette har du anledning til å klage innen en mnd fra du mottar oppsigelsen. Hmm, dette var jo litt opplysende. Brevet hang på døren min da jeg kom hjem i dag. Jeg har ikke mottatt hentemelding og jeg har ikke vært på posten å hentet det eller signert. Alle leilighetene i min oppgang hadde dette brevet hengende på døren da jeg kom hjem. Nå har jeg bare blitt enda mer sikker på at selskapet ikke har varslet som de skal. Shit, dette er jo ikke ryddig gjort i det hele tatt. Hva burde jeg gjøre nå? Anonymkode: c2b4d...d98
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #6 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hmm, dette var jo litt opplysende. Brevet hang på døren min da jeg kom hjem i dag. Jeg har ikke mottatt hentemelding og jeg har ikke vært på posten å hentet det eller signert. Alle leilighetene i min oppgang hadde dette brevet hengende på døren da jeg kom hjem. Nå har jeg bare blitt enda mer sikker på at selskapet ikke har varslet som de skal. Shit, dette er jo ikke ryddig gjort i det hele tatt. Hva burde jeg gjøre nå? Anonymkode: c2b4d...d98 Pussig hvis alle de rekommanderte brevene er blitt så forsinket hos posten. Utleier har enten skrevet oppsigelsen i november og glemt å sende dem, eller de har tilbakedatert dem. Anonymkode: b4e63...20e 1 2
Gjest5656 Skrevet 13. februar 2023 #7 Skrevet 13. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hmm, dette var jo litt opplysende. Brevet hang på døren min da jeg kom hjem i dag. Jeg har ikke mottatt hentemelding og jeg har ikke vært på posten å hentet det eller signert. Alle leilighetene i min oppgang hadde dette brevet hengende på døren da jeg kom hjem. Nå har jeg bare blitt enda mer sikker på at selskapet ikke har varslet som de skal. Shit, dette er jo ikke ryddig gjort i det hele tatt. Hva burde jeg gjøre nå? Anonymkode: c2b4d...d98 Ja, altså jeg har misforstått deg. Dette er et rekommandert brev: https://www.posten.no/sende/i-norge/brev/rekommandert-brev Det du har fått er bare et brev, og det har ikke korrekt form heller. Det er ikke signert for at du har mottatt det. Som jeg tidligere har sagt: klag først til utleier, og er de uenig så må du klage videre Husleietvistutvalget. Du må bevise at du klager også på samme måte som de skulle bevise at de har levert oppsigelsen. Det er veldig synd at en slik aktør ikke gjør dette seriøst, da de fint kunne ha sendt dette i november om de ville. Det er godt mulig dere alle burde organisere dere om å klage tilbake slik at dere ikke bare må gjøre alt selvstendig. Jeg ser stadig hele bygårder legges ut for salg, men det betyr ikke at de kan behandle leieboere som noen de bare kan kaste ut så snart de får solgt og at de kan lure folk til å bo der helt frem til da for å få ut så mye leie som mulig. De vil vel ikke at noen skal flytte ut tidlig sånn at de taper utleie siden ingen vil leie noe de må flytte ut fra snart uansett. Endret 13. februar 2023 av Gjest5656 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #8 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hei! Jeg bor sammen med en kamerat med en standard leieavtale med 3mnd oppsigelsestid. Leieavtalen er inngått med et utleiefirma. I dag mottok jeg varsel om oppsigelse grunnet oppussing og salg av leilighet. Brevet var rekommandert og jeg har ikke mottatt skriftlig varsel før i dag. Problemet er at brevet et datert fra november og det betyr at jeg har veldig kort tid til å finne meg nytt sted å bo. Men av det lille jeg har hatt av jussfag gjennom utdanning virker det som at denne oppsigelsesfristen ikke kan gjelde grunnet at jeg ikke har blitt gjort kjent med oppsigelsen eller kunne gjøre meg kjent med den før i dag. Jeg mener at 3 mnd oppsigelse gjelder fra i dag og ikke november? Har prøvd å finne konkrete hjemler å referere til i husleieloven, men syns det er vanskelig. Selskapet skylder på at posten har surret, men er ikke det irrelevant så lenge jeg ikke har blitt kjent med oppsigelsen? All hjelp mottas med takk😊 Anonymkode: c2b4d...d98 Dette er ikke gyldig, nei. Du har bevis på når brevet kom på postkontoret og kunne hentes, så her må de justere på tidspunktet. Slår firmaet seg vrang, så er du nødt til å kontakte Jussbuss eller en annen advokat. Det er en enkel sak. Anonymkode: 896ab...79e 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #9 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hei! Jeg bor sammen med en kamerat med en standard leieavtale med 3mnd oppsigelsestid. Leieavtalen er inngått med et utleiefirma. I dag mottok jeg varsel om oppsigelse grunnet oppussing og salg av leilighet. Brevet var rekommandert og jeg har ikke mottatt skriftlig varsel før i dag. Problemet er at brevet et datert fra november og det betyr at jeg har veldig kort tid til å finne meg nytt sted å bo. Men av det lille jeg har hatt av jussfag gjennom utdanning virker det som at denne oppsigelsesfristen ikke kan gjelde grunnet at jeg ikke har blitt gjort kjent med oppsigelsen eller kunne gjøre meg kjent med den før i dag. Jeg mener at 3 mnd oppsigelse gjelder fra i dag og ikke november? Har prøvd å finne konkrete hjemler å referere til i husleieloven, men syns det er vanskelig. Selskapet skylder på at posten har surret, men er ikke det irrelevant så lenge jeg ikke har blitt kjent med oppsigelsen? All hjelp mottas med takk😊 Anonymkode: c2b4d...d98 Har de seriøst forfalsket et rekommandert brev? Med stempel osv? Og skriver at det er rekommandert? Det er søren meg så frekt!! Anonymkode: 4426c...61c 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #10 Skrevet 13. februar 2023 Posten surrer ikke i 4 måneder så det er ikke en gyldig grunn. De prøver seg, akkurat som mange andre utleiere. Stå på ditt og evt kontakt en advokat/jussbuss. Det er en kort og enkel sak for en advokat, så det hadde ikke kostet mer enn 2-4000,- kr, men hør med JussBuss først, for det er gratis ☺️ Anonymkode: 896ab...79e 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #11 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har de seriøst forfalsket et rekommandert brev? Med stempel osv? Og skriver at det er rekommandert? Det er søren meg så frekt!! Anonymkode: 4426c...61c Ja det er også noe å sette fingeren på. TS må kontakte juridisk hjelp, så går dette helt fint, Anonymkode: 896ab...79e
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #12 Skrevet 13. februar 2023 En utleier som ikke forstår hva det vil si at et brev er rekommandert er en smule spesielt. Har en slektning som opplevde noe lignende, der brevet bare var lagt rett i postkassa av utleieren. Kunne virke som at han bare hadde printet ut en mal det sto "rekommandert" på og tenkt at da var det vel slik. 🤡 Jeg vil påstå at oppsigelsen er gyldig fra dere faktisk mottok den, så med 3mnd oppsigelse må dere være ute i slutten av juli. (En oppsigelse går fra den 1. i måneden, så da gjelder den egentlig fra 1. mars) Anonymkode: d5c0c...478 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #13 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hmm, dette var jo litt opplysende. Brevet hang på døren min da jeg kom hjem i dag. Jeg har ikke mottatt hentemelding og jeg har ikke vært på posten å hentet det eller signert. Alle leilighetene i min oppgang hadde dette brevet hengende på døren da jeg kom hjem. Nå har jeg bare blitt enda mer sikker på at selskapet ikke har varslet som de skal. Shit, dette er jo ikke ryddig gjort i det hele tatt. Hva burde jeg gjøre nå? Anonymkode: c2b4d...d98 Dette er ikke et rekommandert brev Anonymkode: 43da2...c56 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #14 Skrevet 13. februar 2023 Meld deg inn i leieboerforeningen og be om hjelp derfra. Utfra det du skriver er ikke brevet ekte rekommandert brev. Slike brev sendes med posten, er stemplet med porto, dato og koster endel å sende. Pga at de skal være gyldig etter lova. Det du og alle andre har fått er ugyldig oppsigelse rett på døra. Få med deg andre naboer til leieboerforeningen og gå gjerne ut i media og anmeld det i tråd med leieboerforeningen. Anonymkode: f8417...3fb 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #15 Skrevet 13. februar 2023 "Viser til oppsigelse mottatt, xx.xx.xxxx. Bekrefter at jeg flytter ut når oppsigelsestiden ihht til Husleieloven § 9 – 6 er løpt ut (31.05.2023.) Varsler med dette at jeg ikke anser oppsigelsen å være i tråd med formkravene i § 9-7. Videre at det faktum at oppsigelsen er levert leietager først tre måneder etter at det er datert, må komme leietager til gunst, da det er utleier sitt ansvar å påse at oppsigelsen er utformet og levert i tråd med lovens krav." Anonymkode: c4ed0...06f 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #16 Skrevet 14. februar 2023 Kan jeg spørre hvorfor du mener det er rekommandert? Rekommandert brev skal hentes ut på posten, med signatur og id. Hele poenget med rekommandert brev er at man ikke skal kunne ha noen diskusjon på hvorvidt brevet er mottatt eller ikke. Anonymkode: de135...064 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #17 Skrevet 14. februar 2023 Utleierne er bare sleipe og vil ha alle ut så fort som mulig slik at prosessen med å tømme blokka kan starte. Du har tre måneder på deg fra starten av neste måned fra du mottok varselet. Ikke noe stress, bare send de en mail om at du mottok varselet nå og beregner å være ute innen tre måneder. Kanskje kan du gjøre en avtale med de om at du kan avbryte etter to måneder om du finner en annen leilighet, de vil bare ha deg ut så blokka står tom. Anonymkode: def4f...2d0 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #18 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bekrefter at jeg flytter ut når oppsigelsestiden ihht til Husleieloven § 9 – 6 er løpt ut (31.05.2023.) Hvorfor 31.05? Oppsigelse løper fra 1. i mnd, så det riktige blir vel 31.06? Anonymkode: b00b5...da8
Ariam Skrevet 14. februar 2023 #19 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor 31.05? Oppsigelse løper fra 1. i mnd, så det riktige blir vel 31.06? Anonymkode: b00b5...da8 1.3-1.4-1.5-1.6 Så 3 mnd er til og med 31.mai ja. Hele mars, april og mai er 3 mnd😊 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #20 Skrevet 14. februar 2023 Finnes det virkelig voksne mennesker som ikke vet hva et rekommandert brev er? Anonymkode: 17a02...2c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå