AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #1 Skrevet 13. februar 2023 Dette gjelder et barn (14 mnd) som i situasjoner som innebærer stelling og påkledning begynner å gråte hysterisk. Barnet setter i gang med en gang vi tar det opp på fanget for å kle og gråter høyt og lenge. Ved stellebordet startet barnet å gråte før den voksne i det hele tatt har begynt å stelle bleia og gråter til det er oppe fra stellebordet igjen. Barnet er veldig trygg på de voksne i barnehagen og søker til for kos og trøst i hverdagen. Hvordan trygge et slikt barn i disse situasjonene? Har noen erfaring om hvordan man evt kan snakke med foreldrene om det? Hilsen nyutdannet barnehagelærer som kunne trengt noen tips 🙂 Anonymkode: 0b95f...666 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #2 Skrevet 13. februar 2023 Har ingen tips, men har ei på samme alder som er helt lik! Hater bleieskift og klesskift! 😅 Anonymkode: 97ec3...17e 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #3 Skrevet 13. februar 2023 Min hatet bleieskift hjemme. Ikke noe problem i barnehagen. Jeg spurte 🙈. Med nr to var det ikke noe problem og jeg gjorde det samme. Men mitt tips er å stelle på barnet mens det står. iallfall når er bare tiss. Evt prøv avledning. Ha en egen leke til stell som kan ligge i barnets hylle. Eller at kan ta med en leke. Det som passer. Nyutdannet sa du? Er det ikke noen erfarne der som har vært borti problemstillingen før du kan høre med? Anonymkode: ba8d1...abc
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #4 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Min hatet bleieskift hjemme. Ikke noe problem i barnehagen. Jeg spurte 🙈. Med nr to var det ikke noe problem og jeg gjorde det samme. Men mitt tips er å stelle på barnet mens det står. iallfall når er bare tiss. Evt prøv avledning. Ha en egen leke til stell som kan ligge i barnets hylle. Eller at kan ta med en leke. Det som passer. Nyutdannet sa du? Er det ikke noen erfarne der som har vært borti problemstillingen før du kan høre med? Anonymkode: ba8d1...abc Takk! Skal ta med meg stående skift ved tiss og leke som avledning videre 🙂 Ja, jeg er nyutdannet og de andre på avdelingen kommer ikke med noe når jeg tar opp problemstillingen, jeg er også alene pedagog på avdelingen. Anonymkode: 0b95f...666 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #5 Skrevet 13. februar 2023 Ved stell, forsøke med favorittsang, borte-tittei, se på noe spennende (f.eks. ubrukt stellehandske), bleie på hodet osv. Hva som fenger, varierer fra barn til barn. Men det er enkelte som kan låse seg helt, og de kan være vanskelig å nå inn og roe dem. Da støtter jeg stående skift. Men prøv igjen med jevne mellomrom, jeg syns i hvert fall det kan være krevende å skifte bæsjebleier stående, det er ikke gitt at en på 14 mnd. er interessert i å stå rolig... Jeg har jobbet i barnehage i noen år nå og aldri opplevd at det ikke har løsnet. Ofte ganske plutselig. Og så kan det godt komme nye perioder hvor det er vanskelig igjen. Ang. påkledning. Kan det være lurt å kle på dette barnet som et av de siste? Vi venter ofte med dem som ikke vil kle på seg. Noen fordi de veldig gjerne vil prøve selv (selv om de ikke helt får det til enda), noen fordi de sterkt misliker å måtte vente på resten med varme klær på og noen fordi de får lyst til å få på klær når de ser at de andre barna får det. Og ellers, lek der også. "Nå forsvinner den lille foten inn i hulen, hmm, nå er den borte, kommer den ut gjennom her, å, jeg kjenner noe, der var jo foten din!" osv. Anonymkode: e6474...68e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå