Gå til innhold

Hvor tidlig så du at du hadde evnerike barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammelt var barnet og hvordan så du det?

Anonymkode: 97ac1...7ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg visste det allerede før jeg fikk barn at de ville bli evnerike. Og det ble bekreftet da datteren min på 16 måneder sa til meg: "Du mamma, jeg liker faktisk Mozart bedre enn Martin og Martinius, jeg" :hjerte:

Anonymkode: 4bfa9...7d2

• Liker 26
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg hadde en misstanke om det fra ca 2 års alder da hun knakk lesekoden selv. Har hatt tilrettelegging hele grunnskolen og hun ble testet nå på vgs i forbindelse med at hun har utviklet angst. Har en iq godt over gjennomsnittet,  138. 

Har tre barn til der to av de er smarte, men nok ikke går under betegnelsen evnerike. Yngste derimot er nok også evnerik. Han er 7 år, løser mattestykker som går meg rett over hodet, ser sammenhenger som ikke er der for de fleste og slår oss alle som en i sjakk. Har ikke fått han testet da jeg foreløpig ikke ser noe behov. Han for god tilrettelegging på skolen, er en dyktig leker og er god sosial og sportslig.

Anonymkode: 32705...81e

• Liker 1
Skrevet

Vi tenkte det vel fra slutten av toårsalderen, da barnet ikke bare snakket flytende, men også rettet på grammatikken min. 

Vårt er forøvrig såkalt dobbelt eksepsjonelt, både eksepsjonelt stort læringspotensial og det har store utfordringer utenom. Det er et slit og jeg skulle titt og ofte ønsket at barnet bare var normalt. Når man er svært smart, så er man også svært selvkritisk. Og er ikke lett for et barn å takle. (Der søskena tegner et hjerte og er strålende fornøyd, så ser dette barnet feks at tegningen sin er ørlite skjev - og dermed har barnet (i sitt hode) mislyktes nok en gang)). 

Og siden vårt barn har den store styrken sin i språk,  så har fremmede alltid troddnat barnet var større enn det var. Så det har ofte blitt møtt med forventninger det ikke har mulighet til å innfri. Noe som ikke er en god kombinasjon med svært stor selvkritisk sans. 

Vår ble testet av ppt og bup i seksårsalderen grunnet store utfordringer på skolen. Og ble funnet til å ligge på 98 percentilen. Mao temmelig høyt. 

Anonymkode: beae8...0e6

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg visste det allerede før jeg fikk barn at de ville bli evnerike. Og det ble bekreftet da datteren min på 16 måneder sa til meg: "Du mamma, jeg liker faktisk Mozart bedre enn Martin og Martinius, jeg" :hjerte:

Endret av Laraa
Skrevet

Mellom ett og to, det var noe med å ikke bygge klosser og rive dem ned, men heller sortere dem i farger og mønstre. Svært sta, men hadde faktisk ofte rett i det hun trasset på. Fikk med seg detaljer ingen andre hadde sett.

Språklig sterk, brukte fremmedord i treårsalderen som jeg ikke ante hvor hun hadde lært, og brukte dem korrekt. Lærte alle barnebøkene sine utenat etter 1-2 gangers høytlesning. Nå under utredning til autisme, men det men språksterk stemmer ikke helt med det typiske der.

Anonymkode: 7ba42...93a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde en misstanke om det fra ca 2 års alder da hun knakk lesekoden selv. Har hatt tilrettelegging hele grunnskolen og hun ble testet nå på vgs i forbindelse med at hun har utviklet angst. Har en iq godt over gjennomsnittet,  138. 

Har tre barn til der to av de er smarte, men nok ikke går under betegnelsen evnerike. Yngste derimot er nok også evnerik. Han er 7 år, løser mattestykker som går meg rett over hodet, ser sammenhenger som ikke er der for de fleste og slår oss alle som en i sjakk. Har ikke fått han testet da jeg foreløpig ikke ser noe behov. Han for god tilrettelegging på skolen, er en dyktig leker og er god sosial og sportslig.

Anonymkode: 32705...81e

Test han, jeg fikk ikke det bekreftet før i voksen alder. Det førte til en del understimulering og at jeg ''hatet'' skolen, syns det var utrolig kjedelig, og ente opp med en svak depresjon og mangel på tilhørighet. Folk er forskjellig, men i sluttstykket handler det ikke om å teste barnet ditt for å ''bekrefte'' at h*n har potensiale. Men om dere finner ut at h*n har en genetisk fordel kan du strukturer læringsmåtene på en litt annen måte, slik at de h*n også blir simulert. - Der IQ ikke direkte betyr at du er ''smart'', men har større potensial til å lære, og evnen til å analysere, forstå og se sammenhenger. Der norsk skolematerialet er konstruert for helt ''normale'' mennesker. 

Faktisk litt artig, de gjorde en del studier på det fra USA, og det viste seg at ofte den mest intelligent i et klasserom var ofte klasseklovnen, mye grunnet understimulering. 

Anonymkode: e8cd0...f72

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Test han, jeg fikk ikke det bekreftet før i voksen alder. Det førte til en del understimulering og at jeg ''hatet'' skolen, syns det var utrolig kjedelig, og ente opp med en svak depresjon og mangel på tilhørighet. Folk er forskjellig, men i sluttstykket handler det ikke om å teste barnet ditt for å ''bekrefte'' at h*n har potensiale. Men om dere finner ut at h*n har en genetisk fordel kan du strukturer læringsmåtene på en litt annen måte, slik at de h*n også blir simulert. - Der IQ ikke direkte betyr at du er ''smart'', men har større potensial til å lære, og evnen til å analysere, forstå og se sammenhenger. Der norsk skolematerialet er konstruert for helt ''normale'' mennesker. 

Faktisk litt artig, de gjorde en del studier på det fra USA, og det viste seg at ofte den mest intelligent i et klasserom var ofte klasseklovnen, mye grunnet understimulering. 

Leste litt fort, så nå at han får tilrettelegging =)! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mellom ett og to, det var noe med å ikke bygge klosser og rive dem ned, men heller sortere dem i farger og mønstre. Svært sta, men hadde faktisk ofte rett i det hun trasset på. Fikk med seg detaljer ingen andre hadde sett.

Språklig sterk, brukte fremmedord i treårsalderen som jeg ikke ante hvor hun hadde lært, og brukte dem korrekt. Lærte alle barnebøkene sine utenat etter 1-2 gangers høytlesning. Nå under utredning til autisme, men det men språksterk stemmer ikke helt med det typiske der.

Anonymkode: c2e2e...bed

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kan være bare autisme også, mange har har jo spesialfelt hvor de er veldig god, og her kan det være språk. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg merket det vel før 1 års alderen, men var helt ærlig forberedt på det. Både far og jeg er evnerike. Det ble oppdaget av andre ved 2-3 årsalderen da begge barna begynte å lese, subtrahere og addere uten at noen hadde lært del det. De resonnerte på en helt annen måte enn de fleste barn, de snakket begge i fulle setninger ved 12-15 mnd alder, og snakket m/plukket opp to andre språk som vi foreldre brukte i jobbsammenheng. dette ble tidlig utfordrende i bhg da de ikke forstod lek og samspill som var vanlig for jevnaldrende.

Anonymkode: 89140...5fe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg merket det vel før 1 års alderen, men var helt ærlig forberedt på det. Både far og jeg er evnerike. Det ble oppdaget av andre ved 2-3 årsalderen da begge barna begynte å lese, subtrahere og addere uten at noen hadde lært del det. De resonnerte på en helt annen måte enn de fleste barn, de snakket begge i fulle setninger ved 12-15 mnd alder, og snakket m/plukket opp to andre språk som vi foreldre brukte i jobbsammenheng. dette ble tidlig utfordrende i bhg da de ikke forstod lek og samspill som var vanlig for jevnaldrende.

Anonymkode: 89140...5fe

Så de lå forran også sosialt og ikke bare faglig? Var de krevende eller enkle for 1 år?

Skrevet

Kanskje i løpet av de siste årene av barnehagen? Hun snakket veldig tidlig, men det gjorde jeg selv også, det er normalt i min familie. Hun har omtrent fotografisk hukommelse og resonnerer veldig kjapt. MEN strever på mange andre områder i livet.

Har fått diagnosen Aspergers. Har blitt testet og fått svært høye resultater på Wisc-testen, men det er mye vi ser hun ikke makter, som å lese mellom linjene og samarbeide med andre, forstå reaksjoner og konsekvenser osv. Har forstått det slik at denne smarte 11-åringen mest sannsynlig aldri kommer seg ut i arbeidslivet, for uførestatistikken er HØY for aspergere, uavhengig av hvor flinke de er på skolen :(

Anonymkode: f484e...3a1

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Rundt et og to med samtlige barn. Bemerket fra helsekontroll også, og barnehage. Tidlig ute på mye rart, noe som ikke nødvendigvis er bare godt, men selv nå utmerker de seg godt i forhold til jevnaldrende. Yngste datter på 7 har snakket og skrevet greit forståelig engelsk siden 5 år, og akkurat som begge foreldre lest siden 4 år. Alle barna har svært god hukommelse, tallforståelse og resonerer bra - dette har de gjort i jevn kurve siden de var små. Motoriske evner på mellomste er litt her og der, men så er barnet også det mest makelige av dem. Det har nok en sammenheng. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Haha😂 Men kan ikke være verdens smarteste når hun kaller de ved feil navn😂 

(slenger med at dette er ment som en spøk, altså😅)

Anonymkode: ec0f5...d9f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Min sønn har asperer og lærte å lese tidlig. Sønnen min slet heller ikke med ironi eller billedlige uttrykk.  Det som gjør asperger litt vanskelig å oppdage og forstå er at den kommer i så mange former. 

Anonymkode: a6968...23a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min sønn har asperer og lærte å lese tidlig. Sønnen min slet heller ikke med ironi eller billedlige uttrykk.  Det som gjør asperger litt vanskelig å oppdage og forstå er at den kommer i så mange former. 

Anonymkode: a6968...23a

Hoved trekket som går igjen er jo utfordringer med sosialt samspill og lese sosiale koder. Det er jo det som er ens tor del av diagnosen. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ingen av mine har snakket uvanlig tidlig eller noe sånt, men i årene før skolestart har vi merket at det er noe. Med eldste tror jeg vi tenkte at det var mer vanlig, mens med de yngre hadde vi lest oss opp og var mer obs. 

Alle har hatt stort ordforråd på småbarnsavdelingen i barnehagen (uten at jeg husker eksakt når, men vet at ingen snakket tydelig med lange setninger før toårskontrollen). Den ene la puslespill med over hundre brikker da de andre på hennes alder holdt på med knottepuslespill. Tre har lært seg selv å lese ved 3-4-årsalderen. En har ekstremt god hukommelse, sånn at mange kommenterer det. Kan komme med detaljerte beskrivelser av hva som skjedde i Dora the Explorer i episode tre i sesong 2, etter å ha sett episodene en gang. Alle har tidlig trukket slutninger selv, altså om 10+10 =20 og 100+100=200 må nok 1000+1000=2000, eller at de har skjønt romertall, regneregler ++ To har også skjønt dobbel konsonant, o/å og sånne ting lenge før de begynte på skolen. En har dysleksi og sliter fremdeles med rettskriving. To har hatet skolen ekstremt, den ene så mye at hun har ramlet av og ligger bak kullet på veldig mye nå (hun var den første til å bli testet fordi hun slet sånn og skolen mente det var noe "galt", mens problemet var alt for kjedelig skole 🤪). En elsker skole, og er typisk sånn som ikke blir lagt merke til, gjør det han skal og er blid og føyelig, når han er ferdig med oppgaver sitter han bare der for å ikke forstyrre. 

Har også en som er ekstremt skoleflink (har fått en femmer i løpet av ungdomsskolen, Edit: resten seksere om det ikke var åpenbart), han ble også testet (de testet alle ungene etter at den ene hadde veldig høy score), men ligger i normalsjiktet. Jeg tenkte aldri på at han skulle være evnerik da han var liten, men har tenkt det med de andre. 

Uansett, det er veldig store forskjeller på hvordan unger oppfører seg når de er små, men jeg har inntrykk av at man ofte får en magefølelse, og når den kommer stemmer det ofte. De av mine som er evnerike er like ulike som alle andre unger er. 

Endret av solsolsol
  • Nyttig 1
Skrevet

4-5 års alderen. Ingen mine har lært seg selv å lese. 

Anonymkode: d7879...480

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

4-5 års alderen. Ingen mine har lært seg selv å lese. 

Anonymkode: d7879...480

Hvordan så du det da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...