Gå til innhold

Hvorfor skal innvandrerungdom få ta eksamen i morsmål istedenfor tysk/fransk /spansk?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Pipaluk skrev (41 minutter siden):

Hvis du skal ta studiespesialiserende så må du på ett eller annet tidspunkt ha to fremmedspråk. Er du dårlig i norsk så akn du få fritak. 

Helt enig i det siste, men det er vel strengt talt foreldres ansvar. ikke skolen.

Men studiespesialisering er jo ikke nødvendig, heller ikke for å få generell studiekompetanse. Den viktigste grunnen til å velge studiespesialisering er hvis planen for videre studier gjør at eleven trenger realfagsfordypning. For alle andre studier er det omtrent fritt fram uavhengig av hvilken bakgrunn man har. https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/

Det er forskjellig hvor store pedagogiske evner de enkelte foreldre har, og å drive opplæring er krevende. Jeg synes det er fint at barn får mulighet til å motta morsmålundervisning i skolen.

Skrevet (endret)
Pipaluk skrev (1 time siden):

Hvis du spør ungdommen hvilke(t) språk de helst ønsker å lære, så tror jeg at du hadde blitt overrasket. 

Sist jeg sjekket så var spansk det mest populære fremmedspråket etterfulgt av tysk. Fransk kom på sisteplass (12% valgte det) . Dette overrasket meg da jeg tenkte at flere ville ha fransk enn tysk (24%)

Antall elever som velger fag som fransk, spansk og tysk har aldri vært lavere. Har elevene for mange valgmuligheter? (utdanningsforskning.no)

Årsaken til at tysk overgår fransk er at det er enklere. Fransk har vanskeligere grammatikk.  Og de fleste ungdommer søker ikke etter utfordringer, de vil ha det enkle. De tenker praktisk.  De vil komme seg  fortest mulig igjennom systemet.  Skal de inn på et prestisjestudium etter vgs så er det risikabelt å velge et fag som kinesisk hvis du ikke jobber hardt nok og får en dårlig karakter. Da er det nok tryggere med tysk. Dessuten er det en del skoleturer til Tyskland, noe som sikkert trekker mange elever. 

Dessuten er arabisk, polsk, kinesisk, thai svært vanskelige språk som det er vanskelig å lære uten å faktisk være i miljøet som snakket det.  For hvor god kan man bli i det språket av å lære det som fremmedspråk? Hva kan man forvente der? 

Så det er helt greit å velge tysk fordi det er enklere for nordmenn, men ikke greit å velge andre språk fordi det er enklere for andre?

Hvorfor unner du norske ungdom fordelen av at tysk er lettete å lære, men ikke andre samme fordel i andre språk?

Endret av ATLAS6
Skrevet
Pipaluk skrev (1 time siden):

Det er nok en myte. 

Som voksen så er det helt klart en fordel å ha gode kunnskaper om eget språks grammatikk når de skal lære et nytt språk. 

Som barn så har det mindre betydning hvor godt du mestrer ditt eget morsmål. De kan gå rett over på andrespråket selv om førstenevnte er fattig på vokabular.  Det har vært gjort en del forsøk med morsmålsundervisning, uten at det har gitt gode resultater.  Så lenge foreldrene ikke følger dette opp så er det ofte nytteløst hva en morsmålslærer på skolen gjør. 

og hva bygger du på når du fastslår så kjekt at dette er en myte?

• Liker 1
Skrevet
Lucille skrev (40 minutter siden):

og hva bygger du på når du fastslår så kjekt at dette er en myte?

Nyere forskning  på feltet, og manglende  resultater av  morsmålsopplæring. 

Skrevet
ATLAS6 skrev (1 time siden):

Så det er helt greit å velge tysk fordi det er enklere for nordmenn, men ikke greit å velge andre språk fordi det er enklere for andre?

Hvorfor unner du norske ungdom fordelen av at tysk er lettete å lære, men ikke andre samme fordel i andre språk?

Tysk  blir regnet som en av de lettere fremmedspråkene. Det betyr ikke at ungdommer generelt sett synes at det er enkelt.  Det er mye grammatikk.  Mye nytt å lære.  I tillegg til fagene man ellers har på VGS, så er det en stor bøyg for noen. 

Forskjellen her er at norsk ungdom må tilegne seg et nytt språk mens minoritetsungdommer som tar morsmålseksamen bare blir testet i språket de allerede kan.  Sistnevnte lærer ikke et nytt språk med nye gloser osv. De får også fri når de andre har fremmedspråk.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gummibjørn skrev (2 timer siden):

Men studiespesialisering er jo ikke nødvendig, heller ikke for å få generell studiekompetanse. Den viktigste grunnen til å velge studiespesialisering er hvis planen for videre studier gjør at eleven trenger realfagsfordypning. For alle andre studier er det omtrent fritt fram uavhengig av hvilken bakgrunn man har. https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/

Det er forskjellig hvor store pedagogiske evner de enkelte foreldre har, og å drive opplæring er krevende. Jeg synes det er fint at barn får mulighet til å motta morsmålundervisning i skolen.

La oss si at ønsket er å gå studiespesialiserende, og ikke yrkesfag.  Om eleven ønsker å bli sykepleier, så er det jo ingen vits å ta helse og sosialfag da.  Hvis du går studiespesialisering så kan ikke som jeg kan se slippe unna med bare ett fremmedspråk. Det andre språket hjemsøker deg  før eller senere. Dropper du det på ungdomsskolen, så kommer det på vgs.  

Ang det med morsmålsopplæring ( til forskjell fra morsmålseksamen), så er det nå bare en overgangsgreie for noen elever, til de blir gode nok til å følge norskundervisningen.  Ikke alle skoler har ressurser til det.  Det er også ulikt hvordan de praktiserer det. For noen så er det bare en oversetting fra feks kurdisk til norsk. i andre tilfeller så jobber de med selve kurdisken til eleven.    Det har vært kritisert at morsmålsopplæring tar tiden fra norskopplæringen.  Ideelt sett burde de gått i pluss med morsmålsundervisningen, men  det er vanskelig å dokumentere noen resultater ut fra det.   Det har vel også en del med hvor bra foreldrene følger opp barna, og hva slags kvalifikasjoner læreren har. 

• Liker 1
Skrevet
Pipaluk skrev (45 minutter siden):

Nyere forskning  på feltet, og manglende  resultater av  morsmålsopplæring. 

lenke?

• Liker 2
Skrevet
Lucille skrev (2 minutter siden):

lenke?

Skal se hva jeg finner. 

Skrevet
Pipaluk skrev (1 minutt siden):

La oss si at ønsket er å gå studiespesialiserende, og ikke yrkesfag.  Om eleven ønsker å bli sykepleier, så er det jo ingen vits å ta helse og sosialfag da.  Hvis du går studiespesialisering så kan ikke som jeg kan se slippe unna med bare ett fremmedspråk. Det andre språket hjemsøker deg  før eller senere. Dropper du det på ungdomsskolen, så kommer det på vgs.  

Ang det med morsmålsopplæring ( til forskjell fra morsmålseksamen), så er det nå bare en overgangsgreie for noen elever, til de blir gode nok til å følge norskundervisningen.  Ikke alle skoler har ressurser til det.  Det er også ulikt hvordan de praktiserer det. For noen så er det bare en oversetting fra feks kurdisk til norsk. i andre tilfeller så jobber de med selve kurdisken til eleven.    Det har vært kritisert at morsmålsopplæring tar tiden fra norskopplæringen.  Ideelt sett burde de gått i pluss med morsmålsundervisningen, men  det er vanskelig å dokumentere noen resultater ut fra det.   Det har vel også en del med hvor bra foreldrene følger opp barna, og hva slags kvalifikasjoner læreren har. 

Hvis man ønsker å bli sykepleier er det veldig nyttig å gå helse og oppvekstfag for praksis og velge påbygg studiespesialisering i vg3. Da får man masse praktisk erfaring og får et bedre inntrykk av det man skal bli. Hvis du ser lenken jeg la ved forrige innlegg er det veldig mange veier til studiekompetanse. Der holder med yrkesfag pluss påbygg, ingen 3.fremmedspråk der. For endel ingeniørlinjer kan man ha relevant yrkesfag og komme inn likevel.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Gummibjørn skrev (2 timer siden):

Hvis man ønsker å bli sykepleier er det veldig nyttig å gå helse og oppvekstfag for praksis og velge påbygg studiespesialisering i vg3. Da får man masse praktisk erfaring og får et bedre inntrykk av det man skal bli. Hvis du ser lenken jeg la ved forrige innlegg er det veldig mange veier til studiekompetanse. Der holder med yrkesfag pluss påbygg, ingen 3.fremmedspråk der. For endel ingeniørlinjer kan man ha relevant yrkesfag og komme inn likevel.

Gode råd! 😊👍

Min mor var bioingeniør, og jobbet som hjelpepleier når hun studerte. Ga nyttig kunnskap og erfaringer.

Skrevet
Pipaluk skrev (På 17.2.2023 den 20.15):

Tysk  blir regnet som en av de lettere fremmedspråkene. Det betyr ikke at ungdommer generelt sett synes at det er enkelt.  Det er mye grammatikk.  Mye nytt å lære.  I tillegg til fagene man ellers har på VGS, så er det en stor bøyg for noen. 

Forskjellen her er at norsk ungdom må tilegne seg et nytt språk mens minoritetsungdommer som tar morsmålseksamen bare blir testet i språket de allerede kan.  Sistnevnte lærer ikke et nytt språk med nye gloser osv. De får også fri når de andre har fremmedspråk.  

Er ikke norsk det nye språket for de da?

Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (På 17.2.2023 den 14.54):

De aller, aller fleste i Norge jobber nasjonalt, ikke internasjonalt. I helsesektoren er det mer hensiktsmessig med språk som flyktninger eller de største innvandrergrupper snakker, ikke turister. Kina tar mer og mer del i samhandlingen med Europa, slik at internasjonalt samarbeid ofte inkluderer Kina mht. produksjon og tjenester. Så heller ikke arbeidslivsargumentet holder for å begrense språkutvalget til tysk, fransk og spansk.

Du har et poeng. 

I helsevesenet er språk til minoriteter fra land utenfor Europa mye nyttigere enn fransk og tysk. 

Skrevet (endret)
Pipaluk skrev (På 13.2.2023 den 19.25):

Jeg møtte en innvandrerungdom her om dagen som fortalte at hun ikke hadde noe annet fremmedspråk enn engelsk.  Hun skulle avlegge eksamen i Urdu! Det er tydeligvis et valg innvandrerungdom har i dette landet. 

Jeg har litt problemer med å se poenget med dette?  Dette var en elev som er født og oppvokst i landet.  Hvorfor skal hun bli flinkere i urdu?  Er det bra for integrering at innvandrerungdom får sin spisskompetanse på dette?

https://f21.vgs.no/fagtilbud/fagvalg/hva-er-morsmalseksamen/

Så du mener innvandrerungdommer ikke skal få fordype seg i sitt eget språk, fordi det er viktigere med Tysk? For hvem da? Deg, eller FRP? 🙄 Engelsk er et av verdens mest talte språk, og om en god del hundre/tusen år kommer sikkert alle til å snakke engelsk. 

Tenker det er kjempe bra at innvandrerungdommer heller blir flinke i både norsk grammatikk og språk. Da det er mange av foreldrene som har nektet integrering og fortsatt ikke snakker norsk, og at de kan utdype seg i Urdu syntes jeg egentlig er kult. Det er tross alt over 200 millioner mennesker i verden som snakker Urdu, så jeg ser ikke problemet.  De aller fleste som er innvandrer har storfamilier i andre land, hvor de reiser støtt og stadig - og dette er nok ikke noe politikerne alene har kommet opp med, dette har nok skjedd i samråd med diverse foreninger og fagmiljøer. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 2
Skrevet (endret)
kraftwerk skrev (17 timer siden):

Så du mener innvandrerungdommer ikke skal få fordype seg i sitt eget språk, fordi det er viktigere med Tysk? For hvem da? Deg, eller FRP? 🙄 Engelsk er et av verdens mest talte språk, og om en god del hundre/tusen år kommer sikkert alle til å snakke engelsk. 

Tenker det er kjempe bra at innvandrerungdommer heller blir flinke i både norsk grammatikk og språk. Da det er mange av foreldrene som har nektet integrering og fortsatt ikke snakker norsk, og at de kan utdype seg i Urdu syntes jeg egentlig er kult. Det er tross alt over 200 millioner mennesker i verden som snakker Urdu, så jeg ser ikke problemet.  De aller fleste som er innvandrer har storfamilier i andre land, hvor de reiser støtt og stadig - og dette er nok ikke noe politikerne alene har kommet opp med, dette har nok skjedd i samråd med diverse foreninger og fagmiljøer. 

Mener FRP dette?

Endret av Samfunnsdebatt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...