Gå til innhold

Hvorfor skal innvandrerungdom få ta eksamen i morsmål istedenfor tysk/fransk /spansk?


Anbefalte innlegg

Skrevet
ATLAS6 skrev (Akkurat nå):

Du vet jo ikke at spanske skoler ikke tilbyr norske barn språkundervisning? 

Kan du ikke ta et eksempel for et eksempel? Hadde du nektet dine barn å ta et fremmedspråk som tilfeldigvis kunne være norsk? 

Jeg kunne aldri tenkt meg å nekte noen å gjøre noe. Nekting ligger ikke til for meg.  Jeg har mer tro på rådgivning.

. Til syvende og sist bestemmer folk selv.  Men hvis man har planer om å bo i Spania, så er det språket spansk som gjelder. Det hjelper ikke om du er god i norsk om du ikke behersker språket i landet du bor i.  Så jeg tror nok at det hadde vært litt rart om de hadde satset på norsk istedenfor spansk eller de andre fagene som ble tilbudt der. 

  • Liker 1
Skrevet
Pipaluk skrev (Akkurat nå):

Jeg kunne aldri tenkt meg å nekte noen å gjøre noe. Nekting ligger ikke til for meg.  Jeg har mer tro på rådgivning.

. Til syvende og sist bestemmer folk selv.  Men hvis man har planer om å bo i Spania, så er det språket spansk som gjelder. Det hjelper ikke om du er god i norsk om du ikke behersker språket i landet du bor i.  Så jeg tror nok at det hadde vært litt rart om de hadde satset på norsk istedenfor spansk eller de andre fagene som ble tilbudt der. 

Men alle elever i norske skole tar jo norsk også? De satser jo ikke på arabisk fremfor norsk. De satser på arabisk fremfor tysk.

Skrevet
ATLAS6 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er du så opptatt av at alle skal ta tysk, spansk og fransk? Det er da mye mer nyttig med polsk og arabisk i Norge. Hvorfor tilbyr vi ikke det som et alternativ?

De tilbyr de språkene på Folkeuniversitetet.  Den polske foreningen arrangerer språkkurs. Det finnes også en drøss av arabiske språkkurs overalt, både fysisk og digitalt. 

Du får ta det opp med utdanningsetaten, om de kan tilby det som nybegynnerspråk for alle. Arabisk er absolutt nyttig.

  • Liker 1
Skrevet
ATLAS6 skrev (2 minutter siden):

Men alle elever i norske skole tar jo norsk også? De satser jo ikke på arabisk fremfor norsk. De satser på arabisk fremfor tysk.

Svaret ditt forsto jeg ikke.   Hvem satser på arabisk? 

Skrevet
Pipaluk skrev (Akkurat nå):

Svaret ditt forsto jeg ikke.   Hvem satser på arabisk? 

De som velger arabisk som fremmedspråk. 

Skrevet (endret)
ATLAS6 skrev (3 minutter siden):

De som velger arabisk som fremmedspråk. 

Det er ikke mange skoler som har arabisk som fremmedspråk.  Jeg synes absolutt at det kan ha mye for seg, til tross for et helt nytt skriftspråk, og rare gutterale lyder.

Hvis skolen selv tilbyr det som fremmedspråk, ikke morsmål, og det tilbys alle, ser jeg ikke på det som noe problem.  Noen skoler tilbyr kinesisk og japansk også.  Bare bra det, så lenge de har nok lærere til faget.

Endret av Pipaluk
Skrevet

Jeg prøver igjen:

Alle norske, uavhengig av bakgrunn, får undervisning i norsk og engelsk på skolen

Så skal alle velge et 3. språk. I skolen kan man velge tysk, fransk og spansk. Man kan velge flere fag hvis man tar det privatist. 

Hvis en norsk elev (med norsk bakgrunn) ønsker å ta arabisk som 3. språk så kan vedkommende gjøre det på lik linje som andre elever med arabisk bakgrunn. 

Alle har derfor like muligheter. Forutsetningen derimot er forskjellig.

Jeg forstår ikke problemet ditt. Hadde du aldri tatt i mot en fordel hvis du fikk det tildelt? Eleven i artikkelen snakker tross alt 3 språk flytende. Det er langt mer enn hva flere av oss andre kan skryte av etter fransk språkundervisning på ungdomsskolen

Skrevet

Poenget er at det reageres på at en eksamen i morsmål regnes som fremmedspråk.  

  • Liker 2
Skrevet
_Maddie_ skrev (19 minutter siden):

Poenget er at det reageres på at en eksamen i morsmål regnes som fremmedspråk.  

Hvorfor skal det reageres på? 

De som velger et fremmedspråk privatist er garantert 2 eksamener i språket. Det er gjerne 2 mer enn alle andre skolefag. Det er ikke gitt at det er en fordel. 

Skrevet
ATLAS6 skrev (50 minutter siden):

Jeg forstår ikke problemet. Han har en fordel i språk. En som spiller piano har fordel i musikk. En som har mattelærer som foreldre har fordel i matte.

Skal du sammenligne med matte så blir det nesten som en som har hatt matte i alle 13 årene på skolen, men en eksamen man tar tilsvarer som 4-5 år på skolen og så regnes de på vitnemålet som likeverdige. 

Det handler ikke om fordel i språk, den handler om snarveier. Det er fullt mulig å få 6 i musikk uten å selv spille instrument eller foreldre gjør det (min datter fikk det på ungdomsskolen…) og man kan få 6 i matte på vgs uten hjelp hjemme. Eksamen i morsmål som fremmedspråk er en snarvei. 

  • Liker 2
Skrevet
_Maddie_ skrev (1 minutt siden):

Skal du sammenligne med matte så blir det nesten som en som har hatt matte i alle 13 årene på skolen, men en eksamen man tar tilsvarer som 4-5 år på skolen og så regnes de på vitnemålet som likeverdige. 

Det handler ikke om fordel i språk, den handler om snarveier. Det er fullt mulig å få 6 i musikk uten å selv spille instrument eller foreldre gjør det (min datter fikk det på ungdomsskolen…) og man kan få 6 i matte på vgs uten hjelp hjemme. Eksamen i morsmål som fremmedspråk er en snarvei. 

Er det ikke fint at vi lærer våre barn at vi har alle snarveier som vi burde benytte oss av og at noen ganger så har andre en fordel over deg? Livet er ikke rettferdig, og at en person som allerede snakker 3 språk skal få ta eksamen i de 3 språkene forstår jeg ikke problemet med. Skal de lære et 4. da? Det er jo en ulempe for dem. 

Skrevet
ATLAS6 skrev (11 minutter siden):

Er det ikke fint at vi lærer våre barn at vi har alle snarveier som vi burde benytte oss av og at noen ganger så har andre en fordel over deg? Livet er ikke rettferdig, og at en person som allerede snakker 3 språk skal få ta eksamen i de 3 språkene forstår jeg ikke problemet med. Skal de lære et 4. da? Det er jo en ulempe for dem. 

Da får de ta det som privatist i tillegg, ikke erstatning for de 225/365 timene med undervisning de slipper på vgs som de kan fokusere på programfag fordi de kan ta de to eksamenene i morsmål som fremmedspråk. 

  • Liker 1
Skrevet
Pipaluk skrev (På 13.2.2023 den 19.25):

Jeg møtte en innvandrerungdom her om dagen som fortalte at hun ikke hadde noe annet fremmedspråk enn engelsk.  Hun skulle avlegge eksamen i Urdu! Det er tydeligvis et valg innvandrerungdom har i dette landet. 

Jeg har litt problemer med å se poenget med dette?  Dette var en elev som er født og oppvokst i landet.  Hvorfor skal hun bli flinkere i urdu?  Er det bra for integrering at innvandrerungdom får sin spisskompetanse på dette?

https://f21.vgs.no/fagtilbud/fagvalg/hva-er-morsmalseksamen/

begrunnelsen for morsmålsundervisningen er vel såvidt jeg har oppfattet at morsmålet ligger i bunnen for læring i alle andre fag. Det er for eksempel vanskelig å bli god i norsk, og i andre fremmedspråk, hvis man ikke mestrer sitt eget morsmål.

Jeg har en venninne som er vokst opp som tospråklig (italiensk og norsk), på den måten at hun mestret italiensk som et muntlig hverdagsspråk, men hun fikk aldri undervisning i italiensk i oppveksten. Da hun ble voksen tok hun italiensk grunnfag på universitet, og ble sjokkert over hvor mye hun ikke kunne på sitt eget språk, når hun ikke hadde fått undervisning i det. Så jeg tenker at vi skal ikke undervurdere verdien av undervisning.

  • Liker 1
Skrevet

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer, brukerangrep, brukerdebatt og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Skrevet
_Maddie_ skrev (41 minutter siden):

Da får de ta det som privatist i tillegg, ikke erstatning for de 225/365 timene med undervisning de slipper på vgs som de kan fokusere på programfag fordi de kan ta de to eksamenene i morsmål som fremmedspråk. 

Det lukter bare sjalusi hele veien. Jeg er sikker på om dine barn hadde hatt denne fordelen hadde du pushet dem på det. 

Annonse
Skrevet
Lucille skrev (36 minutter siden):

begrunnelsen for morsmålsundervisningen er vel såvidt jeg har oppfattet at morsmålet ligger i bunnen for læring i alle andre fag. Det er for eksempel vanskelig å bli god i norsk, og i andre fremmedspråk, hvis man ikke mestrer sitt eget morsmål.

Jeg har en venninne som er vokst opp som tospråklig (italiensk og norsk), på den måten at hun mestret italiensk som et muntlig hverdagsspråk, men hun fikk aldri undervisning i italiensk i oppveksten. Da hun ble voksen tok hun italiensk grunnfag på universitet, og ble sjokkert over hvor mye hun ikke kunne på sitt eget språk, når hun ikke hadde fått undervisning i det. Så jeg tenker at vi skal ikke undervurdere verdien av undervisning.

Helt enig. Det er ikke gitt at man lærer grammatikk hjemme bare fordi man snakker språket. 

Skrevet
Pipaluk skrev (10 timer siden):

Jeg kunne aldri tenkt meg å nekte noen å gjøre noe. Nekting ligger ikke til for meg.  Jeg har mer tro på rådgivning.

. Til syvende og sist bestemmer folk selv.  Men hvis man har planer om å bo i Spania, så er det språket spansk som gjelder. Det hjelper ikke om du er god i norsk om du ikke behersker språket i landet du bor i.  Så jeg tror nok at det hadde vært litt rart om de hadde satset på norsk istedenfor spansk eller de andre fagene som ble tilbudt der. 

De satser på norsk istedet for fransk, tysk, italiensk og ikke istedet for spansk.

 

Skrevet
ATLAS6 skrev (12 timer siden):

Jeg forstår ikke problemet. Han har en fordel i språk. En som spiller piano har fordel i musikk. En som har mattelærer som foreldre har fordel i matte.

Nettopp. Halvprofesjonelle idrettsungdommer som trener 6 ganger i uka vil ha fordel i gym, halvprofesjonelle musikerungdommer som leser noter i superfart og behersker flere instrumenter, vil ha fordel i musikk. Osv.

Skrevet
Pipaluk skrev (11 timer siden):

De tilbyr de språkene på Folkeuniversitetet.  Den polske foreningen arrangerer språkkurs. Det finnes også en drøss av arabiske språkkurs overalt, både fysisk og digitalt. 

Du får ta det opp med utdanningsetaten, om de kan tilby det som nybegynnerspråk for alle. Arabisk er absolutt nyttig.

Forstod du ikke spørsmålet? Hvorfor skal vi lære fransk og spansk, som svært få i Norge prater, sammenlignet med polsk, arabisk, ukrainsk, russisk, thailandsk, vietnamesisk og filippinsk? Hvorfor skal vi ta akkurat disse språkene? 

Skrevet
Lucille skrev (10 timer siden):

begrunnelsen for morsmålsundervisningen er vel såvidt jeg har oppfattet at morsmålet ligger i bunnen for læring i alle andre fag. Det er for eksempel vanskelig å bli god i norsk, og i andre fremmedspråk, hvis man ikke mestrer sitt eget morsmål.

Jeg har en venninne som er vokst opp som tospråklig (italiensk og norsk), på den måten at hun mestret italiensk som et muntlig hverdagsspråk, men hun fikk aldri undervisning i italiensk i oppveksten. Da hun ble voksen tok hun italiensk grunnfag på universitet, og ble sjokkert over hvor mye hun ikke kunne på sitt eget språk, når hun ikke hadde fått undervisning i det. Så jeg tenker at vi skal ikke undervurdere verdien av undervisning.

I tillegg kommer Norges forpliktelser over minoriteter, kodifisert i FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter, gjort til norsk lov gjennom menneskerettsloven. 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...