Pipaluk Skrevet 15. februar 2023 Forfatter #81 Del Skrevet 15. februar 2023 Drizzt skrev (På 15.2.2023 den 7.34): Fremmedspråk er alle andre språk som kommer i tillegg til morsmål. Aner ikke hva morsmål 2 er - men tipper det er når den ene av foreldrene har norsk som sitt morsmål og den andre har et annet språk. Da får barnet på en måte 2 morsmål - 1 per forelder. Men det er bare en gruppe tospråklige barn. Ganske mange barn har ikke norsk som sitt morsmål. For dem er norsk et fremmedspråk. Norsk er et språk de må lære i tillegg til sitt morsmål som de lærer hjemme av sine foreldre. At man er født og vokser opp i et land gir ingen automatikk i at språket som snakkes i dette landet er morsmål for denne personen. Jeg snakker også flytende norsk, men norsk er ikke mitt morsmål og mine barn får ikke norsk som sitt morsmål gjennom meg. Mine barn får mitt morsmål som sitt morsmål fra meg. Som jeg allerede skrev - hvis en utenlandsk forelder kan norsk og velger å snakke kun norsk med barnet og ikke sitt eget morsmål, da er norsk som er morsmål til barnet fordi det er språket som forelderen snakker til barnet. Da blir barnet ikke utsatt for foreldrenes morsmål. En finsk dame jeg kjenner her gjør akkurat dette. Hun snakker kun norsk med sine barn og de er jevnaldrende med mine uten å kunne et eneste ord finsk. Så barna har kun norsk som morsmål - både fra sin finske mor, og fra sin norske far. Men det er ingen automatikk i at bare fordi en utenlandsk forelder kan norsk, så snakker forelderen bare norsk og da blir norsk barnets morsmål. I noen tilfeller skjer det, men som regel snakker man sitt eget morsmål til egne barn. Det er det som anbefales offisielt i Norge - fordi språk er mangfold og å kunne flere språk ses på som en positiv ting pluss at man får tilknytning til kulturen man kommer fra. Jeg er opptatt av å rydde i begrepene dine, fordi det virker som om du mener at bare fordi noen er født og vokser opp i Norge, så har de norsk som morsmål. Og ja, det er en smule urettferdig at elever med utenlandske foreldre skal belastes med 1 språk til i forhold til norske elever med norske foreldre. Det bør isåfall være valgfritt om man vil gå for 4 istedet for 3 språk. Jeg har aldri ment at de som vokser opp her automatisk har norsk som morsmål. Jeg mener derimot at norsk for mange ikke kan defineres som fremmedspråk, da de er omgitt av språket helr veien. Det forutsetter at de har gått i norsk barnehage og hatt noen norske lekekamerater. Samme for meg hvilket språk som snakkes i hjemmet, det er ikke problemstillingen min. Heller ikke hvordan kommunikasjonen bør være i hjemmet. At det på mange måter er bra å bevare og dyrke morsmålet er jeg ikke uenig i. Det jeg stusser over er at dette skal gi uttelling i skoleløpet og gi poeng for høyere utdanning. Særlig når eleven kan dra fordel av å velge morsmål istedenfor de fagene de andre elevene må velge. Personen får også ekstra frititimer og kan bli vurdert som nybegynner i et fag som hen allerde har morsmålskompetanse i. Dessuten må skolen finansiere og administrere dette her. Det synes jeg er rart, da vi bor i Norge og norsk er offisielt språk. Er eleven svak i norsk, så får hen tilbud om særskilt norskopplæring. Det innebærer fritak fra sidemål og fremmedspråk 2. Så det er en grei løsning. Er eleven ikke svak i norsk så må hen faktisk velge nok et fremmedspråk. Du kan si det er kjipt med nok et språk, men jeg ser ingen grunn til at ikke det skulle gå greit. Det er ikke uvanlig at vi lærer opp til 4 språk. De fleste menneskene i verden er flerspråklige. Jeg behersker selv fire språk. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1656397-hvorfor-skal-innvandrerungdom-f%C3%A5-ta-eksamen-i-morsm%C3%A5l-istedenfor-tyskfransk-spansk/page/5/#findComment-31614650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surreal Skrevet 15. februar 2023 #82 Del Skrevet 15. februar 2023 Helt supert! Flott at vi kan tilrettelegge for privatist eksamen i morsmål på de godkjente språkene. Fremmedspråk er viktig i den nye globale hverdagen. At vi har nordmenn med (høy) språkkompetanse i andre språk en engelsk, tysk og fransk er viktig for landet. Både når det gjelder økonomi og sikkerhet. Ser at noen argumenterer med at det er urettferdig for "de andre" at noen kan benytte morsmålet sitt. Og lurer på om folk faktisk tro at alt er rettferdig i norsk skole? Med stadig artikler om hvordan skole kan være vanskelig for ulike grupper, så synes jeg det er i overkant naivt! Sosioøkonomisk bakgrunn, lærevansker, funksjonsnedsettelser, mobbing, psykdom, kommuneøkonomi (skolebygg, lærertetthet, læremidler,andre yrkesgrupper i skolen), minoritetsbakgrunn og seksuell legning påvirker skolegangen og mulighetene elever har for å blomstre og lykkes i norsk skole. Norsk skole er ikke rettferdig i dag, og det kan den ikke bli heller. At en privatisteksamen utjevner litt av forskjellene for noen med minoritetsbakgrunn (særlig de som ikke er født her eller kom hit som små) og gir de et lite fortrinn med høyere karakter på fremmedspråk synes jeg er greit. Så blir det noen som får et fortrinn som ikke trenger det. Så kan det diskuteres om dagens praksis med poenggrenser og karakterer er det beste systemet for vårt utdanningssystem, eller om der burde være andre måter å vurdere på. Sånn at unge mennesker slapp det karakterjaget og presset med høyest mulig karakterer på vitnemålet. 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1656397-hvorfor-skal-innvandrerungdom-f%C3%A5-ta-eksamen-i-morsm%C3%A5l-istedenfor-tyskfransk-spansk/page/5/#findComment-31615249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 15. februar 2023 Forfatter #83 Del Skrevet 15. februar 2023 Rosa Sitron skrev (På 14.2.2023 den 23.06): Ting har endret seg, men da jeg gikk på skolen hadde "alle" innvandrerne morsmålsundervisning. Uansett om de var nyinnflyttet eller ikke. Venninnen min hadde morsmålsundervisning i tysk gjennom hele barneskolen, selv om hun var født og oppvokst i Norge med norsk mor. Jeg har alltid syntes at det har vært en rar praksis. Rart fordi det skjer regi av den norske skolen. Det må jo føles litt rart for barna også, at de blir tatt ut av klassen sin for å ha morsmålsundervisning. En lærervenninne som selv er tospråklig, sa at hun nok ikke hadde likt å bli hentet av tospråklig lærer mens de andre i klassen holdt på med andre ting. Å holde morsmålet ved like i et annet land, er foreldrenes jobb. Om jeg hadde flyttet til Frankrike for etablere meg der med familie så hadde det vært utenkelig for meg at barna skulle bli tatt ut av klassetimene, for å lære norsk. At barna ikke skulle glemme morsmålet hadde vært min jobb som forelder å passe på. Men først og fremst så hadde mitt største fokus vært at de skulle bli så flinke i fransk at de kom igjennom systemet, og kunne ta seg en utdannelse. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1656397-hvorfor-skal-innvandrerungdom-f%C3%A5-ta-eksamen-i-morsm%C3%A5l-istedenfor-tyskfransk-spansk/page/5/#findComment-31616187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 15. februar 2023 Forfatter #84 Del Skrevet 15. februar 2023 Lily91 skrev (På 15.2.2023 den 10.35): Jeg skjønner ikke helt oppstyret rundt dette. Jeg flyttet til Norge som barn og vi snakket morsmålet hjemme. Noe annet hadde vært rart. På videregående hadde jeg engelsk og tysk,og på tredje året tok jeg eksamen i mitt morsmål. Altså,kun eksamen. Det var ingen undervisning i forkant. Nå er jeg gift med en fra samme land og vi snakker morsmålet hjemme. Ungene snakker for det meste norsk,eller en blanding hjemme. Vi ble sterkt oppfordret fra helsesøster om å bruke morsmålet aktivt. Det er en berikelse å snakke flere språk. Ungene gjør seg forstått på vårt morsmål, men de blir nok aldri flytende i det språket. For oss er det viktigst at de klarer å kommunisere med familien når vi er på ferie. Men hvis du spør våre barn,så er norsk deres morsmål og dem sier at de er norske. Det kan nok høres rart ut for enkelte men hvis du vil integreres i et samfunn så må du føle deg som det folket. Vi lever ingen "dobbeltliv". Vi bor i Norge,vi kommer nok alltid til å bo her og det er utrolig viktig for oss at ungene er assimiliert i samfunnet. Om de nå velger en dag å ta eksamen i vårt morsmål så er det bare flott. Fikk du ekstrapoeng for eksamen i morsmål eller var det noe du gjorde bare fordi du hadde lyst? Jeg er ikke opptatt av hva slags språk folk snakker hjemme, eller hva slags språklig identitet folk har. Det er ikke det innlegget mitt handler om. Jeg synes at denne ordningen med at ungdom velger morsmålseksamen fremfor et annet fremmedspråk ( hvor alle er nybegynnere) er betenkelig. For hvordan vurderes den enkelte elev i morsmålet? Hvor mange elever på samme årstrinn har en sensor som skal vurdere stiler skrevet på tigrinja? Skal alle vurderes som nybegynnere? Jeg skulle gjerne sett noen vurderingskriterier der. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1656397-hvorfor-skal-innvandrerungdom-f%C3%A5-ta-eksamen-i-morsm%C3%A5l-istedenfor-tyskfransk-spansk/page/5/#findComment-31616253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 15. februar 2023 Forfatter #85 Del Skrevet 15. februar 2023 Samfunnsdebatt skrev (På 15.2.2023 den 8.23): Ja. Hvis det ikke gir nevneverdige økonomiske ekstrakostnader, så er jo dette helt topp for landet vårt i tillegg til ungdommen og deres familie! Vi får flere godt utdannende som også er flerspråklige i landet vårt. De kan da lettere jobbe med disse land og folk fra disse landene. Det gir en ressurs til Norge. Det muliggjør også bedre familierelasjoner til ungdommen, bedre tilknytning til sitt opphav, og mer mulighet til at deres øvrige familie kan kommunisere med de godt. (Hm. Kanskje opphav er et lovlig ord å spørre utenlandske om? Eller er det ulovlig samme som å spørre om hvor noen kommer fra?) Hva i all verden skulle vært problemet med at ungdom får lære sitt opphavs språk dersom det er mulighet til det? Hvorfor skulle det vært viktigere at de lærte et av de andre 3.språkene som tilbys? Nei, dette er bra for ungdommen, integrering av øvrig familie, og for Norge. Hvorfor må den norske skole påkoste dette? Hvorfor kan ikke dette være en helprivat greie som holdes utenom? Andre land har også innbyggere som er flerspråklige. Og det til tross for at de ikke har morsmålseksamen på skolen eller fått morsmålsundervisning. De ordner dette helt selv. Så det har blitt flerspråklige folk av dem også. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1656397-hvorfor-skal-innvandrerungdom-f%C3%A5-ta-eksamen-i-morsm%C3%A5l-istedenfor-tyskfransk-spansk/page/5/#findComment-31616328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lily91 Skrevet 15. februar 2023 #86 Del Skrevet 15. februar 2023 Pipaluk skrev (På 15.2.2023 den 20.06): Fikk du ekstrapoeng for eksamen i morsmål eller var det noe du gjorde bare fordi du hadde lyst? Jeg er ikke opptatt av hva slags språk folk snakker hjemme, eller hva slags språklig identitet folk har. Det er ikke det innlegget mitt handler om. Jeg synes at denne ordningen med at ungdom velger morsmålseksamen fremfor et annet fremmedspråk ( hvor alle er nybegynnere) er betenkelig. For hvordan vurderes den enkelte elev i morsmålet? Hvor mange elever på samme årstrinn har en sensor som skal vurdere stiler skrevet på tigrinja? Skal alle vurderes som nybegynnere? Jeg skulle gjerne sett noen vurderingskriterier der. Jeg er litt usikker,men mener å huske at jeg fikk ekstrapoeng. Som nevnt så hadde jeg også tysk og engelsk på videregående. Vi fikk samme eksamen som elevene fra hjemlandet hadde så det var ikke for nybegynnere. Du kan alltids ta kontakt med utdanningsinstitusjoner og høre med dem angående vurderingskriterier. 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1656397-hvorfor-skal-innvandrerungdom-f%C3%A5-ta-eksamen-i-morsm%C3%A5l-istedenfor-tyskfransk-spansk/page/5/#findComment-31616348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 15. februar 2023 #87 Del Skrevet 15. februar 2023 Pipaluk skrev (På 15.2.2023 den 19.58): Jeg har alltid syntes at det har vært en rar praksis. Rart fordi det skjer regi av den norske skolen. Det må jo føles litt rart for barna også, at de blir tatt ut av klassen sin for å ha morsmålsundervisning. En lærervenninne som selv er tospråklig, sa at hun nok ikke hadde likt å bli hentet av tospråklig lærer mens de andre i klassen holdt på med andre ting. Å holde morsmålet ved like i et annet land, er foreldrenes jobb. Om jeg hadde flyttet til Frankrike for etablere meg der med familie så hadde det vært utenkelig for meg at barna skulle bli tatt ut av klassetimene, for å lære norsk. At barna ikke skulle glemme morsmålet hadde vært min jobb som forelder å passe på. Men først og fremst så hadde mitt største fokus vært at de skulle bli så flinke i fransk at de kom igjennom systemet, og kunne ta seg en utdannelse. Om jeg husker rett så var undervisningen etter skoletid så de ble ikke tatt ut av timen. Og da jeg var skoleungdom hadde vennene mine som gikk på skole i utlandet også morsmålsundetvisning der de gikk. Ei venninne sleit i mange år for morsmålsundetvisningen var på svensk og det fungerte dårlig da hun kom hjem igjen 🙈 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1656397-hvorfor-skal-innvandrerungdom-f%C3%A5-ta-eksamen-i-morsm%C3%A5l-istedenfor-tyskfransk-spansk/page/5/#findComment-31616508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 15. februar 2023 Forfatter #88 Del Skrevet 15. februar 2023 Rosa Sitron skrev (18 minutter siden): Om jeg husker rett så var undervisningen etter skoletid så de ble ikke tatt ut av timen. Og da jeg var skoleungdom hadde vennene mine som gikk på skole i utlandet også morsmålsundetvisning der de gikk. Ei venninne sleit i mange år for morsmålsundetvisningen var på svensk og det fungerte dårlig da hun kom hjem igjen 🙈 Gikk hun på internasjonal skole i utlandet? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1656397-hvorfor-skal-innvandrerungdom-f%C3%A5-ta-eksamen-i-morsm%C3%A5l-istedenfor-tyskfransk-spansk/page/5/#findComment-31616669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 15. februar 2023 #89 Del Skrevet 15. februar 2023 Ryddet for krenkende ytringer, avsporing, brudd på rommets retningslinjer og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1656397-hvorfor-skal-innvandrerungdom-f%C3%A5-ta-eksamen-i-morsm%C3%A5l-istedenfor-tyskfransk-spansk/page/5/#findComment-31616716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 15. februar 2023 #90 Del Skrevet 15. februar 2023 44 minutter siden, Pipaluk said: Gikk hun på internasjonal skole i utlandet? Nei, tror det bare var en privat en. Men flere av de andre gikk på internasjonale hvor jobben til foreldrene betalte ja Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1656397-hvorfor-skal-innvandrerungdom-f%C3%A5-ta-eksamen-i-morsm%C3%A5l-istedenfor-tyskfransk-spansk/page/5/#findComment-31617001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 16. februar 2023 #91 Del Skrevet 16. februar 2023 Pipaluk skrev (På 15.2.2023 den 20.06): Fikk du ekstrapoeng for eksamen i morsmål eller var det noe du gjorde bare fordi du hadde lyst? Jeg er ikke opptatt av hva slags språk folk snakker hjemme, eller hva slags språklig identitet folk har. Det er ikke det innlegget mitt handler om. Jeg synes at denne ordningen med at ungdom velger morsmålseksamen fremfor et annet fremmedspråk ( hvor alle er nybegynnere) er betenkelig. For hvordan vurderes den enkelte elev i morsmålet? Hvor mange elever på samme årstrinn har en sensor som skal vurdere stiler skrevet på tigrinja? Skal alle vurderes som nybegynnere? Jeg skulle gjerne sett noen vurderingskriterier der. Pipaluk skrev (På 15.2.2023 den 20.13): Hvorfor må den norske skole påkoste dette? Hvorfor kan ikke dette være en helprivat greie som holdes utenom? Andre land har også innbyggere som er flerspråklige. Og det til tross for at de ikke har morsmålseksamen på skolen eller fått morsmålsundervisning. De ordner dette helt selv. Så det har blitt flerspråklige folk av dem også. Men alvorlig talt, hva er det du egentlig vil høre? Selvfølgelig er det kriterier for å ta eksamen i morsmål. Hvorfor er du så opphengt i dette? Har man ikke norsk som morsmål, så er norsk et fremmedspråk, enten du liker det eller ikke. Helt uproblematisk og rettferdig at dem med annent morsmål enn norsk kan ta eksamen i morsmål, om de ønsker. Er jo ikke alle som vil eller ønsker. Skolen blir aldri 100% rettferdig uansett. Barn av resurssterke foreldre gjør det ofte bedre, noen er mer passet til praktiske fag, andre gjør det best med teori etc. I mitt tilfelle tok jeg fransk som fremmedspråk, vi var en klasse på 10, og den ene jenta hadde bodd 5 år i Frankrike og snakket fransk flytende, så hun fikk alltid 6ere, ikke akkurat rettferdig, men sånn var det. 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1656397-hvorfor-skal-innvandrerungdom-f%C3%A5-ta-eksamen-i-morsm%C3%A5l-istedenfor-tyskfransk-spansk/page/5/#findComment-31618484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ItchyBitchySpider Skrevet 16. februar 2023 #92 Del Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 13.2.2023 den 20.01): Jeg gir blanke faen i tysk og fransk. Tok eksamen i albansk og slapp billig unna. Lønner seg å kunne flere språk. Slutt å vær sjalu. Seriøst. Fransk er ikke noe mer nyttig enn urdu eller arabisk. Anonymkode: ba4a9...c33 Jeg vil tro at i situasjonen med flyktninger mv. sånn som nå, vil arabisk være mer nyttig enn fransk. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1656397-hvorfor-skal-innvandrerungdom-f%C3%A5-ta-eksamen-i-morsm%C3%A5l-istedenfor-tyskfransk-spansk/page/5/#findComment-31621916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 16. februar 2023 #93 Del Skrevet 16. februar 2023 Det er vel like relevant å kunne urdu som spansk eller samisk. Å være knallgod i morsmål gjør det også lettere å lære flere språk, men er også et godt hjelpemiddel til å lære andre fag. Der morsmålsundervisning er tilgjengelig av god kvalitet er dette et fornuftig valg. Det er heller ikke i veien for å lære swahili eller tysk på et seinere tidspunkt. Tvert imot. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1656397-hvorfor-skal-innvandrerungdom-f%C3%A5-ta-eksamen-i-morsm%C3%A5l-istedenfor-tyskfransk-spansk/page/5/#findComment-31621931 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ATLAS6 Skrevet 16. februar 2023 #94 Del Skrevet 16. februar 2023 Pipaluk skrev (På 14.2.2023 den 7.21): Så veien til medisinstudiet går gjennom urdu istedenfor tysk, fransk, spansk? Skal det være løsningen? Jeg synes det blir veldig rart og veldig feil. Bare så det er sagt De fleste som kommer inn på medisin søker med 23/5. Da telles ikke språkfag annet enn engelsk og norsk Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1656397-hvorfor-skal-innvandrerungdom-f%C3%A5-ta-eksamen-i-morsm%C3%A5l-istedenfor-tyskfransk-spansk/page/5/#findComment-31621954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ItchyBitchySpider Skrevet 16. februar 2023 #95 Del Skrevet 16. februar 2023 Andro skrev (1 minutt siden): Det er vel like relevant å kunne urdu som spansk eller samisk. Å være knallgod i morsmål gjør det også lettere å lære flere språk, men er også et godt hjelpemiddel til å lære andre fag. Der morsmålsundervisning er tilgjengelig av god kvalitet er dette et fornuftig valg. Det er heller ikke i veien for å lære swahili eller tysk på et seinere tidspunkt. Tvert imot. Jeg har jobbet som oversetter og tolk i mange år, og jeg har mange venner som oversetter til og fra alle mulige språk. Det er skrikende behov for blant annet urdu og arabisk tolk/oversetter mange steder i landet - de får ikke kvalifiserte folk, og må hente "folk fra gata" med dårlige språkkunnskaper. Hvis alle lærer de samme språkene, vil vi kun ha kompetanse i disse språkene. I Oslo kan man for øvrig ta kinesisk uten å være fra Kina, enkelte steder kunne man ta russisk, japansk og finsk. Så det er ikke akkurat uvanlig med andre språk enn fransk, tysk og spansk. 1 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1656397-hvorfor-skal-innvandrerungdom-f%C3%A5-ta-eksamen-i-morsm%C3%A5l-istedenfor-tyskfransk-spansk/page/5/#findComment-31621959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Maddie_ Skrevet 16. februar 2023 #96 Del Skrevet 16. februar 2023 Mange som tar privatisteksamen i urdu, punjabi eller et annet språk og har den enklere norsken og har fritak i sidemål. Eksamen i disse fremmedspråkene er jo ikke i nærheten så vanskelig som norsk. Så de scorer mange høye karakterer lett. Det er helt greit at de får lære morsmål, men det skal ikke være på bekostning av norsk. Ungene mine har bodd utenlands under skolegangen og ikke snakk om at de skulle få annen språkopplæring enn de som bodde i landet selv om de akkurat hadde flyttet dit. 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1656397-hvorfor-skal-innvandrerungdom-f%C3%A5-ta-eksamen-i-morsm%C3%A5l-istedenfor-tyskfransk-spansk/page/5/#findComment-31621963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ItchyBitchySpider Skrevet 16. februar 2023 #97 Del Skrevet 16. februar 2023 ATLAS6 skrev (Akkurat nå): Bare så det er sagt De fleste som kommer inn på medisin søker med 23/5. Da telles ikke språkfag annet enn engelsk og norsk Og i tillegg får man uvurderlig kunnskap i arbeidslivet, der man har enda bedre forutsetninger for å kommunisere med for eksempel eldre flyktninger som ikke snakker norsk eller engelsk. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1656397-hvorfor-skal-innvandrerungdom-f%C3%A5-ta-eksamen-i-morsm%C3%A5l-istedenfor-tyskfransk-spansk/page/5/#findComment-31621968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ItchyBitchySpider Skrevet 16. februar 2023 #98 Del Skrevet 16. februar 2023 _Maddie_ skrev (Akkurat nå): Mange som tar privatisteksamen i urdu, punjabi eller et annet språk og har den enklere norsken og har fritak i sidemål. Eksamen i disse fremmedspråkene er jo ikke i nærheten så vanskelig som norsk. Så de scorer mange høye karakterer lett. Det er helt greit at de får lære morsmål, men det skal ikke være på bekostning av norsk. Ungene mine har bodd utenlands under skolegangen og ikke snakk om at de skulle få annen språkopplæring enn de som bodde i landet selv om de akkurat hadde flyttet dit. Så de begynte med en gang å få undervisning på et språk de ikke kunne, fra dag 1? Du må enten ha noen eksepsjonelle barn med fotografisk hukommelse og IQ på 150, eller så gikk de nok i introduksjonsklasse sammen med andre innvandrerbarn en periode. 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1656397-hvorfor-skal-innvandrerungdom-f%C3%A5-ta-eksamen-i-morsm%C3%A5l-istedenfor-tyskfransk-spansk/page/5/#findComment-31621976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disco Skrevet 16. februar 2023 #99 Del Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 13.2.2023 den 19.51): Jeg ville heller fjernet mange andre unyttige fag fra "konkurransen" først. Språk er mye mer nyttig for en sykepleier, enn "design og arkitektur". På samme måte vil fremmedspråk være laaaangt mer nyttig for en ingeniør enn "teaterproduksjon". Jeg vil heller ha en lege som tok fagpoeng i Urdu, enn en som tok fagpoeng i elektroniske systemer... Anonymkode: 85c8d...3c6 Det tror jeg ikke du vil med tanke på alle de nye elektroniske systemene leger må forholde seg til og bruke idag... Kan fort bli mye snodige journaler. Men urdu kan jo også være nyttig altså... Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1656397-hvorfor-skal-innvandrerungdom-f%C3%A5-ta-eksamen-i-morsm%C3%A5l-istedenfor-tyskfransk-spansk/page/5/#findComment-31621977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lily91 Skrevet 16. februar 2023 #100 Del Skrevet 16. februar 2023 _Maddie_ skrev (3 minutter siden): Mange som tar privatisteksamen i urdu, punjabi eller et annet språk og har den enklere norsken og har fritak i sidemål. Eksamen i disse fremmedspråkene er jo ikke i nærheten så vanskelig som norsk. Så de scorer mange høye karakterer lett. Det er helt greit at de får lære morsmål, men det skal ikke være på bekostning av norsk. Ungene mine har bodd utenlands under skolegangen og ikke snakk om at de skulle få annen språkopplæring enn de som bodde i landet selv om de akkurat hadde flyttet dit. Hvordan vet du at eksamen i fremmedspråk ikke er like vanskelig? Har du satt og vurdert vanskelighetsgrad,eller er det det typisk norske at du hørte det fra noen? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1656397-hvorfor-skal-innvandrerungdom-f%C3%A5-ta-eksamen-i-morsm%C3%A5l-istedenfor-tyskfransk-spansk/page/5/#findComment-31622023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå