_Maddie_ Skrevet 16. februar 2023 #101 Skrevet 16. februar 2023 Lily91 skrev (Akkurat nå): Hvordan vet du at eksamen i fremmedspråk ikke er like vanskelig? Har du satt og vurdert vanskelighetsgrad,eller er det det typisk norske at du hørte det fra noen? Jeg har jobbet i bransjen. Det er jo på nivå med en eksamen i tysk, spansk osv og de klarer man lett om man bare følger litt med etter å ha hatt det noen år, så kommer det noen og skal gjøre det tilsvarende på morsmålet sitt. Derfor kan de gjerne ta det som privatist, men det får ikke erstatte fremmedspråkundervisning i vgs som andre får. 1
Fru Uperfekt Skrevet 16. februar 2023 #102 Skrevet 16. februar 2023 Pipaluk skrev (På 13.2.2023 den 19.25): Jeg møtte en innvandrerungdom her om dagen som fortalte at hun ikke hadde noe annet fremmedspråk enn engelsk. Hun skulle avlegge eksamen i Urdu! Det er tydeligvis et valg innvandrerungdom har i dette landet. Jeg har litt problemer med å se poenget med dette? Dette var en elev som er født og oppvokst i landet. Hvorfor skal hun bli flinkere i urdu? Er det bra for integrering at innvandrerungdom får sin spisskompetanse på dette? https://f21.vgs.no/fagtilbud/fagvalg/hva-er-morsmalseksamen/ Litt avhengig av hvilket land de ,,stammer’’ fra feks får en ikke den muligheten om en er nederlandsk 1
Utsiden Skrevet 16. februar 2023 #103 Skrevet 16. februar 2023 Pipaluk skrev (På 13.2.2023 den 19.25): Jeg møtte en innvandrerungdom her om dagen som fortalte at hun ikke hadde noe annet fremmedspråk enn engelsk. Hun skulle avlegge eksamen i Urdu! Det er tydeligvis et valg innvandrerungdom har i dette landet. Jeg har litt problemer med å se poenget med dette? Dette var en elev som er født og oppvokst i landet. Hvorfor skal hun bli flinkere i urdu? Er det bra for integrering at innvandrerungdom får sin spisskompetanse på dette? https://f21.vgs.no/fagtilbud/fagvalg/hva-er-morsmalseksamen/ Syns dette virker rimelig.
Gjest ATLAS6 Skrevet 16. februar 2023 #104 Skrevet 16. februar 2023 _Maddie_ skrev (8 minutter siden): Jeg har jobbet i bransjen. Det er jo på nivå med en eksamen i tysk, spansk osv og de klarer man lett om man bare følger litt med etter å ha hatt det noen år, så kommer det noen og skal gjøre det tilsvarende på morsmålet sitt. Derfor kan de gjerne ta det som privatist, men det får ikke erstatte fremmedspråkundervisning i vgs som andre får. Det er jo bare tull Har selv opplevd at polske ungdommer stryker eksamen fordi de ikke har lært grammatikk hjemme.
Pipaluk Skrevet 16. februar 2023 Forfatter #105 Skrevet 16. februar 2023 ATLAS6 skrev (6 timer siden): Det er jo bare tull Har selv opplevd at polske ungdommer stryker eksamen fordi de ikke har lært grammatikk hjemme. Her har vel sensorene et bedre utgangspunkt for å gi karakterer tenker jeg. Polen er et fungerende samfunn og har et vestlig skolesystem. Eritrea er et krigsland, preget av korrupsjon. Skolene der er ikke kjent for god undervisning. De fleste eritrere jeg kjenner har hatt en såkalt hullete utdanning fra hjemlande.t Så hvordan kan en sensor i Norge vurdere hvilket nivå eleven er på i morsmålet? Tar de utgangspunkt i en jevnaldrende skoleklasse i Asmara? Jeg skulle gjerne visst noe mer om bakgrunnen for dette. For ellers kan det bli veldig tilfeldig hvilken karakter eleven ender opp med. De stryker i polsk, men men laveste ståkarakter i norsk. Helt forgjeves altså.
Gjest ATLAS6 Skrevet 16. februar 2023 #106 Skrevet 16. februar 2023 Pipaluk skrev (1 time siden): Her har vel sensorene et bedre utgangspunkt for å gi karakterer tenker jeg. Polen er et fungerende samfunn og har et vestlig skolesystem. Eritrea er et krigsland, preget av korrupsjon. Skolene der er ikke kjent for god undervisning. De fleste eritrere jeg kjenner har hatt en såkalt hullete utdanning fra hjemlande.t Så hvordan kan en sensor i Norge vurdere hvilket nivå eleven er på i morsmålet? Tar de utgangspunkt i en jevnaldrende skoleklasse i Asmara? Jeg skulle gjerne visst noe mer om bakgrunnen for dette. For ellers kan det bli veldig tilfeldig hvilken karakter eleven ender opp med. De stryker i polsk, men men laveste ståkarakter i norsk. Helt forgjeves altså. Anklager du norske sensorer i tigrinja og/eller arabisk språkeksamen for korrupsjon? Er problemet ditt egentlig at folk kan ta språk som vi ikke prater i Europa? Her kan du se læremålene i språkfag som i språk som tas privat https://www.udir.no/kl06/PSP1-01/Hele/Kompetansemaal/fremmedsprak-niva-iii
Gjest ATLAS6 Skrevet 16. februar 2023 #107 Skrevet 16. februar 2023 Pipaluk skrev (52 minutter siden): Jeg har ingenting i mot at elever får det du kaller kvalifisert undervisning i sitt morsmålet. Det jeg reagerer på er at det er den norske skolen som er med på å finansiere og administrere dette. Morsmålsundervisning kan tas i privat regi. Gjelder dette også halvt tyske, franske og spanske barn?
Pipaluk Skrevet 16. februar 2023 Forfatter #108 Skrevet 16. februar 2023 ATLAS6 skrev (3 minutter siden): Anklager du norske sensorer i tigrinja og/eller arabisk språkeksamen for korrupsjon? Er problemet ditt egentlig at folk kan ta språk som vi ikke prater i Europa? Her kan du se læremålene i språkfag som i språk som tas privat https://www.udir.no/kl06/PSP1-01/Hele/Kompetansemaal/fremmedsprak-niva-iii Ingen anklage. jeg lurer på hvor god kontrollen er over alle språka ungdommen kan ha eksamen i. Det må ha betydning for språk og land hvor det er elendig skolesystem.
Gjest ATLAS6 Skrevet 16. februar 2023 #109 Skrevet 16. februar 2023 Pipaluk skrev (1 minutt siden): Ingen anklage. jeg lurer på hvor god kontrollen er over alle språka ungdommen kan ha eksamen i. Det må ha betydning for språk og land hvor det er elendig skolesystem. Du insinuerer det jo. Hvorfor er du så bekymret for det? Eksamen er gjennomført i Norge?
Gjest ATLAS6 Skrevet 16. februar 2023 #110 Skrevet 16. februar 2023 En av de viktigste læringen man tar med seg på skolen er jo at vi er alle forskjellige, har forskjellig utgangspunkt og må takle at enkelte vil ha fordeler over deg i noen områder og du over dem. En på 180 cm vil jo hoppe høyere i høydehopp, en som spiller fotball 3 ganger i uka er jo bedre i gym enn en som ikke gjør noe, en som har mattelærere som foreldre vil få bedre oppfølgning hjemme osv. Poenget er jo ikke at alle elever skal stille helt likt hele tiden. Jeg kan melde at jeg frivillig meldte meg til opptak i tysk eksamen på videregående. Jeg ble ikke meldt opp, og har derfor bestått tysk faget med 1 år mindre undervisning og 1 eksamen mindre enn mine klassekamerater. Jeg fant et smutthull jeg benyttet meg av og som jeg tjente på.
Pipaluk Skrevet 16. februar 2023 Forfatter #111 Skrevet 16. februar 2023 ATLAS6 skrev (1 time siden): Du insinuerer det jo. Hvorfor er du så bekymret for det? Eksamen er gjennomført i Norge? Hvis dette er en måte å sikre seg gode karakterer fordi man blir regnet som nybegynner i et fag man har morsmålskompetanse i, så synes jeg det er urovekkende. Som artikkelen jeg linket til, med en kurdisk gutt som valgte morsmål av den grunn. 2
Gjest ATLAS6 Skrevet 16. februar 2023 #112 Skrevet 16. februar 2023 Pipaluk skrev (1 time siden): Hvis dette er en måte å sikre seg gode karakterer fordi man blir regnet som nybegynner i et fag man har morsmålskompetanse i, så synes jeg det er urovekkende. Som artikkelen jeg linket til, med en kurdisk gutt som valgte morsmål av den grunn. Jeg forstår ikke problemet. Han har en fordel i språk. En som spiller piano har fordel i musikk. En som har mattelærer som foreldre har fordel i matte.
Pipaluk Skrevet 16. februar 2023 Forfatter #113 Skrevet 16. februar 2023 ATLAS6 skrev (1 minutt siden): Hvorfor det? Morsmål er jo morsmål? hjelpes. Da kan vi like så gjerne danne ulike grunnskoler, med de forskjellige morsmålene. Hvis man er så opptatt av at barnet skal få snakke og bruke eget morsmål hele tiden så bør man ikke flytte. Da er det kanskje best å være der man er?
Pipaluk Skrevet 16. februar 2023 Forfatter #114 Skrevet 16. februar 2023 ATLAS6 skrev (Akkurat nå): Jeg forstår ikke problemet. Han har en fordel i språk. En som spiller piano har fordel i musikk. En som har mattelærer som foreldre har fordel i matte. Dette er et språk som ikke er et skolefag i Norge. Hvorfor skal han få poeng for at han kan det? 1
Gjest ATLAS6 Skrevet 16. februar 2023 #115 Skrevet 16. februar 2023 (endret) Pipaluk skrev (5 minutter siden): hjelpes. Da kan vi like så gjerne danne ulike grunnskoler, med de forskjellige morsmålene. Hvis man er så opptatt av at barnet skal få snakke og bruke eget morsmål hele tiden så bør man ikke flytte. Da er det kanskje best å være der man er? Det er jo der problemet ditt ligger. Du har jo en diskriminerende holdning til det hele. Hvis norske barn bor i Spania, og skal ta fremmedspråk som valgfag i tillegg til engelsk og spansk*, og de har muligheten til å velge norsk, skal de da ikke få lov til det av deg da? De må snakke spansk fordi "burde ikke flytte hvis de må bruke morsmålet sitt"? *rettet fra norsk til spansk Endret 16. februar 2023 av ATLAS6
Gjest ATLAS6 Skrevet 16. februar 2023 #116 Skrevet 16. februar 2023 Pipaluk skrev (1 minutt siden): Dette er et språk som ikke er et skolefag i Norge. Hvorfor skal han få poeng for at han kan det? Hvis de da velger et annet fremmedspråk som ikke er et skolefag, er det da mer greit?
Pipaluk Skrevet 16. februar 2023 Forfatter #117 Skrevet 16. februar 2023 ATLAS6 skrev (1 time siden): Det er jo der problemet ditt ligger. Du har jo en diskriminerende holdning til det hele. Hvis norske barn bor i Spania, og skal ta fremmedspråk som valgfag i tillegg til engelsk og norsk, og de har muligheten til å velge norsk, skal de da ikke få lov til det av deg da? De må snakke spansk fordi "burde ikke flytte hvis de må bruke morsmålet sitt"? Nå går mange norske barn i 'spania på norsk skole. Det er en skole som er betalt av norske myndigheter. Der er det fritt frem hvilket språk de velger, siden de følger det norske skolesystemet. Jeg kan aldri tenke meg at en spansk skole gir norske barn en mulighet til å velge norsk morsmål, som gir poeng for videre utdanning. Hadde jeg bodd i Spania så hadde jeg absolutt oppfordret mine barn til å snakke spansk på skolen og ute. Hva de gjør hjemme er opp til dem selv. 1
Gjest ATLAS6 Skrevet 16. februar 2023 #118 Skrevet 16. februar 2023 Pipaluk skrev (1 time siden): Nå går mange norske barn i 'spania på norsk skole. Det er en skole som er betalt av norske myndigheter. Der er det fritt frem hvilket språk de velger, siden de følger det norske skolesystemet. Jeg kan aldri tenke meg at en spansk skole gir norske barn en mulighet til å velge norsk morsmål, som gir poeng for videre utdanning. Hadde jeg bodd i Spania så hadde jeg absolutt oppfordret mine barn til å snakke spansk på skolen og ute. Hva de gjør hjemme er opp til dem selv. Du vet jo ikke at spanske skoler ikke tilbyr norske barn språkundervisning? Kan du ikke ta et eksempel for et eksempel? Hadde du nektet dine barn å ta et fremmedspråk som tilfeldigvis kunne være norsk?
Pipaluk Skrevet 16. februar 2023 Forfatter #119 Skrevet 16. februar 2023 ATLAS6 skrev (1 time siden): Hvis de da velger et annet fremmedspråk som ikke er et skolefag, er det da mer greit? Jeg vet ikke helt hva du vil frem til her. Hvis det ikke er et tilbud skolen har, så ser jeg ikke poenget med å velge det.
Gjest ATLAS6 Skrevet 16. februar 2023 #120 Skrevet 16. februar 2023 Pipaluk skrev (1 time siden): Jeg vet ikke helt hva du vil frem til her. Hvis det ikke er et tilbud skolen har, så ser jeg ikke poenget med å velge det. Hvorfor er du så opptatt av at alle skal ta tysk, spansk og fransk? Det er da mye mer nyttig med polsk og arabisk i Norge. Hvorfor tilbyr vi ikke det som et alternativ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå