Gå til innhold

Hvorfor skal innvandrerungdom få ta eksamen i morsmål istedenfor tysk/fransk /spansk?

Anbefalte innlegg

Jeg møtte en innvandrerungdom her om dagen som fortalte at hun ikke hadde noe annet fremmedspråk enn engelsk.  Hun skulle avlegge eksamen i Urdu! Det er tydeligvis et valg innvandrerungdom har i dette landet. 

Jeg har litt problemer med å se poenget med dette?  Dette var en elev som er født og oppvokst i landet.  Hvorfor skal hun bli flinkere i urdu?  Er det bra for integrering at innvandrerungdom får sin spisskompetanse på dette?

https://f21.vgs.no/fagtilbud/fagvalg/hva-er-morsmalseksamen/

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Fortsetter under...

De kan få bedre karakter da. I tillegg slipper de med kort botid å lære enda et nytt språk i tillegg til norsk, og for en god del, engelsk. Det er også bra for den språklige og kulturelle identiteten at de kan få ta vare på og bruke morsmålet. 

Ser ikke problemet. Det gjelder jo alle, tyskere, ukrainere og somaliere, helt rettferdig. 

Anonymkode: 0ae57...d93

• Liker 25
  • Nyttig 1

Kommer an på hva du tenker skal være poenget med å lære språk. Skal det være basert på hvor mange i verden som snakker det for eks? For da burde man vel strengt tatt lære mandarin

Urdu er vel et språk noen hundre millioner mennesker kan? Ser ikke problemet med det. Som ab sier så finnes det jo de som kan tysk som har det som fag i skolen. Og akkurat slik som ikke alle nordmenn får 6 i norsk, så får nok ikke alle som kan urdu 6 heller.

Jeg tror ikke at et fag som har noen timer i uken påvirker integrering negativt. Det er ikke der skoen trykker om man er bekymret for det.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De kan få bedre karakter da. I tillegg slipper de med kort botid å lære enda et nytt språk i tillegg til norsk, og for en god del, engelsk. Det er også bra for den språklige og kulturelle identiteten at de kan få ta vare på og bruke morsmålet. 

Ser ikke problemet. Det gjelder jo alle, tyskere, ukrainere og somaliere, helt rettferdig. 

Hvis de har kort botid så kan de eventuelt søke fritak fra fremmedspråk 2.  Det er fint å skulle ta vare på morsmålet, men kan ikke det skje i det private? Altså det har ingen betydning for skoleresultatet om de velger å bli flinkere på morsmål.

Skal de da konkurrere om skoleplassen på universitetet, med fag som gresk, urdu og tigrinja? 

• Liker 4
Bieter skrev (1 minutt siden):

Kommer an på hva du tenker skal være poenget med å lære språk. Skal det være basert på hvor mange i verden som snakker det for eks? For da burde man vel strengt tatt lære mandarin

Urdu er vel et språk noen hundre millioner mennesker kan? Ser ikke problemet med det. Som ab sier så finnes det jo de som kan tysk som har det som fag i skolen. Og akkurat slik som ikke alle nordmenn får 6 i norsk, så får nok ikke alle som kan urdu 6 heller.

Jeg tror ikke at et fag som har noen timer i uken påvirker integrering negativt. Det er ikke der skoen trykker om man er bekymret for det.

Jeg er mest nysgjerrig på begrunnelsen til  den norske skolen ang dette?  Jeg kan vanskelig se for meg at slik morsmålsundervisning er noe som hadde blitt anbefalt i andre land.  Er  det litt snilissme ute å går? Vi skal være inkluderende og derfor lar dem velge å utvikle sitt eget språk på skolen istedenfor at de velger det som de andre velger, eventuelt får fritak.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Jeg som norsk er jo veldig glad for at jeg kan ta eksamen i mitt morsmål - Norsk. 

De har 3 eksamener. 

1) Sitt morsmål, 2) Norsk og 3) Engelsk

Det er like mange som norske elever. 

Anonymkode: c52cd...af0

• Liker 15
  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg som norsk er jo veldig glad for at jeg kan ta eksamen i mitt morsmål - Norsk. 

De har 3 eksamener. 

1) Sitt morsmål, 2) Norsk og 3) Engelsk

Det er like mange som norske elever. 

Hvorfor ta eksamen i eget morsmål? Det er ingen som krever det.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Pipaluk skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ta eksamen i eget morsmål? Det er ingen som krever det.

Skal vi bare droppe norsk faget da?

• Liker 12
  • Nyttig 2

Jeg ville heller fjernet mange andre unyttige fag fra "konkurransen" først. Språk er mye mer nyttig for en sykepleier, enn "design og arkitektur". På samme måte vil fremmedspråk være laaaangt mer nyttig for en ingeniør enn "teaterproduksjon".

Jeg vil heller ha en lege som tok fagpoeng i Urdu, enn en som tok fagpoeng i elektroniske systemer...

Anonymkode: 85c8d...3c6

• Liker 2
AnonymBruker skrev (På 13.2.2023 den 19.49):

Skal vi bare droppe norsk faget da?

Jeg mente her andre morsmål enn norsk. 

Jenta som referer til her snakker flytende norsk. moren som også er født og oppvokst her, snakker også flytende norsk.

• Liker 1

Er det ikke greit at alle har to fremmedspråk da? Norsk vil jo allerede være deres fremmedspråk, også lærer de i tillegg engelsk. Og sitt eget morsmål. De står jo igjen med akkurat like mange språk som en norsk elev, og med mindre vi skal begynne å rangere språkene etter hvilke vi synes er «best» så synes jeg det virker som en helt grei løsning? 

Anonymkode: 9d300...52c

• Liker 8
  • Nyttig 2
14 minutter siden, Pipaluk said:

Jeg er mest nysgjerrig på begrunnelsen til  den norske skolen ang dette?  Jeg kan vanskelig se for meg at slik morsmålsundervisning er noe som hadde blitt anbefalt i andre land.  Er  det litt snilissme ute å går? Vi skal være inkluderende og derfor lar dem velge å utvikle sitt eget språk på skolen istedenfor at de velger det som de andre velger, eventuelt får fritak.

Det er ingen grunn til å ikke gjøre det

Gjest Anonymus Notarius

Denne eleven vil jo ha to fremmedspråk; engelsk og norsk. 

Dessuten har slett ikke alle norskspråklige elever to fremmedspråk. Fremmedspråk nummer to (som for de fleste norske elever er tysk, fransk eller spansk) er frivillig, og man kan velge det bort til fordel for fordypning i engelsk eller arbeidslivstrening. 

Å beherske flere språk er utelukkende en fordel.

Annonse

Jeg gir blanke faen i tysk og fransk. Tok eksamen i albansk og slapp billig unna. Lønner seg å kunne flere språk. Slutt å vær sjalu. Seriøst. Fransk er ikke noe mer nyttig enn urdu eller arabisk. 

Anonymkode: ba4a9...c33

• Liker 6
AnonymBruker skrev (På 13.2.2023 den 19.56):

Er det ikke greit at alle har to fremmedspråk da? Norsk vil jo allerede være deres fremmedspråk, også lærer de i tillegg engelsk. Og sitt eget morsmål. De står jo igjen med akkurat like mange språk som en norsk elev, og med mindre vi skal begynne å rangere språkene etter hvilke vi synes er «best» så synes jeg det virker som en helt grei løsning? 

Anonymkode: 9d300...52c

Kan de ikke heller få fritak fra fremmedspråk 2 hvis de av en eller annen grunn har vansker for å ta til seg et nytt språk? 

Det blir vanskelig å rangere undervisningen eleven får rundt disse fagene. Er det ikke greit at de velger de tradisjonelle så skolesystemet får litt kontroll over dette? 

De må gjerne lære morsmålet sitt (bedre) ser ikke noe problemer med det. Jeg synes det er underlig at det skal inngå blant karakterene deres og skal telle som poeng til høyere utdanning.

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Pipaluk skrev (1 minutt siden):

Kan de ikke heller få fritak fra fremmedspråk 2 hvis de av en eller annen grunn har vansker for å ta til seg et nytt språk? 

Det blir vanskelig å rangere undervisningen eleven får rundt disse fagene. Er det ikke greit at de velger de tradisjonelle så skolesystemet får litt kontroll over dette? 

De må gjerne lære morsmålet sitt (bedre) ser ikke noe problemer med det. Jeg synes det er underlig at det skal inngå blant karakterene deres og skal telle som poeng til høyere utdanning.

Man trenger ikke fritak fra det - det er allerede frivillig.

Annonse
Pipaluk skrev (25 minutter siden):

Hvis de har kort botid så kan de eventuelt søke fritak fra fremmedspråk 2.  Det er fint å skulle ta vare på morsmålet, men kan ikke det skje i det private? Altså det har ingen betydning for skoleresultatet om de velger å bli flinkere på morsmål.

Skal de da konkurrere om skoleplassen på universitetet, med fag som gresk, urdu og tigrinja? 

Og så?

Hvis de skal studere medisin, juss, økonomi eller egentlig hva som helst som ikke er språkrelatert, har det vel ingen betydning om de har hatt fransk, tysk, urdu eller tigrinja på videregående?

De har ett morsmål, og ett fremmedspråk som er norsk, syntes ikke det er rart i det hele tatt, skal de lære 3 språk da?

Anonymkode: 86edf...c55

• Liker 1
Pipaluk skrev (28 minutter siden):

Jeg er mest nysgjerrig på begrunnelsen til  den norske skolen ang dette? 

Den fikk du av meg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...