AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #1 Skrevet 13. februar 2023 Jeg har ikke evne til å sette tydelige grenser, og blir fort hakkekylling for dem som trenger det. Jeg jobber tett med mange kollega, og det er ‘en person som får sine frustrasjon mot meg. Hun velger ikke de andre, fordi dem setter grenser, dem svarer imot henne. jeg gjør ikke det. Jeg tenker at denne kollega ikke har det bra og derfor oppfører seg slik, og jeg ønsker ikke å provosere denne kollega mer enn den allerede er, derfor holder jeg meg lavt i terrenget. Jeg sier ikke imot men håper heller personen finner ut av sine følelser og blir snill mot meg igjen, jeg kan ikke styre andre, men bare håpe de er snill med meg. Jeg forstår at hun er sliten og at det er mye for henne, men det er også mye for meg, men jeg ser ikke mine egne behov som like viktig av en eller annen grunn. Jeg tenker at jeg takler ting og det går fint. Det gjør jeg stort sett, men når personen får som vane å gå til meg for å hakke, da klarer jeg ikke å ha det bra med det, da påvirker det meg og jeg trives ikke. Da blir det for mye for meg, så vil jeg til slutt få en uheldig reaksjon eller bli sykemeldt. Jeg holder ut en liten stund som hakkekylling, men ikke i lengden. Men jeg har ingen selvforsvar, jeg klarer ikke reagere i øyeblikket når det skjer at jeg blir urettferdig behandlet. Det er etterpå jeg kjenner det, og derfor får keg ikke til å handle i øyeblikket, jeg blir heller litt sjokket og bruker tie på å ta det til meg. Derfor er det egentlig ikke før senere, dagen etter jeg kunne sagt ifra. Men jeg tenker jo at jeg ikke vil lage noe styr og at kollegaen vil stoppe med det. Men hva om kollegaen ikke stopper? jeg hater meg selv for at jeg ikke får til å sette tydelige grenser slik som andre, jeg VIL ikke bli behandlet som hakkekylling, jeg vil ha respekt. hva skal jeg gjøre??? Anonymkode: ce147...50b
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #2 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 13.2.2023 den 19.17): Jeg har ikke evne til å sette tydelige grenser, og blir fort hakkekylling for dem som trenger det. Jeg jobber tett med mange kollega, og det er ‘en person som får sine frustrasjon mot meg. Hun velger ikke de andre, fordi dem setter grenser, dem svarer imot henne. jeg gjør ikke det. Jeg tenker at denne kollega ikke har det bra og derfor oppfører seg slik, og jeg ønsker ikke å provosere denne kollega mer enn den allerede er, derfor holder jeg meg lavt i terrenget. Jeg sier ikke imot men håper heller personen finner ut av sine følelser og blir snill mot meg igjen, jeg kan ikke styre andre, men bare håpe de er snill med meg. Jeg forstår at hun er sliten og at det er mye for henne, men det er også mye for meg, men jeg ser ikke mine egne behov som like viktig av en eller annen grunn. Jeg tenker at jeg takler ting og det går fint. Det gjør jeg stort sett, men når personen får som vane å gå til meg for å hakke, da klarer jeg ikke å ha det bra med det, da påvirker det meg og jeg trives ikke. Da blir det for mye for meg, så vil jeg til slutt få en uheldig reaksjon eller bli sykemeldt. Jeg holder ut en liten stund som hakkekylling, men ikke i lengden. Men jeg har ingen selvforsvar, jeg klarer ikke reagere i øyeblikket når det skjer at jeg blir urettferdig behandlet. Det er etterpå jeg kjenner det, og derfor får keg ikke til å handle i øyeblikket, jeg blir heller litt sjokket og bruker tie på å ta det til meg. Derfor er det egentlig ikke før senere, dagen etter jeg kunne sagt ifra. Men jeg tenker jo at jeg ikke vil lage noe styr og at kollegaen vil stoppe med det. Men hva om kollegaen ikke stopper? jeg hater meg selv for at jeg ikke får til å sette tydelige grenser slik som andre, jeg VIL ikke bli behandlet som hakkekylling, jeg vil ha respekt. hva skal jeg gjøre??? Anonymkode: ce147...50b Hei. Veit du..sånn var jeg og. Men greia mi var laaang lunte. Så en dag smalt det. Og da smalt jeg med døra for å si det sånn. Etter det ble det "smisk smisk", trenger du hjelp? fra henne. Så nå er det jeg som har makta. Noen ganger kan det vøre lurt å "ta" folk på en anna måte. En sånn inndirekte direkte måte så dem skjønner at dem har driti seg ut. Jeg endte med å svare "nei så skal jeg ikke ta de hælvetes dukene da..jeg finner den stygge dritten her og legger på i stedet!..og så smalt jeg elegant med døra. Ferdig med det. 1-0 til meg. Og så var jeg smøøørblid mot alle andre hele resten av dagen..i hennes nærvær. Ta makta, ikke gi deg på tørre møkka! Anonymkode: 4d18f...1bc 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #3 Skrevet 23. februar 2023 Du vet at dette vil skje igjen, og derfor kan du øve deg på forhånd på hva du skal si til henne. Gå gjennom hva du tenker er passende å si (den kommentaren over med "dritten og hælvete" synes jeg personlig blir litt feil, men det er meg) så svarer du henne umiddelbart når hun starter på klagingen sin. Du kan også si at om hun ikke skjerper seg, så vil du gå videre til ledelsen med hvordan hun behandler deg og andre. Alle har problemer i livet sitt av og til, men det er ingen unnskyldning for å behandle andre dårlig. Når hun starter å hakke på deg, kan du også legge fra deg det du har i hendene (aner ikke hva dere jobber med) og forlate rommet. Gjør noe annet, og gå tilbake til det du holdt på med etterpå. La henne stå der alene. Øv deg som sagt på forhånd, tenk gjennom hva du vil gjøre. Anonymkode: 79e0b...ff2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #4 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du vet at dette vil skje igjen, og derfor kan du øve deg på forhånd på hva du skal si til henne. Gå gjennom hva du tenker er passende å si (den kommentaren over med "dritten og hælvete" synes jeg personlig blir litt feil, men det er meg) så svarer du henne umiddelbart når hun starter på klagingen sin. Du kan også si at om hun ikke skjerper seg, så vil du gå videre til ledelsen med hvordan hun behandler deg og andre. Alle har problemer i livet sitt av og til, men det er ingen unnskyldning for å behandle andre dårlig. Når hun starter å hakke på deg, kan du også legge fra deg det du har i hendene (aner ikke hva dere jobber med) og forlate rommet. Gjør noe annet, og gå tilbake til det du holdt på med etterpå. La henne stå der alene. Øv deg som sagt på forhånd, tenk gjennom hva du vil gjøre. Anonymkode: 79e0b...ff2 Barnehage. Hun kan si ting som «Hvor er den tingen?» « Hvorfor ligger den der?» Så sier jeg «Det vet jeg ikke» (og det er fordi jeg var tidligvakt og var ikke tilstede når det skjedde/når tingen ble brukt) da kan hun svare «ååja! Trodde dere hadde kontroll på tingene» som er ironi. Det er ikke store ting, men mange små blir store, og det er passivitet, hun bærer på noe irritasjon eller noe. kan løsningen være å si «Går det bra med deg? Skjønner du mister litt oversikten når det er mange nye ansatte og du ikke jobber hver dag» ts Anonymkode: ce147...50b
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #5 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Barnehage. Hun kan si ting som «Hvor er den tingen?» « Hvorfor ligger den der?» Så sier jeg «Det vet jeg ikke» (og det er fordi jeg var tidligvakt og var ikke tilstede når det skjedde/når tingen ble brukt) da kan hun svare «ååja! Trodde dere hadde kontroll på tingene» som er ironi. Det er ikke store ting, men mange små blir store, og det er passivitet, hun bærer på noe irritasjon eller noe. kan løsningen være å si «Går det bra med deg? Skjønner du mister litt oversikten når det er mange nye ansatte og du ikke jobber hver dag» ts Anonymkode: ce147...50b Du kan prøve, men når hun egentlig bare er ute etter å drite deg ut, så tror jeg nok hun gir langt faen i om du prøver å være forståelsesfull tilbake. øye for øye, tann for tann. hvis dette eskalerer, må du begynne å ta opptak av episodene og gå til ledelsen. de er forpliktet til å stoppe mobbing på jobb. Anonymkode: 4bcfd...cea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå