AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #1 Skrevet 13. februar 2023 Funnet et rekkehus vi liker. Men litt usikker på hvordan det vil fungere med tre etasjer. Hver etasje er ca 40m2, så det er et relativt lite hus. to sov+bad i 1. stue og kjøkken i 2 og to sov+bad i 3 etg. noen erfaringer? Har to barn. Anonymkode: 265f4...ced
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #2 Skrevet 13. februar 2023 Vi har litt annen romfordeling enn dere, men omtrent samme areal. Skulle helst ha hatt arealet fordelt på 2 etasjer, men veldig få rekkehus i området. Fungerer greit, men ikke perfekt. Anonymkode: 45c08...b13
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #3 Skrevet 13. februar 2023 Vi har kjøpt rekkehus på samme størrelse ish. I underkant av 50 kvm i 1. og 2. etg og litt mindre i 3. etg. Grunnen til at det fungerer for oss er fordi vi har en grei flyt i huset mtp planløsning. Vi har inngang, stue, kjøkken og et lite bad i 1. etg. Vi trenger altså ikke å gå i trapp hverken for å bruke stue, kjøkken, gå på do eller for å ha kontakt med ytterdøra (spesielt på sommeren renner barna en del inn og ut). Har også uteplasser fra 1 etg. I 2 etg er det 3 soverom og bad med et lite vaskerom, og på toppen er det loftstue (som vi bruker som soverom) og et ekstra soverom samt utgang til 2 takterrasser. Planløsningen og dagligdags flyt uten å måtte løpe i trapper hele tiden har vært veldig avgjørende for oss. Det er såklart en del renning fra 1 til 2 etg pga at barnas soverom ligger der, men man kommer nesten ikke unna å ha minst 2 etasjer. Fordelen med vår 3 etg er at vi ikke trenger å gå opp dit noe særlig i løpet av dagen. Ville tenkt litt på det, trappegåing for å gå på do blir fort irriterende 😊 Anonymkode: 6b70c...746 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #4 Skrevet 13. februar 2023 Vi har klassisk Selvaagrekkehus over 3 etasjer på 120 kvadrat. Det har en topp beliggenhet, og det elsker jeg ved det. Trappene plager meg ikke. Det skulle seff. gjerne vært litt større, men, særlig barneromma, gangen og kjøkkenet. Men vi har en super kjellerstue som fyller mange funksjoner. Anonymkode: c28c9...9fb 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #5 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Vi har kjøpt rekkehus på samme størrelse ish. I underkant av 50 kvm i 1. og 2. etg og litt mindre i 3. etg. Grunnen til at det fungerer for oss er fordi vi har en grei flyt i huset mtp planløsning. Vi har inngang, stue, kjøkken og et lite bad i 1. etg. Vi trenger altså ikke å gå i trapp hverken for å bruke stue, kjøkken, gå på do eller for å ha kontakt med ytterdøra (spesielt på sommeren renner barna en del inn og ut). Har også uteplasser fra 1 etg. I 2 etg er det 3 soverom og bad med et lite vaskerom, og på toppen er det loftstue (som vi bruker som soverom) og et ekstra soverom samt utgang til 2 takterrasser. Planløsningen og dagligdags flyt uten å måtte løpe i trapper hele tiden har vært veldig avgjørende for oss. Det er såklart en del renning fra 1 til 2 etg pga at barnas soverom ligger der, men man kommer nesten ikke unna å ha minst 2 etasjer. Fordelen med vår 3 etg er at vi ikke trenger å gå opp dit noe særlig i løpet av dagen. Ville tenkt litt på det, trappegåing for å gå på do blir fort irriterende 😊 Anonymkode: 6b70c...746 Godt poeng. Mulig det kan føles veldig tungvint å måtte opp i 2 etg med alle handleposer? Det er heller ikke do i etasjen med stue og kjøkken… Anonymkode: 265f4...ced
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #6 Skrevet 13. februar 2023 For min del er det uaktuelt å se på (rekke)hus hvor det ikke er toalett i samme etasje som stue/kjøkken. Anonymkode: 35bf8...cbc 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #7 Skrevet 13. februar 2023 Jeg har rekkehus over tre etasjer. Det er mye trapper, men jeg har toalett i alle etasjer. Tenkte ikke så mye på det når jeg kjøpte, sjeleglad for det nå. Det som fungerer minst hos meg er at vaskerom er i kjelleren, og soverommene i andre etasje (men er alene, så vasker ikke SÅ mye klær) Anonymkode: f9f95...9f9
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #8 Skrevet 13. februar 2023 Vi har entre, toalett, kjøkken med spiseplass og en bod (under trappa) i 1. etasje, stue og et soverom i 2. etasje og i 3. etasje har vi to soverom og bad. Synes det fungerer greit. Vi bruker stua i 2. etg lite, blir stort sett til at vi sitter nede på kjøkkenet. Vi har TV der og har investert i en plassbygget sittebenk med tykk sittepute og masse løse puter i ryggen og gode, polstrede stoler, så det er komfortabelt å sitte der. Regner med at stua blir mer brukt når barna blir eldre og vi får mer behov for å dele oss. Vaskemaskin og tørketrommel er på badet i 3. etasje, noe som er greit siden to av tre soverom er der og det tredje er i etasjen under. Noe av som er avgjørende for at vi er såpass fornøyde er at vi har toalett i 1. etasje. Hadde vi vært nødt til å gå opp i 3. etasje for å bruke toalettet tror jeg ikke vi ville vært fornøyde. Jeg tror ikke jeg ville vært spesielt fornøyd med å ha kjøkkenet i 2. etg, synes det virker veldig upraktisk å måtte bære alt av matvarer en trapp opp. Anonymkode: 7b4d3...254
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #9 Skrevet 13. februar 2023 Har en venninne som har rekkehus i 3 etasjer, men 1 soverom og bad nede, stor bod og vaskerom, 3 soverom og bad i 2.etg og stor stue og kjøkken i ett, utgang terrasse på bakkeplan fra kjøkken/spisestue delen ( ligger i skråning) og terrasse med flott utsikt fra stue delen. Funker bra, de har kun 1 barn da som er litt større Anonymkode: bc1db...9df
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #10 Skrevet 13. februar 2023 Vi har ikke bad i samme etg som inngangen er, men det har vært null problem (trodde det ble utfordrende). Anonymkode: 45c08...b13 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #11 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Har en venninne som har rekkehus i 3 etasjer, men 1 soverom og bad nede, stor bod og vaskerom, 3 soverom og bad i 2.etg og stor stue og kjøkken i ett, utgang terrasse på bakkeplan fra kjøkken/spisestue delen ( ligger i skråning) og terrasse med flott utsikt fra stue delen. Funker bra, de har kun 1 barn da som er litt større Anonymkode: bc1db...9df Haha, begynte å lure på om jeg var venninna di, fordi du beskriver så og si min bolig 😂 men det stemte ikke med barn, så da var det nok ikke meg Anonymkode: f9f95...9f9
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #12 Skrevet 13. februar 2023 Jeg har 140 kvm på 3 etg. Meg enslig voksen, to tenåringsbarn og en stor hund. 1. Etg er liten gang, kjøkken med spiseplass til 3, lite vaskerom og liten do, samt stue med plass til sofa og spisestue. Verandadør ut til stor overbygget terrasse. Trapp opp til 2. Etg. Med 3 soverom, bad med dusj og badekar, smal gang. Har tilgang til stort loft for oppbevaring (luke, med stige man trekker ned, ikke bo rom). Trapp fra 1.etg ned til stor kjellerstue med god plass, stor peis og masse skap. Oppbevaringsbod på ca 25 kvm innenfor kjellerstuen. Det fungerer på et vis, men skulle ønske alt var på to plan. Anonymkode: 80227...6b9
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #13 Skrevet 13. februar 2023 Da vi så etter bolig var det mange av disse nye tre-etasjer rekkehusene med en litt upraktisk planløsning. Ofte veldig små uteplasser og veldig tett mellom rekkene. Det fristet jo veldig å kjøpe noe nytt og fresht, men vi endte til slutt opp med et gammelt rekkehus fra 70-tallet. Mye bedre utnyttelse av plass (kjøkken, stue, wc, vaskerom i 1., fire store soverom og bad i 2.), rekkene er ikke bygget tett eller med innsyn, så vi har privatliv og hage på begge sider av huset, og så pusser vi opp slik at det blir fresht. Det var viktig for oss at kjøkken og stue hadde direkte utgang til hagen, og parkering utenfor og kortest vei inn med varer. Anonymkode: 315df...14d 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #14 Skrevet 13. februar 2023 Vi har rekkehus hvor 1.etg er soverom/vaskerom med toalett/gang, 2.etg er kjøkken/stue, 3.etg er soverom og bad. Fungerer fint med barn, men vi har et slikt «skrått» rekkehus hvor 2.etasje også går ut til hagen slik at den fungerer som en forlengelse av stua på sommerstid. Ser ikke problemet med å gå i trapper for å gå på do, tar det som hverdagstrim. Anonymkode: 8864f...339 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #15 Skrevet 13. februar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har rekkehus hvor 1.etg er soverom/vaskerom med toalett/gang, 2.etg er kjøkken/stue, 3.etg er soverom og bad. Fungerer fint med barn, men vi har et slikt «skrått» rekkehus hvor 2.etasje også går ut til hagen slik at den fungerer som en forlengelse av stua på sommerstid. Ser ikke problemet med å gå i trapper for å gå på do, tar det som hverdagstrim. Anonymkode: 8864f...339 Jeg så heller ikke problemet med det, var null stress å fly opp og ned trapper, bare positivt. Men så sleit jeg med bekkenet et helt svangerskap, og så med inkontinens, og så fikk mannen min plutselig problemer med motorikken, også har vi plutselig to små som pottetrenes og gjerne vil rekke frem til do i tide, og da ble enkel tilgang til do plutselig noe vi tenkte på 🙈 Prioriteringer endrer seg! Anonymkode: 315df...14d
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #16 Skrevet 13. februar 2023 Her har vi rekkehus over 3 Etg. Går inn på midten. Ca 50 kvm i under etasjen og 1 etasje, loftet er ca 40kvm. De etasjene vi bruker er så og dårlig planløsning. Stua er liten, spisestua er liten og kjøkkenet grei størrelse, men rar utforming. Peisen tar vanvittig stor plass midt i rommet, vi bor ett sted det er kaldt om vinteren og høye strømpriser. Med peisgrind pga små barn, så er det kun plass til lite kjøkkenbord som spisestue. Trappa ligger også midt i. Det er vanvittig mye trappa. Skulle gjerne ha hatt to etasjer bare. Er 4 soverom, 2stuer, vaskerom og 2 bad. Mye små rom. Anonymkode: ff8a6...347
Trolltunge Skrevet 13. februar 2023 #17 Skrevet 13. februar 2023 Bodde i treetasjes rekkehus da barna var små. Sa aldri igjen, men nå har vi rekkehus/byhus på fire etasjer, og det plager meg ikke overhodet. Tror det har mye å gjøre med at jeg har tenåringer nå. Jeg flyr ikke i trappene konstant. Det følte jeg at jeg gjorde med småbarn. Ja selv med to etasjer, som huset mellom var på, var jeg utallige ganger opp og ned så lenge barna var i barneskolen. Det er ikke slik med store barn.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #18 Skrevet 13. februar 2023 Elsket rekkehuset mitt, men ble for mye for meg som alenemor. Det eneste jeg synes var litt tungvint var bad i 2. etasje og vaskerom i kjelleren 😅 Anonymkode: 30be3...c14
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #19 Skrevet 13. februar 2023 Synes dere det er greit å ligge så langt unna barna? Og hvor lite føles stua og kjøkkenet? Jeg bor i rekkehus på 130 m2, men det er over 2 etasjer. Har en venninne med ca samme størrelse over 3 etasjer, og det virker mindre enn mitt. Anonymkode: 5dd00...c68
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #20 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): For min del er det uaktuelt å se på (rekke)hus hvor det ikke er toalett i samme etasje som stue/kjøkken. Anonymkode: 35bf8...cbc Hvorfor det ? Hos oss er det ikke noe problem med den planløsningen. Toalett rett utenfor soverommene i første etasje. Anonymkode: cdabb...a78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå