AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #1 Skrevet 13. februar 2023 Jeg har en venninne jeg har hatt siden ungdomsskolen. Forholdet har vært litt av og på i løpet av årene, men vi har alltid holdt kontakten. Særlig de siste årene har det tatt seg opp igjen etter at sønnene våre endte i samme barnehage, og senere skole. Det er ett år mellom dem, men de har likevel blitt bestevenner, og det har naturligvis gjort at vi tilbringer mer tid sammen enn vi ellers ville gjort. Vi snakker ganske åpent med hverandre, men av og til føler jeg hun deler litt vel mye. En av disse tingene er sønnens bleiebruk. I starten var det naturlig siden vi begge jobbet med å få sønnene våre tørre, men mens min ble tørr både dag og natt tidlig har hennes sønn slitt mer. Han ble forholdsvis tidlig tørr på dagen, men han sliter ennå, i en alder av 10 år, fremdeles med å holde seg tørr på natten. Dette er noe hun har snakket veldig åpent med meg om. Både om perioder han knappest har holdt seg tørr en eneste natt, til mer eller mindre vellykkede endring av type og merke bleie. Hun har også iblant sendt bilder på snap der jeg tydelig har sett at han har hatt bleie under klærne. Om jeg hadde sett det om jeg ikke visste at han brukte bleie er jeg usikker på, men jeg har likevel følt at hun har delt litt mye. Til tross for dette følte jeg det hele toppet seg denne helgen når vi var på hyttetur sammen. At han har brukt bleie på natten sammen med oss tidligere er selvsagt, men da har det skjedd diskré rett før leggetid og rett etter han sto opp. Denne helgen var det derimot ikke noe skjult. Først hadde han opplagt hatt på bleie på bilturen, for et par timer etter vi kom frem sa hun høyt at hun så at bleia hans var våt, og at det kanskje var greit for han å bare skifte til pysj allerede. Neste morgen ble han heller ikke skiftet på før etter vi hadde spist frokost, og da fikk han på bleie siden vi skulle på ski og han bare hadde med kjeledress. Tydeligvis brukte han ikke på bleie dersom han hadde på todelt, men kun når han brukte kjeledress siden det var så mye vanskeligere å få av. Sønnen min må ta av jakke før han åpner selene og drar ned buksa om han skal tisse, så om det er noe lettere enn en kjeledress vil jeg ikke si. Forstå meg riktig, jeg dømmer ikke at han trenger bleie på natten, men hadde det ikke vært naturlig å holde det litt mer skjult? Anonymkode: 62307...ec1
NiceOrNothing Skrevet 13. februar 2023 #2 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har en venninne jeg har hatt siden ungdomsskolen. Forholdet har vært litt av og på i løpet av årene, men vi har alltid holdt kontakten. Særlig de siste årene har det tatt seg opp igjen etter at sønnene våre endte i samme barnehage, og senere skole. Det er ett år mellom dem, men de har likevel blitt bestevenner, og det har naturligvis gjort at vi tilbringer mer tid sammen enn vi ellers ville gjort. Vi snakker ganske åpent med hverandre, men av og til føler jeg hun deler litt vel mye. En av disse tingene er sønnens bleiebruk. I starten var det naturlig siden vi begge jobbet med å få sønnene våre tørre, men mens min ble tørr både dag og natt tidlig har hennes sønn slitt mer. Han ble forholdsvis tidlig tørr på dagen, men han sliter ennå, i en alder av 10 år, fremdeles med å holde seg tørr på natten. Dette er noe hun har snakket veldig åpent med meg om. Både om perioder han knappest har holdt seg tørr en eneste natt, til mer eller mindre vellykkede endring av type og merke bleie. Hun har også iblant sendt bilder på snap der jeg tydelig har sett at han har hatt bleie under klærne. Om jeg hadde sett det om jeg ikke visste at han brukte bleie er jeg usikker på, men jeg har likevel følt at hun har delt litt mye. Til tross for dette følte jeg det hele toppet seg denne helgen når vi var på hyttetur sammen. At han har brukt bleie på natten sammen med oss tidligere er selvsagt, men da har det skjedd diskré rett før leggetid og rett etter han sto opp. Denne helgen var det derimot ikke noe skjult. Først hadde han opplagt hatt på bleie på bilturen, for et par timer etter vi kom frem sa hun høyt at hun så at bleia hans var våt, og at det kanskje var greit for han å bare skifte til pysj allerede. Neste morgen ble han heller ikke skiftet på før etter vi hadde spist frokost, og da fikk han på bleie siden vi skulle på ski og han bare hadde med kjeledress. Tydeligvis brukte han ikke på bleie dersom han hadde på todelt, men kun når han brukte kjeledress siden det var så mye vanskeligere å få av. Sønnen min må ta av jakke før han åpner selene og drar ned buksa om han skal tisse, så om det er noe lettere enn en kjeledress vil jeg ikke si. Forstå meg riktig, jeg dømmer ikke at han trenger bleie på natten, men hadde det ikke vært naturlig å holde det litt mer skjult? Anonymkode: 62307...ec1 Tenker at her er ikke åpenheten det største problemet . Men at hun ikke utreder gutten med tanke på hva som kan være galt . Gå med bleie på dagen i en alder av 10 år er jo langt fra normalt. Vet om en del som har vært sengevætere til langt oppi barneskolen . Men bleie på dagen ?? Sykdomstegn 🙈 8 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #3 Skrevet 13. februar 2023 Jeg har hatt en nevø som strevde lenge med dette. Han ble utredet og behandlet, men han måtte antakelig bare modnes muskuløst av seg selv. Husker ikke hvor gammel han var når han ble helt tørr. Kanskje 10? Men han tok av seg bleie diskret på morgenen selv. Det er jo fint at denne moren og gutten ikke skammer seg over det, men de burde absolutt være mer diskret ja. Jeg ville hintet neste gang det ble kommentert at det er litt oversharing El.. Anonymkode: e017f...457 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #4 Skrevet 13. februar 2023 Som en mor til et barn som har brukt nattbleie lenge, fy så stygg du er som henger henne yt sånn! Dette er lett gjenkjennbart og barnet er i en sårbar posisjon. Usj! Anonymkode: 10352...013 15
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #5 Skrevet 13. februar 2023 Mer åpenhet i samfunnet, er det ikke det vi vil ha? Min kone har vært inkontinent siden overgangsalderen. Der, jeg sa det! Det føltes godt å vise mot Anonymkode: 3cd45...37f 1 1
Fitbrit Skrevet 13. februar 2023 #6 Skrevet 13. februar 2023 Dette var veldig detaljert, men går prøve å bryte det ned og gi deg et svar når du først har eksponert henne og barnet så mye. 1. Åpenheten i forkant Som du sier startet åpenheten på et naturlig nivå. Dere hadde barn i lignende fase, og tok læring av hva som fungerte og ikke. Trolig opplevde du det som naturlig også etter at din ble tørr, og det kan være hun faktisk skjønte allerede før deg at hun delte for mye. Da var allerde skaden gjort, og hun følte igjen grunn til å slutte. 2. Bleie i bilen Det er ikke så uvanlig at sengevætere også bruker bleie på dagtid når det er store sjanser for å sovne. Det er at de sover som gjør at de tisser på seg, så da har det lite å si om de ligger i en seng eller sitter i et sete. 3. Ventet med å skifte bleie til leggetid Her er det faktisk ikke nok informasjon for å komme med noe svar, men jeg synes ikke det høres så rart ut. Å skifte ut av en bleie er ikke det første man gjør når man ankommer en hytte, så det ville ikke blitt så lang tid uten bleie uansett. Eneste er at det kan virke som han tisset i bleia etter dere hadde kommet frem, og det kunne han gjerne sluppet. 4. Bleie på morgenen Samme som punkt 3. Det høres ut som det var kort tid mellom dere sto opp og dro ut, og da ville det blitt mer jobb enn glede å skifte en ekstra gang. 5. Bleie under dressen Her er jeg enig. Det er ingen logisk forklaring på at det er lettere å ta av todelt med seler under jakka enn en hel dress. Enten lyver hun om at han ikke bruker under todelt dress, eller så er det en merkelig tankegang. Oppsummerert er det isolert sett ikke så rart at de gjorde som de gjorde, men det rare var at de gjorde det så åpenlyst og at gutten ikke protesterte på det. Eneste jeg kan tenke meg er at de er lei av å måtte skjule det når de er sammen med andre, og at de følte de kunne ta en frihelg siden dere allerede vet alt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #7 Skrevet 13. februar 2023 Jeg skrev bevisst som anonym for å også anonymisere henne, men jeg ser at man kanskje var i overkant detaljert. Heldigvis er ikke hun her, og jeg tror det blir vanskelig for andre å identifisere noen. Ser dessverre ikke ut som noen har noe godt svar på det jeg spurte om. Anonymkode: 62307...ec1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #8 Skrevet 13. februar 2023 Du kan ikke vite om hun er her eller ikke. Ingen av mine venninner vet at jeg er her. Noen av dem er her og har fortalt det til oss andre, men jeg sier ingenting om at jeg også er her. Ikke skriv ting som er gjenkjennelig, selv om du tror at den det gjelder ikke kan lese det. Du skal ikke skrive ting som du ikke også kunne sagt til andre ansikt til ansikt. Anonymkode: d60e9...5fd 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #9 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skrev bevisst som anonym for å også anonymisere henne, men jeg ser at man kanskje var i overkant detaljert. Heldigvis er ikke hun her, og jeg tror det blir vanskelig for andre å identifisere noen. Ser dessverre ikke ut som noen har noe godt svar på det jeg spurte om. Anonymkode: 62307...ec1 Du har jo egentlig ingenting med hvordan hun takler situasjonen, kanskje derfor ingen har noe råd til deg? Anonymkode: 1e592...6b5 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #10 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg skrev bevisst som anonym for å også anonymisere henne, men jeg ser at man kanskje var i overkant detaljert. Heldigvis er ikke hun her, og jeg tror det blir vanskelig for andre å identifisere noen. Ser dessverre ikke ut som noen har noe godt svar på det jeg spurte om. Anonymkode: 62307...ec1 Jeg tenker at hun og sønnen sikkert føler seg trygg på deg og din sønn, og at det ikke nødvendigvis er noe rart med det. Men er de like åpen om bleiebruken med alle mulige folk vil det være litt spesielt ja. Anonymkode: 094c0...c02 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #11 Skrevet 13. februar 2023 Virker ikke som folk skjønner hva jeg vil frem til. Ja, jeg har vært for detaljert, men poenget var ikke å henge henne ut. Det jeg vil ha svar på er om jeg bør si noe til henne. Hun utleverer sønnen sin i overkant mye etter min mening, og det kan kanskje være greit at hun får vite det. Samtidig ønsker jeg ikke å si noe dersom alle andre tenker at dette er helt naturlig. Anonymkode: 62307...ec1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #12 Skrevet 13. februar 2023 Er han tilbakestående? Anonymkode: be1d7...d1e
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #13 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er han tilbakestående? Anonymkode: be1d7...d1e Nei, helt normal. Er kun sengevæting han sliter med. Anonymkode: 62307...ec1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #14 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Virker ikke som folk skjønner hva jeg vil frem til. Ja, jeg har vært for detaljert, men poenget var ikke å henge henne ut. Det jeg vil ha svar på er om jeg bør si noe til henne. Hun utleverer sønnen sin i overkant mye etter min mening, og det kan kanskje være greit at hun får vite det. Samtidig ønsker jeg ikke å si noe dersom alle andre tenker at dette er helt naturlig. Anonymkode: 62307...ec1 I mine øyne er dette oversharing. Det sagt så kan det være hun ikke har andre å dele det med, så du blir det naturlige valget, hvis så, mener jeg det er mer greit, så lenge du holder det for deg selv. Jeg ville kanskje fremfor å fokusere på at du synes hun deler for mye, prøve å peile det mer inn på tiltak/hva som er prøvd/gjort/utredet, kanskje hun synes det er vanskelig å be om hjelp. Anonymkode: 21559...8a3 1
NiceOrNothing Skrevet 13. februar 2023 #15 Skrevet 13. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg skrev bevisst som anonym for å også anonymisere henne, men jeg ser at man kanskje var i overkant detaljert. Heldigvis er ikke hun her, og jeg tror det blir vanskelig for andre å identifisere noen. Ser dessverre ikke ut som noen har noe godt svar på det jeg spurte om. Anonymkode: 62307...ec1 Svaret er jo innlysende . Tankeløst at hun tar bilder og fokuserer/ normaliserer på en stor gutt sin bleiebruk . Omtrent like tankeløst som å beskrive dette detaljert med ord på KG . Mitt spørsmål er : hvem av dere ( du og venninnen ) gjør noe konstruktivt med problematikken ? INGEN Endret 13. februar 2023 av NiceOrNothing 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #16 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Virker ikke som folk skjønner hva jeg vil frem til. Ja, jeg har vært for detaljert, men poenget var ikke å henge henne ut. Det jeg vil ha svar på er om jeg bør si noe til henne. Hun utleverer sønnen sin i overkant mye etter min mening, og det kan kanskje være greit at hun får vite det. Samtidig ønsker jeg ikke å si noe dersom alle andre tenker at dette er helt naturlig. Anonymkode: 62307...ec1 Utleverte til hvem da? Bare deg og ditt barn? Der ser jeg ikke problemet, og forstår ikke hvorfor du ikke snakker med venninnen din om du synes det er ubehagelig? Tenker og at du deler for detaljert og gjenkjennelig og at det nok er derfor du ikke får svar du er fornøyd med. Anonymkode: 63bf6...2cc 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #17 Skrevet 13. februar 2023 Er ikke ubehagelig for meg, men er det at jeg frykter at hun deler det med flere. Anonymkode: 62307...ec1
Leselusa Skrevet 13. februar 2023 #18 Skrevet 13. februar 2023 Tråden er ryddet for avsporinger og svar til dette. Mvh. Leselusa, mod.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #19 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er ikke ubehagelig for meg, men er det at jeg frykter at hun deler det med flere. Anonymkode: 62307...ec1 har du noen grunn til å tro det? Og hvorfor er det så viktig for deg at gutten skal måtte skamme seg over dette? Anonymkode: 3a5d9...05e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå