AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #1 Skrevet 13. februar 2023 Baby 6 veker har sidan dag 1 slitt med å sove aleine. På barselavdelinga måtte vi samsove, og ho sov lite aleine i senga. Ho sovnar sjeldan i vogn, då må eg få ho til å sovne på puppen først. Når vi får ho til å sovne skikkeleg kan vi legge ho ned, men må då legge ho godt på sida og pakke godt rundt ho, og er vi heldige kan ho sove 2t. Ho søv greitt på natta mellom måltida 2-3t, men då på armen min. Har godtatt å sove i bedside/ved sidan av i senga 3 gongar. Kan sove greitt i bilstol/vippestol, og søv godt oppå brystet til mor/far. Ho blir i tillegg fort overtrøytt/overstimulert. Så eg kan knapt halde ho vaken utanom mat og bleiebytte, for då er det plutseleg nok og hylskriking! Har prøvd: smokk, bæresele, white noice, bygge opp hovudenden, får ikkje til svøping, koffeinfri mor. Skal på kontroll imorgon og tek det opp då, og har tenkt å ringe kiropraktor imorgon for å sjekke. Har ein toåring frå før, men kan ikkje hugse det var så vanskeleg i byrjinga. Og eg går glipp av mykje tid med eldste då eg stort sett klara roe ho best ved å bruke puppen, så vi er avhengig av å vere to.. Er dette normalt? Anonymkode: a2be8...2ce
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #2 Skrevet 13. februar 2023 For det første, kiropraktor på en 6 uker gammel baby er galskap, rett og slett farlig (bare hør med hvilken som helst lege)! Gå heller til manuellterapeut. Og klistremerkebaby er helt vanlig, les om 4.trimester. Det du opplever er helt normalt og det vil gå over. Anonymkode: 788a3...f11 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #3 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For det første, kiropraktor på en 6 uker gammel baby er galskap, rett og slett farlig (bare hør med hvilken som helst lege)! Gå heller til manuellterapeut. Og klistremerkebaby er helt vanlig, les om 4.trimester. Det du opplever er helt normalt og det vil gå over. Anonymkode: 788a3...f11 Takk for svar! Trur du må sjekke ut korleis kiropraktor jobbar på baby 🙈 Og eg skal uansett vete kva dei gjer før dei gjer noko på babyen min, sjølvsagt skal det vere heilt trygt. Har ikkje manuellterapi i nærheten av der vi bur. Anonymkode: a2be8...2ce 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #4 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar! Trur du må sjekke ut korleis kiropraktor jobbar på baby 🙈 Og eg skal uansett vete kva dei gjer før dei gjer noko på babyen min, sjølvsagt skal det vere heilt trygt. Har ikkje manuellterapi i nærheten av der vi bur. Anonymkode: a2be8...2ce Nei, jeg trenger ikke sjekke det ut, kommer fra en legefamilie og har jobbet innenfor medisinsk forskning og utdanning selv. Selv om jeg ikke er helsepersonell så vet jeg utmerket godt hvorfor det ikke tilbys kiropraktorutdanning i Norge og hvorfor det anses som alternativ behandling. Hva man tror fungerer som voksen bryr jeg meg ikke om, men det å bruke farlig, udokumentert alternativ behandling på en baby er galskap. Anonymkode: 788a3...f11 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #5 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, jeg trenger ikke sjekke det ut, kommer fra en legefamilie og har jobbet innenfor medisinsk forskning og utdanning selv. Selv om jeg ikke er helsepersonell så vet jeg utmerket godt hvorfor det ikke tilbys kiropraktorutdanning i Norge og hvorfor det anses som alternativ behandling. Hva man tror fungerer som voksen bryr jeg meg ikke om, men det å bruke farlig, udokumentert alternativ behandling på en baby er galskap. Anonymkode: 788a3...f11 Kiropraktor har jo mange vitenskapelige fordeler, fastleger henviser pasienter til både fysioterapeut og kiropraktor. Kiropraktorer kan også være avtalespesialister hvis de ikke vil være helt privat. Så så ille er det virkelig ikke, når helseforetakene går god for dem 🤣 Anonymkode: 38990...8db
Heln Skrevet 13. februar 2023 #6 Skrevet 13. februar 2023 Veldig vanlig, og veldig slitsomt. Vi er flokkdyr som ikke er lagd for å bli lagt alene når vi er nyfødte og helt hjelpeløse, babyen trenger deg for å føle seg trygg. Min første var heller ikke sånn, han lå fint alene fra start, mens minste var klistret på meg i 6 måneder i strekk.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #7 Skrevet 13. februar 2023 Helt normalt og helt normalt å synes det er slitsomt, dårlig samvittighet for første barnet osv. alt hører med. Det går seg til ettersom de vokser til Men de har godt av nærheten, den er superbra for barna. Så selv om det er kjedelig og slitsomt kan det være en god investering for barna allikevel. Hilsen mamma til to små klistremerker, som nå er endel større. Angrer ikke på jobben jeg la ned da de var babyer, vi har de fineste ungene. Får ekstremt mye gode tilbakemeldinger fra alle hold. Tror nettopp at de har fått all nærheten de har bedt om har noe med saken å gjøre. Så nå høster jeg frukter med snille, omtenksomme og selvstendige barn for alderen. Anonymkode: 31f67...a7c 1
Jan Brøgger Skrevet 13. februar 2023 #8 Skrevet 13. februar 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Kiropraktor har jo mange vitenskapelige fordeler, fastleger henviser pasienter til både fysioterapeut og kiropraktor. Kiropraktorer kan også være avtalespesialister hvis de ikke vil være helt privat. Så så ille er det virkelig ikke, når helseforetakene går god for dem 🤣 Anonymkode: 38990...8db Kiropraktorer er ikke avtalespesialister. De har ikke avtale med helseforetakene. De kan få refusjon fra HELFO, som er noe annet enn avtalespesialister. Kiropraktorer er i Norge autorisert helsepersonell. Norske leger ser imidlertid på kiropraktikk som alternativ medisin.
Ginny Skrevet 13. februar 2023 #9 Skrevet 13. februar 2023 Husk at babyen har bodd inni deg, hatt samme temperatur hele tiden, hørt hjertet ditt slå hele tiden, aldri vært sulten, aldri vært noe. Den har bare vært varm og trygg og hatt det fint. Så ble den født! Verden ble plutselig full av endringer, det er kaldt, det er lyst, det er mørkt, plutselig er magen tom og hva gjør man med det? Hvor er den fine hjertelyden? Hvor er mamma? Noen babyer tar dette ganske fint, noen gjør ikke det. Det er veldig, veldig vanlig at babyer trives best på noen andre, det er trygt! Husk at vi er bare dyr, uansett hvor mye foreldrene vet at det er trygt å sove i egen seng så er babyer drevet av instinkter, som sier at du må være med flokken så du ikke dør! Babyen din er 6 uker, den trenger ikke kiropraktor eller lege eller masse testing av forskjellige ting. Den trenger nærhet og trygghet, og mamma. Det går over 😊 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #10 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Kiropraktor har jo mange vitenskapelige fordeler, fastleger henviser pasienter til både fysioterapeut og kiropraktor. Kiropraktorer kan også være avtalespesialister hvis de ikke vil være helt privat. Så så ille er det virkelig ikke, når helseforetakene går god for dem 🤣 Anonymkode: 38990...8db Du kan ikke sidestille fysioterapi med kiropraktikk. Foreslår du sjekker ut Folkeopplysningen sin episode om kiropraktikk. Gjerne legg inn vitenskapelige kilder på at kiropraktikk har vitenskapelige fordeler på spedbarn. Anonymkode: 788a3...f11
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #11 Skrevet 13. februar 2023 Heln skrev (23 minutter siden): Veldig vanlig, og veldig slitsomt. Vi er flokkdyr som ikke er lagd for å bli lagt alene når vi er nyfødte og helt hjelpeløse, babyen trenger deg for å føle seg trygg. Min første var heller ikke sånn, han lå fint alene fra start, mens minste var klistret på meg i 6 måneder i strekk. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Helt normalt og helt normalt å synes det er slitsomt, dårlig samvittighet for første barnet osv. alt hører med. Det går seg til ettersom de vokser til Men de har godt av nærheten, den er superbra for barna. Så selv om det er kjedelig og slitsomt kan det være en god investering for barna allikevel. Hilsen mamma til to små klistremerker, som nå er endel større. Angrer ikke på jobben jeg la ned da de var babyer, vi har de fineste ungene. Får ekstremt mye gode tilbakemeldinger fra alle hold. Tror nettopp at de har fått all nærheten de har bedt om har noe med saken å gjøre. Så nå høster jeg frukter med snille, omtenksomme og selvstendige barn for alderen. Anonymkode: 31f67...a7c Ginny skrev (13 minutter siden): Husk at babyen har bodd inni deg, hatt samme temperatur hele tiden, hørt hjertet ditt slå hele tiden, aldri vært sulten, aldri vært noe. Den har bare vært varm og trygg og hatt det fint. Så ble den født! Verden ble plutselig full av endringer, det er kaldt, det er lyst, det er mørkt, plutselig er magen tom og hva gjør man med det? Hvor er den fine hjertelyden? Hvor er mamma? Noen babyer tar dette ganske fint, noen gjør ikke det. Det er veldig, veldig vanlig at babyer trives best på noen andre, det er trygt! Husk at vi er bare dyr, uansett hvor mye foreldrene vet at det er trygt å sove i egen seng så er babyer drevet av instinkter, som sier at du må være med flokken så du ikke dør! Babyen din er 6 uker, den trenger ikke kiropraktor eller lege eller masse testing av forskjellige ting. Den trenger nærhet og trygghet, og mamma. Det går over 😊 Takk for fine svar! Eg må vel berre innfinne meg i at sånn er det no. Så blir det forhåpentligvis lettare å ikkje bli frustrert eller misunneleg på alle andre med sovebabyar 🙈❤️ Anonymkode: a2be8...2ce
Ginny Skrevet 13. februar 2023 #12 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Takk for fine svar! Eg må vel berre innfinne meg i at sånn er det no. Så blir det forhåpentligvis lettare å ikkje bli frustrert eller misunneleg på alle andre med sovebabyar 🙈❤️ Anonymkode: a2be8...2ce Aksepter at sånn er det akkurat nå, det går over, og plutselig en dag savner du det 😊 Hvis babyen blir overstimulert så ikke tenk så mye på å gjøre noe annet enn å følge babyens behov, den trenger ikke så mye når den er så liten. Over tid så får de fleste et eller annet. Du har ikke en baby som liker å sove alene, men det høres ut som om du har en baby som sover bare den får nærhet. Noen babyer sover ikke 😅 Men det går over 😊 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #13 Skrevet 14. februar 2023 Sånn var min første. Glad jeg ikke hadde noen erfaring med babyer, for siden jeg ikke kjente til noe annet var det også lett å akseptere. Min sov maks 40 minutter på dagen, og kun i armene mine eller i bæresele de første 6 mnd. Men det går over. I stedet for å kjempe imot bør du ta babyen for den hun er, en liten baby som trenger enormt mye støtte for å tilpasse seg en helt ny og stor verden. Min neste var forresten ikke sånn, og nå som de er større er de også forferdelig ulike. Personligheten viste seg absolutt fra start her. Anonymkode: 47cad...4cd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå