Gå til innhold

Er det vanlig med styrehonorar i sameiet/ borettslaget?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette vanlig? Hvor mye pleier godtgjørelsen/ honoraret å være på?

Anonymkode: ef259...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er vanlig. Det er en del jobb og det må styremedlemmer ha betalt for. Honorarene varierer etter størrelsen på borettslaget/sameiet. Det er årsmøtet/generalforsamlingen som fastsetter honoraret. Da jeg var styreleder for et sameie på 30 leiligheter, var leders honorar 30 000 kr, mens de øvrige styremedlemmene fikk 15 000 kr årlig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja helt vanlig. Tror bla obos opererer med en anbefalt ca-sum per boenhet. 

Anonymkode: fc07e...b73

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at de kan tiltales for uaktsomt drap om det faller is ned fra taket og lander i hodet på noen er det ikke en arbeidsoppgave som bør tas lett på. Så ja, det er på sin plass med betaling siden det tar en god del tid 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 35.000 som styreleder for noen år siden. Det var ikke høy timesbetaling for all jobben jeg måtte gjøre. 

Anonymkode: de9c9...5ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja selvfølgelig er det vanlig, det er sykt dårlig betalt men ingen gidder å gjøre det gratis.

Hva som er vanlig kommer helt an på størrelsen på borettslaget og hvor mange boenheter styret er ansvarlig for. Det kan også framlegges behov for midlertidig økning av styrehonorar pga ekstraordinære oppgaver for akkurat det året.

Anonymkode: 44e36...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt vanlig. Forrige borettslaget jeg bodde i delte styreleder og 3 styremedlemmer på 400 000 kr i året. Det var snakk om nesten 200 leiligheter, så en del jobb, men i stille perioder var det nok godt betalt for lite jobb.

Anonymkode: cd80c...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (13 timer siden):

Ja, det er vanlig. Det er en del jobb og det må styremedlemmer ha betalt for. Honorarene varierer etter størrelsen på borettslaget/sameiet. Det er årsmøtet/generalforsamlingen som fastsetter honoraret. Da jeg var styreleder for et sameie på 30 leiligheter, var leders honorar 30 000 kr, mens de øvrige styremedlemmene fikk 15 000 kr årlig. 

Vi fikk det samme i vårt borettslag med 146 enheter. Det var MYE jobb. 

Anonymkode: 3dab0...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi fikk det samme i vårt borettslag med 146 enheter. Det var MYE jobb. 

Anonymkode: 3dab0...b99

Auda, godt gjort å få noen til å sitte i styret med en så lusen godtgjørelse. Et borettslag har jo en del mer ansvar enn et sameie også.

OBOS kjørte en undersøkelse basert på 2019-tall viser et snitt på 1500 kr per bolig per styre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten skikkelig honorar er det få kompetente som gidder å ta seg bryet med å sitte i styret. Det er litt trist, da ser jeg for meg at det blir litt som Jernbaneverket/BaneNor... Ingen kontroll og lite kompetanse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (6 timer siden):

Auda, godt gjort å få noen til å sitte i styret med en så lusen godtgjørelse. Et borettslag har jo en del mer ansvar enn et sameie også.

OBOS kjørte en undersøkelse basert på 2019-tall viser et snitt på 1500 kr per bolig per styre.

Per styremedlem mente du?

Anonymkode: b2f41...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Per styremedlem mente du?

Anonymkode: b2f41...7a6

Nei, det tror jeg ikke personen mente. Et borettslag med  eks 100 andeler har i snitt 150 000 i totalt styrehonorar ut fra den undersøkelsen. Det stemmer godt med min erfaring

Anonymkode: 693e6...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (7 timer siden):

Uten skikkelig honorar er det få kompetente som gidder å ta seg bryet med å sitte i styret. Det er litt trist, da ser jeg for meg at det blir litt som Jernbaneverket/BaneNor... Ingen kontroll og lite kompetanse

De blir ikke mer kompetente av at de får godt betalt.

Anonymkode: 163b1...30c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har ikke det i vårt styre. jeg sitter i styret. men vi er 8 leiligheter. styreleder får 2000 kr til å pynte opp hagen som nesten bare hun benytter, jeg får ingenting selv om jeg er sekretær. jeg sitter også ufrivillig i styret siden ingen andre vil overta.

når sant skal sies er det veldig lite å gjøre. vi har styremøte et par ganger i året. og så et årsmøte.

vi har dugnad og regnskapsbyrå. vi vasker gangen selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vårt borettslag er honoraret 0. Dvs alle gjør som de vil 😊

Anonymkode: 5c88c...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd fire steder med borettslag og har vært styremedlem i to år. På det største med over hundre leiligheter fikk styreleder 150 000 (ca i 2010), på det minste kun 40 000. Styremedlemmene fikk mellom en fjerdedel og halvparten av hva styreleder fikk, men akkurat det kommer vel an på hvordan styret selv fordeler oppgavene seg imellom. Styreleder fikk  også ekstrabonus et år, godkjent i avstemming på generalforsamlingen, da det var et større byggeprosjekt. Hvor mye eller lite jobb dette er kommer også an på om de har mye eller lite innkjøpt støtte. Fra ev boligbyggelag i byen, jobber satt ut til firmaer. Borettlaget skal ikke betale styreleder ekstra for vaktmesterting som f eks snømåking hvis de allerede betaler en annen som vaktmester for det samme. For å unngå arbeidsledige alkoholiserte slubberter i styrer kan det være lønnsomt å lokke med nok ekstra penger for å sikre seg at bedre kvalifiserte tar på seg dette og at de også er flinke til å forhandle priser med bedrifter. Mye å spare der. F eks en nylig avgått pensjonist med rett bakgrunn som har greie på ting, har nok fritid, har et godt lag med folk og bedrifter og som fortsatt har energi til overs. Tror nemlig mange bedrifter utnytter at brl-styrer ofte er amatører uten peiling på hva ting burde koste.

Anonymkode: a3ed8...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

De blir ikke mer kompetente av at de får godt betalt.

Anonymkode: 163b1...30c

Nei, men ok betalt gir større sjanse for å få de rette inn i styrene. Feil folk blir i lengden dyrere for alle! Fordi de finner på dyre tulleprosjekter som ingen tør å si i mot, statuer i hagen, overdreven julepynt, store og dyre sykkelstativer som ingen bruker, robotplenklippere som ikke virker, ukvalifiserte håndverkere, utskifting av ting som kunne vært reparert,  ingen kritiske spørsmål når sleipe selgere påstår at borettslaget "må" ha noe, tusen eksempler der tusenlappene renner ut.

Anonymkode: a3ed8...fe6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 15 000 som deles på tre.

Men det er stor forskjell på borettslag med 8 boenheter og 180 boenheter.

Anonymkode: ab8a1...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...