Gå til innhold

PMS brystspreng - hvorfor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bruker ikke hormon-prevensjon, er over 30 men under 35 år (ingen barn), og lurer på hvorfor...

Hvorfor får jeg vondt, forferdelig brystspreng i hele 12 dager før menstruasjonen skal komme?!! :frustrert:

Slik er det hver måned: 12 dager (!) før mensen skal komme, kjenner jeg brystspreng (som gjør skikkelig vondt), irritabelt humør og tretthet/overaktivitet.

Hvorfor?!

Hva skjer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ikke si det med 100% sikkerhet, men jeg mener å ha lest at PMS egentlig er en liten hormonfeil. Det er progesteronet som gjør brystene dine så ømme. 12 dager før mens er tidlig. Jeg har hørt om flere som har hatt god hjelp av homoepati for PMS.

Er du veldig plaget så finnes det medisiner mot det som kan hjelpe deg med å lette symptomene.

Skrevet

Hvorfor blir jeg plaget i så mange dager før..? Det er urettferdig.

Hvorfor merker jeg dette mens andre slipper unna med ingenting?

Hva slags medisiner? Er de helt uten bivirkninger?

Skrevet

Er vel få, om noen medisiner som er uten bivirkninger ;)

Jeg bruker linfrøolje (innvortes) for å dempe plagene. Det hjelper for meg, når jeg klarer å huske det. Tar ca en spiseskje daglig fra jeg har EL til mensen kommer. Burde sikkert tatt det hele tiden, men jeg glemmer det så lett ut :sjenert:

Skrevet

Men linfrøolje er ikke medisin for meg.

Jeg vil ha en medisin som en kvinnelig lege med ekspertise innen PMS og kvinnemedisin kan anbefale. Ikke naturmedisin, det stoler ikke jeg på.

Har ingen andre her noen tips på det?

Skrevet

Jeg ser du ikke stoler på naturmedisin, men FEMAL har hatt god virkning på meg. Det er gjort kliniske studier på dem som har kommet ut positivt. Den er basert på pollen-støvveiekstrakt og E-vitamin. (pollenallergikere kan fint bruke dem for det "skadelige" stoffet er fjernet.)

Skrevet

Greit nok det, men jeg tror du skal lete lenge etter skolemedisin mot PMS som hjelper, og som er uten bivirkninger. Det jeg kjenner til som blir brukt av skolemedisin er hormonelle preventiver (i hovedsak p-piller) og iblant antidepressive medisiner, men jeg antar de sistnevnte kun virker på humøret, selv om jeg ikke skal si det for sikkert.

Skrevet

Hva, kan anti-depressive midler hjelpe på PMS? :overrasket:

Blir ikke det feil at en ikke-deprimert person å knaske anti-depressiva bare for det..?

P-piller blir feil for mange da...jeg f.eks. blir helt sinnsykt humørsyk-/svingete av slike hormon-prep.

Da er det ingen løsninger da..

Skrevet

Jeg aner ikke om antidepressive midler virker, men jeg vet det blir (og da SSRI preparater) gitt av enkelte leger pga PMS. Og angående om hormoner virker, det gjør sikkert det for noen, men det er som du sier svært mange (inklusive meg selv) som blir betraktelig verre både fysisk og psykisk av det. Men følte nesten jeg måtte gi noe skolemedisinsk svar når kosttilskudd og andre mer ufarlige metoder ble avslått ganske så bastant her :)

Skrevet

Jeg får også harde bryster før mens.

Og så avtar det mens jeg har mensen.

Skrevet

Ja og det irriterende er at det kan starte 12 dager før mensen...

Ikke bare er det hardt, men veldig ømt også...kan ikke jogge f.eks. fordi det gjør så vondt i brystene.

Forstår ikke hvorfor det må være slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...