AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #1 Skrevet 13. februar 2023 Er i permisjon med baby og har innsett at jeg egentlig godt kunne tenkt meg å være (hovedsakelig) hjemmeværende til barnet begynner på skolen. Men jeg føler det er litt tabu å si dette … Eller drømmer alle andre også om å bli hjemme, men har ikke muligheten til det? Synes det virker som så mange gleder seg til å komme tilbake på jobb. Anonymkode: ed5ba...f18 14 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #2 Skrevet 13. februar 2023 Høres ut som en drøm! Hilsen mann uten barn Anonymkode: 9d326...778 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #3 Skrevet 13. februar 2023 Hadde aldri i verden orket å være hjemmeværende. Trenger å ha et liv… Anonymkode: 52993...338 16
Kaneel Skrevet 13. februar 2023 #4 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er i permisjon med baby og har innsett at jeg egentlig godt kunne tenkt meg å være (hovedsakelig) hjemmeværende til barnet begynner på skolen. Men jeg føler det er litt tabu å si dette … Eller drømmer alle andre også om å bli hjemme, men har ikke muligheten til det? Synes det virker som så mange gleder seg til å komme tilbake på jobb. Anonymkode: ed5ba...f18 Veldig utbred blandt bedrestilte i både Tyskland og usa feks 6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #5 Skrevet 13. februar 2023 Forstår frem til 18 måneder, etter det mener jeg barnet blir skadelidende av å henge i buksa til mamma.24 timer i døgnet Anonymkode: 1784b...1aa 16
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #6 Skrevet 13. februar 2023 Jeg tror mange kunne tenkt seg å være hjemmeværende, eller hvertfall jobbet deltid, men det koster for mye. Både økonomisk der og da, og med tanke på pensjon.. Jeg var hjemmeværende de første to årene av mine barns liv. Tilsammen 6år. Vi hadde aldri klart å ha den livsstilen vi vil ha, om jeg ikke jobbet deltid (jobbet kvelder og helg) pluss kontantstøtten. Pluss at jeg hadde blitt sprø om jeg kun var hjemme. Liker å bruke hodet på jobb, og snakke med andre voksne mennesker som er utenfor barselboblen. Anonymkode: 93faf...5b6 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #7 Skrevet 13. februar 2023 Er garantert flere enn deg, men alle andre var litt navlebeskuende. Jeg kunne knapt vente på å komme tilbake i jobb, trengte mer stimuli enn det permisjonen kunne gi. Mulig det hadde vært annerledes hvis jeg fikk oppleve en permisjon uten koronatiltak, men får helt mareritt av tanken på å gå hjemme og trø en permisjon til. Kunne heller aldri tenkt meg å være hjemmeværende. Altfor begrensede. Anonymkode: 2c2f8...861 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #8 Skrevet 13. februar 2023 Nei, jeg ønsker ikke å være hjemmeværende. Min største frykt er å ikke kunne stå i jobb. En faller totalt ut av samfunnet om man ikke er i jobb. Det er ikke lenger et hyggelig med miljø, hvor husmødre kan samles. En vil bli ganske alene, om et sånt valg. Jeg elsker jobben min og trenger den bekreftelsen som arbeidslivet gir meg og ikke minst fellesskapet. En annen ting er det med pensjonspoeng. Husmødre, ender opp som minstepensjonister. Det er en dårlig deal med tanke på at kvinner i gjennomsnitt lever lenger, enn menn. Anonymkode: c5075...22d 13 6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #9 Skrevet 13. februar 2023 Noen dager kunne jeg tenkt meg det, men så er det sykt deilig å komme på jobb igjen etter å ha vært hjemme en stund (som i ferier) også😅 Møte kollegaer, utvikling, kurs, karriere osv. Anonymkode: 6f6dd...e4b 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #10 Skrevet 13. februar 2023 Hadde elsker å være hjemmeværende hvis jeg fikk lønn og pensjonspoeng. Hadde aldri gått hjemme og tapt økonomisk mens mannen jobbet og tjente pensjonspoeng etc, da måtte han tjent dobbelt så mye, betalt meg lønn og satt inn på sparekonto til pensjonssparing. Så jobber heller og er selvstendig Anonymkode: 12265...2cc 7 2
mammahjarte Skrevet 13. februar 2023 #11 Skrevet 13. februar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei, jeg ønsker ikke å være hjemmeværende. Min største frykt er å ikke kunne stå i jobb. En faller totalt ut av samfunnet om man ikke er i jobb. Det er ikke lenger et hyggelig med miljø, hvor husmødre kan samles. En vil bli ganske alene, om et sånt valg. Jeg elsker jobben min og trenger den bekreftelsen som arbeidslivet gir meg og ikke minst fellesskapet. En annen ting er det med pensjonspoeng. Husmødre, ender opp som minstepensjonister. Det er en dårlig deal med tanke på at kvinner i gjennomsnitt lever lenger, enn menn. Anonymkode: c5075...22d Dette. Ellers trur eg det er ein del som kunne tenkt seg det, men det er tabu. Det er ikkje "fancy" å daffe heime liksom. Det er og viktig at folk bidrar med skatte og verdiskapning. Å leva av partner i 2023 blir sett ned på, det er og urealistisk over tid. Med mindre partner er svært rik. Sjølv hadde eg ikkje likt det over lang tid. Kor skal man vere sosial på dagtid? Eg elsker og jobben min. Har tenkt å jobba så lenge som eg kan om helsa henger med. 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #12 Skrevet 13. februar 2023 Jeg var hjemme med barna til de begynte på skolen (and beyond). Og det var fantastisk ✨😄 Nydelige, rolige dager 💕 Og vi var sammen i åpen barnehage to ganger i uken. Anonymkode: ef2f9...f72 5 6
Snok1 Skrevet 13. februar 2023 #13 Skrevet 13. februar 2023 Jeg kunne godt tenke meg å gå hjemme, men jeg vet med meg selv at jeg hadde blitt en grønnsak etter kort tid. 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #14 Skrevet 13. februar 2023 Jeg hadde elsket å være hjemmeværende, men det er dessverre ikke mulig av økonomiske årsaker. Anonymkode: c296a...436 2
Nymerïa Skrevet 13. februar 2023 #15 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hadde elsker å være hjemmeværende hvis jeg fikk lønn og pensjonspoeng. Hadde aldri gått hjemme og tapt økonomisk mens mannen jobbet og tjente pensjonspoeng etc, da måtte han tjent dobbelt så mye, betalt meg lønn og satt inn på sparekonto til pensjonssparing. Så jobber heller og er selvstendig Anonymkode: 12265...2cc Du får pensjonspoeng https://www.nav.no/omsorgsopptjening-barn 2 2
smurfebuss Skrevet 13. februar 2023 #16 Skrevet 13. februar 2023 Jeg var hjemme til eldste var 3,5 og yngste 2,5 (det skiller dem halvannet år). Hadde også et dagbarn. Vi var i åpen barnehage 1-2 ganger i uka og hadde ellers en vanlig dagsrytme som i en barnehage. Veldig glad for at jeg fikk den muligheten, men det var også akkurat passe lenge. Jeg kunne vært hjemme mye lenger, men for barna var det fint å ha litt flere å spille på enn bare hverandre. 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #17 Skrevet 13. februar 2023 Skulle gjerne, men jeg tør ikke med tanke på pensjon, hva om jeg blir syk, mannen forlater meg osv. Anonymkode: b9ce8...8d6 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #18 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hadde aldri i verden orket å være hjemmeværende. Trenger å ha et liv… Anonymkode: 52993...338 Hvordan har man ikke et liv som hjemmeværende? Anonymkode: e8a90...974 6 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #19 Skrevet 13. februar 2023 Nymerïa skrev (3 minutter siden): Du får pensjonspoeng https://www.nav.no/omsorgsopptjening-barn Men ikke i nærheten av den samme opptjeningen som i jobb. Anonymkode: b9ce8...8d6 6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #20 Skrevet 13. februar 2023 For meg er det utrolig viktig med jobb. Det hadde vært et mareritt å falle ut av arbeidslivet. Men å jobbe deltid skulle jeg gjerne ha gjort om jeg hadde økonomisk mulighet. Det går forferdelig fort i svingene med 3 barn og fulltidsjobber, tidsklemma er til tider rimelig kvelende. Anonymkode: bd112...c80 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå