AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #1 Skrevet 13. februar 2023 Hei! Jeg er gravid ned barn nummer to. Har delvis sykepenger grunnet risikosvangerskap, kjent kort livmorshals og mye kynnere. Jeg jobber i helsevesenet, og ved å få litt svangerskapspenger får jeg litt lengre fri i perioder- disse trenger jeg på å hvile (dvs få lov til å sove litt og slappe av, jeg sover med barn nummer en på natt medisinsk grunnlag) hver eneste periode jeg har hatt fri har barnet vårt endt opp syk. Da tar jeg netter ( mye våkent og barnet trenger medisiner) far står opp med barnet og lar meg sove i 2 timer før jeg har barnet hele dagen alene, ofte leggetid alene. Nå er jeg kommet ganske langt i svangerskapet, sover fortsatt med barnet vårt og trenger hvile. Og barnet vårt begynner å bli syk igjen. Mannen vil ikke bli hjemme fra jobb. Jeg er sliten, har så mye vonde kynnere. Jeg gjør også 90 % av husarbeid. Er det feil å spørre om han kunne tatt 1-2 dager hjemme for å avlaste litt, trenger bare hvile?? Anonymkode: 0b8d8...1e6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #2 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hei! Jeg er gravid ned barn nummer to. Har delvis sykepenger grunnet risikosvangerskap, kjent kort livmorshals og mye kynnere. Jeg jobber i helsevesenet, og ved å få litt svangerskapspenger får jeg litt lengre fri i perioder- disse trenger jeg på å hvile (dvs få lov til å sove litt og slappe av, jeg sover med barn nummer en på natt medisinsk grunnlag) hver eneste periode jeg har hatt fri har barnet vårt endt opp syk. Da tar jeg netter ( mye våkent og barnet trenger medisiner) far står opp med barnet og lar meg sove i 2 timer før jeg har barnet hele dagen alene, ofte leggetid alene. Nå er jeg kommet ganske langt i svangerskapet, sover fortsatt med barnet vårt og trenger hvile. Og barnet vårt begynner å bli syk igjen. Mannen vil ikke bli hjemme fra jobb. Jeg er sliten, har så mye vonde kynnere. Jeg gjør også 90 % av husarbeid. Er det feil å spørre om han kunne tatt 1-2 dager hjemme for å avlaste litt, trenger bare hvile?? Anonymkode: 0b8d8...1e6 Jeg hadde ikke spurt, jeg hadde krevd…. Det er så mange damer inne her som ikke tørr å sette ned foten.. ikke rart man blir overkjørt og stående igjen med alt ansvar alene. Hvorfor tar du 90% av husarbeid når du er hjemme pga risikosvangerskap? Anonymkode: b0e6c...6b5 15 6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #3 Skrevet 13. februar 2023 Høres ikke ut som at du har en mann, partner og far, høres mer ut som dere tilfeldigvis bor i samme hus... hva er poenget med å få en familie sammen hvis man ikke har tenkt å dele hverdagslivet sammen? Anonymkode: 24bec...d08 8 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #4 Skrevet 13. februar 2023 Spørre? Det er bare å gi beskjed. Du er i dårlig form og har et risikosvangerskap. Du må hvile. Det blir mange dager hjemme for han om noe skjer så du må legges inn feks. Anonymkode: a8dac...8f6 8
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #5 Skrevet 13. februar 2023 Vil ikke?? Sett ned foten! Ikke begynn setningen med: "Kan du vær så snill.. " krev det av han! Han er med på å lage barnet, han er med på å ta vare på barnet, sånn er det bare. Anonymkode: 45851...d92 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #6 Skrevet 13. februar 2023 Krev han skal være hjemme! Jeg er selv gravid i uke 39 og mannen er inneforstått med at ved evt sykdom så må han være hjemme med barnet vi allerede har da jeg er i dårlig form. Viktig å kommunisere tidlig om hendelser som kan oppstå slik at man slipper krangle når det faktisk skjer. Anonymkode: 4b467...5d3
BobbySocks Skrevet 13. februar 2023 #7 Skrevet 13. februar 2023 «DU BLIR HJEmme og DU TAR HUSARBEID!» Jeg hadde ikke diskutert det.
Gjest Lykkedykker Skrevet 13. februar 2023 #8 Skrevet 13. februar 2023 Så klart kan han og være hjemme. Min kone er ufør, vi har 2 barn. Jeg tar da omsorgsdager av og til når min kone kjenner at hun ikke strekker til. Hun tar som regel 90% av alt som har med barna å gjøre, så når hun nå en gang i blant spør om jeg kan ta syktbarn-dag så gjør jeg da det uten problem.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #9 Skrevet 13. februar 2023 Jeg tar det meste med barna. Er litt over halvveis nå, med mye kynnere, og sykmeldt nesten 100%. Men om ungene er syke, og jeg sliter med helsen og kjenner det vil være tungt å ha en av ungene hjemme aleine den dagen (uten helseplager generelt). Så er det ikke et spørsmål, da krever jeg at han skal være hjemme. Så klart. Og han er jo så klart helt enig. Er en grunn for at jeg er sykmeldt. Jeg har ikke fri... Anonymkode: fd9ab...e94
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #10 Skrevet 14. februar 2023 Du har risikosvangerskap og mannen overlater nesten alt til deg. Det er virkelig ikke normalt for en oppegående og omtenksom mann som ønsker seg det neste barnet. Han setter jo både deg og nye barnet i fare, slik han holder på! Jeg hadde bedt ham om å skjerpe seg umiddelbart og fortsette med å ta sitt ansvar + avlaste deg ekstra når du trenger det. Du bør ikke gjøre husarbeid nå. Ei jeg kjenner gikk gjennom to høyrisikosvangerskap. Mannen jobbet fullt, og han tok alt husarbeid, handlet, laget mat osv. Og om det var krise og han ikke kunne, da fikset han andre i familien eller vennekretsen som kunne stille opp. Det var aldri noe spørsmål om at hun skulle presse seg, for de visste hva det ville føre til. Ta helsen din og baby på alvor, ts - og få noen til å snakke med mannen om han ikke hører på deg. Anonymkode: c0562...932 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå