AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #1 Skrevet 13. februar 2023 Hei! Jeg flytter ut av et kollektivet før oppsigelsestiden er ferdig. Jeg har avklart med utleieren at jeg kan finne noen til å fremleie til. Jeg ble litt usikker på hvem som egentlig har ansvar for å finne en ny person til å ta over kontrakten. Som jeg har forstått det, er det jeg som skal finne noen, men må romkameratene godkjenne den personen? De som bor i kollektiv sier at det er de som skal finne og godkjenne personen som tar over rommet mitt. Jeg prøver det beste jeg kan å finne noen som kommer til å være et bra match, men de er veldig kresen og sier nei til alle uten noen særlig grunn. De er også veldig treg å svare meg om vi skal invitere et potensiell kandidat på visning, så da når det er avklart har kandidaten allerede funnet en annen plass å bo. Det skal sies at de ikke var fornøyd med at jeg flytter ut på så kort varsel, så jeg føler at de prøver å gjøre det litt vanskelig for meg. Så det jeg lurer på er når det nærmer seg utflytningsdato og de fortsatt ikke har godtatt noen, kan jeg bare finne noen til å ta over kontrakten eller må de godkjenne personen? Til info, vi har alle signret under ett kontrakt med utleieren. Anonymkode: fbacc...278
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #2 Skrevet 13. februar 2023 Usikker på jussen her, men du kan jo umulig ha ansvaret for å finne et ubegrenset antall inntil de finner noen de liker? Du har funnet flere kandidater, hvis ingen av de er «bra nok» så får jo kollektivet overta ansvaret med å finne en ny person - også må jo også de betale for mellomlegget fram til den personen er på plass. Tror jeg hadde tatt opp med utleier at du har funnet flere kandidater, men kollektivet motsetter seg. Anonymkode: 9490f...29e 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #3 Skrevet 13. februar 2023 Så lenge det ikke er spesifisert i kontrakten mellom deg og utleier at de andre i kollektivet må "godkjenne" ny leietager så har ikke de andre noe de skulle ha sagt. Anonymkode: 549a9...bc5 2 1
Kristin70 Skrevet 13. februar 2023 #4 Skrevet 13. februar 2023 Hva står i leiekontrakten? Skal du fremleie? Husk at du ved fremleie er ansvarlig dersom ny leietaker ikke betaler leie eller felleskostander.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #5 Skrevet 13. februar 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Usikker på jussen her, men du kan jo umulig ha ansvaret for å finne et ubegrenset antall inntil de finner noen de liker? Du har funnet flere kandidater, hvis ingen av de er «bra nok» så får jo kollektivet overta ansvaret med å finne en ny person - også må jo også de betale for mellomlegget fram til den personen er på plass. Tror jeg hadde tatt opp med utleier at du har funnet flere kandidater, men kollektivet motsetter seg. Anonymkode: 9490f...29e Hvordan ville du ha formulert det til utleieren uten at det blir for mye klagging fra min side? Om utleiren sier at de ikke trenger å godkjenne personen, hvordan tar jeg det opp med kollektive? Det er allerede dårlig stemning, men jeg vil unngå å lage enda mer dårlig stemning. Anonymkode: fbacc...278
Myrmica Skrevet 13. februar 2023 #6 Skrevet 13. februar 2023 Du trenger ikke samtykke fra de andre - kontrakten og avtalen er mellom deg og utleier. Det er selvfølgelig hyggelig å la dem være med å bestemme hvem som skal flytte inn, men om de er vanskelige og trekker beslutningen ut i tid så finner du bare en leietager og blir ferdig med det. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #7 Skrevet 15. februar 2023 On 2/13/2023 at 10:35 PM, Myrmica said: Du trenger ikke samtykke fra de andre - kontrakten og avtalen er mellom deg og utleier. Det er selvfølgelig hyggelig å la dem være med å bestemme hvem som skal flytte inn, men om de er vanskelige og trekker beslutningen ut i tid så finner du bare en leietager og blir ferdig med det. Hvordan ville du ha formulert det til de som bor i kollektivet? Nå føler jeg at de tror at de har "makten" så gjør at de er veldig kresen. De har nettop sagt nei til en perfekt kandidat uten noe grunn. Jeg flyter ut nå 1. mars, skal jeg si om de ikke har godkjent noen før 20. februar, at da kommer jeg til å godkjenne en jeg finner? Det kommer til å være dårlig stemning som jeg gruer meg til. Anonymkode: fbacc...278
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #8 Skrevet 15. februar 2023 On 2/13/2023 at 12:46 PM, AnonymBruker said: Så lenge det ikke er spesifisert i kontrakten mellom deg og utleier at de andre i kollektivet må "godkjenne" ny leietager så har ikke de andre noe de skulle ha sagt. Anonymkode: 549a9...bc5 Hvordan ville du ha formulert det til de som bor i kollektivet? Nå føler jeg at de tror at de har "makten" så gjør at de er veldig kresen. De har nettop sagt nei til en perfekt kandidat uten noe grunn. Jeg flyter ut nå 1. mars, skal jeg si om de ikke har godkjent noen før 20. februar, at da kommer jeg til å godkjenne en jeg finner? Det kommer til å være dårlig stemning som jeg gruer meg til. Anonymkode: fbacc...278
Miah Skrevet 15. februar 2023 #9 Skrevet 15. februar 2023 Nordmenn er konfliktsky, du trenger ikke å ta dette muntlig. Finn en person, send melding til alle om at du nå har funnet en som tar over kontrakten din, og sleng på at du gjerne skulle ha funnet noen som alle kunne være enige om. Du prøvde hardt for det, men det gikk ikke og nå er det like før du flytter. Om det blir et par dager med dårlig stemning, så klarer du det. Tenk på at du snart er ute derfra! 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #10 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan ville du ha formulert det til de som bor i kollektivet? Nå føler jeg at de tror at de har "makten" så gjør at de er veldig kresen. De har nettop sagt nei til en perfekt kandidat uten noe grunn. Jeg flyter ut nå 1. mars, skal jeg si om de ikke har godkjent noen før 20. februar, at da kommer jeg til å godkjenne en jeg finner? Det kommer til å være dårlig stemning som jeg gruer meg til. Anonymkode: fbacc...278 «Hei alle sammen. Jeg forstår at dette er en vanskelig situasjon for alle sammen, og at dere ønsker å ha et ord med i laget om hvem som skal flytte inn. Nå er det slik at jeg flytter den 1. mars og det er mitt ansvar å finne noen til å overta min plass i dette kollektivet. Jeg har nå funnet flere gode kandidater, men dere ønsker ikke disse personene. Dere kan selvsagt selv finne en ny person og overta ansvaret for dette om dere heller ønsker det. Da må vi si fra til utleier og signere på at dere overtar ansvaret - også for betalingen fra jeg flytter ut til dere har funnet den nye personen. Hvis dere ikke ønsker dette så velger jeg en person uten deres samtykke. Dette er ikke en ønskesituasjon for noen av oss, men situasjonen må løses - og det er rett og slett urimelig at jeg skal måtte fortsette å finne kandidater til dere finner en dere kan godkjenne.» Usikker på om dette kan løses uten dårlig stemning - men på den positive siden, om to uker har du flytter uansett. Anonymkode: 9490f...29e 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #11 Skrevet 20. februar 2023 Update: Da sa jeg til de at de måtte bestemme seg for en av 3 kandidatene vi hadde på visning i helgen eller ville jeg velge en av de selv. Jeg skrev om de var uenig i det måtte de ta ansvar for å finne noen og betale min leie fremover. Da jeg ikke fikk svar tok jeg kontakt med en av kandidaten for å gi tilbud og kandidaten takket ja. Jeg sende melding til kollektivet og informerte at jeg hadde funnet noen. Da tok de direkte kontakt med kandidaten og sa at de ikke ville ha han som førte til at han takket nei til rommet. Hva skal jeg gjøre? Må jeg bare gi de kontroll av å finne noen og dobbel betale leie til det skjer? Anonymkode: fbacc...278
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #12 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Update: Da sa jeg til de at de måtte bestemme seg for en av 3 kandidatene vi hadde på visning i helgen eller ville jeg velge en av de selv. Jeg skrev om de var uenig i det måtte de ta ansvar for å finne noen og betale min leie fremover. Da jeg ikke fikk svar tok jeg kontakt med en av kandidaten for å gi tilbud og kandidaten takket ja. Jeg sende melding til kollektivet og informerte at jeg hadde funnet noen. Da tok de direkte kontakt med kandidaten og sa at de ikke ville ha han som førte til at han takket nei til rommet. Hva skal jeg gjøre? Må jeg bare gi de kontroll av å finne noen og dobbel betale leie til det skjer? Anonymkode: fbacc...278 De kan ikke bestemme noe som helst så lenge du har en avtale med utleieren, det er bare å få en av kandidatene til å ta kontakt med utleieren så kan de to ordne dette mellom seg. Anonymkode: 549a9...bc5 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #13 Skrevet 20. februar 2023 Kontakt utleier, og gi beskjed om hvordan de holder på. Fortell at du ikke er sikker på hvordan du skal løse dette. Anonymkode: 5703e...544 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #14 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kontakt utleier, og gi beskjed om hvordan de holder på. Fortell at du ikke er sikker på hvordan du skal løse dette. Anonymkode: 5703e...544 Eller så finner du bare en person, og gir ikke informasjonen om personen til de andre. Anonymkode: 5703e...544
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #15 Skrevet 20. februar 2023 Ikke gi de kontaktinformasjon til vedkommende, de prøver bare å spolere for deg ser det ut som. Anonymkode: b6a78...0c8
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #16 Skrevet 20. februar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Eller så finner du bare en person, og gir ikke informasjonen om personen til de andre. Anonymkode: 5703e...544 De fleste ønsker å møte de man skal bo med. Ingen vil bo i et kollektiv om de ikke føler seg velkommen i. Planen er å snakke med utleieren i morgen, men jeg ser ikke noe løsning. Anonymkode: fbacc...278
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #17 Skrevet 20. februar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke gi de kontaktinformasjon til vedkommende, de prøver bare å spolere for deg ser det ut som. Anonymkode: b6a78...0c8 Jeg seg bare ikke hvordan jeg kommer til å finne noen. Folk vil helst møte kollektivet. Anonymkode: fbacc...278
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #18 Skrevet 20. februar 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: De kan ikke bestemme noe som helst så lenge du har en avtale med utleieren, det er bare å få en av kandidatene til å ta kontakt med utleieren så kan de to ordne dette mellom seg. Anonymkode: 549a9...bc5 Men om vi tre i kollektivet er på samme kontrakt? Kan de bestemme da? Anonymkode: fbacc...278
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #19 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 13.2.2023 den 13.10): Hvordan ville du ha formulert det til utleieren uten at det blir for mye klagging fra min side? Om utleiren sier at de ikke trenger å godkjenne personen, hvordan tar jeg det opp med kollektive? Det er allerede dårlig stemning, men jeg vil unngå å lage enda mer dårlig stemning. Anonymkode: fbacc...278 "Hei igjen! Et lite formalitetsspørsmål fra meg; er avtalen nå at jeg personlig finner og godkjenner en ny leietaker for fremtidig leie? Det kan fort bli litt misforståelser og uenigheter, hvis vi må finne ut av dette sammen, har jeg nå erfart. Jeg har et par svært gode kandidater til å overta, men da tror jeg det er best at jeg har et skriftlig samtykke fra deg, før jeg foretar meg noe mer. Hører fra deg. Mvh.." Anonymkode: b14b5...2de
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #20 Skrevet 21. februar 2023 Update 2: da fikk jeg beskjed av utleieren at kollektivet må godkjenne personen. Hun sa hun ikke hadde opplevd før at det ble så dårlig stemning mellom de som skulle flytte ut og di som blir boende. Jeg må bare gi ansvaret til kollektivet og fortsett og betale til de har funnet den perfekte matchen. Hvis ikke dere ser noe annet løsning på dette? Anonymkode: fbacc...278
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå