AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #1 Skrevet 13. februar 2023 Et hypotetisk spørsmål jeg begynte å tenke på nå. Hvis feks 4 brødre arver et hus eller en leilighet sammen. Dette er barndomshjemmet deres. En av dem har gjeld med utleggstrekk til kreditorene via namsmannen.. De andre har ordnet økonomi. Kan da kreditorene til han med gjeld pålegge dem å selge barndomshjemmet for å dekke inn gjelden? Eller kan de nekte? Anonymkode: d1f43...f7c
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #2 Skrevet 13. februar 2023 arvtakeren med gjeld kan bli tvunget til å selge sin andel, så må de resterende avgjøre om de vil kjøpe ut eller selge sine andeler også. Anonymkode: 39bd4...59b 2 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #3 Skrevet 13. februar 2023 Namsmannen kan nok kreve tvangssalg av ideell 1/4. Men det enkleste er at de andre løser ut vedkommende eller selger hele eiendommen for så å dele salgssummen på 4. Anonymkode: 6b63e...bef 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #4 Skrevet 1. mars 2023 Ok. Men hvis arvtakeren med gjeld blir tvunget til å selge sin andel hvordan vil det fungere egentlig? Hvis ingen av brødrene kjøper ham ut, hvem andre er det egentlig som vil kjøpe 1/4 av et hus? Og hvis man skal selge får man tid til å ordne salg osv selv? Eller vil namsmannen inndra eiendommen på noen måte og foreta tvangssalg? Anonymkode: d1f43...f7c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #5 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok. Men hvis arvtakeren med gjeld blir tvunget til å selge sin andel hvordan vil det fungere egentlig? Hvis ingen av brødrene kjøper ham ut, hvem andre er det egentlig som vil kjøpe 1/4 av et hus? Og hvis man skal selge får man tid til å ordne salg osv selv? Eller vil namsmannen inndra eiendommen på noen måte og foreta tvangssalg? Anonymkode: d1f43...f7c Det er vel mindre sannsynlig at noen vil kjøpe 1/4, ja. Jeg tror det kan bli tvangssalg, men kun på 1/4, ikke hele huset. Anonymkode: 6b697...e20
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #6 Skrevet 1. mars 2023 Ok. Men om noen kjøper den 1/4 det er tvangssalg på hvordan fungerer det i praksis da? Hvordan får den som eventuelt kjøper benyttet seg av kjøpet? Anonymkode: d1f43...f7c
Pillarguri Skrevet 1. mars 2023 #7 Skrevet 1. mars 2023 Hvis 4 søsken arver et hus som de skal eie sammen, da er det et sameie. 1 eller flere kan til enhver tid kreve sameiet oppløst. Da må enten de 3 andre kjøpe ut fjerdemann, eller hele huset selges til høystbydende. Jeg vet ikke sikkert, men tror at namsmannen kan forlange sameiet oppløst sånn at verdien av andelen kommer den ene 1/4 eieren sine kreditorer til gode. Fant denne teksten: Hvem kan kreve oppløsning av sameie? I utgangspunktet kan den enkelte sameier kreve at sameiet skal oppløses. Dette gjelder så lenge det ikke er avtalt noe annet. Det skal imidlertid mye til for at en sameier ikke kan kreve oppløsning. Et sameie kan oppløses enten frivillig eller rettslig. 1
Rotemor Skrevet 1. mars 2023 #8 Skrevet 1. mars 2023 Pillarguri skrev (6 minutter siden): Hvis 4 søsken arver et hus som de skal eie sammen, da er det et sameie. 1 eller flere kan til enhver tid kreve sameiet oppløst. Da må enten de 3 andre kjøpe ut fjerdemann, eller hele huset selges til høystbydende. Jeg vet ikke sikkert, men tror at namsmannen kan forlange sameiet oppløst sånn at verdien av andelen kommer den ene 1/4 eieren sine kreditorer til gode. Fant denne teksten: Hvem kan kreve oppløsning av sameie? I utgangspunktet kan den enkelte sameier kreve at sameiet skal oppløses. Dette gjelder så lenge det ikke er avtalt noe annet. Det skal imidlertid mye til for at en sameier ikke kan kreve oppløsning. Et sameie kan oppløses enten frivillig eller rettslig. Du har helt rett. Og i praksis betyr det gjerne at alle må selge eller en, to eller tre stk evt må kjøpe ut fjerdemann. For namsmann vil selvsagt kreve at huset selges. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #9 Skrevet 2. mars 2023 Hypotetisk my ass 🤣 Anonymkode: a82bb...e8b
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #10 Skrevet 2. mars 2023 TS her. Jo da det er hypotetisk. Jeg hørte om noen søsken jeg kjenner som diskuterte hva som skjer hvis de eventuelt arver noe sammen en gang siden en av dem har gjeld. Og så begynte jeg å tenke litt selv rundt det. Om man kan tvinges til å selge barndomshjemmet sitt osv. Så det faktisk ikke en reell situasjon. Takk for svar. Men er det noen som vet om man får mulighet til å selge huset selv da? Eller tar namsmannen pant i leiligheten og selger den? Anonymkode: d1f43...f7c
CAPS LOCK Skrevet 2. mars 2023 #11 Skrevet 2. mars 2023 At den døde eide et hus betyr ikke at arvingene har arvet huset, for arvingene har rett til å få arven utbetalt kontant. Det er bare hvis arvingene blir enige om at de skal beholde huset i et sameie at man med rette kan si at de har arvet huset
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå