Gå til innhold

Har jeg gjort en stor tappe? Kjøpt bolig i Oslo.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg har litt problemer med nervene om dagen. 😶

Saken er at jeg nylig har kjøpt en leilighet i Oslo hvor jeg bor. Jeg har strevd lenge med å i det hele tatt komme meg inn på boligmarkedet, og spesielt her i Oslo har det føltes umulig. Etter MANGE års sparing, og gode valg i karrieren som har ført til lønnsøkning har jeg nå endelig fått tilslag på en leilighet. 😊 Prisen er jo høy, da den er i Oslo. Men jeg fikk den til prisantydning, og det er ikke en bolig som har eksplodert i pris under pandemien (men den økte selvfølgelig MYE i pris fra 60-tallet til den først ble solgt i 2019). Jeg blir 3. eier. 

Uansett. Rentehevinger, mulig boligkrakk (??)..Jeg er skikkelig skremt. Tar meg selv i å tenke hva i huleste har jeg gjort. Folk rundt meg jubler og er så glade på mine vegne, mens jeg føler bare sjebnen ser mørk og dyster ut..🥵 Nå kjøper jeg for å bo der en god stund, men jeg vil jo heller ikke låses fast der til evig tid bare fordi den kanskje halveres i verdi?

Har jeg kjøpt bolig i Norges dyreste by på det dårligste tidspunktet noen gang?😔

Anonymkode: bb48b...0b7

• Liker 1
Skrevet

Alt folk svarer her nå vil bli spekulasjoner og fantasier. Ingen kan spå eiendomsmarkedet. Det har eksperter og vanlige folk prøvd mange ganger, og feilet. Prisene er litt ustabile nå, ja, men det vil ikke vare. Det er heller ikke blitt så ille som man ville ha det til i starten.

Du har kjøpt bolig i Oslo, og det kommer aldri til å bli noe varig prisnedgang på boliger i byen så mange er på boligjakt i. Jeg vil si du har gjort et trygt kjøp. SKULLE prisene falle noe i ditt område nå fremover, så sitt rolig i båten, ikke uroe deg, og bare vent på at prisene sakte men sikkert krabber oppover igjen.

Det du lider av er typisk for alle boligkjøpere, særlig førstegangskjøpere; NERVER! Men det er normalt, og bare noe du kan ta med ro.

Gratulerer med første egne bolig! :)

• Liker 26
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Million skrev (4 minutter siden):

Alt folk svarer her nå vil bli spekulasjoner og fantasier. Ingen kan spå eiendomsmarkedet. Det har eksperter og vanlige folk prøvd mange ganger, og feilet. Prisene er litt ustabile nå, ja, men det vil ikke vare. Det er heller ikke blitt så ille som man ville ha det til i starten.

Du har kjøpt bolig i Oslo, og det kommer aldri til å bli noe varig prisnedgang på boliger i byen så mange er på boligjakt i. Jeg vil si du har gjort et trygt kjøp. SKULLE prisene falle noe i ditt område nå fremover, så sitt rolig i båten, ikke uroe deg, og bare vent på at prisene sakte men sikkert krabber oppover igjen.

Det du lider av er typisk for alle boligkjøpere, særlig førstegangskjøpere; NERVER! Men det er normalt, og bare noe du kan ta med ro.

Gratulerer med første egne bolig! :)

Takk for fint svar 🥰

TS

• Liker 3
Skrevet

Enig med forrige innlegg. Og ja, ingen kan spå fremtiden men nervene dine skjønner jeg veldig godt. Vi kjøpte en leilighet i Oslo i vår 2008. Rett etter at prisene begynte å gå ned, vi fikk leiligheten 200 tusen under takst, men også rett før finanskrisen 2008-2009 og rentehevinger. Renta gikk opp til 7%. Samboeren min ble permitert i jobben. Det var skummelt, nervene tok oss for fult, men samtidig var vi jo veldig glad å ha en stabil plass å bo i. Og rentene klarte vi fint. Ja, du skjønner vel hvor jeg skal hen. Bolig i Oslo viste seg å være den beste investeringen man kunne ha gjort i Norge i siste 20 år, og vi var superheldige som fikk kjøpt akkurat da, og superheldige som makset lånet, og enda mer heldige at vi fikk da førstehjemslån på 90%, før alle restriksjonene kom. Den leiligheten mer enn doblet seg i pris siden det, vi har solgt videre, oppgradert og flyttet for lengst. Ønsker deg altså noe av det samme. Og alt boligprisvekst til side, det er ingenting som slår det å ha et trygt hjem. :) Så mest av alt ønsker jeg at du trives i din leilighet. 

Anonymkode: 0f0da...5b5

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet

Hvis du skal bo der spiller det jo ingen rolle om verdien synker.

Gratulerer med leilighet!

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje går økonomien til helvete (men da gjør det nok det med de fleste), ellers går dette helt fint. Noe det stort sett har gjort opp gjennom. 

Og kanskje du blir påkjørt av trikken i morgen.

Så det mest meningsløse man kan gjøre i dette livet er å gå rundt og gruble over slikt. Akkurat nå har du endelig fått det til, du er boligeier i Oslo, noe du skal glede deg stort over, og nyte øyeblikket. 

Da jeg kjøpte i 2008 var det finanskrise, og prisene gikk nedover for første gang på 20 år. Alle trudde vi var gale. Men det som skjedde var at rentene fortsatte nedover, og prisene skjøt i været. Vi solgte 7 år senere for det dobbelte av hva vi kjøpte for, fra 3,5m til 7m. Det jeg først innså i etterkant var at vi burde håpet på prisfall og høyere renter, da vi som mange andregangskjøpere gjør kjøpte oss opp i samme marked. Så det er jo ironien i det hele. 

Anonymkode: 60648...e4e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg kjøpte bolig før det store krakket i 1988, og det var virkelig et krakk. Renten var skyhøy, og lønna mi var ikke stor. Men det gikk jo det også, jeg satt bare stille i båten i flere år. Så boligen ble solgt igjen mange år senere med god fortjeneste.

Fordelen den gangen var at vi kunne trekke fra alt av renteutgifter, om jeg ikke husker feil, på skatten. 

Er nok tvilsomt, uten at jeg kan se inn i fremtiden, at det blir et så stort krakk igjen. Men så lenge du har kjøpt for å bo der, så ha is i magen.

Anonymkode: 1f9d5...3c8

• Liker 1
Skrevet

Du eier en egen bolig du kan bo i og du skal betale ned på ditt eget lån framover - gratulerer!

Hvis du er rett for alle pengene du potensielt kan tape på å eie så sett deg ned og regn på hvor mye du kan kaste ut av vinduet ved å leie de neste 10 årene kontra hvor mye lån du får nedbetalt på samme tid. Og husk at du heller ikke påvirkes av boligmarkedet så lenge du ikke faktisk skal selge, og da både selger og kjøper du på samme marked. Har din leilighet gått voldsomt ned i pris på det tidspunktet så har resten også gjort det og det vil uansett være tilsvarende billigere å kjøpe seg oppover 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: da769...023

• Nyttig 3
Skrevet

Det blir selvfølgelig ren spekulasjon, men jeg tror ikke på boligkrakk nå. 
Joda, det kan være boligene faller litt i verdi fortsatt, og at rentene går opp litt mer, men jeg tror markedet vil snu etter hvert igjen. 
SSB spår rentekutt mot slutten av 2023, og oppgang på boligprisene i 2025. 

Anonymkode: 30b29...8bb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du eier en egen bolig du kan bo i og du skal betale ned på ditt eget lån framover - gratulerer!

Hvis du er rett for alle pengene du potensielt kan tape på å eie så sett deg ned og regn på hvor mye du kan kaste ut av vinduet ved å leie de neste 10 årene kontra hvor mye lån du får nedbetalt på samme tid. Og husk at du heller ikke påvirkes av boligmarkedet så lenge du ikke faktisk skal selge, og da både selger og kjøper du på samme marked. Har din leilighet gått voldsomt ned i pris på det tidspunktet så har resten også gjort det og det vil uansett være tilsvarende billigere å kjøpe seg oppover 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: da769...023

Det var ikke så dumt. Regnet nettopp ut jeg alene + de siste 8 årene med samboer har totalt brukt over en million i leieutgifter...🥵

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var ikke så dumt. Regnet nettopp ut jeg alene + de siste 8 årene med samboer har totalt brukt over en million i leieutgifter...🥵

(totalt 8 år, hvorav siste 4 årene med samboer)*** 

Skrevet

Alternativet er jo å leie. Med de skyhøye leieprisene som vi har nå i Oslo så skal det mye til for at det å eie ikke skal være lønnsomt. 

Gratulerer!

Anonymkode: 9f0f9...120

• Liker 6
Skrevet

Leiemarkedet vil stige og stige, imens inflasjonen spiser opp lånet ditt.

Sitt helt stille i båten -Om ti år koster det  25 tusen å leie en liten leilighet, lånet ditt har krympa og lønninga steget med ca 3,5% hvert år.

Anonymkode: 0aae4...9e9

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Det bygges jo nesten ikke flere leiligheter i oslo, og folk strømmer til. Gratulerer med ett kjempekjøp! 

Anonymkode: c9285...75c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Stort sikrere investering kan du neppe gjøre. Gratulerer! 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Annonse
Skrevet
Fjugur skrev (2 minutter siden):

Stort sikrere investering kan du neppe gjøre. Gratulerer! 

Det kommer an på om det er en liten ett roms eller en tre roms. Ettromsene i Oslo er allerde maxet i pris, markedet er enslige førstegangskjøpere og studenter, de har begrenset budsjett. Da øker ikke prisene på disse som en treroms med marked for par, etablerte og mer velbemidlede budgivere uten begrenset budsjett

Anonymkode: 4893c...e58

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kommer an på om det er en liten ett roms eller en tre roms. Ettromsene i Oslo er allerde maxet i pris, markedet er enslige førstegangskjøpere og studenter, de har begrenset budsjett. Da øker ikke prisene på disse som en treroms med marked for par, etablerte og mer velbemidlede budgivere uten begrenset budsjett

Anonymkode: 4893c...e58

Nja. Da jeg bodde i en storby i utlandet veltet det familier med fem barn ut av den type leiligheter (leie), for det var det de hadde råd til. Skulle vi kjøpt 2-romsen vi leide for 25 000 ville det kostet over 20 millioner. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nja. Da jeg bodde i en storby i utlandet veltet det familier med fem barn ut av den type leiligheter (leie), for det var det de hadde råd til. Skulle vi kjøpt 2-romsen vi leide for 25 000 ville det kostet over 20 millioner. 

Korreksjon; familier på fem, tre små barn. 

Skrevet

TS, du har nettopp gjort det smarteste valget du noensinne har gjort. Velkommen i millionærklubben til oss som eier i brennhete Oslo 🤩

Anonymkode: d3cf6...c2b

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Gratulerer så mye :romeo: 

Jeg tror det er sunt og hèlt normalt å bli litt overveldet :nikke: Det er jo en investering og et mål som er oppnådd. Du kan være stolt :klappe:

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...