Gå til innhold

Hvor ofte gjør du rent i dusj og klikkventil i vasken på badet?😝

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Det blir fort bakterier i dusj og vask/klikkventilen i vasken på badet. Jeg gjør rent dusjveggene ca hver 7-10 dag. Klikkventilene ca hver 3 uke. Vi er 2 personer i husstanden.  Husker du på å gjøre rent jevnlig?😝

Endret av Rødstrupa
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ukentlig. Bruker dampvasker. Men klikkventilen skrur jeg nok bare opp og tar grundig en gang i måneden. To voksne, med dobbel servant, så blir ikke så møkkete raskt. 

Anonymkode: 757ba...7ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ukentlig. Bruker dampvasker. Men klikkventilen skrur jeg nok bare opp og tar grundig en gang i måneden. To voksne, med dobbel servant, så blir ikke så møkkete raskt. 

Anonymkode: 757ba...7ed

Synes det setter seg fort blod  etter bruk av tanntråd mm. under ventilen.

Endret av Rødstrupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt for sjeldent. Sist fikk vi opp store mengder så vi skal definitivt ikke vente like lenge som sist. Sikkert ett år siden! Nå sikter jeg inn på å gjøre det en gang månedlig. 

Anonymkode: 777a8...e21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er en klikkventil? 😅

Anonymkode: 614b1...252

4CD6D8F5-B723-44CD-A369-7E769D110C3A.jpeg

Anonymkode: eb08d...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

4CD6D8F5-B723-44CD-A369-7E769D110C3A.jpeg

Tror ikke jeg har en sånn, er bare hull hos meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke klikkventil i vasken, men vasker hele baderommet en gang i uken. Da bruker jeg sånn liten flaskebørste og klorin og vasker godt nedi vasken og inn i det lille hullet over

Anonymkode: 6784c...1c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva er en klikkventil? 😅

Den’’proppen’’som vanligvis er/sitter der vannet rennet ned/ut av vasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tror ikke jeg har en sånn, er bare hull hos meg.

Da har du vel en annen form for propp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Da har du vel en annen form for propp.

Nei, hva skal jeg ha propp til? 

Anonymkode: 79cbd...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, hva skal jeg ha propp til? 

Anonymkode: 79cbd...8de

Det er som en propp. Ved å trykke på den så kan du fylle vasken m/vann uten at det renner ut.

Endret av Rødstrupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Renser sluket i dusjen årlig🤢 Rengjør badet ukentlig og tørker over toalett/vask en gang eller to i tillegg. Har ikke sånn klikkventil som på bildet, bare en propp jeg kan dra av, og så røsker jeg opp litt hår og rusk fra det hullet nå og da.

Anonymkode: 602d7...ec6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (1 time siden):

Det blir fort bakterier i dusj og vask/klikkventilen i vasken på badet. Jeg gjør rent dusjveggene ca hver 7-10 dag. Klikkventilene ca hver 3 uke. Vi er 2 personer i husstanden.  Husker du på å gjøre rent jevnlig?😝

Ok. Bakterier er i utgangspunktet en positiv ting. Uten bakterier er vi, som alle vet, døde. Et forsvinnende lite antall bakterier er skumle - ecoli, kolera, pest, salmonella etc. 

Utover at de få skadelige artene bør holdes unna er det et uttalt mål for egen helse å holde sitt hjem fullt av bakterier. 

Jeg antar du mener at det i vask og dusj er fare for at det vokser salmonella eller e-coli, ikke «bakterier». Uansett er sluken ikke steder der jeg slikker. Faren for å få matforgiftning fra vasken er dermed ikke-eksisterende. Jeg vasker derfor når ting er synlig skitne. Bakterier uroer jeg meg ikke for. De ønsker jeg ha der de er.

Anonymkode: ecabe...1f3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ok. Bakterier er i utgangspunktet en positiv ting. Uten bakterier er vi, som alle vet, døde. Et forsvinnende lite antall bakterier er skumle - ecoli, kolera, pest, salmonella etc. 

Utover at de få skadelige artene bør holdes unna er det et uttalt mål for egen helse å holde sitt hjem fullt av bakterier. 

Jeg antar du mener at det i vask og dusj er fare for at det vokser salmonella eller e-coli, ikke «bakterier». Uansett er sluken ikke steder der jeg slikker. Faren for å få matforgiftning fra vasken er dermed ikke-eksisterende. Jeg vasker derfor når ting er synlig skitne. Bakterier uroer jeg meg ikke for. De ønsker jeg ha der de er.

Anonymkode: ecabe...1f3

Ekle bad: - Du bør vaske badet oftere enn du tror

Til daglig rengjøring av overflater på badet, kommer du langt med en mikrofiberklut og rengjøringsmiddel egnet for flaten du skal rengjøre. 

Jevnlig og riktig rengjøring av badet holder uønskede gjester borte.

– Du bør vaske badet oftere enn du tror. Her samler det seg mye bakterier, og vond lukt, tette rør og skitne overflater kan gjøre toalettbesøket til en lite hyggelig affære, sier Inger Løvaas hos Krefting.

Mindre jobb:

Løvaas er opptatt av at du ikke venter til rørene er tette og du så vidt ser ditt eget speilbildet i speilet.

– Vask jevnlig. Da blir det mindre jobb, og badet holder seg rent og pent, sier hun. 

I tillegg til å gjøre rent hyppig, er det viktig å legge til rette for at rengjøringen blir enklest mulig.

– Overflatene har mye å si for hvor lett badet er å rengjøre, og dermed også hvor rent det er til enhver tid. Tenk deg et bad der både toalett, vask og andre overflater har mange kriker og kroker. Da vil skitt samle seg raskere, og det vil være vanskeligere å komme til for å vaske godt, forklarer Wenche Sydhagen hos Geberit overfor ifi.no.

Endret av Rødstrupa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...