AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #1 Skrevet 13. februar 2023 Jeg skal til legen snart. Og hver gang gruer jeg meg så mye… er redd for å få panikkanfall der inne, fordi jeg føler meg «fanget» i slike situasjoner. Jeg har også angst for å kaste opp (emetofobi). Så når jeg får angst, blir jeg kvalm fordi jeg også er redd for å kaste opp… det er ca 3 timer til, og sliter allerede. jeg blir så sur i magen/magevondt og kvalm når jeg gruer meg og har angst slik. noen råd? Sliter noen med det samme? Anonymkode: fcec4...512 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #2 Skrevet 13. februar 2023 Går det bra med deg? Har du lyst til å skrive litt mer? Mulig om noe annet enn angsten? Er det noe som hjelper deg? Fysisk aktivitet, for eksempel, som du kan bruke litt tid på nå? Eller noen som kan være sammen med deg? Anonymkode: 281e9...d89
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #3 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Går det bra med deg? Har du lyst til å skrive litt mer? Mulig om noe annet enn angsten? Er det noe som hjelper deg? Fysisk aktivitet, for eksempel, som du kan bruke litt tid på nå? Eller noen som kan være sammen med deg? Anonymkode: 281e9...d89 Utenom angsten så går det litt opp og ned. Skal til legen for å få satt ME diagnose etter mange år. Og det kjenner jeg skal bli litt deilig! For da vet jeg hva som feiler meg. jeg får litt hjelp heldigvis. Har baby på 3mnd som mamma skal passe på imens jeg er hos legen. Det synes jeg er ganske snilt, da det var stress hos legen med bebis i tillegg😅 kanskje fysisk aktivitet hjelper ja. Har hørt det kan roe ned stress og angst! Anonymkode: fcec4...512
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #4 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Utenom angsten så går det litt opp og ned. Skal til legen for å få satt ME diagnose etter mange år. Og det kjenner jeg skal bli litt deilig! For da vet jeg hva som feiler meg. jeg får litt hjelp heldigvis. Har baby på 3mnd som mamma skal passe på imens jeg er hos legen. Det synes jeg er ganske snilt, da det var stress hos legen med bebis i tillegg😅 kanskje fysisk aktivitet hjelper ja. Har hørt det kan roe ned stress og angst! Anonymkode: fcec4...512 Da er det jo en veldig fin ting. I dag får du kanskje avklaringer, og en klar vei videre. Det er jo et bra fokus å ha Og så heldig du har som både har baby, og en mor som stiller opp. En løpetur kan gjøre underverker om din mor allerede er der og kan passe, eventuelt en lang trilletur. Ellers liker jeg godt videoer på youtube der du trener med egen kroppsvekt. Kanskje du har noe du kan bake eller gjøre på kjøkkenet også? Anonymkode: 281e9...d89
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #5 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da er det jo en veldig fin ting. I dag får du kanskje avklaringer, og en klar vei videre. Det er jo et bra fokus å ha Og så heldig du har som både har baby, og en mor som stiller opp. En løpetur kan gjøre underverker om din mor allerede er der og kan passe, eventuelt en lang trilletur. Ellers liker jeg godt videoer på youtube der du trener med egen kroppsvekt. Kanskje du har noe du kan bake eller gjøre på kjøkkenet også? Anonymkode: 281e9...d89 Det er fullt mulig😊 Tusen takk for veldig gode råd! Det settes meget stor pris på! Anonymkode: fcec4...512
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #6 Skrevet 13. februar 2023 Meditasjon. Gå på youtube og søk på "guided meditation for anxiety" for eksempel. Det er utrolig mange gode meditasjonsvideoer der ute. Hvis du helst vil høre på norsk, så kan du gå på spotify og søke etter noe der. Anita Abrahamsen har noen fine avslapningssnutter der. Målet er at du skal kunne bruke teknikkene og verktøyene du lærer via meditasjonen, i virkelige situasjoner så du føler deg i større kontroll og klarer å få avslappet kroppen. Og husk, angst og panikk er ikke farlig og er i utgangspunktet viktige funksjoner for overlevelse. Følelser er ikke farlig, måten vi prøver å håndtere de på derimot kan være det. Du kan også være åpen med legen om at du sliter med det og fortelle om hvordan du føler deg. Det kan kanskje gi rom for en større trygghetsfølelse i den ellers "fangete" situasjonen. Anonymkode: ed206...baa
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #7 Skrevet 13. februar 2023 Si det til legen med en gang du kommer inn. Det pleier å ta litt luften ut av ballongen. Ofte er vi redd for "hva hvis"- det blir vanskelig flaut osv. Da vet han at det kan skje og vil hjelpe deg. Mest sannsynlig blir du roligere selv også når du får sagt det høyt. Vil for øvrig anbefale en bok som heter "Trange rom, åpne plasser". Anonymkode: f53bd...6ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå