Gå til innhold

Campe ute alene i en uke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen har bare hatt lyst til å «melde seg helt av samfunnet en liten uke? Og enda viktigere; har noen gjort det?

Jeg vurderer å ta en uke/ noen dager i en eller annen skog eller på fjellet i nærheten av et fjellvann og bare være helt alene. 

Har ikke for mye friluftserfaring, så jeg må øve meg med en natt i ny og med først. Bor forøvrig på Østlandet, så må jo litt unna her. 

Tror det hele grunner i en meget stressende hverdag og jobbsituasjon, og jeg føler på et voldsomt behov for det primitive. 

Ønsker gjerne erfaringsdeling og råd om noen har! ☺️

Anonymkode: 972f1...e51

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opp

Skrevet

Hva med å leie en enkel hytte uten strøm og vann?

Anonymkode: 54328...31a

• Liker 1
Skrevet

Hadde villet øvd på det en stund for ellers ville det blitt like stressende tror jeg. Ville heller leid en hytte eller seter langt fra sivilisasjonen og hvertfall ha tak over hodet. Akkurat det frister ofte. 

Anonymkode: 2a0c3...912

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med å leie en enkel hytte uten strøm og vann?

Anonymkode: 54328...31a

Ja, det kunne absolutt vært en idè! Der har vel kanskje Statsskog noe? 🤔

• Liker 1
Skrevet

Ja det var jo slik alke turvante personer startet. 

Finn eksempler på pakkeliste på nett. Kjøp deg eller lei lån utstyr og ta deg en tur 😊 

Anonymkode: e23de...d2d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Har du tenkt på hvor du skal bæsje?

Anonymkode: b1b66...579

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Pose? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Eller grave hull i bakken og dekke over 🙂

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, har gjort det. Bratt læringskurve😅 

Jeg klikket en dag, brukte 20 minutter på sportsbutikken, skaffet sjåfør, og ble satt av langt uti huttitutti der det ikke var mobildekning, og ble hentet etter en langhelg ved avtalt møteplass. 

Kjæresten var dritsur når jeg kom tilbake.

Men jeg hadde en nydelig tur alene da 🥰  ble litt frossen, og hadde med litt lite mat. Man blir sulten på tur. Skikkelig sulten. 

Anonymkode: 74f79...3b3

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg klikket en dag, brukte 20 minutter på sportsbutikken, skaffet sjåfør, og ble satt av langt uti huttitutti der det ikke var mobildekning, og ble hentet etter en langhelg ved avtalt møteplass. 

Men jeg hadde en nydelig tur alene da 🥰  ble litt frossen, og hadde med litt lite mat. Man blir sulten på tur. Skikkelig sulten. 

Høres jo fantastisk ut! 😄👌🏻

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvor bæsjet du?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvor bæsjet du?

Slutt!

Anonymkode: e9c1e...483

• Liker 4
Skrevet

Hvilke områder har vi i Viken som er verdt å sjekke ut for dette da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvor bæsjet du?

Løftet vekk en stein, og bæsjet i gropa. La steinen tilbake over etterpå. Tok med papiret i søppelpose.

Papiret brant jeg på bålet senere. (Det var i tidsrommet det var lov å brenne bål). 

Siste natta teltet jeg ved avtalt møteplass. Det var flere fiskere / teltere i nærheten. Da bæsjet jeg inne i teltet, i en pose. Og hev det i en offentlig container på vei hjem. 😳

• Liker 1
Skrevet
On 2/13/2023 at 10:04 AM, AnonymBruker said:

Har noen har bare hatt lyst til å «melde seg helt av samfunnet en liten uke? Og enda viktigere; har noen gjort det?

Jeg vurderer å ta en uke/ noen dager i en eller annen skog eller på fjellet i nærheten av et fjellvann og bare være helt alene. 

Har ikke for mye friluftserfaring, så jeg må øve meg med en natt i ny og med først. Bor forøvrig på Østlandet, så må jo litt unna her. 

Tror det hele grunner i en meget stressende hverdag og jobbsituasjon, og jeg føler på et voldsomt behov for det primitive. 

Antar du tenker å bo i telt?

Om du ikke har noe særlig turerfaring anbefaler jeg å vente til våren (over 5-10 grader på natt). Personlig liker jeg å være på tur alene, men ikke en uke ved samme vannet... Må ha en plan på hvor jeg skal gå eller fiske, så kan jeg variere ut fra det. 

Og til hun som lurer; bæsjing gjøres ved behov i dertil egnet grop minimum 100m fra bekk eller vann, etterlates tildekket med torv/jord. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2023 den 10.04):

Dersom du skal ha med deg telt/hengekøye og traske ut for å bli borte ei uke så kan det bli litt vanskelig. Da mtp hva du burde ha med deg og hvor mye du må bære på. Det tar gjerne litt tid å lære seg hva som trengs og ikke trengs og man blir ekspert på å spare inn på grammene så det blir enklest mulig å bære. Jeg overnattet 1-3 netter om gangen i et år før jeg lærte meg skikkelig det å pakke sekken for lengre turer. 
For å være sikker på at jeg ikke måtte avbryte tidligere enn jeg trengte, så leide jeg ei lita hytte et sted hvor jeg kunne parkere ganske så nærme slik at jeg slapp å bære så lenge. Og at jeg kunne oppbevare en del ting i bilen i tilfelle jeg hadde feilberegnet. Fant ut at jeg hadde pakket med meg alt for mye, lærte hva jeg fint klarte meg uten osv. Dette var om sommeren så jeg fisket og grillet den, så mye av maten jeg hadde med var urørt når jeg skulle reise hjem

Anonymkode: 97f54...8eb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvilke områder har vi i Viken som er verdt å sjekke ut for dette da? 

Pass på flott. Sjekk kroppen jevnlig. Og få de bort fortest mulig. 

(Flott=skaubjørn) 

Mange fine områder. Det kommer vel an på hva du selv tiltrekkes av det. 

I Østfold, Aremark spesielt, så kan du støte på villsvin. Vær litt aktsom. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom du skal ha med deg telt/hengekøye og traske ut for å bli borte ei uke så kan det bli litt vanskelig. Da mtp hva du burde ha med deg og hvor mye du må bære på. Det tar gjerne litt tid å lære seg hva som trengs og ikke trengs og man blir ekspert på å spare inn på grammene så det blir enklest mulig å bære. Jeg overnattet 1-3 netter om gangen i et år før jeg lærte meg skikkelig det å pakke sekken for lengre turer. 
For å være sikker på at jeg ikke måtte avbryte tidligere enn jeg trengte, så leide jeg ei lita hytte et sted hvor jeg kunne parkere ganske så nærme slik at jeg slapp å bære så lenge. Og at jeg kunne oppbevare en del ting i bilen i tilfelle jeg hadde feilberegnet. Fant ut at jeg hadde pakket med meg alt for mye, lærte hva jeg fint klarte meg uten osv. Dette var om sommeren så jeg fisket og grillet den, så mye av maten jeg hadde med var urørt når jeg skulle reise hjem

Anonymkode: 97f54...8eb

Takk for godt svar! Tre dager kan absolutt være en smart start ☺️

Jeg tenker i nærheten av vann sånn at jeg kan fiske. Og ser på Statskog at det finnes en del enkle hytter jeg kunne hatt i bakhånd dersom telt/ hengekøye ikke går etter planen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pass på flott. Sjekk kroppen jevnlig. Og få de bort fortest mulig. 

(Flott=skaubjørn) 

Mange fine områder. Det kommer vel an på hva du selv tiltrekkes av det. 

I Østfold, Aremark spesielt, så kan du støte på villsvin. Vær litt aktsom. 

😳 Altså villsvin er jo ikke noe jeg vil støte på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...