Gå til innhold

Slutt med barnefar, kaos med fordeling av omsorg, flytting etc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg gjorde det slutt med barnefar i november/desember i fjor, han flyttet ganske fort ut av vår felles bolig. Men han har ikke meldt flytting, og nekter egentlig å gjøre det.

Vi har vært til mekling, men det har ikke ført frem. Han krever bosted og samvær 50/50. Og prøver å nekte meg å flytte med barnet, da jeg vil flytte 1,5 time unna der vi bor nå for å komme nærmere mitt nettverk. Barnet er 2 år. 

Problemet er at meklingen via familievernkontoret går så SAKTE, vi får time med 1 måneds mellomrom og det har vært så betent at vi har delt mekling... Jeg blir helt rådvill, jeg trenger at ting går litt raskere men mekleren vi har fått er jo så opptatt.

Jeg har nettopp funnet ut at man kan sende tips til folkeregistret, så jeg har skrevet ut skjema og skal sende det. 

Anonymkode: f6a57...2b8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hei. 

Jeg gjorde det slutt med barnefar i november/desember i fjor, han flyttet ganske fort ut av vår felles bolig. Men han har ikke meldt flytting, og nekter egentlig å gjøre det.

Vi har vært til mekling, men det har ikke ført frem. Han krever bosted og samvær 50/50. Og prøver å nekte meg å flytte med barnet, da jeg vil flytte 1,5 time unna der vi bor nå for å komme nærmere mitt nettverk. Barnet er 2 år. 

Problemet er at meklingen via familievernkontoret går så SAKTE, vi får time med 1 måneds mellomrom og det har vært så betent at vi har delt mekling... Jeg blir helt rådvill, jeg trenger at ting går litt raskere men mekleren vi har fått er jo så opptatt.

Jeg har nettopp funnet ut at man kan sende tips til folkeregistret, så jeg har skrevet ut skjema og skal sende det. 

Jeg tenker at enten så blir du i byen å har 50/50 eller så flytter du og har de annenhver helg. alt annet er urimelig mener jeg

Anonymkode: 5c384...b6b

• Liker 14
Skrevet

50/50 er vel strengt tatt ikke anbefalt før barnet er minst 3 år. Her må dere finne ut av hva som er best for barnet. Regner med barnet går i bhg, og har sitt eget nettverk der dere bor nå. Det trumfer dine egne behov for eget nettverk, "dessverre".  Om barnet på papiret får delt bosted, så kan du ikke bare flytte med barnet uten far sin tillatelse. Men om barnet får fast bosted hos deg kan du flytte uten fars tillatelse, men du må vel gi beskjed innen en viss tidsfrist.

Men, det er ekstremt egoistisk av deg å skulle flytte med barnet. Hvis du velger å flytte så håper jeg du er forberedt på å kun ha barnet annenhver helg. Det at du ikke har et nettverk der dere bor nå skal ikke gå utover barnet. Barnet trenger stabilitet og trygghet. Det får det ikke av å flytte langt unna, OG må pendle 1,5 t mellom mor og far. 

Ikke meningen å være krass, men syns du burde tenke deg godt om, og husk at barnet kommer før deg i denne situasjonen 😊

• Liker 5
Skrevet

Du gjør det du må nå, få registrert at han har flyttet så bor barnet hos deg og du bestemmer.

Anonymkode: 15625...fba

• Liker 2
Skrevet

Tar han godt vare på barnet når de er sammen? 

Anonymkode: af538...6c9

• Liker 1
Skrevet

For guds skyld, ikke gå med på 50/50 før barnet er gamlere. Snakker av erfaring.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Camilla_s skrev (16 minutter siden):

50/50 er vel strengt tatt ikke anbefalt før barnet er minst 3 år. Her må dere finne ut av hva som er best for barnet. Regner med barnet går i bhg, og har sitt eget nettverk der dere bor nå. Det trumfer dine egne behov for eget nettverk, "dessverre".  Om barnet på papiret får delt bosted, så kan du ikke bare flytte med barnet uten far sin tillatelse. Men om barnet får fast bosted hos deg kan du flytte uten fars tillatelse, men du må vel gi beskjed innen en viss tidsfrist.

Men, det er ekstremt egoistisk av deg å skulle flytte med barnet. Hvis du velger å flytte så håper jeg du er forberedt på å kun ha barnet annenhver helg. Det at du ikke har et nettverk der dere bor nå skal ikke gå utover barnet. Barnet trenger stabilitet og trygghet. Det får det ikke av å flytte langt unna, OG må pendle 1,5 t mellom mor og far. 

Ikke meningen å være krass, men syns du burde tenke deg godt om, og husk at barnet kommer før deg i denne situasjonen 😊

Jeg tenker på hva som ER best for barnet. 

Jeg har hatt hovedomsorget for barnet helt siden barnet ble født. Vi(begge foreldre) har jobber som vi pendler til i nabokommunen jeg ønsker å flytte til. Vi dagpendler til jobb-kommune 1 time og 15 minutter unna der vi bor.

Barnet går i barnehagen her ja, men "nettver" har han ikke så mye av. Vi er tilfyttere i kommunen og har ikke blitt kjent med andre ennå, så vi møter egentlig ingen utenom de venner og barna deres i kommunen jeg vil flytte til. Til neste barnehageår skal barnet også bytte avdeling, og vedig mange av de barna som går på avdelingen hans nå slutter og de voksne blir nye. Det betyr at det er ikke SÅ stor overgang til en annen barnehage evt. 

• Liker 6
Skrevet

Barnefar nekter jo ikke deg å flytte, men han nekter deg å flytte bort med barnet. Det forstår jeg godt, all den tid det vil bli vanskelig å ha 50/50 med en slik reisevei.

Jeg er enig i at det er litt tidlig med 50/50 for en toåring, men det gir ingen av dere rett til å sabotere muligheten for det når barnet blir eldre.

Den som eventuelt ønsker å flytte langt bort fra den ene forelderen, og barnets nåværende nettverk, kan ikke samtidig kreve å "få med seg" barnet og ta hovedomsorgen. Hvordan hadde du reagert om barnefar ville flytte så langt unna og ha barnet mest? Hadde det bare vært ok for deg? Regner med at svaret er nei, og begrunnelsen er noe som "jeg er moren".

En kamerat var nylig i en sånn sak. Moren flyttet to timer unna og ønsket at 4-åringen skulle bo hos henne, og annenhver helg hos far. Far ønsket ikke mindre enn 50/50, og det ble en sak, som han vant. Siden mor var den som valgte å flytte bort, så "valgte" hun også bort barnet sitt. Mor har nå annenhver helg.

Anonymkode: ae3ad...afe

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hei. 

Du bør si i fra til folkeregisteret ja. Han er pliktig til å melde adresseendring når han faktisk har flyttet ut.

Ang din flytting, så kan du bare informere at han om tre måneder så flytter dere til xxxx sted. Dere har meklingsattest. Om han skal stoppe flyttingen din, må han da ta det til retten.

Når det kommer nav og stødnader, så er det de faktiske forholdene som avgjør om du skal få feks utvidet barnetrygd og overgangsstødnad (om det er aktuelt). Det samme med barnebidrag. Du må bare sende inn søknad.

Anonymkode: 1dd69...2ec

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hei. 

Mener du at du skal pendle med barnet 1,5 time mellom bosteder og barnehage? Høres ut som den planen er hva som passer deg best, og ikke barnet… Kanskje far ikke er så ille som du skal ha det til? Høres jo ut som han tenker lengre enn nesetippen sin. Han ønsker 50/50 og at du skal bli boende så barnet kan ha foreldre og barnehage på samme sted, og det er jo det som er det mest fornuftige.

Anonymkode: e91e5...290

• Liker 3
Skrevet

Du bør være sinnsykt glad og takknemlig for at barnet har en far som ønsker å ha det 50/50, en far som ønsker å være delaktig i barnets liv, være tilstedet, være med å oppdra barnet, se barnet vokse opp.

Han nekter ikke deg å flytte, han nekter deg å ta med barnet slik at han ikke får sett det mer enn annenhver helg. Forsøk å sette deg inn i hans situasjon. 

han elsker barnet sitt, han er livredd for å miste det. Han ønsker å være en del av barnets liv, derfor ønsker han ikke at du skal flytte med barnet. Det handler ikke om at han nekter _deg_ å flytte.

barnet ditt er heldig som er elsket og ønsker av sin far. jeg skulle ønske mine barn hadde en slik  pappa, og jeg skulle gjort ALT for å tilrettelegge for at en tilstedeværende far skulle få fortsette å elske, oppdra, og dele livet med mine barn. Alt!

Anonymkode: c9986...bbf

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mener du at du skal pendle med barnet 1,5 time mellom bosteder og barnehage? Høres ut som den planen er hva som passer deg best, og ikke barnet… Kanskje far ikke er så ille som du skal ha det til? Høres jo ut som han tenker lengre enn nesetippen sin. Han ønsker 50/50 og at du skal bli boende så barnet kan ha foreldre og barnehage på samme sted, og det er jo det som er det mest fornuftige.

Hun mener å ta med barnet til der hun jobber, eller i nærheten. Slik at hun slipper å reise så langt til jobben, slik jeg forsto det jobbet barnets far også der.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Du bør gå litt inn i deg selv. Mener du oppriktig at du skal ta barnet bort fra sin egen far fordi DU vil flytte? Hvis du absolutt skal flytte så får far ta hovedomsorgen. Han høres ut som en fornuftig far som bryr seg om barnet sitt. 

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor vil barnefar bli igjen i den kommunen om han jobber der du ønsker å flytte, og dere ikke har nettverk der?

Anonymkode: 9703e...3bf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tenker på hva som ER best for barnet. 

Jeg har hatt hovedomsorget for barnet helt siden barnet ble født. Vi(begge foreldre) har jobber som vi pendler til i nabokommunen jeg ønsker å flytte til. Vi dagpendler til jobb-kommune 1 time og 15 minutter unna der vi bor.

Barnet går i barnehagen her ja, men "nettver" har han ikke så mye av. Vi er tilfyttere i kommunen og har ikke blitt kjent med andre ennå, så vi møter egentlig ingen utenom de venner og barna deres i kommunen jeg vil flytte til. Til neste barnehageår skal barnet også bytte avdeling, og vedig mange av de barna som går på avdelingen hans nå slutter og de voksne blir nye. Det betyr at det er ikke SÅ stor overgang til en annen barnehage evt. 

Dette er jo ganske vesentlig.

Om dere begge dagpendler til jobb på stedet du ønsker å flytte til.

Da blir argumentene for at det er best for barnet å bli boende mye mindre.

Det er 2,5 time hver dag barnet går glipp av foreldrene sine. Det er mye det, når du er så liten som to år.

Dere må jo nesten gå rett på å spise kveldsmat og få ungen i seng når dere kommer hjem 😕 

Da er det åpenbart bedre for barnet å flytte til der (begge) foreldrene har sitt arbeidssted.

For samvær med far, om far ikke ønsker å flytte nærmere jobb, vil det i praksis gjøre null forskjell. Eller - barnet vil få en time ekstra med far på biltur etter barnehage/jobb. I grunn bonus for både far og barn.

Ikke blir det noe ekstra kjøring på far heller, så det er ikke noe argument. Når far alt dagpendler dit til jobb.

Anonymkode: 3a46a...e2c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Ganske egoistisk å ta med barnet å flytte så langt bort. Bryr du deg ikke noe om at barnet skal få se og tilbringe tid med den andre forelderen?

Du kan ikke bare rive ett barn bort fra det trygge og kjente på denne måten, barnet har krav på å få være med sin far.

Skal du på dø og liv flytte,så bør du flytte alene og la barnet fortsette i sin barnehage,og far tar hovedansvaret.

Anonymkode: accf1...228

• Liker 3
Skrevet

Vedder 2,50 på at tråden oversvømmes av egoistiske menn….

Det er snakk om å flytte barnet dit familiens venner, omgangskrets og familie bor.

Det er snakk om å flytte barnet dit både mor og fars arbeidssted er.

Det er snakk om at både mor og far idag dagpendler 1 time og 15 min - hver vei - hver dag, slik de bor idag.

Det er snakk om en to åring som knapt får sett foreldrene sine i hverdagen, fordi de pendler to og en halv time hver dag.

Far i dette tilfellet får nøyaktig like mye tid med barnet sitt i hverdagen, som han gjør nå, selv om barnet flytter.

Far (og mor) pendler idag den aktuelle strekningen to ganger om dagen, hver eneste arbeidsdag, for å komme til og fra jobb.

Faktisk - så kan en argumentere for at far vil få en time ekstra med barnet ved samvær, på kjøreturen hjem fra jobb med far.

Samtidig som to åringen får mer våkentid med sin hovedomsorgsperson - mor.

Mor har hatt hovedomsorgen siden barnet har født. Da er det faktisk åpenbart best for barnet å bo hos henne. Ingen anbefaler 50-50 på et så lite barn, og ingen anbefaler å flytte en to åring fra sin hovedomsorgsperson.

I akkurat dette tilfellet taper faktisk ingenting på at barnet flytter til stedet far alt har sin arbeidsplass og daglig pendler til, samtidig som barnet vinner mer tid hjemme med sin mor og kortere dager i barnehagen de fleste dager.

Vinn-vinn kalles det.

TS, ikke hør på brigaden som kommer inn her på hvit hest og later som om en pappa som ikke har fylt foreldrerollen sin før, og jobber en time og 15 minutt unna barnehagen har noen god sak om å få hovedomsorg.

Du har alle argumenter på din side i denne saken - Far taper ingenting, barnet får det bedre.

La brigaden surkle så mye de vil. Ingen av de forholder seg til de faktiske forhold i deres situasjon. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er snakk om at det mor vil, er å bestemme og lage premissene etter eget hode. 

Anonymkode: eebd7...998

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er snakk om at det mor vil, er å bestemme og lage premissene etter eget hode. 

Anonymkode: eebd7...998

Nope.

Ingen rett vil dømme til fordel for far slik realitetene i akkurat denne saken her.

Om barnet flytter til stedet begge foreldrene har sitt arbeidssted, så vil barnet få mer tid med sin hovedomsorgsperson mor - uten at far vil få noe mindre tid med barnet enn han ville fått om barnet skulle bli boende der de bor nå.

Far kjører denne strekningen fram og tilbake hver eneste dag allerede.

Det er ikke å gi far noen vesentlig ulempe å flytte barnet dit far uansett kjører til hver dag for jobb. Men det vil gi barnet langt kortere tid i barnehagen de fleste dager.

Far ville heller aldri fått hovedomsorg for en toåring, om mor har vært hovedomsorgspersonen.

Forhold dere til realitetene i saken, og ikke skyt fra hofta i refleks. Far taper ingenting, barnet får en bedre hverdag.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er jo ganske vesentlig.

Om dere begge dagpendler til jobb på stedet du ønsker å flytte til.

Da blir argumentene for at det er best for barnet å bli boende mye mindre.

Det er 2,5 time hver dag barnet går glipp av foreldrene sine. Det er mye det, når du er så liten som to år.

Dere må jo nesten gå rett på å spise kveldsmat og få ungen i seng når dere kommer hjem 😕 

Da er det åpenbart bedre for barnet å flytte til der (begge) foreldrene har sitt arbeidssted.

For samvær med far, om far ikke ønsker å flytte nærmere jobb, vil det i praksis gjøre null forskjell. Eller - barnet vil få en time ekstra med far på biltur etter barnehage/jobb. I grunn bonus for både far og barn.

Ikke blir det noe ekstra kjøring på far heller, så det er ikke noe argument. Når far alt dagpendler dit til jobb.

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vedder 2,50 på at tråden oversvømmes av egoistiske menn….

Det er snakk om å flytte barnet dit familiens venner, omgangskrets og familie bor.

Det er snakk om å flytte barnet dit både mor og fars arbeidssted er.

Det er snakk om at både mor og far idag dagpendler 1 time og 15 min - hver vei - hver dag, slik de bor idag.

Det er snakk om en to åring som knapt får sett foreldrene sine i hverdagen, fordi de pendler to og en halv time hver dag.

Far i dette tilfellet får nøyaktig like mye tid med barnet sitt i hverdagen, som han gjør nå, selv om barnet flytter.

Far (og mor) pendler idag den aktuelle strekningen to ganger om dagen, hver eneste arbeidsdag, for å komme til og fra jobb.

Faktisk - så kan en argumentere for at far vil få en time ekstra med barnet ved samvær, på kjøreturen hjem fra jobb med far.

Samtidig som to åringen får mer våkentid med sin hovedomsorgsperson - mor.

Mor har hatt hovedomsorgen siden barnet har født. Da er det faktisk åpenbart best for barnet å bo hos henne. Ingen anbefaler 50-50 på et så lite barn, og ingen anbefaler å flytte en to åring fra sin hovedomsorgsperson.

I akkurat dette tilfellet taper faktisk ingenting på at barnet flytter til stedet far alt har sin arbeidsplass og daglig pendler til, samtidig som barnet vinner mer tid hjemme med sin mor og kortere dager i barnehagen de fleste dager.

Vinn-vinn kalles det.

TS, ikke hør på brigaden som kommer inn her på hvit hest og later som om en pappa som ikke har fylt foreldrerollen sin før, og jobber en time og 15 minutt unna barnehagen har noen god sak om å få hovedomsorg.

Du har alle argumenter på din side i denne saken - Far taper ingenting, barnet får det bedre.

La brigaden surkle så mye de vil. Ingen av de forholder seg til de faktiske forhold i deres situasjon. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nope.

Ingen rett vil dømme til fordel for far slik realitetene i akkurat denne saken her.

Om barnet flytter til stedet begge foreldrene har sitt arbeidssted, så vil barnet få mer tid med sin hovedomsorgsperson mor - uten at far vil få noe mindre tid med barnet enn han ville fått om barnet skulle bli boende der de bor nå.

Far kjører denne strekningen fram og tilbake hver eneste dag allerede.

Det er ikke å gi far noen vesentlig ulempe å flytte barnet dit far uansett kjører til hver dag for jobb. Men det vil gi barnet langt kortere tid i barnehagen de fleste dager.

Far ville heller aldri fått hovedomsorg for en toåring, om mor har vært hovedomsorgspersonen.

Forhold dere til realitetene i saken, og ikke skyt fra hofta i refleks. Far taper ingenting, barnet får en bedre hverdag.

Siterer kun for å heve disse kommentarene!!

Anonymkode: 7f880...831

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...