Gå til innhold

Hvorfor har vi enda ikke samtykkelov i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser om jente på femten som ble voldtatt på fest av en i nærheten. Legen kunne bevise at et samleie hadde funnet sted. Hun har utviklet en rekke lidelser. Hvorfor har vi det sånn i 2023? 

Anonymkode: e3133...877

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde hun hatt mindre lidelser med en samtykkelov?

Anonymkode: 01fe6...3ea

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo uansett ikke lov å voldta noen. Om vi hadde hatt en samtykkelov hadde problemet like fullt vært det samme - hun har beviselig hatt sex, men har ingen vitner på at hun ikke samtykket, og at det dermed var voldtekt. 

Anonymkode: 1ba94...785

• Nyttig 1
Skrevet

Ødelegger jo hele romantikken om man må signere et samtykkedokument og ha videobevis at begge signerte, før man har sex.

Anonymkode: c477b...26f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2023 den 9.30):

Jeg leser om jente på femten som ble voldtatt på fest av en i nærheten. Legen kunne bevise at et samleie hadde funnet sted. Hun har utviklet en rekke lidelser. Hvorfor har vi det sånn i 2023? 

Anonymkode: e3133...877

Samtykke og under den seksuelle lavalder?

Anonymkode: 08aa5...2c0

• Liker 2
Skrevet

Jeg er jo enig at det skal være samtykke ved sex.

Men jeg forstår ikke helt hvordan det skal foregå i praksis? Kan hende jeg er dum, og ikke forstår..? Det er jo for så vidt ulovlig i Norge med voldtekt allerede?..

Hvis du har sex, og samtykker før akten. Enten i form at du sier det verbalt, video eller dokument. 

Vil det ikke være problematisk hvis den personen du har sex med, tråkker over og gjør ting du ikke samtykker til? 

Altså, si jeg møter en mann, vi samtykker og skriver under et dokument at vi begge samtykker til sex.

Plutselig under akten blir han voldelig og gjør noe jeg ikke samtykker til, f.eks. analsex. 

Må det i så fall stå klart på dokumentet, og gjøres personlig for hver enkelt?
"Kari samtykker til vaginal sex og oral sex, men ikke anal eller bruk av vold"

Forestiller meg at det kan være en litt klønete situasjon...

Er ikke det en ekstremt kinkig situasjon lov-messig? 

Anonymkode: 3ef01...201

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...