Gå til innhold

Noen gravide her som ikke har vært på svangerskapskontroll hos jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en situasjon der jeg er gravid men kan ikke gå til jordmor fordi vi bor på en liten plass i distriktet og jordmoren som jobber her har et forhold til min psykisk og fysisk voldelige eks som har hatt besøksforbud en stund etter bruddet fordi han angrep meg hjemme. Jeg ønsker ikke gå til denne jordmoren av åpenbare årsaker.. hva gjør jeg da? Har vært tidligere hos lege ( annen graviditet) men han så bare dumt på meg når jeg kom dit på kontroll for det skulle jeg gjøre hos jordmor sa han.

Dette er et barn jeg venter med min nåværende ektemann  

Anonymkode: 3ec47...e1b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det er veldig vanlig at mange bare går til lege i svangerskapet. Noen på grunn av jordmormangel der de bor, andre fordi de selv ønsker det, har fastlege som kjenner historikken også videre. :) Begge deler er i alle fall normalt. 

Men jeg har selv opplevd at legen min var i stuss for hvorfor jeg oppsøkte henne som gravid. Var visst ikke noe hun kunne gjøre med det. 😅😜 Byttet lege, for å si det sånn. 

Anonymkode: aeb56...595

• Liker 3
Skrevet

Jeg har gått til kontroller hos kun lege i flere svangerskap. Dette skal du kunne velge selv. Si fra til legen hvorfor du ønsker dette.

Jeg synes forøvrig at jordmorkontroller er voldsomt oppskrytt.

Anonymkode: 3cae8...13c

• Liker 4
Skrevet

Lege går heilt fint, du kan velja. Evt reis litt vekk og ta det privat. Det koster da.

Det er viktig at du får tatt blodprøver mtp antistoff. Det er viktig at du får tommel opp eller ned om svangerskapet ditt er heilt normalt og problemfritt (som det regel er). Det er ikkje sikkert du trenger så mange kontrollar om alt er som det skal.

Anonymkode: 5ac49...871

Skrevet

Gikk aldri til jordmor, bare til lege. 

Anonymkode: 2b3ae...b64

• Liker 2
Skrevet

Okei, da bestiller jeg time hos lege😅 jeg har rimelig god kontroll selv så skal klare meg uten jordmor 😄 kan måle blodtrykk, HB og ta urinstix selv. Eneste jeg trenger er noen til å henvise meg til ul og få tatt GB. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Okei, da bestiller jeg time hos lege😅 jeg har rimelig god kontroll selv så skal klare meg uten jordmor 😄 kan måle blodtrykk, HB og ta urinstix selv. Eneste jeg trenger er noen til å henvise meg til ul og få tatt GB. 

GB..?

Men ja null problem å ta det hos fastlegen 

Anonymkode: 1630b...59e

Skrevet

Jeg går til lege. Min lege lurte på om jeg ville gå til jordmor, men jeg sa jeg ikke trengte. Det var ok for han. Jeg får uansett ekstra oppfølging på sykehuset, så kontrollene hos legen blir bare rutine.

Anonymkode: cfde2...500

• Liker 1
Skrevet

Man velger selv om det er jordmor eller lege man vil gå til i svangerskapet, og begge skal kunne utføre de samme kontrollene. Sånn sett rart hvis legen din stusset på at du reiste dit for en kontroll, det stusser jeg😅

Anonymkode: 33184...4ab

• Liker 4
Skrevet

Var kun hos lege i mine to svangerskap, følte ikke behov for jordmor, det gikk helt fint. Er stort sett bare blodtrykk, urinprøver og å lytte på fosterlyd på kontrollene uansett.

Anonymkode: f6c97...3c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

GB..?

Glukosebelastningstest antar jeg 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

GB..?

Glukosebelastning , tror jeg ☺️

Gikk aldri til jordmor i mitt siste (tredje) svangerskap. Så ikke behovet.

• Liker 1
Skrevet
hjärterdam skrev (1 minutt siden):

Glukosebelastning , tror jeg ☺️

Gikk aldri til jordmor i mitt siste (tredje) svangerskap. Så ikke behovet.

Glokosebelastning, ja 😄 jeg har hatt svangerskapsdiabetes i 3 svangerskap så slipper kanskje ikke unna nå heller 😝

Skrevet

Helt vanlig å gå til bare lege. Han legen din ville vel helst bare spare seg litt jobb, tenker jeg... Hvis han virkelig er så kunnskapsløs at han ikke vet noe om svangerskapskontroller så finnes det en veileder han kan følge, kan du fortelle ham. 

Anonymkode: 30c48...2f6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt vanlig å gå til bare lege. Han legen din ville vel helst bare spare seg litt jobb, tenker jeg... Hvis han virkelig er så kunnskapsløs at han ikke vet noe om svangerskapskontroller så finnes det en veileder han kan følge, kan du fortelle ham. 

Er nok ikke samme lege som jobber her lengre. Det er forskjellige for hver gang.. bor på landet og her jeg bor er det dårlig med fast lege for det er bare vikarer som er en liten stund før de drar videre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er nok ikke samme lege som jobber her lengre. Det er forskjellige for hver gang.. bor på landet og her jeg bor er det dårlig med fast lege for det er bare vikarer som er en liten stund før de drar videre. 

Å, det opplegget der. Jaja, godt du er nokså selvgående på fjerde graviditet, da😝 Lykke til🥰

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å, det opplegget der. Jaja, godt du er nokså selvgående på fjerde graviditet, da😝 Lykke til🥰

Man blir ganske selvstendig med det meste her på bygda 😆🥰

Skrevet

Gikk kun til fastlegen min hele første graviditet. Samme denne gangen også.

Anonymkode: 9b67d...fdf

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Glukosebelastningstest antar jeg 😊

Aha, glemte at det var det den het. My bad. Tenkte på den som glukosetest og skjønte ikke hvor b-en kom inn. 🙈

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Da skjønner jeg kanskje hvorfor han ville du skulle til jm. Er kanskje mer stabilt der i hodet hans

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...