Gå til innhold

Arv - mamma etterlot kun gjeld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor døde nylig etter å ha vært syk lenge. Hun tok dessverre opp kredittkortgjeld for noen år som aldri ble betalt og det endte hos namsmannen. Hun var gift med min (gjenlevende) far hele livet. Hus og bil står i hans navn.

Hvordan blir det med arv for oss barn? Jeg trodde først at det var kun pappa som var hennes eneste arving, men leste et sted at ektefelle arver 1/4 og barna arver resten. Siden mamma kun hadde gjeld kommer vi ikke til å signere på å overta det økonomiske ansvaret. Men hva med huset når mine foreldre har vært gift hele livet? Hadde mamma ingen rett på halvparten av huset selv om huset stod i pappa sitt navn? 

Anonymkode: 48de9...5cc

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faren din kan jo sitte i uskiftet bo om han ønsker og da får dere  jo uansett ikke noen arv nå. Men om moren deres kun etterlater seg gjeld vil han vel gjerne skifte boet for å slippe å overta hennes gjeld.  Hvis hus og bil står i faren deres sitt navn er jo dette selvfølgelig ikke en del av boet. Faren deres er jo i live.

Anonymkode: d7055...1bc

• Liker 14
Skrevet

Moren din hadde rett til halve huset. Men faren din har rett til uskiftet bo.

Anonymkode: 9567b...df5

• Liker 7
Skrevet

Klart hun ikke har noe med huset å gjøre når det kun står i din fars navn, og bra er vel det for da slipper dere å betale ut gjelden for å kunne arve husets verdier når din far går bort.

Har hun mer gjeld enn verdier så skriver dere jo bare fra dere arven, det betyr jo ikke at dere ikke får beholde interiør/smykker med affeksjonsverdi og kan dele dette mellom dere.

• Liker 6
Skrevet

Kondolerer❤️

Utgangspunktet er at alt man tar med seg inn i et samboerskap eller ekteskap, tar man med seg ut igjen hvis forholdet tar slutt. Alt som kjøpes etter at man er gift blir som utgangspunkt felleseie. Ved samboerskap blir alt eneeie med mindre man kjøper tingen sammen, så blir det sameie.

Så svaret på spørsmålet ditt beror på hvem som kjøpte, når og om de var gift eller samboere og om noen unntaksregler får anvendelse.

Anonymkode: 7a877...206

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Faren din kan jo sitte i uskiftet bo om han ønsker og da får dere  jo uansett ikke noen arv nå. Men om moren deres kun etterlater seg gjeld vil han vel gjerne skifte boet for å slippe å overta hennes gjeld.  Hvis hus og bil står i faren deres sitt navn er jo dette selvfølgelig ikke en del av boet. Faren deres er jo i live.

Feil. Ektefeller må dele når det skal skiftes hvis det ikke er tinglyst særeie. Hvem som eier tingen har bare noe å si for hvem som får beholde den, verdien må deles.

• Liker 4
Skrevet

Det kommer an på hva du mener at det står i pappas navn. Er det laget særeie?

Dette bør du ta med advokat. Når KG-advokatene slår seg løs så er rådene fort gjetting som de framstiller som kunnskap.

Anonymkode: 5dd5e...4eb

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
Mt3 skrev (1 minutt siden):

Klart hun ikke har noe med huset å gjøre når det kun står i din fars navn, og bra er vel det for da slipper dere å betale ut gjelden for å kunne arve husets verdier når din far går bort.

Har hun mer gjeld enn verdier så skriver dere jo bare fra dere arven, det betyr jo ikke at dere ikke får beholde interiør/smykker med affeksjonsverdi og kan dele dette mellom dere.

Det er på ingen måte klart.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Feil. Ektefeller må dele når det skal skiftes hvis det ikke er tinglyst særeie. Hvem som eier tingen har bare noe å si for hvem som får beholde den, verdien må deles.

Feil. Man tar med seg ut det man hadde inn. Men alt man har tjent gjennom ekteskapet, herunder verdistigning bolig, skal deles likt. Med mindre de har tinglyst særeie. 

Anonymkode: dc625...ec2

• Liker 3
Skrevet

La pappa arve mamma så går gjeld inn i huset, når pappa dør så er alt avregnet på minst mulig komplisert måte? Selvfølgelig bare aktuelt om mamma er medeier? 

Anonymkode: 1c7c8...966

Skrevet

Feil. Man tar med seg ut det man hadde inn. Men alt man har tjent gjennom ekteskapet, herunder verdistigning bolig, skal deles likt. Med mindre de har tinglyst særeie. 

Jeg forstår ts som at foreldrene har opparbeidet alt mens de var gift. Da spiller det ingen rolle for deling av verdier hvilket navn tingene står i.

• Liker 5
Skrevet

Derfor må man vite om mannen eide huset og bilen før de giftet seg.

Men han kan sitte i uskiftet bo.

Anonymkode: 2bee5...20e

Skrevet

Jeg forstår ts som at foreldrene har opparbeidet alt mens de var gift. Da spiller det ingen rolle for deling av verdier hvilket navn tingene står i.

Det er jeg enig i.

Om de har vært gift i 40 år, og huset er kjøpt underveis, så er alt så "sammensauset" at det ikke har noe å si hvem huset står på formelt. 

• Liker 3
Skrevet

La pappa arve mamma så går gjeld inn i huset, når pappa dør så er alt avregnet på minst mulig komplisert måte? Selvfølgelig bare aktuelt om mamma er medeier? 

Anonymkode: 1c7c8...966

La? Han har krav på å sitte i uskiftet bo hvis han ønsker. (Så lenge moren ikke har særkullsbarn)

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

https://advokatwulff.no/hvem-eier-huset-samboere-og-ektefeller/

Gjest FrkMjau
Skrevet

La? Han har krav på å sitte i uskiftet bo hvis han ønsker. (Så lenge moren ikke har særkullsbarn)

Ja "la", går ut i fra at dette er en velfungerende lykkelig familierelasjon uten drama og intriger. Forslaget er ment som minst mulig kompliserte veg, men jeg har virkelig ikke peiling her altsa. Hvorfor arve nå, for så å måtte arve senere igjen? 

Skrevet

Når bestemor døde så sa min mor frå seg arven saman med resten av søsken fordi bestemor bortimot kun hadde gjeld. Ho fekk henta seg litt ting frå dødsboet, stort sett ting av affeksjonsverdi.

Anonymkode: 9269b...d8b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
FrkMjau skrev (3 minutter siden):

Ja "la", går ut i fra at dette er en velfungerende lykkelig familierelasjon uten drama og intriger. Forslaget er ment som minst mulig kompliserte veg, men jeg har virkelig ikke peiling her altsa. Hvorfor arve nå, for så å måtte arve senere igjen? 

Ektefelle har krav på å sitte i uskifte hvis det ikke er særkullsbarn uansett om det er en velfungerende familie.

Barna er ikke i posisjon til å "la", de har ikke noe de skulle sagt.

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Min pappa og stemor kjøpte hus sammen. Da sto de begge som eier. Etter noen år så ble alt overført til min pappa og han hadde særeie på huset. Så dør pappa og vi barna og stemor gikk vis advokat for å høre hva som skjer videre vedr arv. Mine søsken og jeg eier nå mer i boligen enn stemor gjør.

Siden pappa og stemor var gift så arvet stemor 25% av boligen, resten ble fordelt på oss barna.Hun får lov å bli boende der så lenge hun vil. Hun har ikke lov å selge boligen uten vårt samtykke og om det skjer en dag så vil vi kreve vår arv utbetalt fra boligsalget.

Stemor har ett barn fra tidligere som vil arve disse 25% da hun dør.

Anonymkode: 21c4b...327

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er mulig for en ektefelle å overføre alt på den andre slik at man ikke eier noen ting.

Jeg hadde ei tante med et særkullsbarn fra et tidligere forhold hun ikke ville ha kontakt med etter noen fæle episoder. Hun ville at hennes andre barn skulle få alt. Så hun overførte alt til ektefellen, hun døde noen år seinere og ingenting tilfalt særkullsbarnet. Min onkel eide alt og deres felles barn vil arve.

Særkullsbarn ingenting.

Anonymkode: abff2...065

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...