Gå til innhold

Hvordan bruke varmepumpe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser alle steder at den ikke skal slås av på vinteren, skru heller ned temperaturen står det.

Nå er det mildt her, noen kuldegrader på natten. Jeg ønsker å spare strøm og kun fyre med ved i noen uker. Vil varmepumpen ta skade av at jeg slår den av for så å starte den om noen uker?

• Liker 1
Skrevet
Andrine& skrev (2 timer siden):

Jeg leser alle steder at den ikke skal slås av på vinteren, skru heller ned temperaturen står det.

Nå er det mildt her, noen kuldegrader på natten. Jeg ønsker å spare strøm og kun fyre med ved i noen uker. Vil varmepumpen ta skade av at jeg slår den av for så å starte den om noen uker?

Nei min har vært slått av og på siden vinter,n 2007 da den ble installert og virker ennå :) 

• Nyttig 1
Skrevet

Fikk i desember, aldri skrudd den av selv. Den går i dvale når innetemperatur når det som jeg har stilt den inn på, samt når varmtvannstank fylles opp tydeligvis. Huseier som ordnet dette, en hos meg og to hos dem, sa nå ihvertfall det. 

Du kan ha den på sånn auto. Står pumpa på eks 21 grad, så går den i dvalemodus når det blir 21 grader inne, for så starte igjen når innetemperatur går under 21 grad. Fungerer godt hos meg, samt den står ikke konstant på og pumper varme/luft hele døgnet. 😊

Skrevet
Maestro skrev (25 minutter siden):

Fikk i desember, aldri skrudd den av selv. Den går i dvale når innetemperatur når det som jeg har stilt den inn på, samt når varmtvannstank fylles opp tydeligvis. Huseier som ordnet dette, en hos meg og to hos dem, sa nå ihvertfall det. 

Du kan ha den på sånn auto. Står pumpa på eks 21 grad, så går den i dvalemodus når det blir 21 grader inne, for så starte igjen når innetemperatur går under 21 grad. Fungerer godt hos meg, samt den står ikke konstant på og pumper varme/luft hele døgnet. 😊

Ble fortalt at vi ikke skulle bruke auto, da den da begynner å kjøle om temperaturen er over, over tid. Kun ha den på varme, men med termostat slik at den skrur seg av slik du beskriver.

Sikkert slik at ulike apparater virker ulikt her. Men verdt å være klar over. 

Anonymkode: 40784...e13

Skrevet

Det er ikke anbefalt å la varmepumpa stå avslått i flere uker.

Det du kan gjøre er å sette den på "heat" (det bør den alltid stå på uansett egentlig, aldri "auto" med mindre du bruker den som aircondition om sommeren), for så å skru ned temperaturen til f.eks 16 grader.

Når den står på "heat" og 16 grader så setter den seg i dvalemodus når temperaturen i rommet er høyere enn 16 grader. Men opprettholder likevel seg selv slik at det ikke blir noen problemer når du vil bruke den igjen.

Hvis du lar den stå på "auto", så begynner den å bruke strøm på å kjøle ned rommet hvis det er varmere enn det du har satt den på. Derfor bør man ikke bruke auto med mindre man vil at den skal kjøle ned rommet.

PS. Husk at viftehastigheten er en annen innstilling - den kan gjerne stå på "auto".

Så er det også verdt å huske på at å varme med varmepumpe er mye billigere enn å varme med ved, selv med de høye strømprisene. Om du ikke får veden gratis da.

Anonymkode: d675f...e2a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ble fortalt at vi ikke skulle bruke auto, da den da begynner å kjøle om temperaturen er over, over tid. Kun ha den på varme, men med termostat slik at den skrur seg av slik du beskriver.

Sikkert slik at ulike apparater virker ulikt her. Men verdt å være klar over. 

Min kjøler ikke. Tror jeg 🧐 ikke merka noe ihvertfall til det. Pappa har sin på auto og anbefalte meg det samme. Den styrer tempen selv liksom, merker jo mer varme når den blåser varm luft. Men kjølig blir det ikke. 

Må finne ut hvordan jeg setter på kjøling, før sommervarme forhåpentligvis kommer til Rogaland. Tett leilighet uten ventilasjon, som blir insane varm om sommeren. Så spent på denne varmepumpen til sommeren - om det blir varme, slik at jeg faktisk får prøvd den funksjonen 🙃🤭

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så er det også verdt å huske på at å varme med varmepumpe er mye billigere enn å varme med ved, selv med de høye strømprisene. Om du ikke får veden gratis da.

Det eneste unntaket til dette er hvis alle disse tre tingene skjer samtidig:

- Det er svinkaldt (langt under minus)

- du har en luft-til-luft varmepumpe

- strømprisene er ekstra ekstra høye

Skrevet
Maestro skrev (1 minutt siden):

Min kjøler ikke. Tror jeg 🧐 ikke merka noe ihvertfall til det. Pappa har sin på auto og anbefalte meg det samme. Den styrer tempen selv liksom, merker jo mer varme når den blåser varm luft. Men kjølig blir det ikke. 

Må finne ut hvordan jeg setter på kjøling, før sommervarme forhåpentligvis kommer til Rogaland. Tett leilighet uten ventilasjon, som blir insane varm om sommeren. Så spent på denne varmepumpen til sommeren - om det blir varme, slik at jeg faktisk får prøvd den funksjonen 🙃🤭

Din kjøler ikke fordi det ikke har vært varmt nok i leiligheten din i forhold til hva du stilte varmepumpa inn på. For å være på den sikre siden bør du uansett stille den inn på "heat". Så kan du sette den på "auto" til sommeren når du vil ha kaldere leilighet.

• Liker 1
Skrevet
Maestro skrev (7 minutter siden):

https://fujitsu-varmepumper.no/her-er-tipsene-for-best-bruk-av-din-varmepumpe/#:~:text=Vårt råd er å sette,hvis du fyrer i peisen.

"Vårt råd er å sette varmepumpen i riktig driftmodus, -enten kjøling eller oppvarming for å få mest stabil temperatur.

Ikke sett varmepumpen på auto. "

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Din kjøler ikke fordi det ikke har vært varmt nok i leiligheten din i forhold til hva du stilte varmepumpa inn på. For å være på den sikre siden bør du uansett stille den inn på "heat". Så kan du sette den på "auto" til sommeren når du vil ha kaldere leilighet.

Ahaa, jeg stilte den inn sånn siden pappa nevnte det. Her tenker jeg jo på huseiere sin strømregning, da jeg har strøm inkludert i leia (som forstålig ble 1000,-dyrere da kontakten på 3 år var gått ut. Vi fornya den med litt høyere leie, med spørsmål om dette 6 uker før kontrakt gikk ut om jeg da enda ønska og bo der, eller ev finne noe mer rimeligere sted som jeg tror er vanskelig og finne her jeg bor) 

Skrevet

https://fujitsu-varmepumper.no/her-er-tipsene-for-best-bruk-av-din-varmepumpe/#:~:text=Vårt råd er å sette,hvis du fyrer i peisen.

"Vårt råd er å sette varmepumpen i riktig driftmodus, -enten kjøling eller oppvarming for å få mest stabil temperatur.

Ikke sett varmepumpen på auto. "

Ja, jeg fikk jo den biten med meg😊 Skal fikse på det imorgen når jeg ikke har en bursovende kattunge på fanget i sengen 🤩

Skrevet
Maestro skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg fikk jo den biten med meg😊 Skal fikse på det imorgen når jeg ikke har en bursovende kattunge på fanget i sengen 🤩

: )

Skrevet

: )

Har jo ikke hjerte til og reise meg, han er en turbo ellers OG er oransje, de er spinnvidle🤭 

Skrevet
Maestro skrev (22 minutter siden):

Ser andre allerede har svart - vår er i alle fall slik at jeg bruker heat (en sol, tror jeg) om vinter, og et annet symbol før kjøling. Auto er aldri på. 

Og så artig. Her kunne jeg ikke reise meg for å sjekke mulige innstillinger på egen varmepumpe på grunn av to sovende pelsdotter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ser andre allerede har svart - vår er i alle fall slik at jeg bruker heat (en sol, tror jeg) om vinter, og et annet symbol før kjøling. Auto er aldri på. 

Og så artig. Her kunne jeg ikke reise meg for å sjekke mulige innstillinger på egen varmepumpe på grunn av to sovende pelsdotter. 

Godt at vi ikke er alene 🤭 Teen min ble kald, pga en sovende orange pelsdott oppå fanget over dyna her. 

Han gikk for og knaske litt mat, så da tar jeg muligheten og skal sove. La meg klokka tre, med katten like etter så jeg ble liksom sittende 😺

Skrevet
Maskinfører skrev (5 timer siden):

Nei min har vært slått av og på siden vinter,n 2007 da den ble installert og virker ennå :) 

Bra! Jeg tror de som skriver alt dette skal selge, de sier at oljen på varmepumpen blir kald og at det å skru den av kan ødelegge den. 

Montøren som installerte pumpa her sa jeg skulle ha den på 22grader, auto hele året. Dette ville gitt meg et veldig høyt strømforbruk.. Jeg har kjøpt pumpe av mitt strømselskap.

Da skrur jeg herved pumpen av! 😅 Du hører fra meg hvis den aldri starter igjen 🤣

• Liker 1
Skrevet
Andrine& skrev (1 minutt siden):

Bra! Jeg tror de som skriver alt dette skal selge, de sier at oljen på varmepumpen blir kald og at det å skru den av kan ødelegge den. 

Montøren som installerte pumpa her sa jeg skulle ha den på 22grader, auto hele året. Dette ville gitt meg et veldig høyt strømforbruk.. Jeg har kjøpt pumpe av mitt strømselskap.

Da skrur jeg herved pumpen av! 😅 Du hører fra meg hvis den aldri starter igjen 🤣

mhm olje ? Er gass på den R32 om jeg ikke husker feil nei den går ikke i stykker jeg har en Fujitsu Siemens og onkel har en Mitsubishi han skrur den også av ja da ville du fått høyt strømforbruk noe sikkert strømselskapet er fornøyd med men ikke nettbanken 🙂 den er grei du får si fra da 🙂 du skal også støvsuge filtrene ca 1 gang i måneden  da skal pumpa være av 🙂

• Liker 1
Skrevet

Nei, den tar ikke skade av det. Jeg slår av min på sommeren, om det ikke er så varmt at jeg bruker air cinditioner funksjonen.

Auto-funksjonen er ikke beregnet for at vi nordboere skal bruke, den er der for de som bor i varmere strøk enn oss.

Det er mest sannsynlig gass i utedelen din, ikke olje. 

Anonymkode: 24c6a...2a8

• Liker 2
Skrevet

Det er olje i kompressoren som driver gassen gjennom systemet. Så det er begge deler. Om det har noe å si om den går hele tiden eller ikke, er jeg derimot ikke sikker på. Vår er fra før 2010, og fungerer fortsatt fint. Skrus av i perioder, men går hele vinteren. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...