AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #1 Skrevet 12. februar 2023 Hei. Jeg er 21 uker på vei og er utrolig sliten psykisk og fysisk. Jeg jobber i butikk og jobber stortsett hver dag sammen med en kar på over 30 som har autisme. Jeg fortalte han tidlig at jeg var gravid siden vi jobber sammen og jeg ikke ønsket å gjøre tunge løft alene osv. Han har siden da gjort jobbdagene mine skikkelig dritt. Han prøver å tvinge meg til å gjøre de tyngste tingene, kjefter på meg og skjeller meg ut daglig fremfor kunder. Jeg har tatt det opp med han alene at dette ikker er greit og tatt det opp med sjef og andre kollegaer. Han mener at dette er greit fordi «han er bedre enn meg» (hans ord). Sjefen og kollegaer sier at han er spesiell og har det vanskelig og sånn er det bare. Nå er jeg utrolig sliten, og hormonell i tillegg. Hver gang han skjeller meg ut i butikken må jeg gå på badet å gråte fordi jeg syns det er fælt. Han har i tillegg satt i gang en sak sammen med sjefen om at jeg har stjelt på jobb, noe som jeg ikke har. Skikkelig dritt og gruer meg til jobb hver dag nå. Vet at neste gang jeg skal dit blir det møte der jeg er nødt til å forsvare meg selv for noe jeg ikke har gjort. Har mistrivdes i denne jobben helt siden jeg begynte, men det er så mye verre nå. Vil sykemelde meg bare en liten periode bare for å komme meg litt på beina igjen, men er dette grunnlag nok? Jeg kan forresten ikke slutte eller bytte jobb akkurat nå, så det er ikke et alternativ. Anonymkode: e042c...500 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #2 Skrevet 12. februar 2023 Han må stilles til ansvar for sin oppførsel uansett diagnose. Hvis han sliter med å forstå sosiale koder trenger han veiledning og klare grenser, ikke en sjef som syr puter under armene på’n. Ta det opp på nytt og vær ærlig om hvordan dette påvirker deg. Det er legen som vurderer om helsetilstanden din gir grunnlag nok for sykmelding, arbeidsgiver trenger ikke å vite hva du er sykmeldt for. Så om du ser behov for det, gå til legen Hilsen autist med ADHD. Anonymkode: 37c4b...b71 16 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #3 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han må stilles til ansvar for sin oppførsel uansett diagnose. Hvis han sliter med å forstå sosiale koder trenger han veiledning og klare grenser, ikke en sjef som syr puter under armene på’n. Ta det opp på nytt og vær ærlig om hvordan dette påvirker deg. Det er legen som vurderer om helsetilstanden din gir grunnlag nok for sykmelding, arbeidsgiver trenger ikke å vite hva du er sykmeldt for. Så om du ser behov for det, gå til legen Hilsen autist med ADHD. Anonymkode: 37c4b...b71 Føler ikke det er noe vits å ta opp igjen da han har gjort verre ting med andre uten konsekvenser… Han har slått/sparket (husker ikke helt) en annen kvinnelig kollega tidligere etter en diskusjon og da ble det et møte der HUN ble bedt om å unnskylde seg til han. Jeg er så sliten og knekker så fort sammen for tiden så klarer faktisk ikke å gjøre noe med dette akkurat nå.. Jeg har også tenkt til å slutte der så fort jeg har mulighet, muligens under permisjon. Men takk for råd❤️setter pris på det Anonymkode: e042c...500 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #4 Skrevet 13. februar 2023 Hadde reist til legen og vært heilt ærlig. Det er jo normalt å bli sliten som gravid. Men arbeidsgiver er også pliktig/bør legge til rette for den som er gravid. Det gjør de jo ikke her i tillegg er du utsatt for direkte psykisk terror. Pass på deg selv og hugs at du skal ha krefter igjen til resten av svangerskapet + fødsel. Dette høres ut som en utrulig vond situasjon og være i. Håper du kan få deg litt pause / Lykke til ! Anonymkode: 4d7bd...329 6 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #5 Skrevet 13. februar 2023 Sykemeldingssystemet skal ikke utnyttes. Be om ulønnet permisjon. Det er en grunn til at Norge er skyhøyt på statistikken ved sykefravær. Ikke vær en del av den uten grunn. Anonymkode: fd20b...224 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #6 Skrevet 13. februar 2023 Kjipt, men ikke sykemeldingsgrunn. Du kan ikke utnytte systemet bare fordi du ikke "orker" å ta kampen på jobb. Anonymkode: da66d...3ce 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #7 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sykemeldingssystemet skal ikke utnyttes. Be om ulønnet permisjon. Det er en grunn til at Norge er skyhøyt på statistikken ved sykefravær. Ikke vær en del av den uten grunn. Anonymkode: fd20b...224 Tullprat. Sykemelding er et gode som folk kan bruke blant annet når de behandles dritt på jobb og har udugelige ledere som ikke evner å ta tak i problemet. Hun skal i alle fall IKKE ta ulønnet permisjon og påføres et økonomisk tap fordi hennes sjef har ekstrem berøringangst for vanskelige saker! Faktisk, elendige ledere har skylda for en stooor andel av sykemeldinger. Men det er det sjeldent noen som sier noe om eller vil gjøre noe med, sikkert ikke du heller. I stedet pisser du på folk som sliter. Anonymkode: e6314...5d9 22 3 9
AprilLudgate Skrevet 13. februar 2023 #8 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Føler ikke det er noe vits å ta opp igjen da han har gjort verre ting med andre uten konsekvenser… Han har slått/sparket (husker ikke helt) en annen kvinnelig kollega tidligere etter en diskusjon og da ble det et møte der HUN ble bedt om å unnskylde seg til han. Jeg er så sliten og knekker så fort sammen for tiden så klarer faktisk ikke å gjøre noe med dette akkurat nå.. Jeg har også tenkt til å slutte der så fort jeg har mulighet, muligens under permisjon. Men takk for råd❤️setter pris på det Anonymkode: e042c...500 Men kjære vene. Dette er jo helt galskap. Jeg hadde uten tvil fått sykemelding ut svangerskapet om mulig - og søkt på nye jobber i etterkant. Forklar til legen alt du sier her: han utøver daglig psykisk vold og trakassering. Han har vært fysisk voldelig mot andre, og ledelsen lar det foregå. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sykemeldingssystemet skal ikke utnyttes. Be om ulønnet permisjon. Det er en grunn til at Norge er skyhøyt på statistikken ved sykefravær. Ikke vær en del av den uten grunn. Anonymkode: fd20b...224 Tullball. Hun er gravid og utsettes for trakassering. Det er veldig god grunn, du. 19 1 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #9 Skrevet 13. februar 2023 Absolutt grunn for sykemelding. Du blir jo utbrent av sånn oppførsel, og oppå graviditet i tillegg går det ikke an å stå i. Jeg mener når man sykemeldes at man kan huke av for at sykemeldingen skyldes forhold som arbeidsgiver er ansvarlig for. Da får de større ansvar når det skal settes i gang tiltak for å få deg tilbake i jobb. Lykke til! Anonymkode: 95570...39d 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #10 Skrevet 13. februar 2023 Største medfølelse.. Jobber også med en autist, han var ikke voldelig da. Men har store problemer med å forstå sosiale koder på jobb. Vi var egentlig ganske gode venner på jobb, jeg visste at han hadde det vanskelig så jeg snakket endel med han. Det endret seg brått da jeg fant ut at han snakket stygt bak ryggen min, og rottet seg sammen med noen andre. Skikkelig ugreit og uprofesjonelt. Tok det opp med sjefen vår, som bare jattet det ned.. Ja men tenk på stakkars Kåre, han er litt annerledes, tror nok at det er best du selv tar opp problemene dine/deres med han direkte.. Osv osv.. Ingen hjelp å få fra sjefen. Hvorfor skal autister få spesialbehandling? Nei vettu hva. De har jammen krav om å innrette seg etter regler som oss andre. Han er jo voldelig og beskylder deg for ting du ikke har gjort.?! Ville tatt det høyere opp, gå til personal, HR, ledelsen, avisen.. Ta opptak på tlf, eneste du kan bruke som bevis, snakker av erfaring selv. Lag drama, stå på ditt! Apropos sykemld, er jo bare si du jobber i butikk, løfter tungt, får ikke hjelp eller avlastning, får lett sykemld da. Itillegg til det psykososiale miljøet. Og nei, dette er ikke å utnytte systemet. Det handler om å tenke på seg selv, sin egen helse og kropp, og tenke på den lille babyen i magen. Og bruk permisjonen til å lete etter en annen jobb 😂 Anonymkode: 13008...332 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #11 Skrevet 13. februar 2023 Det er jo bare å bestille time hos legen, og før det be om samtale med sjef der du forteller om utfordringene, anklagelser for stjele osv. Det du blir utsatt for er vel diskriminering, den ansatte behandlet deg vel bra før du sa du var gravid? Det at han har autisme skal heller ikke belaste deg, dere skal kunne samarbeide. At han må ta løft, så tar du unna andre oppgaver. Si at dette resulterer i sykmelding. Sjefen må tilrettelegge og ta konflikter på jobb. Den som mener du skal ta ulønnet permisjon får gå å ta seg hardt i ræva, det er så typisk at gravide hetses, fordi enkelte må påpeke at graviditet ikke er sykdom. Det er heller ikke en knekt rygg, eller bein, det er en skade, men er likevel sykmeldingsgrunn. Et svangerskap gir plager og kroppen utsettes for belastninger i over 9 mnd, pluss etter fødsel. Det er så idiotisk tankegang. Anonymkode: bfd8e...bf7 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #12 Skrevet 13. februar 2023 Kan du gå til jordmor å ta opp dette eventuelt? Hvis jobben er farlig for barnet i magen på grunn av høyt stress hos mor, tunge løft og en kollega som sparker folk så har du kanskje rett på svangerskapspenger? Ofte er jordmor bedre å gå til for svangerskapspenger, lege for sykemelding Anonymkode: 72462...9b1 3 2
Bålkaffe Skrevet 13. februar 2023 #13 Skrevet 13. februar 2023 TS, er du fagorganisert? Når kollega driver på sånn og sjefen ikke tar dette på alvor, vil dette gå hardt utover arbeidsmiljøet til dere andre kollegaer og det er noe fagorganisasjonen din kan hjelpe deg med. Jeg ville også ha gått til legen og fortalt aboslutt alt. At han i tillegg har sparka en annen kollega før, det tyder jo på at han ikke er redd for å ty til vold, og sånnsom han oppfører seg mot deg, ville jeg ha vært redd for at han ville ha utøvd vold mot deg også. Tenk på den lille og deg selv. Å ha sånt stress under svangerskap kan bli en belastning kroppen din kan ta skade av og dermed også babyen din. 9 1
mingus Skrevet 13. februar 2023 #14 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Sykemeldingssystemet skal ikke utnyttes. Be om ulønnet permisjon. Det er en grunn til at Norge er skyhøyt på statistikken ved sykefravær. Ikke vær en del av den uten grunn. Anonymkode: fd20b...224 Ja fordi man jobber bare for gøy, ikke fordi man faktisk trenger penger? Dette går på psyken hennes løs og hun kommer til å få skyhøyt blodtrykk hvis hun er like stresset som jeg ble av min jobb, hvor jordmor og lege OPPFORDRET meg sykemeldt, enda jeg sa jeg ville prøve. Men de sa det kunne være uheldig for babyen. At man i uke 21 skal bli behandlet på denne måten, eller egentlig om man er gravid eller ei generelt, er jo ikke holdbart, og ikke en dårlig grunn til å sykemeldes når sjefen ikke klarer å tilrettelegge. 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #15 Skrevet 13. februar 2023 For det første, denne kollegaen din høres ikke ut som en autist, han har nok en helt annen diagnose. Slik adferd er ikke særlig fremtredende hos autister. Har du vært i møte med sjefen din? Dette er jo helt hårreisende oppførsel og ingenting su skal måtte takle alene, sjefen din driver med total ansvarsfraskrivelse. Jeg anbefaler deg å melde deg inn i en fagforening, slik at fagforeningen (kontaktpersonen din der) - kan ringe å snakke med sjefen din, for dette er ikke noe du burde gjøre eller stå i alene. Jeg ville også bestilt en legetime og forklart dette til legen, og at sjefen nekter å tilrettelegge for deg - mye tunge løft og psykisk vold av kollega. Så blir du sykemeldt. Du skal ikke måtte finne deg i å bli behandlet slik her, jeg hadde ikke latt dette gå. Anonymkode: 01bea...7d1 4
Bacteria Skrevet 13. februar 2023 #16 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Føler ikke det er noe vits å ta opp igjen da han har gjort verre ting med andre uten konsekvenser… Han har slått/sparket (husker ikke helt) en annen kvinnelig kollega tidligere etter en diskusjon og da ble det et møte der HUN ble bedt om å unnskylde seg til han. Jeg er så sliten og knekker så fort sammen for tiden så klarer faktisk ikke å gjøre noe med dette akkurat nå.. Jeg har også tenkt til å slutte der så fort jeg har mulighet, muligens under permisjon. Men takk for råd❤️setter pris på det Anonymkode: e042c...500 Han har det ja. Hjelpes… Bare en ting å gjøre, søke svangerskapspenger. Det kan du få pga et helsefarlig arbeidsmiljø når du er gravid. Det har du jo uten tvil. 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #17 Skrevet 13. februar 2023 Jeg synes du skal begynne å søke på nye jobber med en gang. Med en sånn sjef er det ikke et sted å bli værende. Anonymkode: 11728...7ce 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #18 Skrevet 13. februar 2023 Bålkaffe skrev (1 time siden): TS, er du fagorganisert? Når kollega driver på sånn og sjefen ikke tar dette på alvor, vil dette gå hardt utover arbeidsmiljøet til dere andre kollegaer og det er noe fagorganisasjonen din kan hjelpe deg med. Jeg ville også ha gått til legen og fortalt aboslutt alt. At han i tillegg har sparka en annen kollega før, det tyder jo på at han ikke er redd for å ty til vold, og sånnsom han oppfører seg mot deg, ville jeg ha vært redd for at han ville ha utøvd vold mot deg også. Tenk på den lille og deg selv. Å ha sånt stress under svangerskap kan bli en belastning kroppen din kan ta skade av og dermed også babyen din. Siterer denne bare for at ts enda en gang, kan se at hun burde melde seg inn i en fagorganisasjon. Anonymkode: 01bea...7d1 5
Bacteria Skrevet 13. februar 2023 #19 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Sykemeldingssystemet skal ikke utnyttes. Be om ulønnet permisjon. Det er en grunn til at Norge er skyhøyt på statistikken ved sykefravær. Ikke vær en del av den uten grunn. Anonymkode: fd20b...224 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kjipt, men ikke sykemeldingsgrunn. Du kan ikke utnytte systemet bare fordi du ikke "orker" å ta kampen på jobb. Anonymkode: da66d...3ce Hallo Dere to her; leste dere det ts skrev om at han har vært voldelig mot en annen kvinnelig kollega? Hva om han er det mot ts og hun mister barnet? Er forresten enig med dere om at dette kanskje ikke er sykemeldingsordning, men det gir grunnlag for å søke om svangerskapspenger. 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #20 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For det første, denne kollegaen din høres ikke ut som en autist, han har nok en helt annen diagnose. Slik adferd er ikke særlig fremtredende hos autister. Har du vært i møte med sjefen din? Dette er jo helt hårreisende oppførsel og ingenting su skal måtte takle alene, sjefen din driver med total ansvarsfraskrivelse. Jeg anbefaler deg å melde deg inn i en fagforening, slik at fagforeningen (kontaktpersonen din der) - kan ringe å snakke med sjefen din, for dette er ikke noe du burde gjøre eller stå i alene. Jeg ville også bestilt en legetime og forklart dette til legen, og at sjefen nekter å tilrettelegge for deg - mye tunge løft og psykisk vold av kollega. Så blir du sykemeldt. Du skal ikke måtte finne deg i å bli behandlet slik her, jeg hadde ikke latt dette gå. Anonymkode: 01bea...7d1 Autister kan så absolutt oppføre seg sånn. Det kommer helt an på individet. Autisme er et enormt spekter og der en autist ikke viser noen form for vansker kan en annen autist slite veldig. Om de ikke har fått god veiledning kan de ha lært å unnskylde autismen for dårlig oppførsel uten å ta ansvar. For meg personlig er det vanskelig, for jeg kan høre av andre at noe ikke er akseptert, men jeg klarer ikke å forstå problemet og da er det vanskelig for meg å endre atferd. Å finne den balansen er en av de tingene som gjør det ekstremt slitsomt å være autist. Jeg trenger å være meg selv og finne mening i det jeg gjør, men vil ikke gjøre andre lei seg. Hvis en autist sliter ekstra mye med empati og sosial atferd kan dette bli et kjempeproblem, men det hjelper dem heller ikke å bare la dem utsette andre for mishandling! Det er en veldig vanskelig balansegang og det kreves at de som jobber med vedkommende er klar over utfordringene rundt det å være autist, kjenner den enkeltes utfordringer og styrker, og veilede deretter. Der har sjefen i denne bedriften sviktet. NAV burde vært innblandet for lenge siden og hjulpet denne autistiske mannen med rette fagfolk. Hilsen autist med ADHD Anonymkode: 37c4b...b71 5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå