AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #1 Skrevet 12. februar 2023 En med gjeldsanering med to år igjen flytter inn hos en som har barn fra før. Hvordan går dette ut over gjeldsaneringen til den personen? Personen med gjeldsanering har mye høyere lønn enn den andre personen som i tillegg har flere barn å ta vare på. Husleien er samme som oppgitt forrige bosted, hvor det attpåtil er løyet om sum i husleie med flere tusen. Personen er opptatt av å betale minst mulig av gjelden sin å ha mest mulig igjen selv. Gjør alt mulig for å sette sammen noe så personen kommer godt ut av det. Og har tydeligvis klart å lure de før. Kan man melde i fra om uriktige opplysninger? Hvor evt? Kan man få mer penger i mnd til livsopphold om det er barn i husstanden, selvom barna ikke er personen med gjeld sine? Hva hvis personen med gjeld flytter ut igjen pga gjeldsaneringen holder på å gå skeis og ser det som eneste mulighet til å få skikk på økonomien igjen, enda det ble rådet av samboer om å ta kontakt med de ansvarlige for å høre hvordan muligheter det var om man ble samboer med noen, men gjorde det aldri. Så det ble ikke noen endringer i livsopphold eller slikt (om det var en mulighet) Eller om personen med gjeldsanering føler livet ikke er verdt å leve pga økonomien som er på bunn? Er det hjelp å få til den personen? Finnes det noen formildende omstendigheter når det er personen selv som har satt seg i denne posisjonen? Trenger virkelig råd da jeg kjenner en person som virkelig har driti på draget og plaget alvorlig av gjelden sin. Anonymkode: 65725...19a
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #2 Skrevet 13. februar 2023 Hva mener du med om det finnes formildende omstendigheter pga han som har pådratt seg gjelden blir "deppa" av det? Spør du faktisk om det finnes muligheter for å få gjelden slettet med en gang fordi han er "alvorlig plaget" av gjelden? Anonymkode: 01840...efc 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #3 Skrevet 13. februar 2023 https://gjeldsproblemer.com/darlig-okonomi-kan-gi-psykiske-problemer/ Etter litt googling så ser jeg at personer på gjeldsordning kan få psykiske problemer, ja, men det er ingenting å gjøre med pengeproblemene enn å fortsette og betale, og søke hjelp for å prate med noen profesjonelle om de psykiske plagene. Anonymkode: 01840...efc 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #4 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva mener du med om det finnes formildende omstendigheter pga han som har pådratt seg gjelden blir "deppa" av det? Spør du faktisk om det finnes muligheter for å få gjelden slettet med en gang fordi han er "alvorlig plaget" av gjelden? Anonymkode: 01840...efc Nei, vet ikke helt hva jeg mener egentlig 🫣Ikke at personen skal få slettet gjelden i hvertfall, den har personen pådratt seg selv. Har ikke peiling på dette. Burde jeg anbefale personen å snakke med psykolog eller noe? Syns det er rart at personen sliter sånn, slitter igjen med mye etter de har trukket mange 1000 fra kontoen. Føles som det skal være mest mulig igjen til å leve livet som normalt, men man kan jo ikke det når man har pådratt seg nesten en million i gjeld. Da burde man bruke mindre på alkohol, røyk, snus, hobby og "drit" hvis man blir psykisk syk av å ha gjeldsanering. Men når ikke frem til personen uansett. For man skal kunne leve som vanlig får jeg som svar. Skal man virkelig det? Leve helt som vanlig? Har man det ikke litt for godt da? Ts Anonymkode: 65725...19a
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #5 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, vet ikke helt hva jeg mener egentlig 🫣Ikke at personen skal få slettet gjelden i hvertfall, den har personen pådratt seg selv. Har ikke peiling på dette. Burde jeg anbefale personen å snakke med psykolog eller noe? Syns det er rart at personen sliter sånn, slitter igjen med mye etter de har trukket mange 1000 fra kontoen. Føles som det skal være mest mulig igjen til å leve livet som normalt, men man kan jo ikke det når man har pådratt seg nesten en million i gjeld. Da burde man bruke mindre på alkohol, røyk, snus, hobby og "drit" hvis man blir psykisk syk av å ha gjeldsanering. Men når ikke frem til personen uansett. For man skal kunne leve som vanlig får jeg som svar. Skal man virkelig det? Leve helt som vanlig? Har man det ikke litt for godt da? Ts Anonymkode: 65725...19a Nei, man kan selvfølgelig ikke regne med å leve som vanlig under gjeldssanering. Pengene som blir satt til side å leve for, kalles "livsopphold". Rett og slett fordi det skal bare være akkurat nok til å opprettholde livet, få seg mat og noe småtteri som en pakke Paracet når man er syk osv. Ikke snus, alkohol og hobbyer som koster penger. Det er ting man må regne med å legge fra seg mens man er under gjeldsordning. Staten gir en ikke penger til den slags når det er gjeld som skal betales mest mulig av under ordningsperioden. Anonymkode: 01840...efc
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #6 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): https://gjeldsproblemer.com/darlig-okonomi-kan-gi-psykiske-problemer/ Etter litt googling så ser jeg at personer på gjeldsordning kan få psykiske problemer, ja, men det er ingenting å gjøre med pengeproblemene enn å fortsette og betale, og søke hjelp for å prate med noen profesjonelle om de psykiske plagene. Anonymkode: 01840...efc Takk for link, har nok rett å slett blitt for mye for personen med både et privatliv som er utfordrende, jobb som er krevende, gjeld og at personen er vrang og sta i tillegg. Ts Anonymkode: 65725...19a
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 13. februar 2023 #7 Skrevet 13. februar 2023 Utrolig frekt at han lurer staten da. Vært så heldig å fått gjeldssanering så er vedkommende uærlig, det er dårlig gjort. Det er tross alt skattepengene til folket og det finnes da andre som hadde fortjent denne ordningen mer enn de som misbruker den.😥
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #8 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, man kan selvfølgelig ikke regne med å leve som vanlig under gjeldssanering. Pengene som blir satt til side å leve for, kalles "livsopphold". Rett og slett fordi det skal bare være akkurat nok til å opprettholde livet, få seg mat og noe småtteri som en pakke Paracet når man er syk osv. Ikke snus, alkohol og hobbyer som koster penger. Det er ting man må regne med å legge fra seg mens man er under gjeldsordning. Staten gir en ikke penger til den slags når det er gjeld som skal betales mest mulig av under ordningsperioden. Anonymkode: 01840...efc Er dette jeg har syns vært merkelig. Personen har gått å handlet så mange dyre ting under gjeldsaneringen, i tillegg fått inkassovarsel og slikt. Men er fast bestemt på at man skal kunne leve et normalt liv. At man har rett til å ha hobbyen sin, og alt mulig Ts Anonymkode: 65725...19a
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #9 Skrevet 13. februar 2023 IneT skrev (13 minutter siden): Utrolig frekt at han lurer staten da. Vært så heldig å fått gjeldssanering så er vedkommende uærlig, det er dårlig gjort. Det er tross alt skattepengene til folket og det finnes da andre som hadde fortjent denne ordningen mer enn de som misbruker den.😥 Jeg er HELT ENIG med deg. Derfor jeg også vurderer å si ifra til de som har med dette å gjøre. Men redd det ødelegger enda mer. Bare syns det er dårlig at personen tror det skal være rom for alt mulig annet enn å betale husleie, faste regninger og gjeld og ha igjen litt til mat og ting man MÅ HA. TS Anonymkode: 65725...19a 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #10 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er dette jeg har syns vært merkelig. Personen har gått å handlet så mange dyre ting under gjeldsaneringen, i tillegg fått inkassovarsel og slikt. Men er fast bestemt på at man skal kunne leve et normalt liv. At man har rett til å ha hobbyen sin, og alt mulig Ts Anonymkode: 65725...19a Da driver han med risikosport, om han får inkassovarsler. Å ta opp ny gjeld er vel brudd på forutsetningene for å få ha gjeldsordning. Om han ikke klarer å betale dem risikerer han at gjeldssaneringen blir stoppet, og han får seile sin egen sjø med kreditorer i nakken. Høres ellers ut som han misbruker ordningen og svindler. Veldig rart namsmannen ikke har krevd dokumentasjon for boutgifter? Eller er det forfalsket kontrakter….? Blir det oppdaget vil han nok få problemer, og antakelig kastet ut av ordningen. En skal ha oppriktig ønske og vilje til å gjøre opp for seg, så godt som mulig, Anonymkode: 913f9...60a 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #11 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da driver han med risikosport, om han får inkassovarsler. Å ta opp ny gjeld er vel brudd på forutsetningene for å få ha gjeldsordning. Om han ikke klarer å betale dem risikerer han at gjeldssaneringen blir stoppet, og han får seile sin egen sjø med kreditorer i nakken. Høres ellers ut som han misbruker ordningen og svindler. Veldig rart namsmannen ikke har krevd dokumentasjon for boutgifter? Eller er det forfalsket kontrakter….? Blir det oppdaget vil han nok få problemer, og antakelig kastet ut av ordningen. En skal ha oppriktig ønske og vilje til å gjøre opp for seg, så godt som mulig, Anonymkode: 913f9...60a Syns det hele er merkelig. Trodde også man måtte vise til kontoutskrift eller noe dokumentasjon. Kan godt være forfalsket kontrakt da det var leie hos familie. Ts Anonymkode: 65725...19a
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 13. februar 2023 #12 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg er HELT ENIG med deg. Derfor jeg også vurderer å si ifra til de som har med dette å gjøre. Men redd det ødelegger enda mer. Bare syns det er dårlig at personen tror det skal være rom for alt mulig annet enn å betale husleie, faste regninger og gjeld og ha igjen litt til mat og ting man MÅ HA. TS Anonymkode: 65725...19a Huff, er trist det ja. Så skjønner dilemmaet ditt.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #13 Skrevet 13. februar 2023 IneT skrev (14 timer siden): Utrolig frekt at han lurer staten da. Vært så heldig å fått gjeldssanering så er vedkommende uærlig, det er dårlig gjort. Det er tross alt skattepengene til folket og det finnes da andre som hadde fortjent denne ordningen mer enn de som misbruker den.😥 Skjønner ikke helt hva du mener med at skattepengene til folket går til å betale kreditorer.. Da har du misforstått hva en gjeldsordningsavtale går ut på. Det betyr at man betaler overskuddet av all inntekt til kreditorer over en avtalt periode.. hvis du tror kreditorer eller skyldner får penger av staten så har du misforstått alt. Anonymkode: a1748...c4d
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 14. februar 2023 #14 Skrevet 14. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Skjønner ikke helt hva du mener med at skattepengene til folket går til å betale kreditorer.. Da har du misforstått hva en gjeldsordningsavtale går ut på. Det betyr at man betaler overskuddet av all inntekt til kreditorer over en avtalt periode.. hvis du tror kreditorer eller skyldner får penger av staten så har du misforstått alt. Anonymkode: Endret 14. februar 2023 av IneT Blir misforstått
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå