Gå til innhold

Innreise USA

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp, jeg får hodebry og finner ingen klare svar på diverse nettsider.

Planlegger juleferie i Florida med familien neste jul. Barna er da 8 og 4. 

Oppi hele gleden av ferieplanlegging kom vi til å tenke på at min mann i 2013 fikk en betinget dom. Dommen var 2 måneder betinget fengsel, og en liten bot for besittelse av et gram amfetamin til eget bruk. Han har aldri vært borti politiet siden den gang. Men regner med det er på rullebladet.

Hva er utsiktene for å komme seg på ferie? Og å få visum, og fremgangsmåte? Kan han søke ESTA eller må han søke visum? Finner ingen «fasit» på dette noen vei. Hvor stor/lang en dom må være og hvilke type forbrytelse som ikke gir ESTA.

Håper noen har skikkelige svar på dette 😊 Hilsen bekymret turplanlegger. 

Anonymkode: 97dff...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det er noen begrensninger så lenge man er blitt arrestert så får man ikke ESTA:

Some travelers may not be eligible to enter the U.S. visa free under the VWP. These include people who have been arrested, even if the arrest did not result in a criminal conviction, those with criminal records (even if subject of a pardon, amnesty, or other act of clemency), certain serious communicable illnesses, those who have been refused admission into, or have been deported from, the United States or have previously overstayed on the visa waiver program. Such travelers must apply for a visa. If they attempt to travel without a visa, they may be refused entry into the United States.

Visum må man søke om hos den amerikanske ambassaden, tror man må møte opp der uten at jeg er helt sikker

Anonymkode: d3e56...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke det er noen begrensninger så lenge man er blitt arrestert så får man ikke ESTA:

Visum må man søke om hos den amerikanske ambassaden, tror man må møte opp der uten at jeg er helt sikker

Anonymkode: d3e56...947

Takk for svar. 

Anelse om det lar seg gjøre å få godkjent visum i et sånt tilfelle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dump han og kos deg på ferie uten en kriminell narkoman.

Anonymkode: b89d6...bf5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må søke visum. Og selv om han blir godkjent. (noe han mest sannsynlig ikke blir ). Risikerer han uansett å bli nektet innreise i Usa . Ville aldri satt barna mine i den situasjonen og måtte reise hjem og pappa .

Anonymkode: 05688...79e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

dump han og kos deg på ferie uten en kriminell narkoman.

Anonymkode: b89d6...bf5

Ærlig talt, så om noen har brukt stoff en gang i ungdommen så er de kriminelle narkomane for alltid? For en uttalelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om én person som faktisk har vært ærlig om slike dommer på ESTA-søknaden. Husk at det kan være ekstremt lang ventetid på visumintervju, så ta det med i beregningen. Hørte at det noen steder var på over et år, men kan være kortere i Oslo.

Anonymkode: 9efe6...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har i utgangspunktet ingen mulighet til å finne ut av det, så for et såpass lite alvorlig forhold hadde jeg nok bare latt være å opplyse om det på ESTA. Men to måneder betinget for besittelse av 1 gram amfetamin høres jo voldsomt ut? Var det noe mer?

Anonymkode: 0e17e...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvordan mener dere i så fall at amerikanerne liksom skal få tilgang til disse opplysningene?? 

den eneste måten de kan finne ut av dette på er dersom noen vanvittig  dumme nordmenn faktisk velger å innrømme dette selv.  

Anonymkode: 4efcc...39e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk for svar. 

Anelse om det lar seg gjøre å få godkjent visum i et sånt tilfelle? 

Tja tviler egentlig. Så er lurere å gå for et annet feriemål.

Anonymkode: d193c...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

og hvordan mener dere i så fall at amerikanerne liksom skal få tilgang til disse opplysningene?? 

den eneste måten de kan finne ut av dette på er dersom noen vanvittig  dumme nordmenn faktisk velger å innrømme dette selv.  

Anonymkode: 4efcc...39e

Feil de kan finne ut av det politisamarbeid er en ting.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tydeligvis noe annet enn rus. TS skriver 2 mnd betinget dom og en bot for 1 gram amf. Til eget bruk. Ingen får 2 mnd for ett gram til eget bruk . 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her er det tydeligvis noe annet enn rus. TS skriver 2 mnd betinget dom og en bot for 1 gram amf. Til eget bruk. Ingen får 2 mnd for ett gram til eget bruk . 

Ingen oppsummerer heller barnas alder når det ikke er relevant overhodet... Eller hvor de skal i USA. 

Anonymkode: 9134c...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må søke vanlig Visum, lyver vedkommende på ESTA og det oppdages ved ankomst vil han for alltid bli utestengt fra USA. Da blir han også satt på ventecelle før han sendes tiilbake med første mulige fly. Det er en risk. Bestill visum time på den amerikanske ambassaden i Oslo, mest sannsynlig vil han få visum om det er sånn som ts fremstiller det. Betinget fengsel og 10 år siden. Men USA er strenge med å innvilge visum for folk med narkodommer på seg, uansett betinget eller ubetinget

Anonymkode: ef162...a1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være så vanskelig:

https://travel.state.gov/content/travel/en/us-visas/tourism-visit/visitor.html#overview

«A visa allows a foreign citizen to travel to a U.S. port-of-entry (generally an airport) and request permission to enter the United States. A visa does not guarantee entry into the United States. The Department of Homeland Security (DHS), U.S. Customs and Border Protection (CBP) officials at the port-of-entry have authority to permit or deny admission to the United States. If you are allowed to enter the United States, the CBP official will provide an admission stamp or a paper Form I-94, Arrival/Departure Record.»

«There is no guarantee you will be issued a visa. Do not make final travel plans or buy tickets until you have a visa.»

https://travel.state.gov/content/travel/en/us-visas/visa-information-resources/visa-denials.html

«An applicant’s current and/or past actions, such as drug or criminal activities, as examples, may make the applicant ineligible for a visa.»

Anonymkode: d26b6...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.2.2023 den 6.46):

Feil de kan finne ut av det politisamarbeid er en ting.

Nei, det kan de ikke. For det første utleverer ikke politiet slike opplysninger til andre lands myndigheter, for det andre har ikke TSA mulighet til å sjekke vandelsattest på flere titalls millioner mennesker hvert eneste år. Jeg vet av mange som har svart nei her, men som har mindre lovbrudd bak seg, og det har aldri vært noe problem.

Det blir noe annet hvis du er en kjent kriminell, har hatt navnet ditt i media osv. Da er det nok større risiko for at du blir nektet innreise, men det kan du bli selv om du har visum også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...