Gå til innhold

Nybygg, sprekk i fug og silikon på bad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2,5 år gammelt bad. De små sorte prikkene er i dusjen, silikonfugen i hjørnet "sprekker". Fugesprekken er i overgang gulv/vegg. Entreprenør mener dette er vanlig, og helt ufarlig.  Jeg er vel heller uenig, og tenker at om det er sånn nå, hva da om enda to-fire år...? Er dette innafor eller uttafor?20221227_145925.thumb.jpg.21c6d39dfbd9281d0faf5fa453f51566.jpg20221227_145905.thumb.jpg.3a339906cc9d243198096328a5907d41.jpg

Anonymkode: 1aff9...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge flisleggeren her i huset, er det dårlig vedlikehold på det første bildet. I tillegg er det gjort dårlig jobb. Silikonfuger skal holde i ca 5 år før den må byttes.

Anonymkode: c3a54...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal silikonfug vedlikeholdes? Det har jeg visst gått glipp av, så det er helt riktig at det ikke er vedlikeholdt i det hele tatt.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan skal silikonfug vedlikeholdes? Det har jeg visst gått glipp av, så det er helt riktig at det ikke er vedlikeholdt i det hele tatt.

Ts

Ja, det er dårlig vasking rett og slett. Vi går over fugene med klor jevnlig for å hindre soppvekst. Overflaten er "seigere" i silikonfugen og spesielt i dusjsone så fester det seg såpe, hudleger, fett og skitt som må vaskes bort for at det ikke skal gro sopp.

Anonymkode: 12ec9...c02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er dårlig vasking rett og slett. Vi går over fugene med klor jevnlig for å hindre soppvekst. Overflaten er "seigere" i silikonfugen og spesielt i dusjsone så fester det seg såpe, hudleger, fett og skitt som må vaskes bort for at det ikke skal gro sopp.

Hudleger fester seg vel sjeldent til silikonfuger, litt mer sannsynlig med hudrester som det egentlig skulle stå..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men, dette er ikke sopp - det er hull i fugen. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Farlig er det ikke, hvorfor tenker du det?

Estetisk mindre pent, ja. Men silikonfugen er det raskt å erstatte. Kan også lappe litt på gulvfugen raskt, selv om dette knapt er synlig. 

Anonymkode: f907a...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig, mener kanskje mer "farlig". Jeg tenker på fukt og problemer relatert til det, mer langtidsproblemer kanskje, som kan starte med dette. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at dere har vært på en-to ukes ferie neste gang så kan du ta mer silikon der det mangler på nederste bildet.

Det letteste er å bytte alle silikonfuger, da de trengs å byttes ut med jevne mellomrom.

Ta av før ferien etter sistemann har dusjet. Avfett området. Ta ny silikon etter ferien noen timer før badet blir brukt neste gang.

Voila

Anonymkode: 12e34...c02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skyldes tildels manglende vedlikehold og halvdårlig jobb. Men det går kun ut over det estetiske, da det er membranen som skal holde det tett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Farlig, mener kanskje mer "farlig". Jeg tenker på fukt og problemer relatert til det, mer langtidsproblemer kanskje, som kan starte med dette. 

Ts

Nei, det er ingen risiko. Fliser og fuger er uansett ikke tette. Det er det membranen som fikser.

Så dette er kun en estetisk sak. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta en skarp kniv, skjære bort silikonen, legge ny silikon. Om du er litt handy. Alt du trenger får du kjøpt der de selger fliser/byggvarer, om du ikke får entreprenøren til å rette opp slurvete jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette kan jeg med andre ord forvente på et 2,5 år gammelt bad? Estetisk eller ikke... Dersom det er noen andres ansvar, ønsker jeg jo at entreprenør utbedrer det, mens det er "innenfor" den grensa

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så dette kan jeg med andre ord forvente på et 2,5 år gammelt bad? Estetisk eller ikke... Dersom det er noen andres ansvar, ønsker jeg jo at entreprenør utbedrer det, mens det er "innenfor" den grensa

Ts

Tja, er mitt svar på det. 

Det er slurv, men slik er det som regel. Særlig i nybygg, eller om man har gått for laveste anbud, og ikke hengt over dem. Handverk er heller ikke et fag med perfeksjon, så at en fuge på et helt bad ser ut som den nedereste vil man se på mange bad. 

Og så er det jo dette med bruk, vask og vedlikehold. Er badet for fuktig jevnt over, eller vaskes feil, så blir jo silikonfuger stygge raskt. 

Dette er uansett ikke en vesentlig mangel, og heller ikke noe du reklamerte på umiddelbart. Men det går alltid an å spørre om de kan ta turen innom og flikke litt på vei til/fra en annen jobb, i og med at det ser stygg ut så raskt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du kan ta en skarp kniv, skjære bort silikonen, legge ny silikon. Om du er litt handy. Alt du trenger får du kjøpt der de selger fliser/byggvarer, om du ikke får entreprenøren til å rette opp slurvete jobb.

Det lønner seg å være forsiktig når man fjerner gamle silikonfuger, slik at man ikke bryter membranen under. 

Hvis man skal gjøre dette selv, uten erfaring, så ville jeg gått for en egnet skrape. Det er langt tryggere enn en kniv.

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/flis-murerverktoy/flisverktoy/silikonskrapesett-019331?gclid=CjwKCAiA3KefBhByEiwAi2LDHIaJpyd_i4BP6Dw6ZlnX31H4OhOURZ9k2D6HL1Npp5c8J1HQEICfDBoCBToQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Nei, som sagt ikke. Silikon har etter produsentene sine anbefalinger en «levetid» på 5 år. Kan sitte i 10 år, men da er det ikke mye spent igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Oppgitt78 skrev (1 time siden):

Det lønner seg å være forsiktig når man fjerner gamle silikonfuger, slik at man ikke bryter membranen under. 

Hvis man skal gjøre dette selv, uten erfaring, så ville jeg gått for en egnet skrape. Det er langt tryggere enn en kniv.

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/flis-murerverktoy/flisverktoy/silikonskrapesett-019331?gclid=CjwKCAiA3KefBhByEiwAi2LDHIaJpyd_i4BP6Dw6ZlnX31H4OhOURZ9k2D6HL1Npp5c8J1HQEICfDBoCBToQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ja, det kan jeg jo si meg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...